Mies vaihtoi hyväpalkkaisen toimistotyön veturinkuljettajaksi! En pysty ymmärtämään!
Otsikon mukaisesti mieheni meni ja kouluttautui veturinkuljettajaksi ja aloitti työt toukokuussa. Hänellä on korkeakoulututkinto ja oli hyväpalkkaisessa toimistyössä. En ymmärrä hänen päätöstään. Keskustelimme kyllä asiasta, ennen kuin hän haki veturinkuljettajakoulutukseen ja olin hänelle kannustava. Luulin, että hän vain vitsaili asialla, en nimittäin olisi koskaan kannustanut häntä puolittamaan palkkaansa ja ryhtymään vuorotyöhön. Jo suhteemme alussa yli 20 vuotta sitten hän sanoi, että veturinkuljettaja olisi hänen unelmatyötään ja vuosien varrella hän on tästä puhunut, mutta ajattelin, että pojat on poikia, jne. En olisi voinut kuvitella, että hän oli koko ajan tosissaan. Nuorin lapsi muuttaa nyt syksyllä pois kotoa opiskeluiden perässä ja mieheni oli sitä mieltä, että nyt hänellä on mahdollisuus toteuttaa unelmatyötään, kun lapset eivät enää tarvitse häntä kotona arjessa ja vielä olisi lähes 20 vuotta työuraa jäljellä. Mutta entä minä? Ja millä tässä nyt totutellaan huonompaan elintasoon? Mies totesi kylmästi, että jätetään joku lomareissu tekemättä, vaihdetaan autoja harvemmin ja muutetaan vaikka pienempään asuntoon, kun lapsetkin ovat muuttaneet pois kotoa. En ymmärrä häntä, ei meidän tulevaisuuden suunnitelmiin ole koskaan kuulunut elintason huonontaminen.
Ennen olin ylpeä miehestäni ja hänen urastaan, mutta vaikea tässä nyt on suhtautua siihen, että entinen hyväpalkkainen korkeakoulutettu on nykyisin joku ammattikoulun käynyt rasvanäppi. Enkä pysty ymmärtämään, kuinka tohkeissaan hän on siitä, että saa ajaa jotain lähijunaa. Ja ne hehkutukset siitä, että oli päässyt ajamaan R-junaa Nokialle saakka, on jo naurettavia. Mitä hienoa siinä on? Ei hän koskaan aiemmin ole työstään näin paljon kertonut ja voin sanoa, että ei kyllä kiinnosta yhtään kuunnella junajuttua. Ei parisuhteessa pitäisi tehdä yksin tällaisia koko perheeseen vaikuttavia ratkaisuja. Lisäksi olen tässä asiassa täysin yksin, sillä kaikki kolme lastamme ovat yhtä innoissaan isänsä ammatinvaihdosta, kuin tämä itse. Kukaan ei tunnu ymmärtävän minua. Meni koko kesä pilalle! Toivottavasti muilla on ollut hyvä kesä.
Kommentit (117)
On muuten ollut ihan hiton hyväpalkkainen toimistotyö, jos palkka nyt puolittuu. Mies veturinkuljettaja maakunnassa (ei siis lähiliikennekuski) ja palkka 80k/v. Itse olen suht hyväpalkkaisessa toimistotyössä, mutta en pääse samoihin ansioihin.
Vierailija kirjoitti:
On muuten ollut ihan hiton hyväpalkkainen toimistotyö, jos palkka nyt puolittuu. Mies veturinkuljettaja maakunnassa (ei siis lähiliikennekuski) ja palkka 80k/v. Itse olen suht hyväpalkkaisessa toimistotyössä, mutta en pääse samoihin ansioihin.
Jep AP mies lähiliikenne kuski. Tulot n45-50k€.
Vaihtoi huonopalkkaisen työn hyväpalkkainen veröruri kuljettajan työhön..
Veturinkuljettaja palkat on n.7000-8000 euroa kk
Tämä on miehesi unelma-ammatti. Jos oikeasti rakastat miestäsi ymmärrät että tämä on hänen hyväkseen. Teen itse unelma-ammattiani ja siitä saa niin paljon energiaa kun tekee itselleen jotain merkityksellistä. Hyvä elämä on muutakin kuin raha. Kyllä, uskon että se harmittaa kun palkka ei ole sama, mutta sillä kuitenkin hyvin elää. Miehesi on tehnyt just oikein kun uskaltaa elää ja tavoitella unelmiaan. Jos itse haet hänestä vain rikasta enemmän kuin rakasta, niin kannattaa miettiä miksi olisit enää suhteessa häneen.
Hyvä ammatti. Ei trvitse innovoida tai myydä mitään, mutta keskittyä kyllä täytyy. Ainoa varjopuoli on raiteille hyppivät ihmiset, joita sattuu jokaisen työuralle.
No kun täällä on jo trollipariskunta aloituksensa tehneet, niin olisi kiva, jos joku niistä kolmesta jo pesästä lentäneestä lapsosestakin tekisi aloituksen, että miltä se kuran heitto lapsuuden kodissa nyt tuntuu. Nouseeko traumat vaikka pintaan? Anopit myös kehiin!! Hekin ovat varmasti käärmeissään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ammatti. Ei trvitse innovoida tai myydä mitään, mutta keskittyä kyllä täytyy. Ainoa varjopuoli on raiteille hyppivät ihmiset, joita sattuu jokaisen työuralle.
Ei niistä mitään vaaraa ole, Ei ole hirvistäkään, sen verta ylhäällä ohjaamot on kaikissa vetureissa
"Toimistotyön" palkan suuruutta ihmetteleville tiedoksi, että työskentelen toimistossa, jossa palkkahaitari on 2200-23000 €. Ymmärrätte varmaan ettemme kaikki tee samaa työtä, emme ole koulutukseltamme/työkokemukseltamme samoja, mutta toimistotyötä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat palkat siellä on riippumatta missä on. Joissain paikkakunnilla missä paljon raskasta rahtia voi lisät vähän nostaa, tai jossain esim lähiliikenteessä enemmän viikonlopputyötä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli hyväpalkkainen toimistotyö?
5000...6000 €/kk? Veturinkuljettajan palkka voi olla tuon verran.
Kaikkine lisineen enemmän, koska he saivat tuollaisia summia jo toistakymmentä vuotta sitten ihan yleisesti.
Mene töihin ja hanki tuloja niin saat semmoisen elintason kun haluat. Kyllä miehilläkin on oikeus toteuttaa unelmansa vaikka nainen ei sitä haluakaan. Nainenkin voi hankkia tuloja että ei tarvi kaataa kaikkea maksurasitetta yksin miehen niskaan
Vierailija kirjoitti:
https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/tyopaikat/veturinkuljettajaksi/
Vajaa vuosi, ei paha.
Eikä sinne edes kaikki halukkaat pääse. Normaalin terveydentilan lisäksi tutkitaan myös pää tarkoin sekä kaikkien aistien tulee olla täysin mintissä.
Hyvä testi kokeilla kiinnostaako naista mies ihmisenä vai miehen rahat. Tässätapauksessa selvästikin vain raha kiinnostaa.
Lompakkoloisten vikuminen on kaunista kuunneltavaa kun raha hanat menee kiinni
Vierailija kirjoitti:
sun panos talouteen on ollut mikä? Mun ex-mies oli sellainen joka vaati että mun piti koko ajan hakea parempipalkkaiseen hommaan eikä ymmärtänyt sitä minkälaisen määrän stressiä nämä hyväpalkkaiset toimistotyöt tuovat mukanaan, hän jumitti perushommissa koska koulutus ei riittänyt eikä napannut kouluttautua lisää. Mut toisen tienaama elintaso kyllä kelpasi.
En yhtään ihmettele että miehesi on halunnut vaihtaa mielelle vähän leppoisampaan hommaan. Sellainen joka ei itse ole joutunut sellaista työtä tekemään tuijottaa toki pelkästään tiliä että miksi meille tulee vähemmän rahaa. Haluaisitko mieluummin että mies kiskoo itsensä burnoutiin ja nautit mieluummin henkivakuutusrahoista? ilmeisesti.
Eihän miehen hyvinvoinnilla ole mitään merkitystä kun mies otetaan vain taloudellisen hyödyn takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä mitään vaaraa ole, Ei ole hirvistäkään, sen verta ylhäällä ohjaamot on kaikissa vetureissa
Onpa noilla ajettu kolareita karhujenkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkä alotus, ei jaksa lukea. Mä aloin tekee vuorotyötä heti kun vanhempainvapailta palasin työelämään. Olen mä silti kotona. Ja olin/ olen välillä kotona arkenakin. Ei tarvinnut lapset ekaluokkalaisina koulun jälkeen hoitopaikkaa.
Nämä kommentit aina naurattaa:D. Oletko ikinä jaksanut lukea kirjaa? Tai edes yhtään asia-artikkelia kunnollisesta lehdestä (ja en nyt tarkoita ip-lehtiä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat palkat siellä on riippumatta missä on. Joissain paikkakunnilla missä paljon raskasta rahtia voi lisät vähän nostaa, tai jossain esim lähiliikenteessä enemmän viikonlopputyötä.
Raskas rahti nostaa palkkoja perkuleesti. Se palkka määräytyy sen mukaan, minkälaista konetta ajaa ja joka ikinen kilometri laskutetaan eri tavalla. Rahdin ajajat kulkevat paljon yöaikaan ja ihan samalla tavalla ajoja on viikonlopuillakin. Älä edes tästedes kommentoi asiaa, josta et näytä ymmärtävän hölkäsen pöläystä.
sun panos talouteen on ollut mikä? Mun ex-mies oli sellainen joka vaati että mun piti koko ajan hakea parempipalkkaiseen hommaan eikä ymmärtänyt sitä minkälaisen määrän stressiä nämä hyväpalkkaiset toimistotyöt tuovat mukanaan, hän jumitti perushommissa koska koulutus ei riittänyt eikä napannut kouluttautua lisää. Mut toisen tienaama elintaso kyllä kelpasi.
En yhtään ihmettele että miehesi on halunnut vaihtaa mielelle vähän leppoisampaan hommaan. Sellainen joka ei itse ole joutunut sellaista työtä tekemään tuijottaa toki pelkästään tiliä että miksi meille tulee vähemmän rahaa. Haluaisitko mieluummin että mies kiskoo itsensä burnoutiin ja nautit mieluummin henkivakuutusrahoista? ilmeisesti.