Mies vaihtoi hyväpalkkaisen toimistotyön veturinkuljettajaksi! En pysty ymmärtämään!
Otsikon mukaisesti mieheni meni ja kouluttautui veturinkuljettajaksi ja aloitti työt toukokuussa. Hänellä on korkeakoulututkinto ja oli hyväpalkkaisessa toimistyössä. En ymmärrä hänen päätöstään. Keskustelimme kyllä asiasta, ennen kuin hän haki veturinkuljettajakoulutukseen ja olin hänelle kannustava. Luulin, että hän vain vitsaili asialla, en nimittäin olisi koskaan kannustanut häntä puolittamaan palkkaansa ja ryhtymään vuorotyöhön. Jo suhteemme alussa yli 20 vuotta sitten hän sanoi, että veturinkuljettaja olisi hänen unelmatyötään ja vuosien varrella hän on tästä puhunut, mutta ajattelin, että pojat on poikia, jne. En olisi voinut kuvitella, että hän oli koko ajan tosissaan. Nuorin lapsi muuttaa nyt syksyllä pois kotoa opiskeluiden perässä ja mieheni oli sitä mieltä, että nyt hänellä on mahdollisuus toteuttaa unelmatyötään, kun lapset eivät enää tarvitse häntä kotona arjessa ja vielä olisi lähes 20 vuotta työuraa jäljellä. Mutta entä minä? Ja millä tässä nyt totutellaan huonompaan elintasoon? Mies totesi kylmästi, että jätetään joku lomareissu tekemättä, vaihdetaan autoja harvemmin ja muutetaan vaikka pienempään asuntoon, kun lapsetkin ovat muuttaneet pois kotoa. En ymmärrä häntä, ei meidän tulevaisuuden suunnitelmiin ole koskaan kuulunut elintason huonontaminen.
Ennen olin ylpeä miehestäni ja hänen urastaan, mutta vaikea tässä nyt on suhtautua siihen, että entinen hyväpalkkainen korkeakoulutettu on nykyisin joku ammattikoulun käynyt rasvanäppi. Enkä pysty ymmärtämään, kuinka tohkeissaan hän on siitä, että saa ajaa jotain lähijunaa. Ja ne hehkutukset siitä, että oli päässyt ajamaan R-junaa Nokialle saakka, on jo naurettavia. Mitä hienoa siinä on? Ei hän koskaan aiemmin ole työstään näin paljon kertonut ja voin sanoa, että ei kyllä kiinnosta yhtään kuunnella junajuttua. Ei parisuhteessa pitäisi tehdä yksin tällaisia koko perheeseen vaikuttavia ratkaisuja. Lisäksi olen tässä asiassa täysin yksin, sillä kaikki kolme lastamme ovat yhtä innoissaan isänsä ammatinvaihdosta, kuin tämä itse. Kukaan ei tunnu ymmärtävän minua. Meni koko kesä pilalle! Toivottavasti muilla on ollut hyvä kesä.
Kommentit (117)
Olen ollut veturinkuljettaja n. 20v ja tienaan reilusti enemmän kuin tuon 5000€/kk ja teen 7-10 työvuoroa kolmessa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ollut toimistotyössä, ei voi ymmärtää millaista sielun musertavaa tyhjänpäiväistä paskanjauhantaa se voi olla. Siis ihan alemmilla portaillakin jo, puhumattakaan jos oma työ on pelkkää jauhamista.
Niin totta. Olen itse ns "vaativissa asiantuntijatöissä" ja kuolen tylsyyteen. Onko ihminen muka luotu istumaan 8 h perse penkissä, en minä ainakaan. Haaveissani olen "aurikananen" ilman somejulkisuutta.
Veturinkuljettajan ja insinöörin peruspalkka aika yks yhteen, lisät veturikuskilla paremmat kuten myös muut edut. Jos sinua vain miehen tienestit kiinnostaa. Kuulostat provolta tai muuten inhottavalta tyypiltä.
Olen IT-hommissa ollut pitkään toimistossa, nyt 40v ja olen aika usein miettinyt alanvaihtoa ja downshiftaamista. Ihan varmasti teen sen vielä ennen kuin olen 50 - ei se turhaan ole yleinen ilmiö. Vain harvat jaksaa paahtaa 24/7 toimistossa oikeasti eläkeikään nykyaikana kun kaikki muuttuu koko ajan ja on epävarmaa jos ei ole sitten ihan ylimmän johtajan pallilla.
Trolliltahan aloitus vaikuttaa mutta jos ei ole trolli niin melkoinen "löytö" puolisoksi.. not
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä kirjanpitäjä miehesi tehnyt oikean valinnan vaihtaen ammattia, toivottavasti vaihtaisi sinutkin uuteen, joka ei vähättele.
Että kirjanpitäjä tienaisi yli 10.000 €/kk?? No ei lähellekään. 3.500 € on kirjanpitäjälle jo hyvä palkka.
Jos provoaa, kannattaa ottaa ensin faktoista selvää.
Veturin kuljettajan koulutukseen on todella vaikea päästä. Koulu on myös kova, moni lopettaa kesken.
Ja palkka on yli 5.000 €. Väite, että toimistotyön palkka on puolittunut on täyttä kukkua. Ei konttorirotat saa 10.000 palkkaa.
Nyt on huono provo! Veturinkuljettajan koulutukseen on vaikea päästä, ja palkka on todella hyvä.
Mun isä oli veturinkuljettaja ja elätti nelilapsisen perheen, äiti ei käynyt töissä. Myös veli ja ex-lanko veturinkuljettajia. 70-luvulla perhekin sai ilmaiset junamatkat. Arvatkaa vain mentiinkö junalla lomalle?
Vierailija kirjoitti:
Miten hyvä palkka sillä sun miehellä oli toimistotyössä, kun veturinkuljettajan lähtöpalkka on kuitenkin 4500€ ja siihen tulee sitten vielä erilaisia lisiä päälle noin 1000 euron edestä.
Terveisin veturinkuljettajan vaimo
Aika pienet lisät siipallasi, vai ajaako vain lähiliikennettä? Jo yli 10 vuotta sitten raskaamman liikenteen kuljettajilla lisät tuppasivat olemaan hyvinkin yleisesti yli kahta tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa,mikä aloittajan puolesta harmittaa,on se,että mies ei ole huomioinut vaimon mielipidettä taloustilanteen muuttumisesta huonompipalkkaisen ammatin johdosta tarpeeksi hyvin. Tämä on avioliitossa erittäin oleellinen asia keskusteltavaksi,varsinkin,jos käyttövarat ovat yhteiset. Kaikki muu aloituksessa olikin sitten pelkää rahan ja eritoten sen SOSIAALISEN statuksen perään itkemistä-milläs nyt enää leveilet tyttökavereille ja muissa ympyröissä,kun mies on "vain" veturinkuljettaja :/ itsekeskeinen näkökulma,mutta totta on kuitenkin,että miehen olisi tullut tehdä naiselle selväksi,että hän todella aikoo unelmansa toteuttaa,eikä kyse ole vain puheesta.
Mutta tässä tapuksessa mies todennäköisesti vaihtoi rahakkaampaan työhön, mutta rouvaparka ei sitä itse ymmärrä. Hän ei halua olla duunarin rouva.
Se "hyväpalkkainen" toimistotyö oli vähän yli mediaanin, veturinkuljettajat on siitä selvästi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Amikset on mamiksia.
Ei nämä ole amiksia. Näillä on ihan oma erityinen räätälöity koulutusohjelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Puolitti palkkansa? Mieheni on veturinkuljettaja ja tienaa joka vuosi minimissään 70k. Lisäksi vapaita huomattavasti enemmän kuin tavallisella toimistotyöntekijällä. Vuorotyö on tuossa hommassa raskasta, sen myönnän.
Missä toimistotyössä siis tienaa 140K? minäkin haluan sellaiseen!
Johtajan hommissa tienaa.
Olis edes mennyt lentäjäksi