Miten tässä enää voi tietää onko soittaja huijari?
Puhelinnumerot voi väärentää ja siellä toisessa päässä voi olla kuka vaan. Pitääkö "pankilta" tulevan soiton kanssakin vaan puhua niin pitkälle kunnes alkavat kyselemään tunnus/avainlukuja. Kai ne pankit nyt kuitenkin oikeastikin soittelee jos omalla tilillä tapahtuu jotain hämärää toimintaa.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Ennen pankit soitteli vuosittain asiakkaille. Tarjosivat sijoituspalveluita ym. . Ei varmaan 10 vuoteen ole soittoja tullut, joten voi varmaan sanoa etteivät soita enää.
Miten he sitten toimivat kun havaitsevat tilillä epäilyttävää toimintaa? Eihän sitä tiedä mistä palvelusta voi vuotaa pankkikortin numero ja sitten geelitukat ulkomailla sillä tilailee.
Miksi vastaat puhelimeen? Itse en vastaa koskaan jos en tiedä kuka soittaa. Jos on asiaa, jättää viestin vastaajaan tai laittaa viestin.
Vierailija kirjoitti:
Op/Pohjolan puhelinukko pyysi kerran varmistamaan henkilöllisyyden tunnusluvuilla/ mobisovelluksella. Sanoin että ei käy koska en anna tunnuksia kenellekään tuntemattomille.
S-ryhmä taas pyytää kirjautumaan sähköpostilinkin kautta.
Eli toimivat juuri siten kuten varoittavat että huijarit toimii. Onpa kätevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI ette käytä pankkien viestittelyä! Lähetä viesti-odota-lue vastaus!
Kiireellisissä asioissa tuskin vaan viestitellään jos kyse on vaikka epäilyttävästä rahanostosta jossain ulkomailla. Nehän pitää mahdollisimman pian estää.
Jos pankki huomaa epäilyttävän rahansiirron, pankki keskeyttää sen eikä kysele asiakkaalta mitään. Vasta sen jälkeen ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja selvittää asiaa.
Itsellä on ollu lainaneuvottelujen yhteydessä sovittu soittoaika jonka aluksi tunnistauduin niin, että hän siellä tietokoneella klikkasi jotain ja minulle tuli sovellukseen vahvistuspyyntö jonka sitten hyväksyin. Mutta tosiaan oli sovittu soittoaika, ei random-soittelu. Muuten pankkiasiat hoituneet sovelluksessa viestimällä/chatissa tai itse palvelunumeroon soittaessa.
Pankit eivät koskaan kysy tunnuksia puhelimitse, viesteitse tai sähköpostitse. Älä ikinä anna tunnuksia kenellekkään. Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen pankit soitteli vuosittain asiakkaille. Tarjosivat sijoituspalveluita ym. . Ei varmaan 10 vuoteen ole soittoja tullut, joten voi varmaan sanoa etteivät soita enää.
Miten he sitten toimivat kun havaitsevat tilillä epäilyttävää toimintaa? Eihän sitä tiedä mistä palvelusta voi vuotaa pankkikortin numero ja sitten geelitukat ulkomailla sillä tilailee.
Jos pankki havaitsee tilillä epäilyttävää, toimintaa se keskeyttää toiminnan. Ei pankki siihen tilin omistajan tunnuslukuja kysele.
Vastaako joku oikeasti tuntemattomiin numeroihin?
Vierailija kirjoitti:
Op/Pohjolan puhelinukko pyysi kerran varmistamaan henkilöllisyyden tunnusluvuilla/ mobisovelluksella. Sanoin että ei käy koska en anna tunnuksia kenellekään tuntemattomille.
S-ryhmä taas pyytää kirjautumaan sähköpostilinkin kautta.
Mistä tiedät, että soittaja oli Op:sta ja sähköpostilinkki S-pankin lähettämä?
Pankin nettiosoitetta ei haeta guuglesta.
Kukaan asiallinen tahoa eli poliisi tai pankki ei koskaan kysy sun pankkitunnnuksiasi. Siis ei soittamalla, ei tekstiviestillä, ei kirjeitse.
Sen voit päätellä olevan huijari.
Pankista kun ovat mulle soittaneet, tunnistautuminen on tapahtunut aina siten että kerron heille verkkopankkitunnukseni salasanoineen ja he kuittaavat sitten oliko ne oikein.
Vierailija kirjoitti:
Pankista kun ovat mulle soittaneet, tunnistautuminen on tapahtunut aina siten että kerron heille verkkopankkitunnukseni salasanoineen ja he kuittaavat sitten oliko ne oikein.
Joopa joo.
En vastaa koskaan tuntemattomaan numeroon. En koskaan!
Vierailija kirjoitti:
Minä vastaan kaikkiin tuleviin puheluihin. Oli numero sitten "salainen" tai ennalta tuntematon. Viimeksi soitti lapseni sairaanhoitaja, hoitoon liittyvissä asioissa.
Miten ihmeessä ihmiset pystyvät asioitaan hoitamaan kun ei puhelimeen uskalleta vastata?
Minä en vastaa outoon numeroon ikinä, jos en odota soittoa:
Jos vaikka lääkäristä on tilattu samana päivänä takaisinsoitto "parin tunnin sisällä", vastaan kyllä. Muuten en.
Jos jollakin on oikeaa asiaa, osaa laittaa kyllä viestin perään.
En pelkää niinkään huijareita mutta vihaan puhelinmyyjiä. Vaikka on prepaid niin saavat senkin selville.
Vierailija kirjoitti:
Perusperiaatteena saapuvan puhelun voi varmistaa keskeyttämällä puhelun ja soittamalla sinne takaisin (jos ei ole ulkomainen tai tuntematon numero tjsp)
Juuri näin! Aina kun tulee epäilyttävä soitto niin kysytään nimeä ja että mistä soittaa. Sitten sanotaan että no kuule minäpä soitan teillepäin ja pyydän yhdistämään sinulle. Eikä tietenkään soiteta mihinkään annettuun numeroon vaan etsitään oikeat yhteystiedot.
Turhahan sinne on soitella kun kyseessä on tietojen kalastelu mutta puhelu yleensä päättyy tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vastaan kaikkiin tuleviin puheluihin. Oli numero sitten "salainen" tai ennalta tuntematon. Viimeksi soitti lapseni sairaanhoitaja, hoitoon liittyvissä asioissa.
Miten ihmeessä ihmiset pystyvät asioitaan hoitamaan kun ei puhelimeen uskalleta vastata?
Siis vauvan sairaanhoitaja soitteli, kuinka vauvaa hoidetaan🙄🤔
Vierailija kirjoitti:
Miksi en vastaisi? Luuletko että puhelun avulla ne vois asettaa vastaajan päälle jonkun kirouksen tai vastaavan :)
Outoa ettei vastata puheluihin. En minäkään niihin vastaa, joista tiedän ettei ole minulle asiaa esim jos tulee jostain suuntanumerosta tai ulkomailta, mutta kyllä vastaan kännykkänumeroihin. Jos puhelu ei ole mieluinen niin sanon heti ettei kiinnosta ja lopetan.
Joskus on soitettu kuitenkin tärkeitä asioita ja lapsetkin on soittaneet kavereiden puhelimista.
Mä aion sanoa tuollaisille soittelijoille etten kerro omista raha-asioistani puhelimitse yhtään mitään, ja että ottaa pankkisovelluksen viestien kautta yhteyttä jos on asiaa.