Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin pitäisi alkaa laihtumaan, jos syö näin vähän kcal?

Vierailija
30.07.2025 |

Olen 46-vuotias nainen, pituus 173 cm, painoa 89 kg. En käytä alkoholia. Aloitin toukokuun lopussa eli 2 kk sitten dieetin, jossa syön päivässä 1600 kcal. Lasken siis kalorit tarkkaan, syötän ne joka päivä netissä laskuriin. Olen pysynyt tuossa kcal määrässä aika hyvin, joinain päivinä on ollut vain 1400 kcal mutta vastaavasti joinain päivinä 1700-1750 kcal, kuitenkin keskimäärin se 1600. Tavoitteeni oli laihtua 0,5 kg viikossa. Mutta painoa ei ole pudonnut yhtään, ehkä noussut noin kilon, mutta se voi olla jotain nestettäkin. Milloin tällaisella dieetillä pitäisi alkaa lauihtumaan?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on siitä kiinni mitä tämä 1600 kaloria pitää sisällään? Olet jo sen ikäinen että glukoosinsieto on madaltunut joten hiilarit minimiin jos haluat laihtua.

Vierailija
22/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karu totuus on, että kyllä tuolla määrällä varmasti laihtuu. Tarkoitus ei ole nyt ilkeillä, mutta sinulla on laskemisessa virheitä. Varmastikkin menee oikein ne jogurttipurkilliset ja leipäpalat yms. Niitä ei tarvitse punnita.

Mutta mites margariinit, paistorasvat, lisukeriisi aterialle jne? Punnitsetko aina, vai merkkaatko 5g?

Syötkö vaikka työpaikan ruokalassa, ja joudut arvioimaan määrän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän luulen, että naisella lepokulutus päivässä voi olla tuota 1600-1700kcal. En itsekään laihtunut kunnolla vaikka söin vain hitusen enempi kuin nyt. Nyt menen n 1300kcal annoksella ja tuloksiakin on tullut. En kuitenkaan yritä kiirehtiä laihtumista vaan odottelen tuloksia rauhassa. Liikuntaa nyt helteillä ei ole paljoa ollut, vain hyöty liikunta.

Vierailija
24/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toki pienempi ja syön normaalistikin max 1500kcal, minulla hidas laihtuminen alkaa vasta kun pudotan 1100kcal:iin. 200-300g viikossa. 

Kun laskee kalorit alle peruskulutuksen (kooma-) pitäisi tapahtua jotain. Oma peruskulutukseni 1270kcal

Vierailija
25/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuosi-ikäisenä painon pudottaminen on hankalaa.

Vierailija
26/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin 1200kcal päivässä. Kolmessa viikossa ei tapahtunut yhtään mitään mutta sitten alkoi tippua kilo per viikko. Käynnistyminen vain kesti kauan ja meinasin jo luovuttaa. Olin 160cm 79kg. Tästä on jo monta vuotta ja olen siitä lähtien pysynyt noin 64kg painossa.

Vierailija
27/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kuitenkin 173cm pitkä, joten peruskulutus on hieman suurempaa. Yleisesti ottaenkin, alle 1600kcal ruokavaliot alkavat olla pidemmän päälle epäterveellisiä, vitamiinien ja muiden mikroravinteiden saanti on vaarassa. 1600kcal on lähes kaikille riittävän vähän painonpudotukseen, kunhan se on todellinen määrä, ja sitä jatkekaan riittävän pitkään.

Vierailija
28/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivittäiset kalorit, joilla painosi putoaa 0.5kg viikossa:

1396 kcal

https://www.ptpaahtio.fi/laskurit/kalorilaskuri/?srsltid=AfmBOoq-Gf5IBz…

Näin, ihan riittävä määrä jos ei juurikaan liiku. 

Vierailija
29/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketodietti. Ei mulla muuta. Varmasti tippuu kilot.

Jos kihdin haluaa, sukulaismies sai tosta.

Vierailija
30/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä noudatan nelikymppisenä kaksi vuotta salivalmennusta, jossa syötiin 1500-1800 kaloria päivässä. Treenit 3-4 kerta viikossa ja aerobiset päälle. Aloittaessani vy oli 100 cm ja kahden vuoden päästä 98 cm. Oli kyllä kivaa aikaa ja olin hyvässä kunnossa, mutta laihtumiseen se ei auttanut 😅

Vierailija
31/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laihduin 10 kiloa pieraisemalla.

Mutta sinä oletkin paskamaha.

Vierailija
32/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä pitäisi vähän laihtua. Paitsi jos et liiku ollenkaan. Sitten välttämättä ei.

Itse yllätyin siitä, miten vähän kaloreita kuluu jos ei ole päivässä paljoa kävelyä ilman, että ihan erikseen lähtee kävelylenkille. Liikaa olin uskonut sitä mantraa, että peruskoulutus olisi 2000 kaloria, kun vähäisellä liikkumisella itselläni nähtävästi on reilusti alle tuon.

Vierailija
33/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet melko iso, joten pitäisi painon laskea. Laitatko kaiken syömisen ja juomisen varmasti ylös? Arvioitko määrät alakanttiin? 

Juon vain vettä ja sitten kaksi mukia päivässä kahvia mustana ilman sokeria. Juomisista ei siispä tule käytännössä kaloreita ollenkaan. En mielestäni arvioi määriä alakanttiin. Aika monessa ruoassa saan syödyn ruoan painon pakkauksesta suoraan (esim yksi purkki maustamatonta jugurttia painaa tietyn verran). Ja kalorit siitä myös. No kaksi keitettyä kananmunaa on ne kaksi. Sitten syön päivässä esim yhteensä yhden kurkun, senkin paino lukee hintalapussa kun se kaupassa punnitaan. Tietysti vähän voi määrät heittää joissain vaikeammin arvioitavissa ruoissa mutta ei ne paljon heitä. Osan punnitsen itse jos on muuten tiedä määrää. Ap

Ne kalorit ilmoitetaan sadalle grammalle. Sun täytyy kertoa se määrä esim kaudella, jos kysymyksessä 200 g jukurtti.

Vierailija
34/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet melko iso, joten pitäisi painon laskea. Laitatko kaiken syömisen ja juomisen varmasti ylös? Arvioitko määrät alakanttiin? 

Juon vain vettä ja sitten kaksi mukia päivässä kahvia mustana ilman sokeria. Juomisista ei siispä tule käytännössä kaloreita ollenkaan. En mielestäni arvioi määriä alakanttiin. Aika monessa ruoassa saan syödyn ruoan painon pakkauksesta suoraan (esim yksi purkki maustamatonta jugurttia painaa tietyn verran). Ja kalorit siitä myös. No kaksi keitettyä kananmunaa on ne kaksi. Sitten syön päivässä esim yhteensä yhden kurkun, senkin paino lukee hintalapussa kun se kaupassa punnitaan. Tietysti vähän voi määrät heittää joissain vaikeammin arvioitavissa ruoissa mutta ei ne paljon heitä. Osan punnitsen itse jos on muuten tiedä määrää. Ap

Ne kalorit ilmoitetaan sadalle gr

kaudella = kahdella

Vierailija
35/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laihduin 10 kiloa pieraisemalla.

Oli varmaan melko märkä?

Vierailija
36/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap kokeilet lisätä jonkinlaisen kävelylenkin päivään? Jo 45min reipas kävely tuo vähän lisää energiankulutusta, ja tietty piristää muutenkin.

Itselläni laihtuminen ilman pientäkään liikuntaa on tuskin taival, kun ilmeisesti peruskoulutukseni on vaan niin pientä.

Vierailija
37/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan sinä syöt valtavan kalorimäärän päivässä. Ei ole ihme, jos et laihdu. 

Vierailija
38/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti aineenvaihdunta tarvitsee buustia. Saliurheilua lisää, jos ei paino laske, niin ainakin kehonkoostumus paranee. Kannattaa lukea kirja paskat geenit?. 

Vierailija
39/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä pitäisi vähän laihtua. Paitsi jos et liiku ollenkaan. Sitten välttämättä ei.

Itse yllätyin siitä, miten vähän kaloreita kuluu jos ei ole päivässä paljoa kävelyä ilman, että ihan erikseen lähtee kävelylenkille. Liikaa olin uskonut sitä mantraa, että peruskoulutus olisi 2000 kaloria, kun vähäisellä liikkumisella itselläni nähtävästi on reilusti alle tuon.

Mun mies on 100kg/193cm eikä hänenkään peruskulutus taida olla 2000kcal! Normi kaloritarve hänellä n 2700kcal

Peruskulutus = koomakulutus. 

Nuo kaloritarvelaskurit on ihan huuhaata, antoivat minulle 1700-2000kcal päivässä! 

En syö yli 1500kcal kuin juhlissa ja jouluna. Peruskulutukseni n 1270kcal

Vierailija
40/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli treenaa ja urheilee nälkä ja energian tarve on isompi

Kävelyn kalorinkulutus vaihtelee kävelynopeuden, matkan ja henkilön painon mukaan. Noin 4 km/h kävely kuluttaa noin 200-250 kcal tunnissa, kun taas reippaampi kävely (6 km/h) voi kuluttaa 250-350 kcal tunnissa. Esimerkiksi 70 kg painava henkilö kuluttaa noin 300 kcal kävellessään 5 kilometriä reippaalla vauhdilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä