* * * KESÄKUISTEN uusi viikko 14 * * *
Kommentit (42)
Neuvolaterveiset siis myös täältä!
Odessa: kuulostaa aika kamalalta terkalta tuo teidän täti. Pitäis ammattilaisen ymmärtää ettei voi laukoa mitä tahansa. Kuulostaa siltä, ettei ota huomioon odottajan tunne-elämää ollenkaan ja minun mielestä muutenkin aika heikot perusteet epäillä mitään olevan vialla, jos muuten kaikki on menny ok ja ultratkaan ei ole mitään hälyyttäny.
Niin, tässä vähän meikän neuvolakuulumisia: Hb 116 (oli noussut ed.kerrasta jolloin oli 110), paineet ok, painon nousua n. 5 kg alkupainosta) ja sf-mitta 29. Tuo sf-mitta alkaa lähennellä yläkäyrää, mutta ultran mukaan vauveli keskikokoinen. Kävin nimittäin viime viikolla istukkakontrolliultrassa, jossa katottiin, onko istukka noussut kohdunsuulta. Ja olihan se kuulemma ihan turvallisella alueella eli näillä näkymin alakautta pitäis vauva saada maailmaan. Raivotarjonnassa oli ainakin tänään...
Väsymystä oon alkanu tuntea taas enemmän, voi olla että osittain johtuu alhaisesta hb:sta. Päiväunet tekee terää :) Ja piristävä kirje Kelasta saapui tänään postissa: eivät ole unohtaneet minua, vaikka välillä epäilin ;) Tuntuu tuo äippäraha isolta kotihoidontuen jälkeen. Hyvä niin.
Nyt alkaa väsy painaa silmäluomia, taidan suunnata kohti höyhensaaria kohtapuolin tämän pikku hikkaajan kanssa.
Hyvää pääsiäistä!
t. Suffeliini rv 30+4
Älä huoli! Toi terkkatäti on varmaan joku hysterian kylväjä...
Mulla oli joskus 20 viikon jälkeen (n. 24 rv) sf mitta jo 27!! Meni ylikäyrän yläpuolella ja ei siitä mitään tutkimuksia tai muita tullut! Mittaustavasta kiinni ja täysin vauvanasennosta! jOS kerta itekkin se nainen tajus että vauva suorana niin luulis olematta kylvämättä tollasta suustaan! Varmasti ihan normaalia.. noi mitat heittelee viikkojen välillä! Älä huolestu... seuraavalla kerralla voi olla jo taas ihan eri tulos tai sit täysin sama..
Jos sulla vaan vauva ottanu kasvupyrähdyksen =)
Mun mielestä toi sun mitta ei ole mikään älytön jos vertaa mun mittaan 29 ja mulla kuitenkin viikkoja vähemmän. Mulle terkka totesi vaan että on yläkäyrällä, mutta ei sanonut mitään muuta. Mä en ajatellut koko asiaa, mutta mäkin aloin miettimään että kai kaikki on kunnossa.
Ihmeellisiä noi terkat.. Toisille sanotaan ties mitä ja sit toisille ei yhtään mitään. Muutenkin olen vähän kypsänä neuvola toimintaan, tuntuu että mitä tahansa kysyy niin ei saa selkeetä vastausta. Mulla täti vilkuili tänään kokoajan sivusilmällä kelloa ja kun yritin vähän puhua mun synnytyspelosta niin hän tarjosi yhteystietoja akupainantaan jonka avulla kuulemma perätila vauvat kääntyy..
No joo, mä meen nyt nukkumaan. Koitetaan olla huolestumatta ja toivotaan että tämä loppu odotus menisi nopeasti!
Iiran
Täällä ollaan oltu jo hereillä puolisen tuntia..tyttökin vielä nukkumassa ja minuakin vielä väsyttäis vaan, kun uni ei vaan enää tule...perhana sentään..
No johan on Odessa79:llä terkka? Sais tosiaan vähän tarkemmin miettiä mitä suustaan päästää ennen, kun päästää. Mulle th taas sanoi, että nuo sf-mitat ei ole kovin luotettavia ja tarkkoja mittoja vaan enempi sellaisia suuntaa antavia, kun noihin mittoihin vaikuttaa niin moni asia esim. niinkin arkinen asia, kun mittaaja ja miten mittaaja mittaa pitää kädessään. Sekä tosiaan tuo vauvan asento ja miljoona muuta ei niin kovin " tärkeää" /hälyttävää seikkaa. Joten älä Odessa huoli, sinullahan on otettu jo niin monta ultraakin tämän raskauden aikana, että kyllä siellä olisi jotain jo löytynyt, jos olisi löytyäkseen. Otat vaan tuon terkan höpinät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Minullahan taas tuo sf-mitta oli toissa päivänä melkein toisesta ääripäästä eli pieni vain 25.5cm (hiukan keskikäyrän alapuolella.) ja silti ultrissa vauva on ollut koonsa puolesta keskikäyrän yläpuolella, että voi se näinkin päin näköjään mennä. Mutta minulla taas vauva on jo laskeutunut alaspäin ja rt:ssä, että sekin taas vaikuttaa tähän pieneen sf-mittaan. Minulta ei ole koko mittaa otettu koko raskauden aikana, kun 2 kertaa ja en jaksa kovin koko asiaa edes miettiä, kun kaikki on muuten hyvin.
Taidan lähteä tästä kahvin keittoon ja pitänee yritää ottaa sitten päivällä päikkärit tytön kanssa.
Hyvää alkavaa päivää kaikille.:)
Tuuli@ 30+4
ei ole tullut niin kirjoiteltua kun ei ole oikein mitään sanottavaa tästä raskaudesta, kaikki vaan menee mallillaan. Tosin alan jo laskeskella päiviä tuonne kesäkuun 14. Alkaa maha vähän kyllästyttää, ja se että, nyt rupeaa vaikuttamaan niin kaikkeen olemiseen tuo mahan koko.
Se on huvittavaa miten raskauden alussa vaan odottaa että maha kasvaa ja on ylivarovainen kaiken suhteen vaikka voisi elää ihan tavallista elämää, mutta kun on niin raskaana niin raskaana. Ja nyt kun sitä mahaa on vaikka muille jakaa se alkaa tympiä, eikä pysty ihan niitä normijuttuja puuhaamaan. Tekis niin mieli juoksulenkille esim :)
Mulla on huomenna neuvola, joten liityn tätän pääsiäisneuvolaruuhkaan. Oma terkkani on ollut ainakin tähän asti mukava (koputetaan puuta). Vointi kun on mitä mainion ja firma pitkälti mun kontolla en pidä kiirettä äitiyslomalle jäämisen kanssa, töissä onkin alettu veikkailla että lähden neuvottelusta synnyttämään ;)
Olen saanut miehen innostumaan kaikista hankinnoista, meillä on sänky valmiina makkarissa, vaunut ja kaikkea pientäkin jo hankittu, nyt ajattelin odottaa että pakkaus tulee ennenkuin hamstraan loput tavarat...
Miten muuten ajattelitte hoitaa vauvan uniolosuhteet kesällä, ollaan mietitty sellaista unipussia, mutta tarvitaanko tyynyä/peittoa ollenkaan alkuun?
Täytynee raportoida neuvolakuulumiset huomenna,
Rouvaii
En edes muista, koska olen viimeksi kirjoitellut. Tekstejänne olen kuitenkin käynyt lukemassa about päivittäin ; )
ODESSA79: Ei tuo sun sf-mitta miltään hälyttävältä kuullosta. Mitta pitää tosiaan ottaa kohdunpohjan korkeimmasta kohdasta mutta jos vauva tunkee suoraan peppuaan tarjolle, ei mittaa siitä kohdasta kannata ottaa koska antaa varmasti väärän tuloksen. Ja mittaustulos riippuu tosiaan mittaajasta ja hänen tavastaan mitata. Mittaus on suuntaa antava mutta jos on aina sama mittaaja on sinänsä ihan luotettava mittaus. Mutta älä ole huolissasi tuosta mitasta. Katotaan ,mitä seuraava mitta näyttää, jos vauva silloin ei tunkisi peppuaan ulos.
Olin juuri työharjoittelussa äitiysneuvolassa 4 viikkoa ja tuli mitattua muutama maha. Eniten saa olla huolestunut jos mitta ei ole kasvanut ollenkaan edellisestä kerrasta!
Mutta oli kyllä aika typerä terkka että päästi tollasia sammakoita ulos suustaan. Pitäis vaan omana tietonaan ja kertois sit ku on todella huolta jostain ja on varma huolenaihe.
Itse kävin reilu viikko sitten neuvolassa. Tähän mennessa on ollut 4 käyntiä. Viikoilla 10, 17, 22 ja 28. Eipä ole kovin usein ollut mutta toisaalta ei mulla ole ollut mitään ongelmaakaan. Kaikki oli kunnossa. Sf-mitta oli 25 eli ihan keskikäyrällä mennään. Maha tuntuu isommalta kuin esikoisesta. Sillon on ollut rv 26+4 23 cm eli myös keskikäyrällä mutta sitten loppuraskaudessa menin aivan alakäyrällä ja tipahdin myös käyriltä pois ja ihan normaalikokoinen vauva tuli (50 cm ja 3200g). Silloin oli vielä sokeriongelmaakin...
Nyt siis verenpaine 106/70, painoa tullut ekasta neuvolakäynnistä 5kg, eli ihan ok. Pissa puhdas, ei turvotusta. Vauvan syke n. 145 ja meille olisi poika tulossa.
Toi sokeri on sellanen asia, jota mun pitäis välttää mutta kun nyt maistuu kaikki karkit aivan liian hyvin. Pääsiäisen jälkeen lupaan ottaa itseäni niskasta kiinni. sitä ennen on turha haaveilla kun tulee kuitenkin pääsiäismunia ostettua.
Mä sain kanssa tänään äippärahapäätöksen. Saan äippärahaa vuoden 2003 tulojen mukaan. On aikas ihana lisäys opintotukeen ja pieniin palkkatuloihin verrattuna.
Nyt tarttee rueta lähtemään töihin iltavuoroon. Menen kävellen ja käydään vielä miehen kanssa lounaalla ennen kuin mun työt alkaa. Ihan kiva mennä töihin niin saa vähän rahaakin : )
Tein muuten ison päätöksen. Mulla olis alkanut kahden viikon päästä mielenterveystyön työharjoittelu mutta päätin siirtää sen hamaan tulevaisuuteen. En halua riskeerata vauvaa kun ei ole pakko. Sitä kun voi joutua vaikka jonnekin kriisipsykiatrian osastolle ja kuka tahansa voi hyökätä kimppuun ja en mä tietty osaa varoa siten kuin paikan työntekijät. On mun mielestä liian iso riski. Ja lisäksi harjoittelu olisi kestänyt toukokuun loppuun asti ja silloinhan voi olla vaikka synnyttämässä ja jos joutuu olemaan päivänkin yli viikon pois harjoittelusta, joutuu käymään sen kokonaan uudelleen. Eipä kuullosta kivalta. Harjoittelun ohella olis yks iso tentti ja kaksi isoa kirjallista työtä. Liian rankkaa sitten kun on viimeisillään raskaana.
Nyt keskityn tekemään kaikki rästiin jääneet koulutehtävät ja meen tietty siihen tenttiin. Lisäksi ilmoittauduin irti tupakasta ryhmän ohjaajan kurssille. En ole itse koskaan polttanut tupakkaa.... : )
Voimia ja jaksamista kaikille vuodelevossa oleville. Ei onneksi ole enää montaa viikkoa jäljellä!
Mutta nyt sinne töihin. Mukavaa pääsiäistä kaikille!
Kalamami rv 29+1
On sinulla kyllä tahditon terkkari! Minusta jo tuo, että siskollasi on ollut lähes sama tilanne raskausaikana, ja silti tullut normaalikokoinen vauva, pitäisi jo huojentaa mieltäsi + moni muu seikka jota itsekin perustelit, ja mitä muut on kertoneet! Minusta voisit kyllä seuraavalla kerralla houmauttaa terkkariasi asiallisesti, ettei tuolla tavalla saa pelotella, jos ei oikeasti ole syytä huoleen. Ja sitten jos on, niin asiaa aletaan hoitamaan HETI eikä laiteta kotiin odottamaan kahdeksi viikoksi! Ei kenenkään psyyke sellaista kestä. Hän on varmasti jotenkin yli-innokas ja haluaa päteä ihan ihmeellisistä syistä. Ehkä pieni palaute voisi auttaa häntäkin kehittymään ammatissaan...
Cana & kirppu 29+2
Kirjoittelenpa minäkin pitkästä aikaa (lukemassa kuitenkin käyn päivittäin ;) ).
Tänään oli neuvola ja kaikki oli kunnossa. Oma vointi on kohtalaisen hyvä. Kun vain muistaa ottaa rauhallisesti niin illallakin on vointi hyvä (jos touhuilee päivän aikana paljon, koskee illalla mahaan). Maanantaina alkoi kesäloma ja sen jatkeeksi onkin sitten jo mammaloma. Onneksi enää ei tarvitse kärvistellä töissä (tosin jouduin olemaan selän takia saikulla pari viikkoa jo ennen kesäloman alkua).
Odessalla (olikohan oikea nikki) on kyllä ihmeellinen neuvolatäti. Luulisi ammatti-ihmisen osaavan kohdella herkässä tilassa olevaa odottajaa... Lietsoa nyt turhaa paniikkia... Jotain muutakin minun piti kommentoida, mutta en nyt yksinkertaisesti muista mitä (ne on nämä raskausaivot ;) ).
Fay 31+5
Voi Siskot, auttakaa! Miksei kukaan kertonut että nämä rinnat voi kasvaa näin älyttömästi raskausaikana. Kävin eilen ostamassa itselleni valmiiksi imetysliivit, ja jouduin turvautumaan jo E-kuppiin!!! Ottakaa huomioon että liikkeelle on lähdetty B-kupista. Se tosin kävi pieneksi jo heti alkuraskaudessa. Silloinhan rinnat oli tosi kipeätkin, kun ne kasvoi niin vauhdilla... mutta että E!!!!
Cana & kirppu 29+3
Juups kyllähän tuo B:stä E:hen kasvaminen kuulostaa aika hurjalta tahdilta. Mulla on kans normaalisti B-kuppi ja näissä molemmissa raskauksissa on rinnat kasvanut raskauden aikana yhden kuppi koon B:stä C:hen ja kun maito nousee rintoihin on hetkellisesti ollut, ehkä se D-kuppi, mutta siitä pikku hiljaa tasaantunut ja olen saanut jatkaa B ja C kupilla. Mutta varaudu sinäkin siis siihen, että kun maito nousee rintoihin niin sitten ne rinnat vasta ISOT on. No ainakin mies luultavasti tykkää.;D
Maidon nousemisesta muuten puheen ollen, minulla alkoi herumaan maitoa molemmista rinnoista noin viikko sitten. Hurjaa, kun jo tässä vaiheessa tulee maitoa, esikoiselta maito nousi rintoihin vasta neljäntenä päivänä synnytyksestä, mutta sitten sitä tulikin ihan reippaasti melkein tulvimalla koko imetysajan. (n.11kk) Toivottavasti imetys onnistuisi tälläkin kertaa yhtä hyvin.
Nyt on pakko rientää, mutta palaan myöhemmin astialle. Tulkaahan muutkin kesikset kertomaan kuulumisianne. Hopi hopi..:)
Tuuli@ 30+5
Pääsiäisterveiset täältä juu! Täytyy nopsasti kirjoitella, että ehtii ottaa esikon tahdisssa vielä päivänokoset. Meni nimittäin viime yö vähän kansanterveydelle, kun NÄRÄSTI niin maan vietävästi!! Siis illalla kun kävin nukkumaan, tuntuu että tulee oksennus, kun närästi niin paljon. Täytyi laittaa 2 tyynyä päällekäin, mutta siltikin oli paha olo ja valvoin yli tunnin ja yöllä vielä heräilin. Mieskin oli juonu kaikki porevedet, kiitti vaan. Täytyy varata oma puteli porevettä, johon teippaan KISSAN KOKOISILLA KIRJAIMILLA, että se on MUN NÄRÄSTYSVESI! Vai onko jotain muita vinkkejä nÄrästykseen, nukkuma-asentoja yms.? Muistan kyllä, että moni muukin kesis on saanut tämän närävieraan osakseen. joku sanoi, että se tuli rasvaisesta ruoasta?? TEhtiin eilen esikon kanssa joulusta jääneestä voitaikinasta muutama omenapiirakka, joten oisko piirakan syöminen aiheuttanut närästystä?
Odessalle tsemppiä, älä turhaan huolehdi, kyllä ne ultrat varmasti paremmin kertovat, jos jokin olisi vialla kuin mitä ilmeisimmin elämää suuremman kumipää-neuvolatädin sf-mittaukset. Kuulostaa oudolta tyypiltä!
Kannujen kasvamisesta: Sitä odotellessa... mulla tosiaan kasvoi esikon kanssa ehkä hikisesti se 1 kuppikoko, ei yhtään sen enempää edes imettäessä. Rintojen muoto kyllä muuttui riippuvammaksi, mutta se ei niin kovin näy, kun nämä ovat kokoluokkaa B.
NYT NUKKUMAAN! hyvää pääsiäistä kesiksille, jos en ehdi enää linjoille!
Uula rv 31 + 2
Voi huh ODESSA, mitä kommentteja terkkariltasi! Jätä omaan arvoonsa! Jos käyrässä ei notkahduksia ylös tai alas niin ei huolta vaikka mitta oliskin iso! Mulla myös ongelmainen SF-mitta ja myös mun terkka tuntuu sen suhteen (ja kyllä muutenkin) antavan ihan liikaa stressattavaa joka kerta kun hänen luona oon käyny...
SF-mittahan on ok tutkimus kun sen tekee aina sama henkilö, ja kun muistaa että on tosi monta seikkaa jotka vaikuttavat siihen mille käyrälle se oma mitta istahtaa. Suuremmat notkahdukset käyrältä saattavat sitten kertoa jotain tärkeää jos nuo edellä mainitut asiat on huomioitu.. Kaikenkaikkiaan kuitenkin erittäin suuntaa antava tutkimus, joka tuntuu aiheuttavan aivan liikaa stressiä äideissä ylipäätään!! Mulla itsellä on ollu sekä edellisessä että tässä raskaudessa hirveen pienet mitat vaikka maha ei todellakaan oo pieni. Syynä on se että oon sen mallinen että kun meen makuulle ni kohtu hulahtaaki " piiloon" alas lantioon. Edellinen terkka edellisessä raskaudessa asian ymmärsi enkä stressannu itsekään lainkaan, mutta tää nykyinen päivittelee asiaa joka kerta kauheen huolestuneena (jonka vuoksi jopa taas kerran menin privaattiin asiaa tarkastamaan ja toteamaan 100e maksaen että hyvin vauva kasvaa, syntymäpainon arvio jopa 4kg!!, kaikki muutenkin täysin ok). Ärsyttää kyllä kun tuo terkkarini huolehtii niin paljo kaikista asioista ja antaa sen niin näkyä. Tuntuu että mä saan yleensä enemmänkin häntä vakuutella että kaikki on ihan ok.. Onko kellään muulla näin?
SF-mitta oli siis eilen 24.5 joka viikkoihin nähden pieni, mutta arvo kulkee omalla käyrällään. Ärsytävä asia oli se että virtsanäytteessä oli nyt sokeria, eli rasitukseen joudun mäkin. Viime raskaudessa oli ihan sama juttu, mut onneks rasituksessa silloin arvot kuitenki priimatasoa. Toiv nyt samoin. Muuten kaikki oli ok, joskin Hb ois voinu olla suurempi (nyt 112) ja painonnlousu vähän vähäisempi (8kg kaikenkaikkiaan).
Muuten luottavaisin mielin täällä odotuksen kanssa edetään. Melkein euforisia tunteita tuo kun tietää että enää n 2kk h-hetkeen... :)!!!
Päivikk11 rv 10+4
Moi,
no, ollaan me tosiaan kaikki käyty tällä viikolla neuvolassa :-). Minäkin kävin tiistaina. Kaikki oli hyvin. SF-mitta oli 28 - lähellä ylärajaa mennään. Painoa ei ole tullut lähtöön kuin 2 kiloa, mutta koska tuo SF-mitta on noinkin " korkealla" niin ei terkka ollu yhtään huolissaan. Ja paino kuitenkin on nyt noussut koko ajan sen oksentelusta johtuvan pohjalukeman jälkeen.
Masuasukin sykkeet oli 160 molemmin puolin. Hurjia spurtteja hän otti välillä - syke nousi ja pikkuinen karkaili koko ajan :-).
Kauheeta kun [b]Hulda[/b]llakin oli ollut pelottava kokemus! Onneksi sielläkin vielä kaikki nyt ok ja maltahan tosiaan lepäillä, ettei tuollainen episodi pääse toistumaan. Onko sulla nyt tiheemmin kontrolleja ja pääseekö ne tutkimaan sitä kohdunsuun tilannetta milloin?
Kaikille lepäilijöille ja meille muillekin: tuntuu, että se viikko 35 on vielä tosi kaukana, mutta nopeasti sekin tulee! Ja sit saadaan antaa näitten pikkuisten tulla tähän maailmaan jos ovat tullakseen :-). Ittelläki on niin sellanen olo, että kuinkahan pitkään tää tyyppi pysyy masussa, vaikkei sinänsä mitään syytä huoleen ole...
Hurjan koleita kelejä nyt taas on ollu. Mulla sattu eilen aivan kauheen paljon rintoihin kun olin ulkona. Just vihloi siihen tyyliin, että rintatulehdus ois tulossa. Loppui onneksi kun pääsin sisälle lämpimään. Ei yhtään kiva tunne! Kävelin tuolla kaupungilla rintojani pidellen. Saatto siinä joku ohikulkija hieman ihmetellä, mutta ei sillä väliä!!
On sulla [b]Odessa[/b] tosiaankin kummallinen terkka! Ois nyt vielä pitänyt mölyt mahassaan ja puhunut " huolestaan" sitten vasta kun ja jos ois kokenu jatkotutkimukset tarpeelliseksi. Luulis senkin tajuavan, ettei meille raskaanaoleville voi tuollaista laukoa.
Anoppi on tulossa parin tunnin päästä, joten pitää alkaa siivoomaan. Mukavaa pääsiäistä kaikille!
-satu ja sintti rv 30+5
On jääny viestien lukemisetkin vähille viime viikkoina, saati sitten kirjoittamiset, mutta nyt taas ehtii paremmin.
Meillä oli viime kuu remonttia ja kuun vaihteessa päästiin vihdoin muuttaan uuteen omaan kotiin jossa uusi keittiö, uudet maalatut/tapetoidut seinät/katot, uusittu kodinhoitohuone jne. Hommaa oli ja etenkin viimeinen muuttoviikonloppu vei voimia ja aiheutti selkäsärkyä ja supisteluja. Sitten oli pakko ottaa tapojeni vastaisesti 2 pv saikkua töistä ja vähän lepäillä. Nyt vointi parempi.
Tosin: aamulla neuvola uudessa paikassa muuton takia. Kiva neuvolatäti mutta mutta: paino tippunut kahden viikon takaisesta 700g (tosin eri puntari!Vaikuttaisiko? Yht. paino noussut 4kg) ja sf-mitta alakäyrällä 25,5 kun viikkoja nyt 31+1. Viimeksi rv29 mitta oli 24. Tuosta pienestä sf-mitasta terkkari meinasi vähän huolestua ja haluaa tarkastuttaa sen viikon päästä uudelleen ja sitten jos tarpeen niin käydään kasvukontrollissa sairaalassa.
Mulla on 3v esikoinen joka oli myös aina mitoiltaan alakäyrillä ja vaikka täysikasvuisena syntyi niin oli pieni (47cm, 2600g). Kyseli syitä tähän enkä osannut sen enempää sanoa kuin eipä me vanhemmatkaan kovin pitkiä olla jne. Ekan raskaudessa ei vauvan pienestä koosta sen ihmeempää meteliä nostettu...
Että oli se mitta " liian" pieni tai " liian" iso kuten monilla muilla niin aina huolestutaan. Hyvä että seurataan, se on ihan totta, mutta taitaa 95% tapauksista olla ihan vääriä hälytyksiä. No, katsotaan miten meillä edetään. Toisaalta ajattelin heti että olisi kiva päästä ultraan sairaalaan kun ei olla käyty kuin ne " pakolliset" viikoilla 12 ja 19 ja sukupuoli jäi epäselväksi. Olisi kiva päästä katsomaan onko se pikkuinen se tytöksi luultu vai miten:) Joten taidan joka tapauksessa ensi viikolla pyytää päästä kontrolliin. Ja tietenkin toivon ihan ensisijaisesti että kaikki muuten on ok ja vauva kasvaa normaalisti vaikkakin omalla matalalla käyrällään...
Mullakin on maitoa tihkunut jo pitemmän aikaa _vähän_ (tippa silloin tällöin) rinnoista vaikka eivät muuten ole kasvaneet mainittavasti (harmi;) ) ja esikoisesta maito nousi vasta neljäntenä päivänä (imetys sitten kestikin 13 kk). Nyt varmaan maito nousee nopeemmin ja toivon mukaan imetys lähtee taas hyvin käyntiin ja jatkuu tuonne samoille lukemille...
Oikein munarikasta pääsiäistä kaikille:)))
Hei ja pakko on nyt kysyä, että mitä Huldalle on tapahtunut, kun olen kokonaan ohittanut sellaisen viestin?? Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin.
Huomasin tuossa surffaillessani, että heinäkuisiin oli syntynyt viime viikolla(ko) jo ensimmäinen vauveli! Hurjaa!! Rv.24 oli syntynyt ja kovasti oli ollut onnea ja suojelusenkeleitä matkassa mukana.
Meille on tulossa appivanhemmat pääsiäisen viettoon tänään ja tyttö ei meinaa enää pöksyissään pysyä, kun odottaa niin isovanhempiaan.:) Ihana on kyllä nähdä pitkästä aikaa ja saadaan kaivattua muutto/pakkaus ja rakennus apuakin samalla.
Hyvää pääsiäistä kaikille ja voikaahan hyvin.
Tuuli@ 30+5
Tänne ei uutuuksia.. Muutama supistus pongaitu päivisin ja sit iltasin.. alkaa näköjään pikkusen lisääntyy kun viikkoja paukkuu täyteen..
Ahdistus lisääntyy ja alkanu muuttuun kipeeks.. sattuu tohon rintojen alle.. pallean kohtaan?
Onko teitä muita tollanen vaivannu?
AHdistaa pitkän aikaa ja saa kyllä maata kyljellään muutamia hetkiä että helpottaa, jos helpottaa..
Hormoonit kiusaa taas pahasti.. hermo naksuja tulee otettua miehelle pienistä asioista ja sanoista.. kuten jäätelön ostosta! Enpä mää niitä tonne pakastimeen itteäni varten osta...
ais niin..
Äippäloma alko tänään!!
Eipä tuo mitään muutosta arkeen tuo kun muutenkin puolitoista kk jo kotona ollut!! mutta kuitenkin!!
Ja niin alotin vauvan vaatteiden pesun eilen... aikas monta koneellista tota on.. en tiiä teenkö hieman aikasin ton, mutta 2kk laskettuun.... mitään muut ei kyllä valmiina..
Kannut
juu eipä nää kamalasti ole kasvanu.. oliskohan yhden koon... painavimmiksi kyllä tullu ja maitoa heruu hieman (jos puristaa tai rinta painautuu " kasaan"
mani ja purri 31
Mulla non kyllä aina niin tylsät jutut kun on niin hyvin mennyt tämä raskaus, seuraava (jos luoja suo) on sitten varmaan ihan kamala ;)
Sf mitta oli 28 ja painoa oli tullut 700g kuukaudessa, nyt yhteensä kyllä melken jo kymppi täynnä... Sykkeet ja liikkeet hyvät ja verenpaineet matalat kuten aina ja hemppa kohtuullinen, käskettiin popsia rautaa säännöllisemmin. Sain koko loppuraskauden neuovola-ajat ja yhden lääkäriajan vielä. Hurjaa oli todeta että kohtahan tämä on pulkassa...Patisteli täti myös soittelemaan synnytysvalmennuksien perään naikkarille. Ei mitään kummempaa siis tosiaan!
Eilen juteltiin miehen kanssa mites ehkäisy sitten vauvan syntymän jälkeen kun kondomi ei oikein kumpaakaan kiehdo ja kierukka tuntuu niin pysyvältä kun todennäköisesti ei kauheen pitkään väliä pidetä. Pohdittiin myös menisikö imetyksen turvin ja antaisi sitten vaan tulla jos on tullakseen... Onko kellään ehdottaa muita vaihtareita, käsittääkseni naisille on joku hormonijuttu mahdollinen, onko?
Noniin, ehkäpäs nukkumaan, hyvät pääsiäiset :)
rouvaii 30
Me tässä kohta lähdetään mummolaan keski-suomeen pääsiäisen viettoon. Ei jaksettu lähteä vielä eilen kun mieskin oli reissussa alkuviikon niin oli kiva olla oman perheen kanssa eilisilta kotosalla.
Tissit on täälläkin kasvaneet ja en pysty enään yhtään olemaan ilman ritsikoita. Olen nyt muutaman viikon jo nukkunutkin ne päällä kun ahistaa nämä painavat kannut ;-)
Rouvaii pohti jo ehkäisyä synnytyksen jälkeen. Itse aion laittaa hormonikierukan koska meillä ei ole sitten ainakaan lähitulevaisuudessa suunnitteilla kolmatta. Nyt tässä välissä esikoisen ja tämän raskauden käytimme kondomia. Meitä se haitannut, jotenkin siihen tottui. Minipillereitähän voi syödä vaikka imettää jos ei halua kondomia käyttää ja niihin saa reseptin jälkitarkastuksessa jos haluaa. Mulla on monet ystävät luottaneet imetyksen ehkäisyyn, mutta muutamalla onkin nyt sitten todella pienellä ikäerolla lapset.. että ainakaan heidän kohdallaan ei ihan täysin luotettava keino ollut. Mutta jos ei ole niin väliksi jos tuleekin raskaaksi niin sittenhän se on ihanteellisin ratkaisu.
Nyt en taas enään muistakaan että mitäs muuta piti sanomani paitsi, että närästys on saapunut tännekin.
Jep, eikun pakkaamaan. Oikein rentouttavaa pääsiäistä ja minä palailen sitten taas ensi viikolla palstailemaan!
Iiran 29+?
Menin hieman sekaisin että millä viikoilla sitä oikein ollaan ja kun kävin laskurilla, se ilmoitti että laskettuun aikaan on enää 79 päivää! Kun puhutaan vaikka parista kuukaudesta, se tuntuu pitkältä ajalta, mutta nyt kun tuijotan tuota päivää... sanaa, niin tuntuu paniikki iskevän. Ja kun minulta ainakin vähennetään noista päivistä 14 päivää... niin kohtahan sitä synnytetään...
Pitäisi varmaan tässä välissä hengittää paperipussiin....
En ole vielä edes ajatellut vaunujen ostoa, ammeita, sittereitä ym... paljon muutakaan. Kaapista löytyy jonkin verran vaatteita... kelan paperiakaan en ole vielä postittanut... Ei kuitenkaan ole ensimmäinen lapseni ja nyt ensimmäisen kerran meinaa paniikki tulla:))
Oikein hyviä pääsiäisiä kaikille!
T: Kiisseli ja masuasukki 28+5
Malminkartanossa...