Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 syytä, miksi erillissuhde toimii niin paljon paremmin kuin perinteinen parisuhde, jossa asutaan saman katon alla

Vierailija
31.07.2025 |

Erillissuhde on parisuhdejärjestelynä joustava ja omaa tilaa antava. Erityisesti itsenäisyydestä ja yksinolosta pitävälle se voi olla jopa parempi vaihtoehto kuin perinteinen suhde, jossa pari asuu yhteisessä kodissa.

https://anna.fi/ihmiset/suhteet/erillissuhde-5-syyta-miksi-se-toimii-pa…

Onko kenelläkään kokemusta toimivasta erillissuhteesta? Onko ketään, joilla ydinperhe toimisi näin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kyllä kiinnostaisi toimiiko kellään?

Vierailija
2/14 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toimiva erillissuhde, mutta meillä ei ole lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/14 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi minun kohdalla. Rakastan puolisoani ja haluan nukkua vain hänen vieressään. Erillissuhde voisi toimia vain vähän aikaa, mutta pian tulisi ikävä. En oikein ymmärrä erillissuhteita. Ystävälläni on sellainen, ja oikea syy erillään asumiseen on se, että kaverini ei ole oikein tyytyväinen mieheen. Haluaa olla mieluummin yksin, kuin passata miesystäväänsä. Puhe ei mene perille. Muitakin ikäviä tapoja on, ja suhde toimii ainoastaan erillisenä. Hankkis sitten paremman ukon.

Vierailija
5/14 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole ydinperhe, jos ydintä ei ole.

Vierailija
6/14 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole ydinperhe, jos ydintä ei ole.

Ydin on siinä, että lapsen vanhemmat ovat yhdessä, vaikka asuvat erillään.

Vierailija
7/14 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi minun kohdalla. Rakastan puolisoani ja haluan nukkua vain hänen vieressään. Erillissuhde voisi toimia vain vähän aikaa, mutta pian tulisi ikävä. En oikein ymmärrä erillissuhteita. Ystävälläni on sellainen, ja oikea syy erillään asumiseen on se, että kaverini ei ole oikein tyytyväinen mieheen. Haluaa olla mieluummin yksin, kuin passata miesystäväänsä. Puhe ei mene perille. Muitakin ikäviä tapoja on, ja suhde toimii ainoastaan erillisenä. Hankkis sitten paremman ukon.

Entä jos puolisosi haluaisi nukkua omassa sängyssä ja kaipaisi enemmän omaa aikaa? Todennäköisesti johtaisi siis eroon, koska olisitte liian erilaisia. Rakkaudesta huolimatta.

Vierailija
8/14 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ongelmia tuottaa se, että mulla on muun perheen kanssa erilainen unentarve. Arvostan unta, menen yleensä aika hyvissä ajoin nukkumaan, kun muu perhe jää vielä touhuamaan ja katsomaan leffaa. Pienessä talossa nämä häiritsee minun nukkumista. Sitten kun mies tulee lopulta puolen yön aikaan nukkumaan, hänen tekee yleensä mieli seksiä ja herättää minut jos en sitten ole jo hereillä. 

Sitten kun aletaan uudelleen nukkua, niin joko mies kuorsaa enkä saa enää unta tai sitten minä kuorsaan ja mies tönii minut taas hereille.

Mies ei itse ymmärrä, miksi nukkuminen voi olla kenellekkään niin tärkeää, kun pärjää pienemmillä yöunilla. Hän on ihan pirteä, vaikka nukkuisi 6h, minä taas tarvitsen 9h. Toisaalta hän usein nukkuu aamuisin pidempään, että ehkä rytmikin on vähän eri.

Korvatulppiakin kokeilin, mutta ei se kaikkeen auta ja pitkään käytettynä korvat tulee kipeäksi.

Haaveilen omasta pienestä talosta, jossa saisin mennä nukkumaan, kun itse haluan ja nukkua koko yön ilman häiriötekijöitä. 

Vierailija
9/14 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jollain voi tulla nukkuessa ikävä puolisoa? Siis jos on juuri vietetty aikaa yhdessä ja sitten toinen lähtee omaan sänkyyn nukkumaan? Onko se jotain läheisriippuvuutta, jos ei pysty nukkumaan ilman puolison läsnäoloa?

Vierailija
10/14 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni ollaan oltu yhdessä 17 vuotta, josta viimeisimmät 10 vuotta naimisissa, ja koko tämän ajan ollaan asuttu eri asunnoissa. Lapsia ei omasta tahdosta ole. Arkisin molemmat on aina omassa kodissaan, ja viikonloput ja lomat ollaan yhdessä jommankumman kotona. Asutaan samassa kaupungissa, 20km päässä toisistamme.

Tämä toimii meillä todella hyvin. Molemmilla on aikaa vieviä harrastuksia joita tehdään arkena ja viikonloput on parisuhdeaikaa. Koskaan ei olla riidelty kotitöistä kun molemmat tekee ne omalla tyylillään omassa kodissaan.

Ei tämä kaikille sovi, mutta me ollaan molemmat ihmisiä jotka tarvii omaa aikaa, varsinkin minä tarvin kun on sosiaalinen työ.

Me ei haeta mitään kelan etuuksia, mutta jos haettaisiin, niin kelan mielestä me oltaisiin asumuserossa :D Ei olla eroamassa.

Vierailija
11/14 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toiminut hyvin jo noin 15 vuoden ajan. Olemme lapseton pari, en tiedä miten toimisi lasten kanssa. 

Syitä, miksi meille toimiva ja tarpeellinen järjestely:

- erilainen unirytmi + molemmilla haasteita nukkumisessa

- erilaiset siisteyskäsitykset ja mieltymykset kodin sisustuksessa

- molempien etätyö ja ei taloudellista mahdollisuutta tarpeeksi isoon asuntoon

Eihän tämä tietenkään kaikille sovi saati ole edes tarpeellista, mutta uskon että on paljon ihmisiä jotka haluaisivat erilliset kodit, mutta yhteiskunnan ja läheisten odotukset ja normit estävät elämästä aidosti omannäköistä elämää. Siihen pitäisi saada muutos ja normalisoida erilaiset tavat olla parisuhteessa.

Vierailija
12/14 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ongelmia tuottaa se, että mulla on muun perheen kanssa erilainen unentarve. Arvostan unta, menen yleensä aika hyvissä ajoin nukkumaan, kun muu perhe jää vielä touhuamaan ja katsomaan leffaa. Pienessä talossa nämä häiritsee minun nukkumista. Sitten kun mies tulee lopulta puolen yön aikaan nukkumaan, hänen tekee yleensä mieli seksiä ja herättää minut jos en sitten ole jo hereillä. 

Sitten kun aletaan uudelleen nukkua, niin joko mies kuorsaa enkä saa enää unta tai sitten minä kuorsaan ja mies tönii minut taas hereille.

Mies ei itse ymmärrä, miksi nukkuminen voi olla kenellekkään niin tärkeää, kun pärjää pienemmillä yöunilla. Hän on ihan pirteä, vaikka nukkuisi 6h, minä taas tarvitsen 9h. Toisaalta hän usein nukkuu aamuisin pidempään, että ehkä rytmikin on vähän eri.

Korvatulppiakin kokeilin, mutta ei se kaikkeen auta ja pitkään käytettynä korvat tulee kipeäksi.

Haaveilen omasta pienes

Minusta ei mitään järkeä uhrata omaa terveyttään ja hyvinvointia tuollaisessa tilanteessa. Onko teidän talossa mitään soppea minne voisit tehdä oman rauhallisen nukkumapaikan? Varsinkin kun ikää tulee, niin uni on todella tärkeää.

Vierailija
13/14 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kaikilla perheellisilläkin ollut, silloin alussa kun ei vielä asuttu yhdessä eikä alamäki ollut vielä alkanut.

Minusta ainakin nuo pari vuotta olivat suhteemme selvästi paras jakso.

Vierailija
14/14 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kaikilla perheellisilläkin ollut, silloin alussa kun ei vielä asuttu yhdessä eikä alamäki ollut vielä alkanut.

Minusta ainakin nuo pari vuotta olivat suhteemme selvästi paras jakso.

Tässä ei nyt puhuta seurustelusta tai suhteen alkuvaiheesta, vaan vuosia tai vuosikymmeniä yhdessä olleista, jotka ovat tehneet tietoisen valinnan asua omissa osoitteissa ilman suunnitelmia yhteenmuutosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi