Kokemuksia suonikohjuleikkauksesta
Hei,
Asiaa ja keskustelua suonikohjuista.
Oletko käynyt lähiaikoina suonikohjuleikkauksessa? Jos kävit yksityisellä, niin millainen kokemus oli ja mitä leikkaus kaikkineen maksoi kokonaisuudessa?
Jos kävit julkisella, niin millaisilla oireilla pääsit leikkausjonoon ja mitä reittiä? Saitko terveyskeskuksesta lähetteen erikoissairaanhoitoon vai kävitkö yksityisellä esitutkimuksessa yksityisellä lääkärillä, joka kirjoitti lähetteen julkiselle puolelle? Kauanko odotit leikkausta?
Jos on suositella esitutkimuksen tekevää lääkäriä pk-seudulla, niin suositelkaa.
Itselläni molemissa jaloissa luutasuonia ja kaksi isompaa, haaroittunutta suonikohjua. Toisen jalan suonikohju pullistelee niin, että legginseissäkin näkyy muhkurat läpi. Haluaisin näistä eroon ennen seuraavaa kesää.
Olisin kiitollinen kokemusten jakamista.
Kommentit (24)
Sain maaliskuussa työterveydestä (Terveystalo) lähetteen. Tt- lääkäri vain vilkaisi mun jalkoja, aika näkyvät röllykät toisessa, toisessa hyvin vähän ja laittoi lähetteen. Olen 65 v ja olin juuri jäämässä eläkkeelle. Lähete tuli ilman muuta. En usko, että terkkarin yleislääkäri pystyisi edes ottamaan kantaa, onko hoito tarpeellinen vai ei. Kyllä siihen tarvitaan erikoislääkäri (lähete polille).
Kutsu kirurgian polille tuli jo toukokuussa, aika oli kesäkuulle ja siellä verisuonikirurgi tutki ultralla(?) läppien kunnon.
Huonommassa jalassa läpät ei toimi ja sen toimenpiteeseen nyt odottelen kutsua. Kuulemma laser ja vaahdotus. Lääkäri vaan pahoitteli, ettei jalat kyllä ehdi kesäksi kuntoon vaan operaatio menee syksyyn. Minusta ihan yllättävän nopeaa toimintaa.
Vaahdotus tehty julkisella (KYS) muutama vuosi sitten. Samassa laskimoiden katetrointi.
Operaatio lähes kivuton, kesto alle pari tuntia ja kotiin.
Lähete tuli sydänpuolelta verisuonikirurgille ja sieltä samaan yksikköön hoitoon.
Lyhyt oli jonotusaika, kun lähete tuli saman talon sisältä.
Muuten jonot ovat kai pitkät, kun näitä on niin paljon.
Kosmeettinen vaiva ei kai riitä pelkästään hoitoon julkiselle.
Mustelmien paraneminen kesti pitkään, ja jäljet näkyvät yhä. Vaivat eivät kadonneet kokonaan, mutta helpotti kyllä huomattavasti.
.