Keski-ikäinen ja vanhemmat eivät antaisi matkustaa
Onko kenelläkään samaa? Olen keski-ikäinen tilastojen mukaan hyvätuloinen nainen (tienaan 5000-6000 euroa/kk). Rakastan matkustamista ja maailman näkemistä. Minulla on koira, jonka tarvitsisin saada hoitoon aina matkan ajaksi vanhemmilleni (koira on arka ja helposti stressaantuva, niin tarvitsisi tutun ja mieluisan hoitopaikan). Kuitenkin joka kerta kun kysyn hoitopaikkaa matkan ajaksi, alkaa isäni valitus miten on minulla rahaa. Ja muutoinkin valittaa aina miten minulla vaan ei ole rahaa mihinkään ja se on sellaista, kun haluan elää ilman puolisoa. Niin ahdistavaa, ja tämän jälkeen on aina itselläkin huono omatunto matkasta ja tuntuu, että ehkä se pitäidi jättää väliin, kun ei minulla kerran ole rahaa mihinkään.
Kommentit (87)
En asu Helsingissä kerrostalossa, vaan rivitalossa.
Ja kyllä, olen joskus sanonut meneväni työmatkalle. Mutta syyslomalla Aasiaan ei oikein mene sellaisesta.
ap
Joku alueesi teini hoitaa varmasti mielellään pienellä maksulla koiraasi. Hän saa kokea olevansa luottamuksen arvoinen ja sun ei tartte kuunnella syyllistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Me ollaan 46 ja 47, perhehommat jo hoidettu ja reissataan kaikki kesät täällä Norjassa. No eikö mun täysin omatoiminen, liki kaksikymppinen äitini joka soittokerralla aina kysy, koska tullaan kotiin, kun pitäisi olla kärventymässä siellä helteissä, niin olisi hyvä. Vähentää kummasti soittohaluja.
*kasikymppinen
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole mitenkään kouran hoidosta. Vanhempani hoitavat sitä erittäin mielellään, oikein odottavat saavansa sen luokseen. Kyse on rahan käytöstä. En saisi matkustaa, mutta samalla lailla en saisi koskaan tehdä mitään muutakaan kivaa. Samanlainen valitus ja syyllistäminen tulee harrastamisesta (no en harrasta enää mitään), ulkona syömässä käymisestä, teatterissa käymisestä tms. rahan käytöstä. En ymmärrä tätä, kun en todellakaan tuhlaa: sijoitan ja säästän joka kuukausi paljon, olen matkoja lukuunottamatta aina vain kotona.
ap
No jos se isäntä pyytää sitä koiraa muutenkin hoitoon,voit varmana sen sinne viedä ja ei tartte edes sanoa et matkalle lähdet.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole mitenkään kouran hoidosta. Vanhempani hoitavat sitä erittäin mielellään, oikein odottavat saavansa sen luokseen. Kyse on rahan käytöstä. En saisi matkustaa, mutta samalla lailla en saisi koskaan tehdä mitään muutakaan kivaa. Samanlainen valitus ja syyllistäminen tulee harrastamisesta (no en harrasta enää mitään), ulkona syömässä käymisestä, teatterissa käymisestä tms. rahan käytöstä. En ymmärrä tätä, kun en todellakaan tuhlaa: sijoitan ja säästän joka kuukausi paljon, olen matkoja lukuunottamatta aina vain kotona.
ap
Ovat vain kateellisia kun eivät itse raaski käyttää rahaa mihinkään ja sinunkaan ei muka pitäisi. Nämä on nähty moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiria näkee laivoillakin,mikset ota koiraa mukaan reissuille? Ai niin arka ja stressaava koira. Ihan luonnostaan vai kasvatettu sellaiseksi, kas siinä kysymys.
Ja sit taas jos omistat ja kenties asut Helsingissä kerrostalossa kenties,miten koira siellä viihtyy keskellä kaupunkia ja vilkasta sellaista jos arka ja stressaava. Oletko väärän rodun valinnut kaupunkiin?
Ja nämä oletukset ja mäkätys eivät liity mitenkään aiheeseen.
Vielä lisäyksenä, että asia ei järjesty myöskään niin, etten kertoisi heille ja veisin koiran muualle hoitoon. Asumme samalla alueella lähekkäin ja vanhempani soittavat pitkiä puheluita minulle monta kertaa viikossa. En pystyisi matkalla näitä puhumaan.
ap
Koira on vanhempiesi vallankäytön väline. Vie koirasi hoitolaan äläkä kerro heille matkasuunnitelmistasi. Tee näin ainakin kerran, ja katso sitten, mitä se vaikuttaa. Vai tykkäätkö itse rimpuilla tässä liekanarussa. Eikö olisi aika itsenäistyä.
Minulla samanlaista :(. Tosin tienaan puolet siitä kuin sinä. Mutta todellakin tiedän
Sitä minäkin, että kun aiemmissa polvissa ei ole matkailtu näin hysteerisesti kuin nykyään on tyyli, niin oletus on, että se vie rahaa enemmän kuin on järkevästi käytettävissä. Lisäksi kommentointiin voi liittyä muu ihmetys samaan syssyyn lapsen elämäntavasta. Pakko myöntää, jos oma lapseni päättää jäädä perheettömäksi ja korvata perheen lemmikillä, pidän itseäni epäonnistuneena. Tavallaanhan olen ihan turhaan itsekään silloin lasta hankkinut, olisin minäkin päässyt vähemmällä pitämällä koiraa, jos lapsi kokee olevansa niin turhaan olemassa, ettei aio geenejään edes ylläpitää. Koirasta on kuitenkin vähemmän murhetta.
Etkä voi isäsi kanssa keskustella miten sinusra tuntuu pahalta kun alkaa kommentoimaan matkustamistasi. Voit kertoa että hänen ei tarvitse sitä ymmärtää mutta suu pitäisi osata pitää kiinni koska se loukkaa sinua. Ethän itsekään halua heitä tueten tahtoen loukata.
En ole missään vaiheessa sanonut, että olisin perheetön. Minulla on kolme aikuista lasta, joten enköhän ole osuuteni asiaan tehnyt ja yksin lapseni kasvattanut aikuisiksi.
ap
Kysy äidiltä asiaa mitä sanoo, mitä haluavat. Isäsi ei ole "vanhemmat", miksi toimii puhemiehenä.
He käyttävät koiraasi kiristämiseen.
Minun äitini teki tuota ihan samaa, mutta lapsillani.
Eli sekaantui kaikkeen sillä uhalla, että ei enää auttaisi lastenhoidossa.
Nyt vaan yksinkertaisesti vähennät puheluja radikaalisti, hoidatat koirasi muualla ja lakkaat kertomasta heille yhtikäs mitään asioistasi.
Ja isäni kanssa ei voi kyllä keskustella. Hän tietää aina kaiken ja minä en osaa mitään, en tienaa mitään, minulla ei ole mitään jne.
ap
Maksa niille koiran hoidosta.
Otsikkosi on pielessä, samoin moni muu asia höpinässäsi. Pasi kehittelee modernimpaa Hertta-sarjaa?
Kyllä, kiristämistä isäni todellakin harrastaa, monessakin asiassa. Ja hän määrää talossa, joten äitini on vain hiljaa. Isäni on myös sanonut, että häneltä on kysyttävä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Äitini on aina vain hiljaa ja koiralleni isäni on ihan ystävällinen.
ja tosiaan sama valitus maasta kuin maasta. Ja esim. kun kävin Tukholman risteilyllä, oli valitus, että kyllä nyt on ainakin vuodeksi käyty ulkomailla. Ja taas pitäidi uskaltautua kysymään syyslomahoitoa koiralle matkan ajaksi. Muutoinkin tästä jatkuvasta köyhäksi haukkumisesta ja hokemisesta, ettei minulla voi olla varaa mihinkään, tulee ole, ette osaa mitään ja olen todella surkea. Omistan kuitenkin yksin 4h+k+s -asunnon Helsingissä, samoin minulla on säästö- ja sijoitusvarallisuutta.
ap
Syy on toi koirasi hoidatus heillä, etkö nyt pönttö tajua. Eihän ne ees välttis tietäisi kaikkia matkojasi muuten. Koita vähentää tuota riippuvuutta vanhempiin jo tossa iässä, vai eikö ns. muita ystäviä edes ole. Ja koira hoitolaan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kiristämistä isäni todellakin harrastaa, monessakin asiassa. Ja hän määrää talossa, joten äitini on vain hiljaa. Isäni on myös sanonut, että häneltä on kysyttävä.
ap
Eli, suosittelemme kaikki vahvasti sinulle AP ettet vie koiraasi heille hoitoon matkojen ajaksi etkä kerro heille matkoistasi. Korkeakoulutettuna osaat itsekin tehdä tämän päätelmän.
Minäkin olen hyvin toimeentuleva, akateeminen viisikymppinen. En enää viitsi puhua asioistani vanhemmilleni, kun elämänvalintani ovat aina vääriä. Jouduin hiljattain kertomaan, että muutan uuteen asuntoon x ja siitä tuli heti valitusta, että ei pitäisi muuttaa sinne ja miten minä nyt niin ja asunto on ihan liian pienikin minulle!