Miksi lukioon huonoilla papereille
Tiedän useamman nuoren jotka ovat rimaa hipoen päässyt yläasteella esim matikasta läpi ja menevät siltikin lukioon. Mikä järki? Jos ei kertotaulu osaa kunnolla, niin tulee kyllä pitkä taival lukiossa. Ei oo mitään järkeä mennä lukioon jollain 7-.7.7 keskiarvolla.
Kommentit (15)
Minä menin lukioon huonolla todistuksella - ja olin lukiossa luokkani priimus! Peruskoulu voi olla oppilaalle ahdistava: melua, kiusaamista, syrjimistä. Lukiossa porukka on valikoituneempaa, ja siellä opiskelu voi sujua paremmin! Tosin opettajana tiedän, että lukioon usein mennään, vaikka mitään edellytyksiä akateemiseen osaamiseen ei olisi. Syytän tästä ennen kaikkea opoja!
Tässä taas esimerkki siitä, että moni opettaja on niitä, jotka eivät ole pärjänneet koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Minä menin lukioon huonolla todistuksella - ja olin lukiossa luokkani priimus! Peruskoulu voi olla oppilaalle ahdistava: melua, kiusaamista, syrjimistä. Lukiossa porukka on valikoituneempaa, ja siellä opiskelu voi sujua paremmin! Tosin opettajana tiedän, että lukioon usein mennään, vaikka mitään edellytyksiä akateemiseen osaamiseen ei olisi. Syytän tästä ennen kaikkea opoja!
Tosi asia kuitenkin on, että nousu 7 keskiarvon todistuksella lukion priimukseksi on aika vaativaa eikä onnistu 99% näistä seiskan keskiarvon oppilaista. Luku- tai laskurutiinia ei ole peruskoulussa syntynyt ja yllättävän harva on valmis näkemään sitä vaivaa enää lukiossa, että alkaisi sitä kehittämään ja selvittämään ne itselleen parhaiten sopivat opiskelutekniikat. Ainahan siellä joukossa on se 1% joka tekee sen työn kun pääsee itselleen sopivampaan ympäristöön josta on saatu ne häiriköijät pois mutta kyllä se vaan valitettavan usein näkyy lukion opintomenestyksessä jos peruskoulusta on pohjatiedot seiskan tasoa.
Moni saa opiskelusta kiinni vasta lukiossa, kun ei ole enää kirjainlapsia tekemässä uintiliikkeitä lattialla.
Meinasin mennä tulevaisuudessa yliopistoon ja amiksesta ei sinne oikeasti saa pohjaa. Katotaan onnistunko, peruskoulu meni ihan vasurilla, joten petrattavaa jäi paljon
Lukiossakin on häiriköitä. Ne on just ne 7-7.5 oppilaat.
Tottakai saa, se on itestä kiinni.
Älä sinä ap, ainakaan, kun suomen kielikään ei luista.
Höpö höpö, itse pääsin lukioon rimaa hipoen 7.4 keskiarvolla arvosanojen romahdettua yläasteella vaikean murrosiän vuoksi. Lukiossa opiskelu alkoi taas kiinnostaa, arvosanat nousivat ja kirjoitin ylioppilaaksi erittäin hyvillä papereilla. Sittemmin olen väitellyt tohtoriksi.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin mennä tulevaisuudessa yliopistoon ja amiksesta ei sinne oikeasti saa pohjaa. Katotaan onnistunko, peruskoulu meni ihan vasurilla, joten petrattavaa jäi paljon
Minä menin lukioon 7,4 keskiarvolla. Päättötodistuksen keskiarvo oli 7,8 ja sain C:n paperit. Pääsin sitten opiskelemaan insinööriksi, mikä oli paljon helpompaa pitkän matikan ja laajan fysiikan lukeneena kuin ammattikoulupohjalta.
Eli kannattiko?
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä nyt oloihin liittyy? Moni menee lukioon, kun ei vielä ole selkeää kuvaa ammatista mihin tähtää.
Vierailija kirjoitti:
Älä sinä ap, ainakaan, kun suomen kielikään ei luista.
Sinullakaan ei luista, kun et osaa edes pilkkuja laittaa oikeaan paikkaan yms virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä nyt oloihin liittyy? Moni menee lukioon, kun ei vielä ole selkeää kuvaa ammatista mihin tähtää.
^opoihin liittyy
Johonkin sitä on pakko mennä.