Yli puolet suomalaisista pelkää rahojen loppuvan, nuoret huolissaan eniten vaikka luksukseen löytyy aina rahaa
Yli puolet suomalaisista pelkää rahojensa loppuvan, kertoo Danske Bankin tuore tutkimus. Vaikka taloudellinen mielenrauha on hieman parantunut aiempaan verrattuna, suomalaiset ovat edelleen selvästi muita Pohjoismaita huolestuneempia omasta taloudestaan. Rahojen riittävyys huolestuttaa erityisesti nuoria ja naisia. Toisaalta noin joka viides suomalainen ei ole lainkaan huolissaan raha-asioistaan. Ekonomistien mukaan palkankorotukset ja maltillinen inflaatio parantavat tilannetta lähiaikoina, mutta työttömyyden pelko on edelleen vahvasti läsnä monilla kotitalouksilla.
Suomalaiset itkevät rahan riittämättömyyttä, vaikka samaan aikaan joka toinen nainen kulkee kaupungilla iphone kourassa ja merkkilaukku kainalossa. Nuoret valittavat rahapulaa, mutta kummasti löytyy rahaa uusiin trendivaatteisiin ja baarireissuihin. Ehkä kannattaisi katsoa ensin peiliin ennen kuin alkaa valittaa yhteiskunnalle tai odottaa palkankorotuksia kuin ne olisivat jokin perusoikeus. Moni valittaa turhasta. Jos et osaa elää varojesi mukaan, syytä vain itseäsi, älä muita. Kuinka moni oikeasti miettii, mihin rahansa käyttää, vai onko helpompaa vain syyttää kaikkia muita omista ongelmista?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen työläinen on aina huolissaan. Jos jotain saa säästöön, menee ne heti, jos terveys pettää tai mikä tahansa tekninen juttu. Kukaan muu ei maksa kuin itse.
Kiva sitten katsoa, kun tulijat saavat asunnot, autot ja kodinkoneet ilmaiseksi terveydenhuollosta ja lääkkeistä puhumattakaan.
Tulijat ei saa mitään. Lopeta tollanen älyttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne I phonet ostetaan osamaksulla, joka teleoperaattorilta saat kuluton ja koroton osamaksu, ihan tälläinen köyhäkin voi ostaa, kun vain on luottotiedot.
Tämä. Huutista vammaiselle AP:lle.
Itse olen täysin työmarkkinatuen varassa ja minullakin on varaa maksaa tonnin Samsungista 29e kuukausimaksua, kun en ryyppää tai polta. Jää vielä 560€ muihin menoihin.
Ei puhelin ole mitään luksusta tai statussymboli. Tai joku Zalandosta ostettu (Klarnan osarilla) 30 euron hame :D
Tonnin puhelin on luksustuote. Todella on vielä liian hyvä sosiaaliturva, jos tuolla tavalla elelet Zalandoinesi. Kiristystä vaan lisää.
Ei ole. Sinua vain harmittaa että köyhillä on ihan samat vermeet ja laitteet kuin sinullakin.
Jos on pakonomainen tarve erottua, lopeta kitinä ja törsää lisää rahaa. Osta joku uusi Porsche tai BMW.
Ketään ei kiinnosta puhelimesi tai Marimekkosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, luksus ostetaan velaksi ja sitten itketään ettei ole rahaa. Pitää näyttää yhtä hyvältä kuin somejulkkis, tuhlataan silikonitisseihin ja tötteröhuuliin. Temu ei kelpaa, hyi hitto. Eihän sitä voi olla tavis. Trendikkäästi mennään kalliiseen ruokapaikkaan tai kahvilaan ottamaan tuhat kuvaa eri ilmeillä. Ja sitten kotona syödään kaurapuuroa ja hernesoppaa loppukuukausi, ja ihmetellään laihuutta. Eikun sehän on muotia olla niin laiha että kylkiluut paistaa.
Tämä ei mitenkään pidä paikkansa. Kiinan tuonti (=Temu) on lisääntynyt tyyliin 2000% ihan parissa vuodessa. Ongelma on, että kun ostavat Kiinasta halvalla, rahat valuu ulkomaille ja kotimaiset firmat kaatuu. Eikä Suomessa kukaan voi tuottaa mitään yhtä halvalla kuin Kiinassa, jo meidän verot maksaa enemmän
Se on välistävetoa, joka ei itsessään tuota mitään. Temu tulee tappamaan välistävetäjät täydellisesti pitkällä aikavälillä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat huolissaan huonon työttömyystilanteen sekä huonon taloussuhdanteen vuoksi. Helppoja ratkaisuja tilanteeseen ei ole kun tähän on luisuttu hitaasti mutta varmasti viimeisen 15 vuoden aikana. Samaan aikaan väestön ikääntyminen laittaa painetta terveydenhuollolle sekä valtion verokertymälle - jatkossa työntekijöitä tulee olemaan aina vaan vähemmän vrt. holhottaviin (lapset ja vanhukset).
Minulla esim on ihan hyvä taloustilanne nyt, jopa parempi kuin koskaan ennen (olen nyt 33v eli liittyy ihan elämänvaiheeseen). Tilanne pysyy tosin hyvänä vain jos sekä minulla että miehellä on töitä myös jatkossa. Minä olen yrittäjä ja hän palkkatöissä, molemmat on jouduttu tsemppaamaan ihan järjettömästi viimeiset 4-5 vuotta. Helppoa rahaa ei näinä aikoina ole jaossa ja yhä useampi ei kestä työelämän painetta.
Työllisyys romahti heti kun orpopurra lietsoi pelkoa. Sai mitä tilasi eli hyvä työllisyys romahti ja valtio velkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne I phonet ostetaan osamaksulla, joka teleoperaattorilta saat kuluton ja koroton osamaksu, ihan tälläinen köyhäkin voi ostaa, kun vain on luottotiedot.
Tämä. Huutista vammaiselle AP:lle.
Itse olen täysin työmarkkinatuen varassa ja minullakin on varaa maksaa tonnin Samsungista 29e kuukausimaksua, kun en ryyppää tai polta. Jää vielä 560€ muihin menoihin.
Ei puhelin ole mitään luksusta tai statussymboli. Tai joku Zalandosta ostettu (Klarnan osarilla) 30 euron hame :D
Tonnin puhelin on luksustuote. Todella on vielä liian hyvä sosiaaliturva, jos tuolla tavalla elelet Zalandoinesi. Kiristystä vaan lisää.
Tonnin puhelin maksaa alle kahden työmarkkinatuen verran. Se ei ole mitään luksusta nähnytkään.
Jotta puhelin olisi luksusta, sen pitäisi maksaa 36kk sopimuskauden aikana esim. 50 tonnia. Sellaista puhelinta ei ole olemassakaan vaikka koko ulompi kuori olisi 24k kultaa.
Nyt ei uskalla kuluttaa. Hiukset leikataan itse ja laitetaan nutturalle tai ponnarille tai letille ja eväät töihin. Kaupasta ostetaan vain halpaa ruokaa ja saippuaa, ei muuta.
Kauppakeskukset saa mennä konkurssiin kuten Hallitus haluaa.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Vierailija kirjoitti:
"Suomalaiset itkevät rahan riittämättömyyttä, vaikka samaan aikaan joka toinen nainen kulkee kaupungilla iphone kourassa ja merkkilaukku kainalossa. Nuoret valittavat rahapulaa, mutta kummasti löytyy rahaa uusiin trendivaatteisiin ja baarireissuihin".
Suomalaiset ei ole vain naisia ja nuoret ottaa surutta pikavippejä ja kaiken maailman luottoja.
Merkkilaukku? Trendivaatteet? Kenellä? Jollain influencerilla ja julkkiksella ehkä. Tavallisilla ei ole tuollaisia.
"Hallitus hyväksyi alisuoriutumisen irtisanomisperusteeksi."
"Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.
-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan.
Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle. "
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat huolissaan huonon työttömyystilanteen sekä huonon taloussuhdanteen vuoksi. Helppoja ratkaisuja tilanteeseen ei ole kun tähän on luisuttu hitaasti mutta varmasti viimeisen 15 vuoden aikana. Samaan aikaan väestön ikääntyminen laittaa painetta terveydenhuollolle sekä valtion verokertymälle - jatkossa työntekijöitä tulee olemaan aina vaan vähemmän vrt. holhottaviin (lapset ja vanhukset).
Minulla esim on ihan hyvä taloustilanne nyt, jopa parempi kuin koskaan ennen (olen nyt 33v eli liittyy ihan elämänvaiheeseen). Tilanne pysyy tosin hyvänä vain jos sekä minulla että miehellä on töitä myös jatkossa. Minä olen yrittäjä ja hän palkkatöissä, molemmat on jouduttu tsemppaamaan ihan järjettömästi viimeiset 4-5 vuotta. Helppoa rahaa ei näinä aikoina ole jaossa ja yhä useampi ei kestä työelämän painetta.
Työllisyys romahti heti kun orpopurra l
Turha syyttää Orpoa ja Purraa ongelmasta, joka on syntynyt useampien hallituskausien aikana. Nyt työttömyyttä ylläpitää se kun julkinen sektori leikkaa henkilöstöään eikä vastaavasti synny paikkoja yksityiselle - ja nythän tilanne on se, ettei niitä työntekijöitä olisi ikinä pitänyt niin paljon julkiselle puolelle ottaa. Julkinen sektori on paisunut kuin pullataikina sitten 2000-luvun eikä me pystytä mitenkään maksamaan sitä.
Suuri työttömyysalto yksityisellä sektorilla lähti rakennusalalta, joka notkahti a) ylirakentamisen ja b) korkotason vuoksi. Johtuen siitä, että meillä on Suomessa vaihtuvat korot ja Euroopassa yleisesti kiinteät korot, tämä iski Suomeen huomattavasti kovemmin kuin muualla.
Hintojen nousu (inflaatio) lähti alunperin käyntiin koronasulkujen vuoksi. Silloin varoitettiin, että sulut tulevat nostamaan hintoja mutta ensin myytiin tietysti ne tavarat, mitä jo löytyi hyllystä. Hintojen nousu lähti kunnolla käyntiin samoihin aikoihin kuin Ukrainan sota ja tästä syytettiin Putinia, vaikka kyseessä oli "koronalasku". Ukrainan sodan hinnannousut tuli sitten seuraavassa aallossa vuotta myöhemmin.
Koronasuluista myös tiedettiin, että ne tulevat iskemään kovasti yrityksiin. Yksi syy lukuisiin konkursseihin tänä ja viime vuonna on se, että yritykset söi puskurinsa koronavuosina 2020-2022. Jos niillä olisi normaalit puskurit tallessa, ne olisi kestäneet paljon paremmin taantuman ja Ukrainan sodan aiheuttamaa suhdanneheilahtelua. Nyt huonoihin aikoihin lähdettiin tyhjällä kassalla. Olen itse yrittäjä ja meillä valtio korvasi 75% kiinteistä kuluista siltä ajalta kun pakottivat kolme kertaa sulkemaan ovemme. Eli maksut juoksi vaikkei ollut oikeutta myydä asiakkaille. Sen lisäksi koronarajoitusten luomat vaikeudet liiketoimintaan...
"Tonnin puhelin maksaa alle kahden työmarkkinatuen verran. Se ei ole mitään luksusta nähnytkään.
Jotta puhelin olisi luksusta, sen pitäisi maksaa 36kk sopimuskauden aikana esim. 50 tonnia. Sellaista puhelinta ei ole olemassakaan vaikka koko ulompi kuori olisi 24k kultaa."
Tämä vaan kertoo siitä että tukia pitäisi leikata 50€/kk, tai vähintään niin paljon että alkaa ne nokiat ja oneplussat kiinnostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Naisena on helppoa aina saa parisuhteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisena on helppoa aina saa parisuhteen<
Suomalaisilla miehillä ei ole varaa elättää, joten joudun silti tienaamaan omat rahani.
Jos rahat meinaa loppua niin Kela Goldilla vaan nostaa taikaseinästä lisää.
Ei mitään syytä huoleen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisillä oikeasti olisi oikea huoli rahasta, ne sipsit, karkit, suklaat ja jäätelöt jäisivät kauppaan. Jääkö? No ei jää.
Sipsit, jäätelöt, karkit jne. tarjoavat taloudellisen tavan saada kaloreita eli todella halpaa ja kustannustehokasta €/kcal hengissä pysymiseen. Pois lukien tietysti halvimmat ruokaöljyt ja sokeri, mutta kuka nyt niitä jaksaa suoraan vetää?
Jos ihmisillä menisi oikeasti hyvin niin hyvästä ja laadukkaasta lähiruuasta olisi pulaa korkean kysynnän takia. Näin ei siis ole.
Siinä ap on oikeassa, että nykymallin kokpersulandiassa jo baarireissukin on luksusta. Emme varsinaisesti siis enää kuuluu läntiseen Eurooppaan. Tai edes itäiseen...
Jos on pienituloinen ja pelkää rahojen loppuvan niin mitä ehdotat? Että elää vain sillä minimimäärään mikä nyt keskimäärin määritelty yhdelle eli 600€ asumiskulujen jälkeen ja lopit säästöön pahan päivän varalle?
Tai jos ei jää enemmän kun 600€ niin kuitenkin säästää pahan päivän varalle satasen pari?
Gigantin henkilökunta ja toimitilat ovat kuitenkin Suomessa. Näistä molemmista maksetaan veroja Suomeen. Myös myydyistä tuotteista menee ALV. En tiedä harrastaako Temu tätä mutta yleensä kun tilaa Kiinasta, on hinta merkitty virheellisesti niin alas että mitään tullimaksuja ei toimituksesta tule.