Millaista ihmistä pidät älyllisesti tyhmänä?
Olen läpi elämäni kuullut joka suunnasta, että olen tyhmä. Olen alkanut miettimään mistä se oikein johtuu. Myönnän etten ole mikään älykkö, mutta normaalilla älyllä varustettu ihminen. Ainut mikä selittäisi haukkumisen tyhmäksi on se, että koulumenestykseni on ollut huono. Harrastukseni ja kiinnostuksen kohteeni ovat sellaiset, että sekään ei voi selittää tyhmäksi haukkumista. Keskustelun aloituksen pointti on saada selvyys minkälaisia ihmisiä pidetään yleisistä tyhmänä.
Kommentit (76)
Hidas, asiat pitää vääntää rautalangasta, ei ymmärrä lukemaansa, ei tajua vitsejä. Huono koulumenestys myös.
sellanen, joka kakattaa koiransa toisten pihaan tai portille.
Sellainen, joka nuolee litran jugurttipurkin kaatonokan kuin pieni kakara, vaikka ikää on jo yli 60 vuotta. Ja kun tästä on sanottu, että ei saa, niin tulee puolustelua, että niimuttaku niimuttaku.
Ja sanottu on jo kymmeniä kertoja.
-Yksinkertaistaa asioita liikaa eikä ymmärrä että monet asiat ovat monimutkaisia eikä niitä voi tiivistää yhteen lauseeseen
-Ei hyväksy erilaisia luonteenpiirteitä omaavia ihmisiä
-Lukee vain valtamediaa ja uskoo kaiken ilman kritiikkiä
-Ei halua oppia uutta vaan pysyy jääräpäisesti vanhentuneissa uskomuksissaan
-Ei itsekuria vaan elää kuin hedonisti ilman että pystyy vastustaa mitään kiusausta
Vierailija kirjoitti:
Vastaan että pidän tyhmänä ihmistä, joka ei ota asioista selvää, vaikka voisi, tai joka ei ota vastuuta tekemisistään vaan jolle vain tapahtuu asioita joihin joku muu on aina syypää.
Juuri näin. Tietämättömyyttä paljon pahempaa on tietämättömyys yhdistettynä siihen ettei edes kiinnosta ottaa asioista selvää.
Mulle älyllisesti tyhmä on sellainen henkilö, jolta puuttuu itsenäisen ajattelun kyky, menee ja mukailee massan mukana mielipidettä tai ajatusta, ei kykene ottamaan itsenäisesti asioista selvää, ei ymmärrä kyseenalaistaa mitään mitä hänelle kerrotaan tai sanotaan. Älyllisesti tyhmä on sellainen "lammas". Ei uskalla erottua, ei uskalla väittää vastaan, ei uskalla kyseenalaistaa, ei uskalla ihmetellä ja oudoksua joitain vallitsevia tapoja ja/tai käytäntöjä.
Olen huomannut sen, että usein ne oikeasti tyhmät ihmiset haukkuvat älykkäämpää ja fiksumpaa tyhmäksi siitä syystä, että fiksu ei suostu nielemään pureksimatta jotain ajatusta, käsitystä, toimintatapaa tms. Fiksu on se vastarannan kiiski.
Mutta aika moni muutos parempaan tässä maailmassa on johtunut siitä, että joku fiksu ja ajatteleva on uskaltanut vastustaa yleisesti hyväksyttyä toimintatapaa esimerkiksi lapsiavioliitot, naisten aseman parantuminen, jätehuolto, vesihuolto jne.
Ensiksi tulen mieleeni minä itse. Osallistun täällä typeriin keskusteluihin.
Miten muuten voi olla tyhmä kuin älyllisesti?
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten voi olla tyhmä kuin älyllisesti?
Vaikka omaisi alhaisen älykkyysosamäärän niin voi silti olla kiinnostunut ottamaan asioista selvää ja sivistämään itseään.
Tyhmyyttä on monenlaista, kuten ylimielisyys ja besser wisseriys - eli joku vaan kuvittelee tietävänsä aina kaiken. Hullunrohkeus, turhien riskien otto on tyhmyyttä. Ei ole älyn kanssa aina välttämättä mitään tekemistä tyhmyydellä. Älykäskin voi olla tyhmä. Viekkaus ja kaikessa kotiinpäin vetäminen ja toisten huijaaminen on lähtökoht tyhmyyttä, koska asioiden ja tilanteiden syy-seuraus suhteiden tajuaminen on olennaista älykkäiden valintojen tekijälle. Syynä tyhmyys tai muuten laiskuus ajatella nokkaansa pidemmälle. Oikeassa paikassa laiska voi osoittautua älykkääksi, kun ei kuluta energiaansa turhaan, miettii askelmerkit valmiiksi ja sitten toteuttaa. Harkitseva puhe on aika älykästä myös. Onko arvot aidosti humaaneja vai itsekkäitä, se ratkaisee älykkyyden tason. Että tuli tällainen lähes besserwisser- kommenttikin laadittua aika semiälykkäästi :D.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan että pidän tyhmänä ihmistä, joka ei ota asioista selvää, vaikka voisi, tai joka ei ota vastuuta tekemisistään vaan jolle vain tapahtuu asioita joihin joku muu on aina syypää.
Minä en ainakaan ehdi ihan reaaliaikaisesti ottamaan selvää kaikesta, mikä asia milloinkin on pinnalla. Otan selvää sitä mukaa, kun huomaan mistä keskustellaan ja missä olen ihan uuvatti ja näitä tämmöisiä uuvattihetkiä on aika paljon. Työelämässä täytyy pitää osaamista yllä, opetella uusia asioita ja omaksua jatkuvaa muutosta. Sen jälkeen vapaa-aikani kuluu huomattavasti tietokoneella asioita tönkien ja silti huomaan aukkoja tiedossa ja sivistyksessä. Tiedon määrä on valtava. Arvostan niitä, jotka viettävät enemmän aikaa ulkona ja huolehtivat itsestään, itse en nyt vain tässä kohtaa ehdi.
Kukin tavallaan. Ja kuka kerää tietoa mistäkin asiasta. Turhuuksista tai keskeisistä.
27 kanssa täsmälleen samaa mieltä. Ihmettelen, miten laajasti ihmiset ovat lähteneet totaalisen polarisaation ansaan. On joko hyvät tai pahat. Äärioikeisto tai vihervassarisuvakki. Mitään ei saa kummastakaan suunnasta keskellepäin pehmentää, ottaa hyvää ajatusta sieltä täältä, kritisoida liian pitkälle menemistä ihan kaikissa ideologioissa. Jyrääjät ovat tyhmiä. Pätevän ei tarvitse päteä, pätevä auttaa ymmärtämään, pätevä ymmärtää. Totuudessa ei ole ilkeyttä.
Tyhmä on sellainen, joka kritisoi kaikkea. Sellainen, joka ei hakeudu oikean tiedon lähteille, vaan antaa vaikuttaa itseensä medialla. Suomessa näkyy vaikka siinä, miten monet edelleen ovat sitä mieltä, että vasemmisto söi Venäjän kädestä suomettumisen aikaan, joka todellisuudessa oli vain järkevän politiikan aikaa, toisin kuin nykyinen sotaan tähtäävä politiikka.
Tällä hetkellä niitä euroopan neuvottelijoita, jotka tekivät sopimuksen Trumpin kanssa....siis ihan oikeasti.
Jos kyselet ko asiaa vauva palstalta?
Kyllähän vasemmistolaiset on lähtökohtaisesti tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Näkee kaiken mustavalkoisesti, eli kaikki on puhtaasti hyvää tai pahaa. Ei osaa ajatella asioita kriittisesti, uskoo jotain tiettyä tahoa esimerkiksi sokeasti.
Masentunut ihminen voi nähdä kaiken niin, mutta ei se tyhmyyttä tarkoita.
Vierailija kirjoitti:
Hidas, asiat pitää vääntää rautalangasta, ei ymmärrä lukemaansa, ei tajua vitsejä. Huono koulumenestys myös.
Ei tarkoita tyhmyyttä.
Muslimeita