Miten sinä opit uimaan?
Minä en muista, mutta luultavasti käsipohjaa ensin ja siitä pikkuhiljaa. Aikuisena opetellut tekniikoita. En varmaan ole pienenä saanut mennä yksin uimaankaa.
Luonnollisesti olen asunut veden lähellä ja tiennyt sekä oppinut miten toimia. Vesi ollut tuttu ja mieleinen elementti.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Äiti vei joskus varhaislapsuudessa uimahalliin. En muista tarkalleen, minkä ikäisenä. Opin kuulemma heti uimaan kun minut laittoi veteen. Hahmotan muutenkin motoriset asiat hyvin helposti ja opin ne helposti itsekseni, enkä tarvitse varsinaista opetusta (uinnin lisäksi esim. laskettelu, lumilautailu, kärrynpyörä ja monet muut voimisteluliikkeet).
Vaikea tajuta, miten joku ei älyä noin yksinkertaisia asiaa kuin uinti ilman opetusta.
n41
Luin omakuvauksesi motoriikastasi ja siitä kuinka lahjakas olet, aajattelin, että vau siinäpä upea nainen, mutta viimeinen lauseesi oli rumasti sanottu ja särähti kyllä niin pahasti, että ihan kuin olisi kaksi eri ihmistä tuossa viestissä kirjoittaneet. Fysiikkasi pelaa, mutta aivotoimintasi kustannuksella.
Kotini vieressä on louhos, jossa opin uimaan. Ensin käsipohjaa ja jopa sukeltelemaan. Uimataito oli lapsena hyvä, mutta ei siitä kehittynyt kun en enää uinut paljon aikuisena. Korkeintaan uimahallissa räpiköin ja kelluskelin. Mitenhän lie kävis hätätilanteessa.
Miksi jotkut uikuttaa ja syyttää koula, jos ei ole oppinut uimaan ?
Kyllä uimataidon opetus tai uimakouluun ilmoittaminen on vanhempien velvollisuus. ( Kuten pyörällä ajo, hiihtaminen, luistelu; vanhemmat opettaa, ettei lapsen tarvi osaamattomuuttaan koulussa hävetä )
Aikanaan koulussa 70-80 -luvulla uimataidottomat häpesi ja pyrkivät pinnaamaan koulun uimakerroista. Eikä niitä ollut kuin ehkä 4 kertaa lukuvuodessa. Ei niin vähällä määrällä olisi voinut oppiakaan.
Koulun uimakoulussa alkuopetusta, mutta varsinaisen uimaopetuksen antoi se, kun vuoden vanhemman kaverin kanssa käytiin uimassa - oli pakko oppia.
Oma lapsi oppi uimaan pienenä uimakoulussa (ei koulun, vaan kunnan järjestämä).
Olin ehkä 6v, kun äiti vei uimahalliin uimakouluun. Vuosi oli mahdollisesti -86. Muistan, kun harjoiteltiin kellumista lastenaltaassa ja yhtäkkiä tajusin nousevani pintaan. Sen jälkeen osasin kellua ja opin pian uimaan.
Vanhuksen muistelu . 50-luvulta. Vaikka maalla asuttiin uimaan ja rantaan ei saanut alle teinit mennä yksin eikä heitä laitettu pienempien vahdiksi.
Äiti iltalypsyn jälkeen lähti rantaan ja sit saatiin mulata. Istui ja levähti ja piti silmällä.itse ei uinut koskaan.
Sunnuntaisin isäkin lähti rantaan ja antoi sittem uimaopetusta meillä 4-5- vuotiaille. Piti mahan alla käsiä ja neuvoi, sitten hellitti kädet kokeeksi.
Uimakoulu kylälle tuli joskus kun olin alakoulussa. Kahtena kesänä siellä olin. Tuli vähän "neuroosia" kun kesämökkien lapset saattoivat olla uimamaistereitakin jo mutta ajan kuluksi tulivat sinne. Itse monen muun kanssa osasin uida ilman tekniikoita, koiraa tai jotain sekamuotoa.
Sit sadepäivimä oli jotain ohjelmaa läheisen talon konesuojassa. Jotain vaikka arvaa kuka henkilö. No minäpä rajoittunut maalaistyttö en yhtään tietänyt esim Grace Kellyä. Koskaan kuullutkaan.
Mökillä, tai kotirannassa tai uimakoulussa. Kesällä käytiin monta kertaa päivässä uimassa. Sadepäivinä mökillä saunottiin ja uitiin pitkään. Pitkään osasin sukeltaa, mutta en uida. Tosiasiassa uin pinnan alla - takapuoli näkyi pinnalle. Uimakoulussa olin 5 vuotiaasta - 12 vuotiaaksi.
Alussa uimakouluissa uitiin kahdesti pävän aikana, välissä eväs- ja liikuntaleikki tauko. Alkuvuosien uimakoulussa oli lopussa näytökset (myös liikuntaleikkejä) ja uimakisat. Sain 7 tai 6 vuotiaana palkinnon käsipohjaa uinnissa. (koira ei ollut vielä niin vahva, että olisin halunnut mennä siihen sarjaan). Uimakandiksi 9 tai 10 vuotiaana ja maisteriksi 12 vuotiaana. Sisko oli etevämpi uija ja teki maisterin 10 vuotiaana. Hän teki C-uimaopettajan tutkinnon 16 v ja parina kesänä piti uimakouluja.
Itselläni on huono uimataito. Pystyn kyllä uimaan jonkin verran, mutta hitaasti ja huonolla tekniikalla.
Lapsena mökkeiltiin kesäisin noin viikko, silloin vanhemmat jonkin verran opettivat rantavedessä (käsipohjaa ja sitten koiraa, mikä on kyllä ihan surkea uintitekniikka). Ala-asteella oli muutama uintikerta vuodessa, bussilla mentiin naapurikunnan uimahalliin. En muista, mitä näissä opetettiin, mutta muistan olleeni lasten altaassa ja räpiköineeni siinä.
Yläasteella oli myös muutama uintikerta vuodessa. Osasin sen verran uida, että olin isossa altaassa, siinä sitten huonolla tekniikalla lyhyt matka kerrallaan. Varsinaista opetusta ei ollut, liikunnanopettaja katsoi, että pinnalla pysyy.