Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerin virhe ajokokeessa? Turvavyö

Vierailija
28.07.2025 |

Oli inssi tänään ja hylätty tuli, kun en laittanut turvavyötä! Lähtiessä toki laitoin, mutta kun oltiin ajettu jo yli puolen välin ja ajettiin kaupan pihaan parkkiin, niin nousin katsoo et onko auto hyvin (miksi edes nousin??) ja jatkettiin sit siitä matkaa niin jäi turvavyö laittamatta. Ehdin peruuttaa parkista ja ajaa parkkialueella vähän matkaa kun auto varoitti ja pysähdys, turvavyö kiinni ja matka jatkui. Tiesin jo siinä et tais hylky tulla ja tulihan se. Muuten olis menny läpi vaikka kuulema alinopeutta ajelin motarilla ja liittymissä  ja kaistanvaihdoissa motarilla vauhti hidastui liikaa. Eli petrattavaa on, mut tuo turvavyö. Mietinkin ennen inssiä, et johonkin se kosahtaa, jos ei mihinkään muuhun niin just tommoseen niin tyhmään virheeseen. 

Onkohan ainut jolla tällainen syy hylkyyn..jotenki niin nolo. 

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutvo sanoi et kun muu liikenne ajaa ylinopeutta 80 alueella niin on liian vähän nopeutta jos nopeus laskee kaistanvaihdossa esim 65.. sanoin et miks mun pitös miettiä muiden ylinopeuksis ja suhteuttaa oma nopeus sujuvuuden vuoksi niihin kun suhteitaan siihen hallittuun nopeuteen eli 80.. ja pääasiassa mittarin mukaan ajoin kyllä tuota 80 tai himpun alle, tosin mittari näyttää liian vähän mut sen mukaan meni ja siitä tutvokin nopeuden katsoi. Liittymissä menin kyllä hitaammin kun yleensä menen kun pystyy varmistaa vierestä et onko hyvä nopeus/mikä tässä nopeusrajoitus tms. Nyt ei voinu ja tosiaan kun en oo just niitä liittymiä ajanut niin jänskättää mitä sieltä mutkan takaa tulee..katsoo opasteita et mille kaistalle seuraavaksi jne niin vauhti ei pysy kun keskittyy muuhun. Harjoitusta siis vaan..

Ap

Vierailija
22/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähänastisen elämäsi tärkein yksittäinen koe epäonnistui typerästä syystä. Kyllä minuakin hävettäisi. 

No ei ole tärkein koe tuo.. mistä edes tiiät mitä kaikkea olen kokenut ja missä kokeissa käynyt? Oletat kai et oon 17-18v. Ehkä tuo virhe on vielä nolompi sinänsä kun oon jo vanhempi ja aina käytän turvavyötä ja tarkkana et muillakin on. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuinka paljon se vauhti hidastu motarilla?

Kuulema välillä 65 oli 80 alueella kaistanvaihdossa missä just ei sais olla alinopeutta ainakaan noin paljon kun haitaksi ja vaaraksi muille. Mähän normisti ajanut melkeinpä ylinopeutta niin yritin kai liikaa himmailla inssissä ettei vahingossakaan ja ylinopeutta. Ja taas kun liittymiä mitä ei oo ajanut niin itsenäisesti niin yritin tarkasti..ja joo, pitää opetella enemmän kaistanvaihtoja muutenkin et pysyy nopeus vaikka onkin menossa kohta pois liittymästä niin tuli tosiaan himmailtua kun en ollu niitä ajanut. Pitää liittymissä kun yrittää pitää nopeus vaikka olis mutka ja ei tiedä mitä sieltä tuleman pitää. Siis esim kun Länsiväylältä ajaa liittymää Kehä kakkoselle.. 

Ensinnäkin isommalla tiellä pysyttelet sillä oikella kaistalla jo hyvissä ajoin jos olet kohta erkanemassa sieltä pois. Mitään turhempaa ei olekkaan ku ajella ohitus kaistaa ja vetää jarrut päälle et pääset taas oikealle kun olet just lähtemässä liittymästä pois. Tai ylipäätään vaikka pikkuteillä. Siitähän se sahaus liike tulee sinne taakse kun hiljennetään ohitus kaistalla kuiten jo mitä ei saa tehdä koska sillä kaistallahan pitäisi ohittaa eikä hiljentää ja jarruttaa.

Vierailija
24/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinun vanhempasi ovat antaneet lasten istua kyydissä ilman turvavöitä? Mitenkään muuten tuo ei onnistu, vaan turvavyön laittaminen on automaatio, jota ei edes ajattele. 

Joo, oli veljellä aikoinaan Toyota Corolla, jossa ei ollu takana vöitä niin oli pakko olla ilman 🤪😄 eikä mitään pääntukia. 

Vierailija
25/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuinka paljon se vauhti hidastu motarilla?

Kuulema välillä 65 oli 80 alueella kaistanvaihdossa missä just ei sais olla alinopeutta ainakaan noin paljon kun haitaksi ja vaaraksi muille. Mähän normisti ajanut melkeinpä ylinopeutta niin yritin kai liikaa himmailla inssissä ettei vahingossakaan ja ylinopeutta. Ja taas kun liittymiä mitä ei oo ajanut niin itsenäisesti niin yritin tarkasti..ja joo, pitää opetella enemmän kaistanvaihtoja muutenkin et pysyy nopeus vaikka onkin menossa kohta pois liittymästä niin tuli tosiaan himmailtua kun en ollu niitä ajanut. Pitää liittymissä kun yrittää pitää nopeus vaikka olis mutka ja ei tiedä mitä sieltä tuleman pitää. Siis esim kun Länsiväylältä ajaa liittymää Kehä kakkoselle.. 

Ensinnäkin isommalla tiellä pysyttelet sillä oikella kaistalla jo hyvissä

No ajoin oikeaa kaistaa, miks ajaisin ohituskaistaa jos en oo ohittamassa? Ja toki heti kun näin ensimmäiset kyltit  niin vaihdoin kaistaa oikealle.. ihan ns. oikeaoppisesti ajoin nuo mut liian hitaasti. En mitään ns turhia kaistanvaihtoja tehnyt. 

Ap

Vierailija
26/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli kauan sitten juuri tälläisellä helteellä heinäkuussa inssi. Ensin ajoin liian hitaasti, inssi ihmetteli, että miten nuo kaikki muut menee lujempaa, sanoin, ettää en ole varma rajoituksesta, niin siksi ajoin hitaasti, eikä se inssiajo siihen kaatunut.

Sitten se ajatti minut hankalaan paikkaan, jossa oli ne teksniset kuulustelut. Samassa kun piti peruuttaa pois parkista, eteen ajoi pitkä rekka-auto. Kun ikkunat oli auki, niin sisälle kuului selvästi, kun rekan apumies huusi kuskilleen, että aja vähän eteenpäin, tytöllä on koppalakki vieressä. (kiitos vain vieläkin). Sitten ajettiin katsastuskonttorille ja helletaivas avautui kovaan tuuleen (puitakin  kaatui siinä myrskyssä) ja ukkoseen  

Katsastusmies laski läpi ajosta ja sanoi sitten, että ei tainnut taivaan herra tykätä, että sain ajokortin.

No yhtäkään kolaria en koskaan ajanut, enkä saanut sakkojakaan, joten hyvin se ajoura meni. Nyt olen vanha, enkä viitsinyt enää uusia korttia. Ajattelen, jos oikea hätä tulisi jossain, niin voisin varmaan ajaa ilman korttiakin. Ja maksaa sitten ne elämän ensimmäiset sakkoni.

Vierailija
27/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan sillä lailla hassu syy, että itse vaikka on monta kymmentä vuotta ollut kortti, niin usein unohtuu vyö kiinnittää kiireessä ja sitten riuhdotaan vauhdissa päälle, kun varoituspillit soi.

Mutta meille kortillisille on eri säännöt. Ymmärrän tuskan.

Juu, huomattu on eri säännöt. Puskurissa ollaan kiinni vaikka ajan sallittua nopeutta ja ohituskieltoalueella painelee 3 autoa perä perään ohi..parkkialueella ei kukaan käytä vilkkua koskaan, ajetaan tilanteeseen nähden liian kovaa, ei kytätä jalankulkijoita ja anneta tilaa.. inssissähån kaikki vähänkin suojatien lähettyvillä olijat pitää huomioida, hidastaa et oletko tulossa vai menossa vai mitä tekemässä jne. Kaistanvaihdot risteysalueella/sulkuviivan yli jne

Tässä yks päivä 3 teiniä mopoillaan ajoi ihan kiinni mussa, liekö kiusallaan. Rasittavia tommoset. Tai autotkin jotka ajaa ihan kiinni. 

Ap

Vierailija
28/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin oli kauan sitten juuri tälläisellä helteellä heinäkuussa inssi. Ensin ajoin liian hitaasti, inssi ihmetteli, että miten nuo kaikki muut menee lujempaa, sanoin, ettää en ole varma rajoituksesta, niin siksi ajoin hitaasti, eikä se inssiajo siihen kaatunut.

Sitten se ajatti minut hankalaan paikkaan, jossa oli ne teksniset kuulustelut. Samassa kun piti peruuttaa pois parkista, eteen ajoi pitkä rekka-auto. Kun ikkunat oli auki, niin sisälle kuului selvästi, kun rekan apumies huusi kuskilleen, että aja vähän eteenpäin, tytöllä on koppalakki vieressä. (kiitos vain vieläkin). Sitten ajettiin katsastuskonttorille ja helletaivas avautui kovaan tuuleen (puitakin  kaatui siinä myrskyssä) ja ukkoseen  

Katsastusmies laski läpi ajosta ja sanoi sitten, että ei tainnut taivaan herra tykätä, että sain ajokortin.

No yhtäkään kolaria en koskaan ajanut, enkä saanut sakkojakaan, joten hyvin se ajoura meni. Nyt olen vanh

Mulla se inssi ei puhunut eikä kommentoinut koko aikana mitään paitsi pakolliset ohjeet alkuun ja et mistä käännytään seuraavaksi tai minne ajetaan/mitä kylttejä seuraan. Oli hiljaa vaan siis ihan koko ajan. Sanoi alkuun ettei vastaa kysymyksiin eikä kommentoi mitään ajoon liittyvää ellen kysy jotain et ai tästä vasemmalle tms tarkentavia kysymyksiä minle ajetaan. Ei siis puhunut mistään muustakaan ajon ulkopuolisista asioistakaan. Itse kyllä jotain vähän höpisin, mut aika vähän verrattuna normiajoon. 

Ap

Vierailija
29/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teli alhaalla kaupungissa. Hävetti.

Vierailija
30/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinun vanhempasi ovat antaneet lasten istua kyydissä ilman turvavöitä? Mitenkään muuten tuo ei onnistu, vaan turvavyön laittaminen on automaatio, jota ei edes ajattele. 

Jännittyneenä voi unohtaa lähes kaiken. 

Itse unohdin yhden kerran vilkun ja inssi parkaisi "muista vilkku". Luulin, että se oli siinä, mutta pääsin läpi. Olin ehkä ajellut jo hieman ylipitkän inssin. 

Vierailija
31/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan sillä lailla hassu syy, että itse vaikka on monta kymmentä vuotta ollut kortti, niin usein unohtuu vyö kiinnittää kiireessä ja sitten riuhdotaan vauhdissa päälle, kun varoituspillit soi.

Juu, huomattu on eri säännöt. Puskurissa ollaan kiinni vaikka ajan sallittua nopeutta ja ohituskieltoalueella painelee 3 autoa perä perään ohi..parkkialueella ei kukaan käytä vilkkua koskaan, ajetaan tilanteeseen nähden liian kovaa, ei kytätä jalankulkijoita ja anneta tilaa.. inssissähån kaikki vähänkin suojatien lähettyvillä olijat pitää huomioida, hidastaa et oletko tulossa vai menossa vai mitä tekemässä jne. Kaistanvaihdot risteysalueella/sulkuviivan yli jne

Tässä yks päivä 3 teiniä mopoillaan ajoi ihan kiinni mussa, liekö kiusallaan. Rasittavia tommoset. Tai autotkin jotka ajaa ihan kiinni.

Mopot kyllä jättää väliin kun yhden pikkujarrutuksen teet.  Autot jättää kun käsijarrulla jarrutat.

Vierailija
32/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tule mieleen erityisen typeriä kämmejä ajokokeessa, mutta yksi tuttu  tulee mieleen kyllä. Isukkinsa oli tälle jo autonkin valmiiksi ostanut, innssiin oli alle viikko aikaa. Ei sitten malttanut odottaa vaan lähti omin luvin vähän perjantai-iltana treenailemaan.  Ajoi 50km/h pätkällä tutkaan 80 ja rapiat lasissa ja puhalsi puolitoista promillea. Eipä tarvinnut sitten inssiä ajaakaan, ja isänsäkin totesi että tuollainen urpo ei autoa tarvitse ja myi sen pois.  

Vierailija
33/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puskurissa kiinni ajavista mopoista pääsee eroon, kun pesee ajon aikana tuulilasin. 

Vierailija
34/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerin virhe on ruveta hiplaaman inssinaisen tissejä kokeen aikana rattiin keskittymisen sijaan vaikka paljastava asu oli.

Vierailija
35/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä yks päivä 3 teiniä mopoillaan ajoi ihan kiinni mussa, liekö kiusallaan. Rasit

Tää mopo/kevytmoottoripyörä keissi oli motarilla, niillä oli kiire liittymään, kääntyivät siis seur liittymästä, ajoivat jonkin matkaa ihan takana ja rinnakkain, ainakin 2 heistä

Ap

Vierailija
36/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylinopeus. Varma hylsy

Itse sain inssiajossa hylsyn alinopeudesta.

Vierailija
37/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inssin aikana radiossa soi Egotripin Matkustaja, ja erehdyin kehumaan biisiä. Hylsy tuli. Se on kuulemma paskin biisi ikinä. Nyt tiedän senkin.

Vierailija
38/41 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin punaisia päin. Setäni ajoi törkeän ratin. Psyk.sh.

Vierailija
39/41 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo ainoa jolle on käynyt näin! Tosin mulla ajokokeen valvoja käski mennä ulos katsomaan miten auto on ruudussa. Musta se oli typerä ansa mulle. Ei turvavyön laitto liity ajotaitoihin ja jännittäessä voi unohtua vaikka kerran jo muisti sen. Ja olin jo yli 30v, en mikään teini. 

Vierailija
40/41 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaan kun itse ajoin inssin niin lähtö oli erään liikekeskuksen pihasta. Tielle käännyttäessä siinä oli STOP-merkki. Kuulin, että jonkun inssi oli päättynyt siihen kun ei ollut pysähtynyt siinä STOP-merkin kohdalla. Ehti ajamaan alle 50 m. 

Mietinkin et parempi näin mitä jos olisin unohtanut laittaa turvavyön jo heti kokeen alussa🙈  Ehdin kuitenkin ajaa pidemmälle jo ja sain ajaa loppuun asti. Ei menny rahat niin paljon hukkaan, vaikka meni ne nytkin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme