Opettaja, on viimeinen lomapäiväsi, ahdistaako?
Te alipalkatut uupuneet yhteiskunnan rakentajat.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuvuttaa jo aivan kauheasti, ainoastaan ajatus ihanista tytöistä saa minut jaksamaan, poikia vihaan.
N44
En usko, että tämä kommentti on naisen kirjoittama.
Selkeästi sen yhden hullun miehen kirjoittama, joka yrittää palstalla trollailla ja kiihottaa vihaan naisia kohtaan.
Varmaan Pietarista kirjoittaa sen juopon räyhääjän määräämänä.
Hyvillä mielin menen. Tosin vasta ensi torstaina. Palkka noin 5000 ja lomaa oli kesällä 10 viikkoa. Ei valittamista, kiitos kysymästä! Kiva nähdä kollegoita ja opiskeljoita. Meillä on hyvä meininki.
Vierailija kirjoitti:
Hyvillä mielin menen. Tosin vasta ensi torstaina. Palkka noin 5000 ja lomaa oli kesällä 10 viikkoa. Ei valittamista, kiitos kysymästä! Kiva nähdä kollegoita ja opiskeljoita. Meillä on hyvä meininki.
Toinen aineenopettaja täällä, lukio. Ro-palkkion kanssa palkka +5000e/kk, lähtee viimeinen eli abivuosi luokan kanssa. Kova katsoa, minne lahjakkaaat nuoret suuntaa. Suurin osa tietty hakee lääkis-kauppis-oikis-inssi -linjoille, osa pääseekin. Sit muutama, jotka taistelee pääseekö edes ylioppilaaksi, mutta heitä se max pari luokallani. Mielenkiintoinen työ, pitkät lomat ja työpäiviin suhteutettuna ihan OK on korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen huomenna kokoukseen mutta ennen oppilaiden tuloa haen kolmen viikon sairasloman.
-luokanope37vSama. Mä menin viime syksynä myös työterveyteen keskustelemaan. Sain ihan puhelahjoilla pari viikkoa lomaa, kun ahdisti. Tässä on vielä niin hyvät terassikelit, ollaan biletetty muutaman muun opettajan kanssa niin paljon, että naurettiin, ettei meistä kukaan ole työkunnossa ennen elokuun puoliväliä! 😂
Me kierrettiin kans porukalla Provinssirock, Ruis ja Ilosaarirock ja parit pikku kekkerit. Nyt loppuu Weekendiin. Maksa ja rahat loppu.
Miksi aineenopettajilla on niin paljon parempi palkka kuin luokanopettajilla?
Vierailija kirjoitti:
Tule Lahden lukio Gaudiaan OPINTO-OHJAAJAKSI 18.8.2025 alkaen. Tehtävään kuuluu lukion opinto-ohjaajan tehtävät.
Palkka 4141,15 €/kk + Lahti-lisä 289,53 €/kk.
Joku lukion aloittava opokin saa heti noin 4400 e/kk palkan. Pitkään alalla olleet nappaa varmaan 5500e, luulisin.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, etteivät luokanopettajat kykene tekemään aineenopettajan tutkintoa. Esim. ma/fy/ke tai bi/ge opettajan koulutuksen vaatimustaso on ihan eri tasolla luokanopettajaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu toki oletko tyyliin opettejana peruskoulussa, lukiossa, ammattikorkeasaaressa vai yliopistolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, etteivät luokanopettajat kykene tekemään aineenopettajan tutkintoa. Esim. ma/fy/ke tai bi/ge opettajan koulutuksen vaatimustaso on ihan eri tasolla luokanopettajaan verrattuna.
On luokanopeilla matikkaa!
Ydinosan opintojaksot (29 op)
POMM1011 Historian ja yhteiskuntaopin ydinosa (2 op)
POMM1021 Katsomusaineiden ydinosa (2 op)
POMM1031 Kuvataiteen ydinosa (3 op)
POMM1041 Käsityön ydinosa (3 op)
POMM1051 Liikunnan ja terveystiedon ydinosa (4 op)
POMM1061 Matematiikan ydinosa (3 op)
POMM1071 Musiikin ydinosa (3 op)
Mun työt alkaa vasta maanantaina, vaikka olen opettaja. On erilaisia oppilaitoksia. Mun puolisolla on lomaa vielä ensi viikko, vaikka on opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu toki oletko tyyliin opettejana peruskoulussa, lukiossa, ammattikorkeasaaressa vai yliopistolla.
Yliopisto-opettajilla on noista huonoin palkka. Yliopiston lehtori on eri juttu kuin opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Mun työt alkaa vasta maanantaina, vaikka olen opettaja. On erilaisia oppilaitoksia. Mun puolisolla on lomaa vielä ensi viikko, vaikka on opettaja.
Sama! Siis se, että eroja on. Vaimoni aloittaa huomenna. Minä maanantaina. Opetusalalla ollaan molemmat. Eri toimenkuvat.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikanaan AMKissa opettajana. Kesälomaa oli olevinaan 8-viikkoa, mutta jo työhaastattelussa sanottiin, ettei sitä ehdi pitää, koska pääsykokeet, opinnäytetyöt, projektit, hankkeet jne.
Ekana kesänä sain pidettyä 5,5-viikkoa, toisena 6,5-viikkoa eli juhannukselta heinäkuun loppuun. Kolmatta ei tullut, koska läksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei uuvuta. Odotan uuden luokan tapaamista. Rakastan työtäni ja nuoria.
T. Ope Stadista
Niin varmaan 🤣
Miksi ihmiset on sitä mieltä, että nuoria ihmisiä yleensä vihataan, eikä heidän kanssaan haluta olla?
Miksi joku edes olisi opettja 40 vuotta ja joka päivä kävisi töissä inhoamassa/vihaamassa nuoria???
Ei nuoret ole mitään hirviöitä, vaikka vauva niin antaa ymmärtää. Jos joku nuori onkin, niin suurin osa on normaaleja mukavia nuoria. Vai oko kaikki miehet vaimojaan pahoinpiteleviä mur**hamiehä ja kaikki naiset alistuvia nyrkkeilysäkkejä jne. Eikö ihmisissä ole kaikissa ikäluokissa kaikenlaisia.
Opettajatkin on tavallisia ihmisiä ja harva ihminen jaksaa vaan inhota ja vihata muita ihmisiä, oli nämä minkä ikäisiä tahansa.
Ja sitten vielä haleutua työskentelemään näiden kassa.
Opettajat voisivat vetää ittensä kiikkuun.
Ensimmäistä kertaa opeuran aikana ahdistaa. Toivon että vesopäivät tuovat tähän hieman helpotusta, nyt on täysi epätietoisuus resursseista ja lukujärjestyksistä ym.
Lupauduin keväällä ottamaan täksi vuodeksi homman, joka tulee olemaan haastava ja vaatii paljon työtä ja kokemusta. Ajattelin, että tämä on minulle sopiva haaste tässä vaiheessa uraa. Juuri ennen kesälomaa sain kuulla että tarvittavat resurssit on nyt tulevana lukuvuotena sitten romutettu, ja tähän ei voi vaikuttaa. Jos olisin jatkanut samaa hommaa kuin viime vuonna, tulossa olisi mukava lukuvuosi. Nyt edessä on realistinen burnoutin uhka.
- Erkkaluokanope
Saikutan lukuvuoden aikana viikonloppujen jälkeen. Kesäloman jälkeen saikutan enemmän. Kunta on hyvä työnantaja kun antaa vakkariopen tehdä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On luokanopeilla matikkaa!
Ydinosan opintojaksot (29 op)
POMM1011 Historian ja yhteiskuntaopin ydinosa (2 op)
POMM1021 Katsomusaineiden ydinosa (2 op)
POMM1031 Kuvataiteen ydinosa (3 op)
POMM1041 Käsityön ydinosa (3 op)
POMM1051 Liikunnan ja terveystiedon ydinosa (4 op)
POMM1061 Matematiikan ydinosa (3 op)
Luokanopettajat tekevät todella typistetyt sisällöt opinnoista. Usein heille erikseen helpommaksi räätälöityinä.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäistä kertaa opeuran aikana ahdistaa. Toivon että vesopäivät tuovat tähän hieman helpotusta, nyt on täysi epätietoisuus resursseista ja lukujärjestyksistä ym.
Lupauduin keväällä ottamaan täksi vuodeksi homman, joka tulee olemaan haastava ja vaatii paljon työtä ja kokemusta. Ajattelin, että tämä on minulle sopiva haaste tässä vaiheessa uraa. Juuri ennen kesälomaa sain kuulla että tarvittavat resurssit on nyt tulevana lukuvuotena sitten romutettu, ja tähän ei voi vaikuttaa. Jos olisin jatkanut samaa hommaa kuin viime vuonna, tulossa olisi mukava lukuvuosi. Nyt edessä on realistinen burnoutin uhka.
- Erkkaluokanope
Vähennettiinkö ohjaajaresurssia? Paperilla lukee, että ohjaaja on ryhmässä. Todellisuudessa vedät yksin erityisluokkaa ja näännyt kuukaudessa.
Olen opettaja ja todella moni ystäväni on myös opettaja (eri kouluissa kanssani) ja lähes kaikkia ahdistaa enemmän tai vähemmän. Toisaalta ei se nyt taida merkittävästi poiketa verraten muihin loman lopettajiin. Työ on ihan ok, mutta tottakai mieluummin olisin lomalla jos sama raha tulisi tekemättä mitään.