Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko ottaa/pyytää 13vuotiaalta pojaltani hänen kännykkänsä ja tutkia viestit, jotta vähän

Vierailija
02.04.2007 |

tietäisi missä mennään?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin poikani tiedot fonectasta. Poikani on 12 v. Minun tietojani ei tule poikani numeron tiedoissa, joten sen voi myös laittaa niin ettei vanhemman tietoja tule alaikäisen numeron tiedoissa. Muistaakseni sen sai valita...

Vierailija
42/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiitos teille kaikille tuesta! Pelkäsin niin, että vastaa aikuinen mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt te kaikki, ketkä olette sitä mieltä, että vanhemmalle ei kuulu lastensa (alaikäsiten) puhelinjutut niin mitäpä sanotte tähän jos paljastuu, että tässä tapauksessa siellä onkin joku täysikänen tollo joka vikittelee alaikäisiä?

Te ette siis puutu lapsenne toimiin missään vaiheessa?

Ihan kiva kuulla. Tämä selittää mulle sen miks nuoret joutuu kaikenlaisiin vaikeuksiin esim. nettitapaamistensa kanssa.

Ja tämä selittää sen miksi niin moni toivoo, että vanhemmat edes joskus olisivat kiinnostuneita hänen elämästään ja edes joskus kuuntelisivat aidosti lastaan.

Olisivat niin avoimissa väleissä että kysymättäkin näkevät jos lasta joku painaa. Ei lapsi aina jaksa ottaa itse asioitaan puheeksi.

Sanoo laki yksityisyydestä mitä tahansa niin tarpeen tullen ongelmatilanteessa vastuu kaatuu kuitenkin alaikäisen vanhempien niskaan.

Ja onko joku onnellinen että on noudattanut lakia eikä ole puuttunut lastensa tekemisiin, mutta että he ovat tulleet esim. hyväksikäytetyiksi?

Mun mielestä voi oikesti käyttää järkeänsäkin.

Täällä on näit kiihkovanhempia kelle lasten oikeudet on numero yksi. Mutta vanhemman vastuu ei ole edes numero kaksi.

Ap! On oikein että olet huolissasi.

Vain sinä voit suojella lastasi ja vastaat hänen turvallisuudesta.

Vierailija
44/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itse tämän ketjun suurin kiihkoilija!

Se, että ei halua kyylätä lastensa tekstiviestejä ei kerro siitä, että ei välittäisi lapsistaan!

Aika idiootti taidat olla, kun rinnastat nämä asiat keskenään :O

Vierailija
45/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietää kuka se toinen todella on. Siinä suhteessa olen vielä hieman peloissani ja pettynyt poikaan. ap

Vierailija
46/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin. En ymmärrä näitä yksityisyyden jankuttajia. Vanhemman VELVOLLISUUS on seurata mitä lapsi tekee.

Älä välitä numerosta 60. Hän ei ole vieläkään varmaan ymmärtänyt mitä vanhemmuus tarkoittaa.

Vierailija
47/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sinun poikasi?

Vierailija
48/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman velvollisuus on antaa lapselle vastuuta ja luotta lapseen.

Taidat itse olle vielä pienen vauvan äiti, eikä sinulla ole mitään kokemusta isommista lapsista?

t. 60

Vierailija:

Juuri noin. En ymmärrä näitä yksityisyyden jankuttajia. Vanhemman VELVOLLISUUS on seurata mitä lapsi tekee.

Älä välitä numerosta 60. Hän ei ole vieläkään varmaan ymmärtänyt mitä vanhemmuus tarkoittaa.

Vierailija
49/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eilen poikani laittoi hänelle salaa peiton alla. EN tykkää ollenkaan.

Vierailija
50/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vanhemman velvollisuus on antaa lapselle vastuuta ja luotta lapseen.

Taidat itse olle vielä pienen vauvan äiti, eikä sinulla ole mitään kokemusta isommista lapsista?

t. 60

Vierailija:

Vierailija
51/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi lukea holhouslakia?

t. 60

Vierailija
52/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaan huolehtia lapsistani ihan ilman mitään lain lukemistakin

t. 60

Vierailija
53/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun känny hommattu lapselle, olisin sanonut ehdoksi sen, että saan halutessani tutkia viestejä ja puheluita, itse määräämälläni ajalla. Eli jos tuntuisi siltä, voisin pyytää saada tutkia.

Täysi-ikäinen voi sitten pitää yksityisyytensä, mutta 13-vuotias voi olla yhteyksissä ties keiden pervojen kanssa ja minulla on oikeus tietää hänen toimistaan.

Vierailija
54/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa nyt, että lapsi on lapsi ja vanhempiensa vastuulla. Vanhemmat asettavat ne rajat ja säännöt. Vanhempihan sen kännykkäliittymän ottaa, lapsi vain on käyttäjä/haltija.

Jos yhteiset pelisäännöt eivät sovi teinille, niin silloin taitaa olla niin salamyhkäistä puuhaa taustalla, että vanhemman onkin syytä huolestua. Sääntö voi olla vaikka juuri se, että vanhemmalla on oikeus katsoa viestit ja puhelutiedot milloin tahansa.

Ja kyllä, olen paljon tekemisissä teini-ikäisten lasten kanssa ja heidän vanhempiensa kanssa.

Ja jos nyt mietitään sitä, kuinka huonosti yläasteikäiset lapset voivat nyky-yhteiskunnassa ja mistä se johtuu.... Niin yhtenä syynä on (ihan tutkimustuloksissakin) on se, että yläasteikäiseltä odotetaan hirveän paljon. Vastuuta on paljon, liikaa. Hänen odotetaan käyttäytyvän ja ottavan vastuuta itsestään kuin aikuinen, koska vanhemmat eivät sitä vastuuta ota riittävästi. Tosiasia kuitenkin on se, että yläasteikäinenkin on vielä vanhempiensa vastuulla ja lapsi. Hänellä kuuluu olla säännöt, säännöllinen elämä ja aikaa vanhempien kanssa. Hänen ei kuulu tehdä kaikkia päätöksiä vielä koskien omaa elämäänsä. Toki onhan sen ikäinen eriasemassa sääntöjen ja päätösten suhteen kuin pieni lapsi, mutta rajat ne on silti oltava. Teini-ikäisenkin on tunnettava olonsa turvalliseksi, tiedettävä mikä on sallittua, mikä ei. Silloin hän pystyy kasvamaan tasapainoiseksi aikuiseksi ja ottamaan vastuuta pikkuhiljaa enemmän ja enemmän itsestään ja teoistaan.

Vierailija
55/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luki salaa päiväkirjaani (toistuvasti), silloin ei ollut vielä kännyköitä, kun olin teini ja penkoi laatikoitani. En tiedä mitä oletti löytävänsä, olin yhdessä välissä hieman ongelmallinen mutta olisi voinut kysyä suoraan minulta ja keskustella asiasta minun kanssani. En ole vieläkään antanut kunnolla sitä anteeksi ja luottamus meni. Lakkasin pitämästä päiväkirjaa ja pidin asiat vain omassa päässäni. Jotkut kirjoitukset ja runot jotka tein annoin kaverille säilytettäväksi.

Tätäkö te haluatte kun nuuskitte salaa lasten kännyköitä? He oppivat vain paremmin salaamaan asioita eivätkä kerro enää luottamuksellisia asioita. Keskustelkaa heidän kanssaan ja kysykää, selittäkää, puhukaa

Vierailija
56/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas, kännykkä on mielestäni eri asia. Sillä pidetään yhteyttä toisiin ihmisiin, päiväkirja on omien tunteiden purkamista varten. Lapsen kanssa myös diili siitä, että tietokonetta ei ole omassa huoneessa vaan sellaisella paikalla, että kaikki näkevät mitä siinä tekee ja sähköpostit kyettävä aikuisen lukemaan halutessaan.

Vierailija
57/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän on kaksi aivan eri asiaa... PÄiväkirja on jokaisen henk. koht. juttu, eihän nuori päiväkirjan avulla voi saattaa itseään vaaralliseen tilanteeseen, olla yhteydessä epämääräisiin nettituttavuuksiin tms. Kännykkä on PUHELIN! Kyllä ennenkin perheen puhelimeen sai vastata kaikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan