Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin pitäisi alkaa laihtumaan, jos syö näin vähän kcal?

Vierailija
30.07.2025 |

Olen 46-vuotias nainen, pituus 173 cm, painoa 89 kg. En käytä alkoholia. Aloitin toukokuun lopussa eli 2 kk sitten dieetin, jossa syön päivässä 1600 kcal. Lasken siis kalorit tarkkaan, syötän ne joka päivä netissä laskuriin. Olen pysynyt tuossa kcal määrässä aika hyvin, joinain päivinä on ollut vain 1400 kcal mutta vastaavasti joinain päivinä 1700-1750 kcal, kuitenkin keskimäärin se 1600. Tavoitteeni oli laihtua 0,5 kg viikossa. Mutta painoa ei ole pudonnut yhtään, ehkä noussut noin kilon, mutta se voi olla jotain nestettäkin. Milloin tällaisella dieetillä pitäisi alkaa lauihtumaan?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat turvautua helppoon matematiikkaan, niin tässä: Normaaliin kulutukseen taitanee energiamäärä olla 1800 kcal/vrk. Sinä syöt 1600 kcal (eli -200 kcal). Yhteen kiloon tarvitaan 7000 kcal. Oli ne sitten painoa laskevaa tai nostavaa. Ymmäräthän, ettet voi laihtua haluamaasi määrää valitsemallasi energiansaannilla antamassasi aikarajassa.

Itse 50+. Nyt on menossa 76. päivä 1100-1300 kcal/vrk. Lähtöpaino oli 67.5kg. Tänään 63.5kg. Helteiden takia liikkuminen minimaalista ja lähinnä sisällä istuskelua. Päälinjana se, että minimoinut hiilihydraatit ja välttänyt vehnää, jonka saanti minimaalista. Joka päivä syönyt jotain n. 3 tunnun välein (klo 9-24). "Jotain" on voinut olla esim. palanen eilen paistettua kanaa tai pihviä (kylmänä, koska helteet)+kolme kirsikkatomaattia+pala tuorekurkkua,  tai maustamaton kevytviili jne. Kahvia pari kuppia jossain välissä. Nälkä (vatsa "kurnii" kunnolla) on ollut joka päivä ennen kuin syön seuraavaksi mitään.

Vierailija
42/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka syömistä on vähennetty, paino voi silti nousta. Tämä johtuu siitä, että elimistö voi reagoida liian vähäiseen syömiseen hidastamalla aineenvaihduntaa ja varastoimalla energiaa rasvana, jolloin paino voi nousta, vaikka syöty määrä on pienempi. Tämä tila tunnetaan myös nimellä "säästöliekki". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat turvautua helppoon matematiikkaan, niin tässä: Normaaliin kulutukseen taitanee energiamäärä olla 1800 kcal/vrk. Sinä syöt 1600 kcal (eli -200 kcal). Yhteen kiloon tarvitaan 7000 kcal. Oli ne sitten painoa laskevaa tai nostavaa. Ymmäräthän, ettet voi laihtua haluamaasi määrää valitsemallasi energiansaannilla antamassasi aikarajassa.

Itse 50+. Nyt on menossa 76. päivä 1100-1300 kcal/vrk. Lähtöpaino oli 67.5kg. Tänään 63.5kg. Helteiden takia liikkuminen minimaalista ja lähinnä sisällä istuskelua. Päälinjana se, että minimoinut hiilihydraatit ja välttänyt vehnää, jonka saanti minimaalista. Joka päivä syönyt jotain n. 3 tunnun välein (klo 9-24). "Jotain" on voinut olla esim. palanen eilen paistettua kanaa tai pihviä (kylmänä, koska helteet)+kolme kirsikkatomaattia+pala tuorekurkkua,  tai maustamaton kevytviili jne. Kahvia pari kuppia jossain välissä. Nälkä (vatsa "kurnii" kunnolla) on ollut joka päivä ennen kuin syön

...ja pituus siis 165cm.

Vierailija
44/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että noudata dieettiä nyt ainakin puoli vuotta tai jopa vuosi, niin sitten pitäisi alkaa tapahtumaan.Itse laihdutan normaalipainoisena ja ikää yli 30. En laske kaloreita joten en tiedä paljonko menee. Arvioisin karkeasti että 1200-2200 vaihtelevasti. syön kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin se mitä söin lihottuani normaalipainon ylärajoille.

Aloitin kuntosalin vajaa vuosi sitten. Vähitellen olen lisännyt myös aerobista liikuntaa. ensimmäiseen puoleen vuoteen paino eikä sentit vyötäröltä liikkunut mihinkään. Se oli todella turhauttavaa, koska luulin että tottakai jotain tapahtuu nopeastikin, kun lisäsin liikuntaa ja lopetin juomisenkin. Aluksi jätin vain alkoholin. Sitten vähensin herkkuja ja leivän syömistä. Vasta nyt kesällä on tahti ollut noin -400g viikko. Talvella sain pudotettua yhteensä vain noin kilon verran. Eli todella hitaasti paino pudonnut.

Olen opetellut elämäntavat uusiksi eli syön kevyemmin kuin aikaisemmin ja liikun enemmän. Myös töissä tulee askelia n. 10000/pvä. 

Lisää ainakin kävelyä ja arkiliikuntaa. Jos kilot ovat tulleet pitkän ajan kuluessa niin keholla voi mennä pitkäänkin ennen kuin luopuu ylimääräisestä. Alussa se jotenkin näyttää sopeutuvan pienempään kalorimäärään, mutta kun sinnikkäästi jatkat niin kyllä ne tulokset alkavat näkyä. Voi olla yksilöllistäkin nämä asiat. 

Syön edelleen herkkuja (suklaapatukka tai kätskiannos) noin kerran viikossa. Eli siten että voin noudattaa ruokavaliota loppuelämän koska muuten kilot tulisi taas pikkuhiljaa takaisin. Joinakin viikkoina käyn salilla kerran ja toisinaan neljäkin kertaa. Mulle toimii tällainen omaan elämään sopiva tapa. 

varmaan olisi nopeampaakin tapoja, mutta itseäni ei jotenkin liian kova tahti ja jokaisen ruokapalan laskeminen motivoi.olen sitäkin kokeillut joskus ja meni liian suorittamiseksi.

Vierailija
45/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esivaihdevuosi-ikäisenä painon pudottaminen on hankalaa.

Ei se ole. 25 kg lähtenyt, ja matka jatkuu vielä parin kilon verran tavoitepainoon. Syömisiin eivät kuulu sokeri missään muodossa, alkoholi, leipä, peruna, riisi, eikä pasta. Rasvan kanssa ei läträtä, eikä proteiinia vedetä hullun lailla, ja hiilarimääräkin on maltillinen, ei kuitenkaan mahdollisimman vähän, koska muuten se vaikuttaa fyysisesti raskaassa työssä jaksamiseen. Joskus tulee tilanteita, kuten juhlat yms., jolloin otan rennommin, mutta sen jälkeen palaan taas takaisin rytmiin. Paino nousee toki, jos ei ole muutamaan päivään katsonut yhtään syömisiä, mutta se on nestekertymää, joka lähtee parissa päivässä.

Älkää enää antako kenellekään ohjeeksi laihduttaa liikkumalla, koska se on tuhoon tuomittu tie. Monipuolinen liikunta toki on hyväksi ja tukee laihtumista, mutta ainoaksi  laihdutuskeinoksi siitä ei ole, ellei ole valmis rääkkäämään itseään joka päivä. 

Vierailija
46/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 190cm 100kg mies ja minä laihdun tuolla 1600kcal päivässä noin puoli kiloa viikossa, sinun pitäisi syödä jotain 1000-1200kcal päivässä että laihdut.

Höpsis.

Minä olen 170cm pitkä nainen enkä harrasta kovaa liikuntaa, mutta kylläkin Marjatan, teen puutarhatöitä yms . Paino 82kg, nyt olen hiukan vähentänyt syömistä, mutta syön kuitenkin yhden kunnon lämpimän aterian päivässä ja aamupalan ja iltapalan. Kolmessa viikossa paino on tippunut n1.5 kg.  Tavoite on saada vielä pari - kolme kiloa, ei siis kovin kummoinen, mutta minulle riittää se.  Varmasti syön enemmän kuin 1000-1200 kcal.

Ihmettelen ettei painosi tipu, ehkä et syö kunnon ateriaa tai sitten et laske pikku välipaloja tms 

Vierailija
47/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä, jotka ei osaa laskea. Tai punnita. Tai sekä että.

Vierailija
48/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tiputtanut 9 viikossa 8kg. Syön riittävästi proteiinia ja kaloreita alle 1500 päivässä. 

Vierailija
49/49 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin karistaa pari kiloa. 1400 kcal alkoi paino tippua ja lähtöpaino oli 55 kg. Oli muuten tosi vähän ruokaa, kun kaiken puntaroi ja oli raatorehellinen. Nälkäkin vaivasi. Olen aina liikkunut melko paljon, joten sen suhteen jatkoin kuten ennenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme