Mies vaihtoi hyväpalkkaisen toimistotyön veturinkuljettajaksi! En pysty ymmärtämään!
Otsikon mukaisesti mieheni meni ja kouluttautui veturinkuljettajaksi ja aloitti työt toukokuussa. Hänellä on korkeakoulututkinto ja oli hyväpalkkaisessa toimistyössä. En ymmärrä hänen päätöstään. Keskustelimme kyllä asiasta, ennen kuin hän haki veturinkuljettajakoulutukseen ja olin hänelle kannustava. Luulin, että hän vain vitsaili asialla, en nimittäin olisi koskaan kannustanut häntä puolittamaan palkkaansa ja ryhtymään vuorotyöhön. Jo suhteemme alussa yli 20 vuotta sitten hän sanoi, että veturinkuljettaja olisi hänen unelmatyötään ja vuosien varrella hän on tästä puhunut, mutta ajattelin, että pojat on poikia, jne. En olisi voinut kuvitella, että hän oli koko ajan tosissaan. Nuorin lapsi muuttaa nyt syksyllä pois kotoa opiskeluiden perässä ja mieheni oli sitä mieltä, että nyt hänellä on mahdollisuus toteuttaa unelmatyötään, kun lapset eivät enää tarvitse häntä kotona arjessa ja vielä olisi lähes 20 vuotta työuraa jäljellä. Mutta entä minä? Ja millä tässä nyt totutellaan huonompaan elintasoon? Mies totesi kylmästi, että jätetään joku lomareissu tekemättä, vaihdetaan autoja harvemmin ja muutetaan vaikka pienempään asuntoon, kun lapsetkin ovat muuttaneet pois kotoa. En ymmärrä häntä, ei meidän tulevaisuuden suunnitelmiin ole koskaan kuulunut elintason huonontaminen.
Ennen olin ylpeä miehestäni ja hänen urastaan, mutta vaikea tässä nyt on suhtautua siihen, että entinen hyväpalkkainen korkeakoulutettu on nykyisin joku ammattikoulun käynyt rasvanäppi. Enkä pysty ymmärtämään, kuinka tohkeissaan hän on siitä, että saa ajaa jotain lähijunaa. Ja ne hehkutukset siitä, että oli päässyt ajamaan R-junaa Nokialle saakka, on jo naurettavia. Mitä hienoa siinä on? Ei hän koskaan aiemmin ole työstään näin paljon kertonut ja voin sanoa, että ei kyllä kiinnosta yhtään kuunnella junajuttua. Ei parisuhteessa pitäisi tehdä yksin tällaisia koko perheeseen vaikuttavia ratkaisuja. Lisäksi olen tässä asiassa täysin yksin, sillä kaikki kolme lastamme ovat yhtä innoissaan isänsä ammatinvaihdosta, kuin tämä itse. Kukaan ei tunnu ymmärtävän minua. Meni koko kesä pilalle! Toivottavasti muilla on ollut hyvä kesä.
Kommentit (117)
Arvaapa mihin minun hyväpalkkainen mies vaihtaa toimisto-/tuotantolinjatyönsä?
Ei mihinkään vaan jää kohta kotiin kuulemma maastopyöräilemään ja nikkaroimaan. Onneksi en ole leveään elämään koskaan totutellutkaan.
Sulla ap on joku tyhjän pesän syndroma, kun viimeinenkin lapsi lähtee. Nyt purat pahaa oloa miehesi unelmien tavoitteluun. Jos jopa lapsenne ovat onnellisia isänsä puolesta, niin mikset sinä pysty? Veturinkuljettajan työ on hyvä ammatti, kyllä siitä voi olla ihan ylpeä. Ymmärtäisin asenteesi, jos miehesi olisi päättänyt jäädä työttömäksi, mutta että menikin toiseen ihan hyvin palkattuun työhön, niin mikä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Sulla ap on joku tyhjän pesän syndroma, kun viimeinenkin lapsi lähtee. Nyt purat pahaa oloa miehesi unelmien tavoitteluun. Jos jopa lapsenne ovat onnellisia isänsä puolesta, niin mikset sinä pysty? Veturinkuljettajan työ on hyvä ammatti, kyllä siitä voi olla ihan ylpeä. Ymmärtäisin asenteesi, jos miehesi olisi päättänyt jäädä työttömäksi, mutta että menikin toiseen ihan hyvin palkattuun työhön, niin mikä on ongelma?
Suurempi ongelma lie vuorotyö, joka vie välillä kauemmaksikin, joutuu välillä viettämään vuorokausileponsa toisella paikkakunnalla. Lisäksi vapaa viikonloppu ei satu kohdalle kuin harvoin. Suomeksi: On hankalampi seurata siipan menemisiä ja tulemisia eikä ole jatkuvasti iltaisin ja viikonloppuisin käskytettävänä. Rouva joutuu nyt tekemään joitakin kotitaloustöitä ihan itse.
Hieno ja vastuullinen työ jossa voi nauttii myös luonnosta, näkee puskia
Puolitti palkkansa? Mieheni on veturinkuljettaja ja tienaa joka vuosi minimissään 70k. Lisäksi vapaita huomattavasti enemmän kuin tavallisella toimistotyöntekijällä. Vuorotyö on tuossa hommassa raskasta, sen myönnän.
Missä toimistotyössä siis tienaa 140K? minäkin haluan sellaiseen!
Vierailija kirjoitti:
Puolitti palkkansa? Mieheni on veturinkuljettaja ja tienaa joka vuosi minimissään 70k. Lisäksi vapaita huomattavasti enemmän kuin tavallisella toimistotyöntekijällä. Vuorotyö on tuossa hommassa raskasta, sen myönnän.
Missä toimistotyössä siis tienaa 140K? minäkin haluan sellaiseen!
Näitten kolmen viikon lisäpalkkiot eli haittalisät yms ovat yleensä suurempia kuin näiden palkkoja laskeneen täysillä ikälisillä olleen toimistoihmisen peruskuukausipalkka. On tuosta kohtalainen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Veturin kuljettaja on häviävä ammatti, kohta vetureita liikutellaan etänä ilman kuljettajaa.
Siinäpä on sitten turvallisuus kohdillaan, veturin kuljettajalla on vastuullista hommaa kun matkustajia on kyydissä monta sataa. Siinä voi joku kuolla raiteille tai kun juna menee johonkin pahki, kuten varmasti tiedät, elämän saa vain yhdesti.
Jos ei ole ollut toimistotyössä, ei voi ymmärtää millaista sielun musertavaa tyhjänpäiväistä paskanjauhantaa se voi olla. Siis ihan alemmilla portaillakin jo, puhumattakaan jos oma työ on pelkkää jauhamista.
Aivan mahtavaa. Mies toteuttaa unelmaa ja aikuiset lapset tukevat. Upea mies sinulla. Arvostan häntä.
Sinulle taitaa se omaisuus, matkat ja miehen hieno titteli olla tärkeät. Harmittaa, kun pitää luksuksesta luopua eikä miehen ansioilla voi kehua. Vaikka eihän ne miehen ansiot sinun saavutuksia ole tietysti olleet. Jotkut naiset vaan kehuu miehellään tyyliin mun insinööri mies sitä ja tätä jne
Kouluttaudu itse ja tienaa rahat omaisuuteesi. Sitten sulla on oikeasti ylpeilyn aihetta. Silloin olet itse tienannut omaisuutesi.
Jätä junamiehesi. Kyllä minulle kelpaisi! Varmaan monelle muullekin vapailla markkinoilla olevalle naiselle.
Vr:n lipuissa säästätte hyvin. Nyt vaan totuttaudut junan kyytiin lentokoneen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Hieno ja vastuullinen työ jossa voi nauttii myös luonnosta, näkee puskia
No näkeehän siinä paljon muutakin luontoa ja kaupunkejakin. Hineo homma! Upea ihminen joka toteuttaa unelmansa ja tekee sen vielä vastuullisesti. Kuten aloittaja kertoi, viimeinnkin lapsi lähti, joten parilla on mahdollisuus pienin järjestelyin aivan samaan elintasoon. Vaimolla lienee omat tulot, joten ei pitäisi olla valittamista.
Mies on fiksu! Ja olihan tämä asia ollut esillä jo hyvin varhaisessa vaiheessa.
Kyllä niitä alan vaihtajia on.
Tunnen yhden dippainssin joka vaihtoi hoitsuksi. Ei kuulemma haittaa, että palkka laski. Kokee työn merkitykselliseksi.
Toinen dippainssi vaihtoi koulunkäynninavustajaksi. Haluaa olla lastensa elämässä enemmän.
Kolmas dippainssi opiskeli lääkäriksi
Jne
Miten hyvä palkka sillä sun miehellä oli toimistotyössä, kun veturinkuljettajan lähtöpalkka on kuitenkin 4500€ ja siihen tulee sitten vielä erilaisia lisiä päälle noin 1000 euron edestä.
Terveisin veturinkuljettajan vaimo
Ainoa,mikä aloittajan puolesta harmittaa,on se,että mies ei ole huomioinut vaimon mielipidettä taloustilanteen muuttumisesta huonompipalkkaisen ammatin johdosta tarpeeksi hyvin. Tämä on avioliitossa erittäin oleellinen asia keskusteltavaksi,varsinkin,jos käyttövarat ovat yhteiset. Kaikki muu aloituksessa olikin sitten pelkää rahan ja eritoten sen SOSIAALISEN statuksen perään itkemistä-milläs nyt enää leveilet tyttökavereille ja muissa ympyröissä,kun mies on "vain" veturinkuljettaja :/ itsekeskeinen näkökulma,mutta totta on kuitenkin,että miehen olisi tullut tehdä naiselle selväksi,että hän todella aikoo unelmansa toteuttaa,eikä kyse ole vain puheesta.
Eiköhän tämä kirjanpitäjä miehesi tehnyt oikean valinnan vaihtaen ammattia, toivottavasti vaihtaisi sinutkin uuteen, joka ei vähättele.
No jos et ymmärrä, niin et ymmärrä. Koeta kuitenkin sopeutua. Jos mä alkaisin tehdä unelmaduuniani ja vaimo siitä valittaisi, niin vaimo sais kenkää aika v*tun nopsaan. Lapset kuitenkin jo isoja. Ei tuollaista vali vali ämmää siedä se kuuluisa Erkkikään. Miehenä odottaisin, että vaimo kannustaisi, tukisi ja olisi iloinen, että teen työtä josta pidän. Yritä edes AP.
Täähän on siis provo. Mutta sanon silti ettei teillä pitäisi olla kyllä tarvetta kituuttaa jos äijä on tienannut 20 vuotta 120000 e vuodessa. Luulisi siitä jääneen jotain sijoituksiinkin. Autot halvempaan ja pyh.