Miten ihmeessä palkkaa saavat ovat persaukisia koko ajan.
Jos palkka tulee perjantaina niin viimeistään seuraavana keskiviikkona ovat rahattomia persaukisia pyytämässä lainaa minultakin. Ja miten tukia saavat ovat myös koko ajan persauki koko ajan. Jos minä pärjää lähes tonnia pienemmällä palkalla tai samoilla kelatuilla niin miksei muut pärjää. Olen saanut säästöön rahaa myös vuosien aikana mutta samat ihmiset aina yrittää lainata rahaa vaikka tienaavat enemmän.
Kommentit (68)
Botox, kynnet, ripset varsinkin hoitoalan akoilla.
Liian kallis auto.
Koska työssäkäyvät maksavat kaiken itse. Ei ole Kelagoldia huolehtimassa vuokrasta ja laskuista.
Asuminen maksaa, ruoka maksaa, sähkö/puhelin/työmatkat/terveydenhuolto/päiväkoti/vaatteet jne maksaa. Ja kaikki maksaa liikaa
Pienistä nettopalkoista maksetaan.
Nuorempana ostin kaikenlaista p*skaa hetken mielijohteesta, otin kulutusluottoja jne. palkkojen ollessa myös pieniä.
Onneksi pystyin jotenkin hoitamaan lyhennykset, kunnes pääsin parempiin tileihin kiinni. Suurimmat ongelmat nuorilla rahankäytössä ovat impulsiivisuus ja osaamattomuus tehdä taloudellisia laskelimia.Koskien korkojen ja kulujen ymmärtämistä, tulevien menojen ja tulojen budjetointia jne.
Taulukkolaskentaohjelmia voi ladata ilmaiseksi netistä, pienelä vaivalla pystyy tekemään itse budjettinsa, olen pitänyt kirjaa tuloista ja menoista jo yli 20 vuotta.
Jos lainailee rahaa koko ajan ja pelaa ja ryyppää niin se palkka menee lainoihin ja korkoihin. Kyllä minä tunnen tyyppejä jotka lainaa rahaa ja maksavat 50% korkoja koska muuten eivät saisi lainaa kavereiltaan.
muistatko vuosia sitten ylessä vertailuctästä eri kymmenyksien kohdalla? eipä ole sen jälkeen datasta hiiskuttu. ongelmat löytyvät yläpäästä ja kymmenysten yläpäästä erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Maksan velkaa pois 800€/kk. Siksi palkka ei riitä
Tämä on yksittäistapaus, ei kiinnosta suurta yleisöä
Tarvii olla aika sekaisin jos 100€ lainasta maksaa 150-200€ takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Koska työssäkäyvät maksavat kaiken itse. Ei ole Kelagoldia huolehtimassa vuokrasta ja laskuista.
Asuminen maksaa, ruoka maksaa, sähkö/puhelin/työmatkat/terveydenhuolto/päiväkoti/vaatteet jne maksaa. Ja kaikki maksaa liikaa
Pienistä nettopalkoista maksetaan.
Kela ei huolehdin mistää minulla se antaa pienen summan rahaa mikä riittää juuri ja juuri vuokraan ja laskuihin. Ruoka rahat pitää repiä muualta.
Vierailija kirjoitti:
Botox, kynnet, ripset varsinkin hoitoalan akoilla.
Liian kallis auto.
Ei hoitoalalla saa olla edes kynsilakkaa. Harva mitään botoxia ottaa. Tekoripset saa olla, mutta ei niitäkään kaikilla hoitajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa pitäisi opettaa myös taloustaitoja.
Jos koulu alkaisi tuottaa sivistyneitä yksilöitä yhteiskunta romahtaa. Tarvitaan uunoja.
Näin. Näyttää siltä, että pyrkimys on päinvastoin estää säästäväivyys ja kannustaa tuhlaamiseen. Rahan kuluttamisesta on tehty hyve. Olet huono ihminen, jos et käy kahviloissa, ravintoloissa ja kauneushoitoloissa ja näin edesautat yhteiskunnan romahtamista. Media viestii, että huonot ajat johtuvat siitä, ettei ihmisillä ole varaa tähän turhaan kulutukseen ja tarvitaan lisää tukieuroja, jotta kulutus saadaan kasvamaan.
ei siihen mitään taulukkokalkkia tarvita.
Olen duunaritöissä ja nettopalkka 2200€/kk. Tällä palkalla olen maksanut asuntolainan, auton ja osakesalkkuun ostanut osakkeita. Kotona äiti opetti säästäväiseksi. Aina jos haluttiin jotain turhaa niin äiti sanoi ettei raha kasva puussa ja pitää säästämällä kerätä rahaa jotta voi joskus ostaa jotain mitä haluaa.
M38
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä jotka eivät opi koskaan rahankäyttöä. Eivät osaa laskea jolloin tulot ja menot ei kohtaa. Kotona ei opetettu säästäväiseksi.
Juuri noille pankki ei myönnä asuntolainaakaan ja siksi asuvat vuokralla ja rahat menevät vuosi vuodelta nousevaan vuokraan.
Asuntolainaa saadakseen pitää olla säästettynä oma osuus ja se ei ole mikään ihan pieni summa.
muistatko ylen kaaviot kymmenyksein talouden käytöstä? ei hiiskuttu paljoa kun ongelmat löytyvät ylemmistä tulokymmenyksistä.
Toivottavasti kieltäydyt lainaamasta rahaa kellekään!
Itselläni on rahaa käyttötililläni reilu 40 euroa, koska siirsin heti palkkapäivänä laskujenmaksun jälkeen yli 2/3 palkastani säästötilille kasvamaan korkoa. Nyt kun vuokra erääntyy maksettavaksi, siirrän vuokrarahat takaisin käyttötililleni ja samalla budjetoin hiukan lisää käyttörahaa itselleni.
Tavallisesti en siirtele rahoja edestakaisin vaan teen ainoastaan kertatalletuksen säästötililleni, mutta nyt on suunniteltuja menoja tiedossa 20 000 - 30 000 euron edestä, joten pienetkin lisätulot ovat tervetulleet.
Pitääkö ottaa heti asuntolaina, autolaina ja mökkilaina kun saa töitä. En minä vaan ole ottanut. Mielummin säästän kun makselen lainoja 30 vuotta.
Mietipä tosiaan sitä! Ensin maksetaan välttämättömät asumiskulut, ostetaan uudet kengät tai vaikka leivänpaahdin rikki menneen tilalle. Hengähdetään vähän, kun on kerrankin rahaa.
Osa meistä on saanut kotoa maailmalle lähtiessä vain sata metriä etumatkaa. Ei ole ollut ottaa kultalusikoita mukaan vaan ihan itse on pitänyt maksaa ajokortti, ottaa opintolainaa, hankkia huonekalut ym.
Se on sitten ihan eri juttu, miksi juuri sinun tuttavapiiriisi kuuluu sellaisia ihmisiä, joilla raha polttelee niin, että siitä on päästävä heti eroon ja pitää lainailla jo yhden viikonlopun jälkeen. Oletettavasti osa palkasta on kulunut aikaisempien lainojen takaisinmaksuun.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kieltäydyt lainaamasta rahaa kellekään!
Itselläni on rahaa käyttötililläni reilu 40 euroa, koska siirsin heti palkkapäivänä laskujenmaksun jälkeen yli 2/3 palkastani säästötilille kasvamaan korkoa. Nyt kun vuokra erääntyy maksettavaksi, siirrän vuokrarahat takaisin käyttötililleni ja samalla budjetoin hiukan lisää käyttörahaa itselleni.
Tavallisesti en siirtele rahoja edestakaisin vaan teen ainoastaan kertatalletuksen säästötililleni, mutta nyt on suunniteltuja menoja tiedossa 20 000 - 30 000 euron edestä, joten pienetkin lisätulot ovat tervetulleet.
Peittoaako se säästötilisi korko inflaation? Kannattaisi ennemmin sijoittaa.
Onko Ap kuullut opintolainasta? Se pitää maksaa takaisin. Sen opiskelet ammatin johon hehkutetaan varmasta työllisyydestä. Valmistumisen jälkeen päädyt kortistoon. Kokeile itse maksaa opintolaina työttömyystuesta ja muista tuista.
Mulla tuet 1500 menin raksalle netto tulot kasvoi 200 euroa. Menot pysyi samana. Sitten mietin miksi olen idiootti ja irtisanouduin.