Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

17-v ei jaksa tehdä eikä kiinnostua mistään - kesä menee omassa pimeässä huoneessa

Vierailija
30.07.2025 |

En itsekään jaksa enää välittää asiasta. Kaikkea on yritetty tarjota. Matkoja, kalastusta, veneilyä, uimista, mökkeilyä, golfia, huvipuistoja, leffoja joko kavereiden kanssa tai vanhempien ja sisarusten. Kaikkeen on aina sama vastaus, ei jaksa, ei kiinnosta. Olkoon sitten aamusta iltaan pimeässä huoneessaan. 

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ihan samaa paitsi lapsi lähtee kyllä mukaan, jos minä järjestän jotain (aina en jaksa ja rahaa on muutenkin tosi vähän). Yhden kerran on ollut kavereiden kanssa tänä kesänä.

Itse esittelen nämä menemiset tyyliin "lähetään käymään jossain" ja kun ollaan päästy ovesta ulos, niin alan ehdottaa kohteita ja yhtäkkiä ollaankin käyty lounaalla, kahvilla ja elokuvissa.

Voisiko olla, että liian suunnitelluista jutuista tulee lapselle paineita? Jos pelkkä kotoa lähteminen on vaikeaa niin vielä vaikeampi on ajatus siitä, että pitää lähteä samantien ihmispaljouden keskelle huvipuistoon ja tietyllä aikataululla jne.

Vierailija
42/72 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy siihen, ettei tyypillä ole kavereita?

Se on asia, josta pitää olla huolissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on valkoihoinen poika, niin sellaisen markkina-arvo on niin matala ettei edes kannata yrittää mitään. Tämän vuoksi PS on suosittu nuoretn miesten parissa.

Surullista, mutta totta.

Nuijalla otsaan tyhmää, turhaa persua. Tai pulttipistoolilla. 

Tule kokeilemaan, miten kävi vapaussodassa?

Vierailija
44/72 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki laitteet pois, aurinkovoide kouraan ja ukko pihalle.

Tai: viet sen (tarvittaessa poliisin virka-avulla) päivystykseen, sanot että se on pahasti mielisairas, riehuu ja karkailee. Ja sehän vahvistaa tämän riehumalka ja karkaamalla.

Vierailija
45/72 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko nuoren kanssa juttelusta olla apua? Mene vaikka sinne pimeään huoneeseen nuoren kanssa ja kysy miten hänellä menee. Mä olin teini-ikäisenä samanlainen. Se osittain kuuluu siihen ikään, mutta voi siinä taustalla olla jotain mielenterveysongelman alkua. 

On yritetty jutella. On yritetty suostutella psykologille yms. Tämä ei siis ole pelkkä kesän ilmiö vaan pidempikestoinen. Poika itse vastustaa psykologia erittäin jyrkästi. Ei suostu mihinkään ulkopuoliseen. Ei vaan halua enää mitään.

Jos on jo pidempään oireillut noin, niin on kyllä syytä huolestua. Hoitaako koulun ja selviääkö muuten elämässä, nukkuuko ja syökö normaalisti, onko kavereita? Mitä tekee huoneessaan, pelaako pelkästään? Veisin lääkäriin, jos mikään normaali elämä ei kiinnosta. 

Voisitko konkreettisesti kertoa, miten se nuori " viedään lääkäriin". Jos nuori itse sanoo, että huono idea, en halua lähteä ja entisestään sulkeutuu painostamisesta, kokee ettei arvosteta, kun pakotetaan, niin miten se sinne lääkäriin tai mihinkään viedään? Raudoitetaan ja raahataan? Onko mitään käsitystä siitä, ettei se nuori enää ikinä tule luottamaan aikuiseen, joka kohtelee noin. 

Olisi hienoa, että neuvojilla olisi ihan vähän itsekritiikkiä, ettei tollasta tyhmää huutelua tarvitsisi lukea.

Eri

Vierailija
46/72 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka ei jaksa mitään, on sairas. Fyysisesti tai psyykkisesti. 

Vierailija
47/72 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkaise nettiyhteys koko kämpästä niin haluaa kyllä yllättävän nopeasti päästä ulos...

Vierailija
48/72 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille, et menee ulos kalliolle ottamaan aurinkoa ja tekemään ei mitään.

Vierailija
49/72 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vakavaa. Katkaise netti ja pakota lääkäriin. Ei voi itse valita meneekö psykologille. Aikuinen päättää. Tee lasu itse.

Vierailija
50/72 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa masentuneelta ja riippuvuus koneisiin. 

Vierailija
51/72 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla ikä tai voi olla huolia tai voi olla masennus. 

Voi olla sitä voi olla tätä. Kiitos tyhjästä pas*akommentistasi.

Vierailija
52/72 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa masentuneelta ja riippuvuus koneisiin. 

Dopamiinitasot kun heittelee esim. pelaamisen takia niin vaikuttaa mielialoihin, lopulta voi aiheuttaa riippuvuutta ja masennusta. Ei ole normaalia nuoren haluta olla vain sisällä, jos ei selity jollain muulla diagnoosilla niin epäilisin kyllä masennusta. Onko kiusaamista taustalla tai muuta? Hyvä olisi keskustella tai ohjata keskustelemaan jollekin jo on jatkunut pitkään.

Vierailija
53/72 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vetäisin wifin irti seinästä ja sulkisin liittymän. On vanhemman tehtävä puuttua asiaan. 

T. 16-vuotiaan äiti, jonka lapsi varmasti istuisi koko kesän sisällä, jos saisi. 

Vierailija
54/72 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori voi viihtyä omissa oloissaan.

Vierailija
55/72 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa lasten ja nuorten kerätä voimia kouluvuoteen miten haluavat. Osa ihmisistä on myös introverttejä.

Vierailija
56/72 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni teistä itse kiinnostui 17-v. iässä äidin jutuista?

Vierailija
57/72 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masturboiko edes?

Vierailija
58/72 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
59/72 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masturboiko edes?

Raivoisasti.

Vierailija
60/72 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omiin oloihin vetäytyminen ja rauhassa oleminen, omat musiikit, omat pelit, oma some jne. pitkäksikin aikaa voi sopia joillekin tuon ikäisille, mutta tietyissä rajoissa. Onko hänellä yksi tai muutama ystävä, joita näkisi tai pyytäisitte kylään jätskille tai pizzalle? Onko nyt kesällä yksinäinen, kun koulut ovat kiinni?

Tai oletteko kysyneet suoraan, mihin hän itse tahtoisi lähteä? Joskus se, että teini itse saa päättää menokohteen ja ruokapaikan sen sijaan, että aina on valmiiksi liput jonnekin, voi auttaa. 

Jos huolesi on kasvanut jo liian suureksi, eikä hän lähde mihinkään ulos, sano hänelle suoraan, että jos hän ei parissa päivässä suostu keskustelemaan tämän eristäytymisensä syistä, niin sitten teille kotiin pitää tilata ammattiapua esim. sosiaalityön päivystyksen kautta. 

Ei sosiaalityön päivystys tai mikään muukaan taho tule tuosta vaan kotiin ammattiapua antamaan, kun nuori jumittuu huoneeseensa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän