Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä palkkaa saavat ovat persaukisia koko ajan.

Vierailija
30.07.2025 |

Jos palkka tulee perjantaina niin viimeistään seuraavana keskiviikkona ovat rahattomia persaukisia pyytämässä lainaa minultakin. Ja miten tukia saavat ovat myös koko ajan persauki koko ajan. Jos minä pärjää lähes tonnia pienemmällä palkalla tai samoilla kelatuilla niin miksei muut pärjää. Olen saanut säästöön rahaa myös vuosien aikana mutta samat ihmiset aina yrittää lainata rahaa vaikka tienaavat enemmän.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostetaan liian kallis asunto ja auto tuloihin nähden. Samoin pitää ostella joutavaa krääsää, kahviloissa ja ravintoloissa käydään niin ja tietysti pitää olla kaikki viimesen päälle niin varmasti saa isommankin palkan tuhlattua.

Ihan vuokralla asuvia on.

Myös vuokralla voi asua liian kalliisti.  Eikä siinä mitään, jos haluaa käyttää asumiseen paljon rahaa, kun vaan ymmärtää, ettei sitten välttämättä ole mahdollista johonkin muuhun.

Vierailija
42/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on varmasti monia syitä.

1) On eletty velaksi edellinen kuukausi, ja maksetaan velat pois heti, kun rahaa saadaan. -> kierre (Jotka lainaavat hänelle rahaa, mahdollistavat tämän.)

2) Ei hahmoteta omaa rahan käyttöä. Kun rahaa on tilillä, sitä käytetään, ajattelematta ollenkaan sitä, kuinka pitkäksi aikaa sen pitää riittää. Tätä tekevät ihmiset ovat usein identiteetiltään köyhiä. Ei sillä ole väliä, kuinka paljon sitä rahaa tulee. Se pitää käyttää silloin kun sitä on, koska kohta sitä taas ei ole.

3) Elämän kulissit ovat liian kalliit suhteessa tulotasoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä jotka eivät opi koskaan rahankäyttöä. Eivät osaa laskea jolloin tulot ja menot ei kohtaa. Kotona ei opetettu säästäväiseksi.

Juuri noille pankki ei myönnä asuntolainaakaan ja siksi asuvat vuokralla ja rahat menevät vuosi vuodelta nousevaan vuokraan.

Asuntolainaa saadakseen pitää olla säästettynä oma osuus ja se ei ole mikään ihan pieni summa.

Omarahoitusosuus ei vielä riitä osoittamaan pankille, että on maksukykyä vaan lisäksi pitää olla vakaa työtilanne. En olisi itse esimerkiksi saanut lainaa vaikka oli yli 20 000 euroa ASP-säästöjä ja 2400 euron nettotulot, koska työsuhteeni oli määräaikainen.

Vierailija
44/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos porukka laittaisi ajastaa edes 5 prosenttia oman talouden suunnitteluun ja talouteen perehtymiseen, verrattuna aikaan joka kuluu somessa jne. hömpässä niin ongelmista poistuisi samantien yli puolet. Tulot, menot, lainan kokonaiskustannukset jne. niin nopeasti huomaa mihin on tai ei ole varaa.

Itselleen valehtelu ja ongelmien sysääminen tuonnemmaksi pikaviipeillä on sama kuin kusisi housuun pakkasella.

Vierailija
45/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran lainannut rahaa. Se oli joku 25 vuotta sitten kun en saanut palkkaa niin lainasin veljeltäni rahaa. Muuten kyllä olen aina pärjännyt palkalla enkä ole sitä tuhlannut heti enkä ole lainaa ottanut. Joskus kun yli 20 vuotta sitten sain työpaikan niin en omistanut edes sänkyä vaan nukuin yksiöni lattialla patjan päällä 2 vuotta. Säästin rahaa ja hirvitti että maksaisin 500 euroa sänkystä muka. Tärkeämpi oli polkupyörä että pääsin töihin. En omistanut edes kirjahyllyä enkä telkkaria enkä niitä ostanut pitkään aikaan.

Vierailija
46/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin niin tiedät.

Vierailija
47/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset

Liian kallis asunto

Auto tai autoja useampi

Lemmikit

Suoratoistopalvelut

Kalliit puhelinliittymäpaketit

Ruoka ostetaan kalleimmista myymälöistä (K-ketju, Sale jne)

Nikotiinituotteet

Alkoholituotteet

Kyllä näihin rahat nopeasti katoaa.

Vierailija
48/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kieltäydyt lainaamasta rahaa kellekään! 

Itselläni on rahaa käyttötililläni reilu 40 euroa, koska siirsin heti palkkapäivänä laskujenmaksun jälkeen yli 2/3 palkastani säästötilille kasvamaan korkoa. Nyt kun vuokra erääntyy maksettavaksi, siirrän vuokrarahat takaisin käyttötililleni ja samalla budjetoin hiukan lisää käyttörahaa itselleni.

Tavallisesti en siirtele rahoja edestakaisin vaan teen ainoastaan kertatalletuksen säästötililleni, mutta nyt on suunniteltuja menoja tiedossa 20 000 - 30 000 euron edestä, joten pienetkin lisätulot ovat tervetulleet.

Peittoaako se säästötilisi korko inflaation? Kannattaisi ennemmin sijoittaa.

Toistaiseksi kyllä, vaikka korot ovatkin nyt laskusuunnassa. En ole nyt hetkeen uskaltanut sijoittaa, koska en ennakkoon tiedä paljonko joudun käyttämään säästöjäni. Arvio on tuo 20 000 - 30 000, mutta lopullinen summa voi olla 40 000 - 50 000, joten laitan tällä hetkellä rahani säästöihin sijoitusten sijaan.

Vierailija
49/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi hyvätuloinen yli 3000 nettona tienaava lainaili vuosikaudet rahaa ja maksoi 100-200% korkoja. Tunsin sen tyypin hyvin koska oltiin samoissa töissä ja tunsin ne rahanlainaajat jotka käytti tyyppiä hyväksi. Käräytin ne poliisille ja siitä tuli oikeusjuttu kiskonnasta.. Ne tyypit tuomittiin maksamaan jotain 35000-50000 euroa takas. Sain sen jälkeen monta tappouhkausta niiltä rahanlainaajilta. Hankin jopa aseen sitä varten. Menin aseen kanssa jopa sen yhden kiristäjän urheiluseuran harjoituksiin kyselemään että haluaako haastaa ja uhkailla vielä.

Jos tää tarina on tosi, työkaverillasi oli jonkinasteinen henkinen vamma, tai sitten aivovamma. 

Vierailija
50/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset

Liian kallis asunto

Auto tai autoja useampi

Lemmikit

Suoratoistopalvelut

Kalliit puhelinliittymäpaketit

Ruoka ostetaan kalleimmista myymälöistä (K-ketju, Sale jne)

Nikotiinituotteet

Alkoholituotteet

Kyllä näihin rahat nopeasti katoaa.

Meidän tuppukylässä on kolme kauneushoitolaa. Kaikilla hämähäkit silmissä. 

Missähän niiden rahat on 🤣

Vierailija
51/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-3000€/kk tienaavilla on yleensä tiukointa, koska tukia ei tule mistään ja kuluissa ei armahdeta. Työmatkakulutkin voivat niellä ison siivun, ei verotuksessa kaikkea saa. 

Vierailija
52/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelin jo parikymppisenä kun käteen jäi osa-aikatyöstä 1400e. Aina oli rahaa kuitenkin lähteä terassille tai mihin ikinä.

Vierailija
53/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa pitäisi opettaa myös taloustaitoja.

Ei kaikkea voi laittaa koulun vastuulle! Yhteiskuntaopin tunneilla kyllä käsitellään talousasioita. Jos oppilas ei noita tietoja omaksu, niin syy ei ole koulun. Kyllä se pääasiallinen vastuu on vanhemmilla siellä kotona. Mutta nykypäivän vanhemmat ulkoistavat herkästi kasvatusvastuutaan kodin ulkopuolelle. 

Vierailija
54/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2000-3000€/kk tienaavilla on yleensä tiukointa, koska tukia ei tule mistään ja kuluissa ei armahdeta. Työmatkakulutkin voivat niellä ison siivun, ei verotuksessa kaikkea saa. 

Tämä! Olen yksineläjä noin 2000€ bruttotuloilla. Ei onneksi ole lapsia, ja lemmikkikin on jäänyt hankkimatta. Ei myöskään ole varaa autoon. Autolla pääsisin työpaikalleni vartissa, mutta julkisilla siihen menee noin 40 minuuttia. Tulojeni takia en saa lainaa, vaan olen sidottu kalliiseen vuokralla asumiseen.

Mistään en saa tukiaisia, vaan kaikki on maksettava itse. Viime vuonna jouduin hankkimaan ensimmäiset kaksiteholasit ja kalliiksi tuli. Mutta pakko oli hankkia.

Onneksi osaan aika hyvin pitää järjen päässä talousasioissa ja tiedostan hyvin mihin rahkeet riittävät. Olen myös tässä vuosien varrella saanut rahaa säästöön. Eli jos joudun työttömäksi, niin pystyn tarvittaessa elämään muutaman kuukauden ilman tuloja.

Vierailija
55/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset elävät mielihalujensa mukaan. Suoratoistopalveluihin voi mennä 50-100€ kuussa, täytyy saada ripsiä, kynsiä, tatuointeja, tai kaikkea muuta turhaa krääsää. Kaappi täynnä vaatteita, mutta lisää ostellaan. Auto pitää olla tietynlainen ja eteläänkin on ihan pakko päästä.

Eräs yh (käy töissä) laittaa kuussa 50€ noutokahveihin ja roskaruokaravintoloihin. Tuo on vuositasolla iso summa. Kerran juttelin tuosta hänen kanssaan, niin ei osannut ajatella asiaa noin. Vaan kun mieli tekee, niin täytyy saada nauttia.

Sitten eräs toinen perheenäiti (käy töissä) laittaa rahaa tupakkaan ja alkoholiin, ja on kuulemma tiukkaa taloudessa, kun mies tekee pätkähommia. Tuossa tilanteessa varsinkin luulisi löytyvän sen verran ymmärrystä, että ne viinit, kaljat, siiderit ja tupakat jätetään kaupan hyllyyn.

Nämä samat ihmiset sanovat, että ei ole varaa laittaa uuteen takkiin satasta, mutta kaikkeen turhaan sitten on. En ymmärrä. 

Vierailija
56/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

..niillä on varmaan hevosia. :D

Vierailija
57/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen perusteella erityisesti lähihoitajilla kauheata luksuslarppaamista ja sit ihmetellään kun aina rahat loppu. Mun hoitaja-aikana tuli muotiin räpsyripset, kaikkien piti hankkia uusin iPhone, jos yks vaihtoi autoa niin kohta muutkin, botoxia tms alkoi ilmestyä huuliin ja pisteenä i:n päälle Marimekko kun tuli muotiin niin äkkiä edelliset kupit kiertoon ja velaksi täysiä astiastoja marimekkoa ja joka akalla se sama hiton laukku ja sitten unikkomekot....semmosta kunnon sopulihommaa ja tietty velaksi kun ei muuten ois ollut varaa. Sitten katsottiin vinoon jos ei lähtenyt mukaan näihin villityksiin.

Vierailija
58/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemuksen perusteella erityisesti lähihoitajilla kauheata luksuslarppaamista ja sit ihmetellään kun aina rahat loppu. Mun hoitaja-aikana tuli muotiin räpsyripset, kaikkien piti hankkia uusin iPhone, jos yks vaihtoi autoa niin kohta muutkin, botoxia tms alkoi ilmestyä huuliin ja pisteenä i:n päälle Marimekko kun tuli muotiin niin äkkiä edelliset kupit kiertoon ja velaksi täysiä astiastoja marimekkoa ja joka akalla se sama hiton laukku ja sitten unikkomekot....semmosta kunnon sopulihommaa ja tietty velaksi kun ei muuten ois ollut varaa. Sitten katsottiin vinoon jos ei lähtenyt mukaan näihin villityksiin.

Älä viitsi jauhaa paskaa. Mä olen hoitoalalla töissä ja ihan tavallista elämää elää lähihoitajat kuten itsekin elin kun olin lähihoitaja. Ei todellakaan ole kaikilla räpsyripsiä, puhelimia on monen eri merkkisiä. Autoa ei vaihdeta sen vuoksi, että joku muu vaihtaa. Botoxia ei ole yhdelläkään meidän työpaikalla eikä sitä edes laiteta huuliin. Eikä ole täyteaineita huulissa. 

Teet kyllä typerää ja lapsellista yleistämistä enkä jaksa jokaiseen ääliömäiseen asiaan edes vastata.

Vierailija
59/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoidaan, ostellaan ripsiä ja kynsiä, pidetään kotieläimiä. Kaksi autoa. Ja kun on edellisessä  kuussa otettu velkaa niin ei se raha riitä tässäkään kuussa kun ensin palkasta maksetaan vanhat velat.

En ylipäätään ymmärrä miten kenelläkään on varaa polttaa. 

Vierailija
60/68 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työssä käyvä ja persaukinen koko ajan, toivon Eurojackpot voittoa. Aina palkka jotenkin menee ruokaan ja laskuihin ja muihin menoihin auton bensaan ym, yritin säästää muutaman satasen niin se meni heti kuitenkin vakuutuslaskuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän