Haluaisitko sinä, että lapsesi ryhtyy hoitamaan sinua vanhana?
Kun olet vanha ja mahdollisesti sairaskin, haluaisitko, että lapsesi alkaisi pitämään huolta sinusta? Ja jos sinulla on sekä tyttöjä ja poikia, oletatko, että tyttö/tytöt kyllä hoitavat? Vai aiotko mennä vanhainkotiin, kun sen aika tulee?
Kiinnostaa kuulla muiden ajatuksia aiheesta.
Kommentit (45)
Avustan niitä nyt kun ovat aikuisia. Miten hitossa ne minua voisi auttaa kun ei kykene itseäänkään auttamaan. Aion kuolla viinapäissäni hankeen kun sen aika tulee. En ala rasitteeksi.
En. Mä olen suunnitellut, että hankkisi asunnon jostain senioritalosta sitten, kun aika on sopiva. Eli sellainen, missä alkuun voi asua ihan normaalisti kuten missä tahansa asunnossa ja sitten siihen tarvittaessa saisi lisäpalveluita kun vointi sitä vaatii. Ja että voisi käydä halutessaan syömässä ruokalassa tms.
En halua. Tyttärelläni on oma perheensä josta huolehtia, enkä halua häntä sitoa vanhuksen hoitoon. Oletan saavani jotain kunnallista kotihoitoa, kun eihän vanhainkoteihin nykyään edes pääse.
Pyrin pysymään terveenä mutta mistä sitä tietää. Toinen lapsi on sairas itsekin. Työkykyinen kyllä mutta ei fyysinen työ onnistu. Meillä jäisi yhdelle lapselle kuusi hoidettavaa yksinään kun on perheettömiä enoja ja sisarus eri puolilla Suomea. Toivon että voin ostaa palveluja kotiin. Asunto on jo nyt esteetön ja tästä.pääsee hyvin lounaalle kaupungille ja kauppaan. Suvussa ei ole muistiairautta joten uskon pärjääväni aika pitkään omillani. Miehen tilanne sama. Ollaan lähellä eläkeikää ja melko terveitä.
Vanhainkodit on lopetettu jo 20 vuotta sitten, joten sinne en haaveile meneväni, niin dementoitunut en vielä ole. Lapset eivät tule huolehtimaan minusta. Huolehdin itsestäni niin kauan kun jaksan ja sitten hakeudun hoivakotiin. Todennäköisesti kaadun suorilta jaloista kuten vanhempani enkä ennätä hoivakotiin asti. Mitään kroonisia sairauksia ei vielä ole, ehkä niitä tulee sitten lähempänä 90 vuotta.
Olen sopinut lasteni kanssa, että vievät minut Hollantiin eutanasialle, sitten kun en osaa enää kellotaulua piirtää.
Vierailija kirjoitti:
En. Mä olen suunnitellut, että hankkisi asunnon jostain senioritalosta sitten, kun aika on sopiva. Eli sellainen, missä alkuun voi asua ihan normaalisti kuten missä tahansa asunnossa ja sitten siihen tarvittaessa saisi lisäpalveluita kun vointi sitä vaatii. Ja että voisi käydä halutessaan syömässä ruokalassa tms.
Jos dementoidut, et löydä sitä ruokalaa, etkä ulkoa takaisin siihen asuntoonkaan. Yhä nuoremmat dementoituu ja elää jopa 20 vuotta tietämättä, ketä tai missä ovat. Siinä on jälkipolville haastetta.
Edes teoriassa ei.
Lapsia ei pidä tehdä omiksi ilmaisiksi kotiorjiksi/hoitajiksi. Sellaisen vaatiminen on itsekkyyttä.
Jokaisen pitää itse säästää omaan hoivaan. Vastuuta ei voi ulkoistaa muille.
Vierailija kirjoitti:
Olen sopinut lasteni kanssa, että vievät minut Hollantiin eutanasialle, sitten kun en osaa enää kellotaulua piirtää.
Pahoin pelkään, ettet tarvi vaivata lapsiasi viemään Hollantiin asti. Sote pian hoitaa asian priorisoinnin kautta. Nythän jo kovasti tehdään asennemuokkausta eutanasian puolesta. Saksassahan aikoinaan sitä kohdistettiin tarpeettomaan väestöön ja vähän muihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoin pelkään, ettet tarvi vaivata lapsiasi viemään Hollantiin asti. Sote pian hoitaa asian priorisoinnin kautta. Nythän jo kovasti tehdään asennemuokkausta eutanasian puolesta. Saksassahan aikoinaan sitä kohdistettiin tarpeettomaan väestöön ja vähän muihinkin.
Sehän olisi hyvä että Suomessa lait muuttuu ja eutanasia sallitaan. Parempi niin kuin että ihmiset joutuu kärsiä kivuissa jne.
Vierailija kirjoitti:
'Edes teoriassa ei.
Lapsia ei pidä tehdä omiksi ilmaisiksi kotiorjiksi/hoitajiksi. Sellaisen vaatiminen on itsekkyyttä.
Jokaisen pitää itse säästää omaan hoivaan. Vastuuta ei voi ulkoistaa muille.'
Samaa mieltä.
Olen miettinyt nämä asiat
jo valmiiksi. Ennen seniori-ikää
ja vanhuutta
tämä keski-ikäinen toteuttaa
oman torpan oston ja remontoinnin.
Hyvää huomenta.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne saattaa ilmetä aikaisemmin kuin kuvitteletkaan. Isäni piirsi kopion kotona olevasta kellosta, ei päässyt läpi kellotaulunpiirtokokeesta, koska kotona olevan kellon kellotaulu ei vastannut sitä kuvaa, joka mallivastauksessa oli.
Parempi yrittäää asiansa ajaa sillä lailla ettei vanhainkoteihin joudu ja kotiorjia ei omista lapsista tule. Muiden maiden normit johtuu köyhyydestä. No täällä ollaan jo samassa jamassa.
ja jos lapsia olisi en missään nimessä haluaisi alkaa rasitteeksi heille. Olisi heillä varmaan oma elämä ja hyvät ja huonot elämänvaiheensa.
Hyviä ystävi kannattta hankkii. se on monesti luonteesta kiinni tai missä liikkuu mistä vanhempanakin voi ystäviä löytää. vaikka olis introverttikin. Mutta ei heistäkään tarkoitus ole mitään orjia itsekkäästi tehdä, ajattelen lähinnä että vähän katotaan toistemme perään.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kuten monissa muissa maissa se on normi
Joko olet kertonut suunnitelman myös lapsellesi?
Me ollaan juuri saattohoidettu anoppi ja nyt hoidetaan kotona asuvaa leskeksi jäänyttä 90v appea. Tätä on kestänyt nyt 5 vuotta. Tähän on pian uhrattu niin aikaa, rahaa, parisuhde, meidän perherauha ja lasten lapsuus. Kaduttaa jo nyt, tästä ei jää hyvä mieli.
Joten ei. En todellakaan halua samaa lapsilleni. En missään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Edes teoriassa ei.
Jokaisen pitää itse säästää omaan hoivaan. Vastuuta ei voi ulkoistaa muille.'
Samaa mieltä.
Olen miettinyt nämä asiat
jo valmiiksi. Ennen seniori-ikää
ja vanhuutta
tämä keski-ikäinen toteuttaa
oman torpan oston ja remontoinnin.
Hyvää huomenta.
Samoin toivotan suosikkinaiselleni.🥀🌺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos dementoidut, et löydä sitä ruokalaa, etkä ulkoa takaisin siihen asuntoonkaan. Yhä nuoremmat dementoituu ja elää jopa 20 vuotta tietämättä, ketä tai missä ovat. Siinä on jälkipolville haastetta.
Toivottavasti siinä vaiheessa olen saanut hankittua jo niitä palveluita sieltä senioritalosta, jolloin lisähoivan saaminen tuskin tulee kynnyskysymyksekksi.
Oma lapsi asuu 400 km päässä ja tuskin tulee takaisin kotikonnuille, joten senioritalo lienee turvallisempi vaihtoehto myös dementoitumisen kannalta kuin se, että asuisi jossain tavallisessa asunnossa.
En usko eläväni niin pitkään