Haluaisitko sinä, että lapsesi ryhtyy hoitamaan sinua vanhana?
Kun olet vanha ja mahdollisesti sairaskin, haluaisitko, että lapsesi alkaisi pitämään huolta sinusta? Ja jos sinulla on sekä tyttöjä ja poikia, oletatko, että tyttö/tytöt kyllä hoitavat? Vai aiotko mennä vanhainkotiin, kun sen aika tulee?
Kiinnostaa kuulla muiden ajatuksia aiheesta.
Kommentit (45)
En halua. Mulla on sekä tyttö että poika, mutta kun mun äidin muistisairaus paheni, se olin minä, joka äidistä huolehdin. Ja silloin, kun en itse enää pystynyt, mun poikani huolehti. Ja nyt, kun isä on yksin, mun poikani on se, joka siellä käy milloin mitäkin auttelemassa. Mä käyn vain kerran viikossa pitämässä isälle seuraa. Onneksi isällä vielä pää toimii. Muut vanhempieni lapsenlapset soittelevat silloin tällöin, mutta käyvät ehkä 4 kertaa vuodessa kääntymässä. Siis isäni luona (ja aiemmin, kun äiti oli vielä elossa).
Mä olen jo nyt alkanut tehdä kotiani sellaiseksi, että pärjään täällä mahdollisimman pitkään. Lisäksi olen aina tottunut käyttämään erilaisia palveluita. Sen vuoksi en ole edes hartkinnut muuttavani pääkaupunkiseudulta pois. Muistisairaus on tietenkin pahin skenaario, mutta mulla on sekä eduunvalvontavaltuutuksessani että hoitotahdossani jo merkintä, että jos alan tarvita sellaista apua, mitä en itse enää kykene hankkimaan, multa pitää välittömästi lopettaa kaikki sairauksiini olevat lääkkeet. Ainoa, mitä saa enää antaa, on kipulääkkeet. Jos en muista tai osaa syödä tai juoda, bniin ei saa muistuttaa eikä varsinkaan alkaa syöttämään ja juottamaan. Tai no, lasillinen punaviiniä on ihan ok.
Mun lapseni seurasivat, millaista mun elämäni oli sen 2,5 vuotta, kun äidin muistisairaus paheni. Tai siis eihän mulla mitään elämää edes ollut. Tietävät, että en halua samanlaista ristiä heidän kannettavakseen. Tietävät, että en pelkää kuolemaa ja olen saanut elää kaikenkaikkiaan ihan hyvän elämän, joten mun elämääni ei tarvitse pitkittää. Mitä nopeammin muistisairauden puhjetessa lähtö tulee, sen parempi. Hoitotahdossani on myös maininta, että mikäli eutanasia on silloin jo Suomessa laillista, niin sitten se.
En haluaisi olla heille taakaksi vanhana. Riittävän huonokuntoiseksi kun menee niin kotona ei pärjää vaan vaatii hoivakodin osaavine ammattilaisineen.
Kaipa se itse suoritetu exitus on lapsiaan rakastavalle vähävaraiselle ainoa vaihtoehto jatkossa. Toivoisin sen verran tähän jeesiä, että jos Orpurran hallitus sitten tarjoaisi edes sen enkelipillerin tuossa vaiheessa.
En halua,vaan toivon että lapseni saa ruuhkavuosinaan helpomman elämän kuin työ, piklulapsiarki ja vanhuksen hoito. Haluan myös säilyttää ns arvokkkuuteni enkä halua että lapseni vaihtaa vaippojani.
Toivon myös saavani älyttömästi maksamilleni veroille viimein vastinetta. Ei ole oikein, että maksan veroja reilusti yli tonnin kuussa ja tällä hetkellä nekin verot vie ylihinnoitellut julkisen palvelut, maahanmuuttajat, pieni osa työttömistä ja huonosti huollettu tieverkosto.
Julkinen talous kaipaa kunnon pöyhintää ja kaikki turhanpäiväisesti hintoja nostava byrokratia pitää karsia pois.
En missään tapauksessa!!
Tässä on vuosia oltu kusessa anopin kanssa ja saimme hänet lopultakin hoitokotiin. Ihan helvetilliset 6v dementoituneen kanssa!
Kirjoitin jo "hoitotahdon" missä kielsin miestäni ja lapsiani ottamasta hoitovastuuta. Mieluummin menen metsään pakkasella ja hoidan homman kuin jään kenenkään riesaksi. Heillä on omat elämät!
Minulla ei ole lapsia.
Odotan että tämän maan päättäjät saisivat aikaiseksi eutanasialain, se olisi todella tärkeä laki tässä ajassa. Seuraan politiikkaa melko ahkerasti, en tunnusta väriä poliittisesti, mutta lupaan antaa ääneni sille puolueelle, joka eutanasialakiasiaa lähtee ajamaan.
Sitten kun en enää pärjää yksin kotona, en halua pitkittää elämääni hetkeäkään. Näin minä ajattelen, jokaisella on oma toiveensa.
Toivon paksua lompakkoa kaikille ikäihmisten palveluista haaveileville. Kuutamolla tuntuu väki olevan nykyisestä tilanteesta.
En halua nähdäkkään noita reppanoita sen jälkeen kun ovat täysi-ikäisiä.
En tietenkään.
Mikä vanhusviha se sinulla nyt on päällä?
Jo monta vanhusvihaa uhkuvaa aloitusta tänään. Miten sinun työnantajasi sallii tuollaisen sättäilyn ap.
Sitäpaitsi meidän lapset on tehty niin nuorena, että alkavat olla yhtä vanhoja meidän kanssa.
En ja olen varmistanut asian olemalla hankkimatta lapsia. Lisäksi asun maassa, jossa eutanasia on sallittu (myös muistisairaalle mahdollista jos itse on ajanut asiaa vielä kun oli järjissään). Minulla on varmuuden vuoksi myös rahat Sveitsin matkaan mikäli sattuisin muuttamaan maahan, jossa on alkeellisempi lainsäädäntö. En aio maata kidutettavana missään hoitokodissa ilman toivoa paremmasta. Lisäksi hoidan ja olen jo hoitanut asioitani ennakolta itse vaikka en ole edes neljääkymmentä täyttänyt. Jos jonkun täytyy minun eteeni nähdä minkäänlaista vaivaa, hänelle maksetaan siitä työstä asianmukaisesti ihan kuten nytkin maksan palveluista. En halua eikä minun tarvitse hyväksikäyttää muita, repiä ilmaiseksi etua itselleni toisten jaksamisen ja oman elämän kustannuksella. Vieläpä omien lasten.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin pysymään terveenä mutta mistä sitä tietää. Toinen lapsi on sairas itsekin. Työkykyinen kyllä mutta ei fyysinen työ onnistu. Meillä jäisi yhdelle lapselle kuusi hoidettavaa yksinään kun on perheettömiä enoja ja sisarus eri puolilla Suomea. Toivon että voin ostaa palveluja kotiin. Asunto on jo nyt esteetön ja tästä.pääsee hyvin lounaalle kaupungille ja kauppaan. Suvussa ei ole muistiairautta joten uskon pärjääväni aika pitkään omillani. Miehen tilanne sama. Ollaan lähellä eläkeikää ja melko terveitä.
Enot ja sisarukset voi jättää. Ainakaan meidän perheessä kukaan ei ole hoitanut eikä tule hoitamaan tätejä, enoja ja sisaruksia. Kun tilanne on sellainen, pyydän taksimatkan Kalajoen hiekkasärkille.
Vierailija kirjoitti:
Olen sopinut lasteni kanssa, että vievät minut Hollantiin eutanasialle, sitten kun en osaa enää kellotaulua piirtää.
Valitettavasti eutanasiaan Alankomaissa ovat oikeutettuja vain maan asukkaat. Sveitsissä on saatavilla avustettu "lähtö" rahasta (vähän yli kymppitonnin luokkaa) mutta sen saadakseen pitää olla toimintakykyä ja järkeä (tietenkin yhdistettynä syyhyn, jolla tuohon kelpuutetaan ylipäätään).
"Kun olet vanha ja mahdollisesti sairaskin, haluaisitko, että lapsesi alkaisi pitämään huolta sinusta? Ja jos sinulla on sekä tyttöjä ja poikia, oletatko, että tyttö/tytöt kyllä hoitavat? Vai aiotko mennä vanhainkotiin, kun sen aika tulee?
Kiinnostaa kuulla muiden ajatuksia aiheesta."
Toivon, että poikani pitää minusta huolta sitten, kun olen vanha ja sairas. Minulla on yksi poika ja kaksi tyttöä. En usko, että pääsen vanhainkotiin, koska minulla tulee olemaan niin pieni eläke. Uskon, että tuolloin vanhainkotien maksut ovat niin suuret, että pienituloisilla ei ole niihin pääsyä.
En. Toivon että olen samanlainen vanhuksena kuin äitini ja hänen äitinsä aikoinaan oli, eli että ei tarvitse hoitaa eikä mennä vanhainkotiin vaan pirteänä ja itse kaikkeen kykenevänä pysyn iästä huolimatta viimeiseen päivääni saakka omassa kodissani.
En haluaisi, eivätkä takuulla ryhdy, heillä on omakin elämä elettävänä.
Terv. 3.n lapsen isä
Kiitos, kohtelias!
[Vetäydyn trållaamisen
takia sivuun kommentoinnin
osalta]. Toivotan sooman osalta
tervettä ja kognitiivisesti virkeää
seniori- sekä vanhuusikää sinullekin.