Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaksaako muut ihan oikeasti vääntää usein jotain lasagnea?

Vierailija
02.04.2007 |

Top 5 -ruokajutusta tuli mieleen. Minä en ainakaan arkisin pysty hääräämään hellan vieressä tuntikausia. Heitän yleensä jotain uuniin, kalaa tai kanaa ja perunaa tai pastaa jossain muodossa lisäksi.

Viikonloppuisin mies taiteilee sitten jotain aikaavievää. Ja yleensä perjantai-iltaisin syömme kahdestaan jotain aikuisten ruokaa, kun lapset nukkuvat. Pihvit tms.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasagne tehdään kuten se kuuluukin tehdä eli pitkän kaavan mukaan viikonloppuisin ja arki-iltaisin syödään muuta nopeasti valmistuvaa TERVEELLISTÄ ruokaa (höyrytettyä parsakaalia ja kalaa sekä perunamuusia nyt vaikka esimerkkiksi)

Tässä teille ihmeteltäväksi minun lasagnereseptini:

Lasagne al Forno

Lihakastike:

30g voita

1 sipuli silputtuna

1 porkkana, silputtuna tai raastettuna

½ varsiselleri, silputtuna

1-2 puristettua valkosipulinkynttä

120g pekonia viipaloituna

500g jauhelihaa (naudan)

½ tl kuivattua oreganoa (itse laitan usein tuoretta ja reippaammin)

ripaus muskottipähkinää

suolaa, pippuria myllystä

75ml kuivaa valkoviiniä

100ml liha/kasvislientä

2-3 tölkkiä tomaatteja (ilman lientä)

2 rkl Creme doublea

1 vatkattu muna

Valkokastike:

65g voita

40g vehnäjauhoja

ripaus jauhettua muskottipähkinää

600ml maitoa

1 laakerinlehti

125ml creme doublea

6 lasagnelevyä (tai vuoan koon mukaan tarvittaessa enemmän)

n. 150g raastettua mozzarellaa

n. 60g parmesanraastetta

sulata voi pannulla ja kuullota vihanneksia, valkosipulia ja pekonia 5-6min miedolla lämmöllä. Lisää jauheliha ja nosta lämpöä, ruskista kevyesti n. 8 min. Hienonna haarukalla mahdolliset isommat köntit. Lisää oregano ja jauhettu muskottipähkinä ja mausta voimakkaasti.

Jatka paistamista ja lisää jälleen lämpötilaa. Kaada joukkoon valkoviini ja keitä kunnes viini on haihtunut. Lisää lihaliemi ja murskatut tomaatit. Keitä miedolla lämmöllä 2 tuntia. Jos neste käy vähiin lisää tarvittaessa hiukan kuumaa vettä jotta kastike pysyy kosteana. Lopussa kastikkeen neste tulisi kuitenkin olla keitetty kokoon. Sekoita joukkoon creme double, ota pannu/kattila tulelta ja ennen kuin sekoitat joukkoon kananmunan anna jäähtyä 15min. Tällä välillä voit valmistaa valkokastikkeen.

Sulata voi miedolla lämmöllä kattilassa. Lisää jauhot ja muskottipähkinä. Keitä koko ajan sekoittaen minuutti. Ota kattila liedeltä ja sekoita maito vähitellen joukkoon voimakkaasti vispaten. Lisää laakerinlehti joukkoon ja laita kattila jälleen levylle kiehumaan kunnes kastike saostuu, koko ajan sekoittaen. Sekoita joukkoon creme double, ota liedeltä ja mausta. Anna hiukan jäähtyä (kattila peitettynä kelmulla ettei kastikkeeseen tule kuorta) ja poista laakerinlehti.

Laita uuni kuumenemaan 180°C. Voitele lasagnevuoka (n.22x15x7cm), Vuoan pohjalle puolet lihakastikkeesta sekä puolet mozzarellasta. Peitä lasagnelevyillä ja päälle kerros valkokastiketta (max puolet) sekä parmesanraastetta. Lisää kerros lihakastiketta ja mozzarellaa sekä jälleen kerros lasagnelevyjä. Lopuksi päälle loput valkokastikkeesta ja parmesanraastetta pinnalle. Paista 180°C uunissa n. 40 min eli kunnes pinta on saanut kauniin värin. Anna levähtää 20min ennen tarjoilua.

Huom! Jos käytät tuoretta pastaa niin lasagnelevyt on syytä esikeittää.

p. s. itse jätän tuosta lihakastikkeesta tuon kananmunan pois ja muutenkin saatan soveltaa reseptiä mielialan mukaan ;-)

T. 43

Vierailija
42/52 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ainakin kelpaavat valmisaineet, nopeaa ja HYVÄÄ!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti syntyy puolessa tunnissa:

Ruskista jauheliha+sipuli, sekaan lihaliemi + vähän vettä, keitä hetki, lisää paseerattu tomaattisose ja mausteet.

Kiehauta maito, lisää sekaan valkosipulihovi, saosta vesivehnäjauhoseoksella. Kypsyy uunissa, ei tarvitse keittää.

Lado vuokaan, paista.

Onhan tuossa valmista tosiaan se lihaliemi, paseerattu tomaattisose (pomi) ja valkosipulituorejuusto.

Vierailija
44/52 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellerit, muskotit, porkkanat yms. Mutta annetaan muiden tehdä pikalasagnea, ei se ole meiltä pois! :)

Itse teen joskus jopa pastan itse, koska se on hauskaa. Käyn kaikenlaisilla kokkikursseilla ja käytän ruuanlaittoon aikaa, kun sitä on. Arkisin ei nykyään ole.

AP

Vierailija:

Meillä lasagne tehdään kuten se kuuluukin tehdä eli pitkän kaavan mukaan viikonloppuisin ja arki-iltaisin syödään muuta nopeasti valmistuvaa TERVEELLISTÄ ruokaa (höyrytettyä parsakaalia ja kalaa sekä perunamuusia nyt vaikka esimerkkiksi)

Tässä teille ihmeteltäväksi minun lasagnereseptini:

Lasagne al Forno

Lihakastike:

30g voita

1 sipuli silputtuna

1 porkkana, silputtuna tai raastettuna

½ varsiselleri, silputtuna

1-2 puristettua valkosipulinkynttä

120g pekonia viipaloitu..............

Vierailija
45/52 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lasagne/pastakastike huolellisesti itse tehty vai äkkiä kaupan einespusseista. Meillä on niin onnellisesti, että meillä on mökki ja mökillä kasvimaa - tomaatitkin on itse kasvatettuja ja syksyllä keittelen pari kattilallista kastikkeenpohjia pakkaseen.

Molemmat olen kokeillut, sekä itse tehdyn että kaupan versiot. Kotona on kolme vaativaa makutuomaria ja pienimmälle " silkkikieliselle" 4-veelle ei kelpaa se kaupan eines, kun on tarjottu.

terv. nro 23

Vierailija
46/52 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkaseen, ja sulattelen sieltä sitten silloin tällöin lasagnea pöytään arkisin.

Ei, en alkaisin normaalina arkipäivänä kokkaamaan sitä, siinähän ilta tulee ja menee ennenkuin ruoka olisi pöydässä. Kyllä minulta ainakin menee lasagneen valmistamiseen kaikkiaan ainakin kaksi tuntia.

Vierailija
47/52 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset nukkumassa. Myös minun mieheni on intohimoinen ruuanlaittaja.

T. 43

Vierailija:

Sellerit, muskotit, porkkanat yms. Mutta annetaan muiden tehdä pikalasagnea, ei se ole meiltä pois! :)

AP

Vierailija
48/52 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopputekstit kuuluisi alkuun ;-)

43

Vierailija
49/52 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääks!

Jänniä nämä makuasiat, esim. siitä mikä juusto lasagnessa " kuuluu" olla. Itse luin jostain että emmental-juusto olisi ainoa oikeaoppinen lasagnejuusto. Itse tykkään eniten sulatejuustosta. Voimakas koskenlaskija toimii loistavasti. Lisäksi laitan parmesaania " mausteena" .

Vierailija
50/52 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitäpä syystä mun suuhun maistuu oikein hyvältä pikaversiokin.

Vierailija
51/52 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista pahimman makuista lasagnea olen syönyt ITALIASSA!

Kuivaa ja liian mausteista. Muuten olen suuri italialaisen ruuan ystävä.

Vierailija
52/52 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on oikeasti parempaa kuin itsetehty.

Todella monen hyvän kokin lasagnea olen maistanut.

Knorrin ja Rainbown on hyviä.