Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko olisi hyvä olla säästöissä ennen eläkeaikaa ?

Vierailija
27.07.2025 |

Mietin 120 tai 150 000 sis säästöt ja sijoitukset. Tuo olisi ihan realismia vielä ja ihan leppoisasti säästellen nykytilanteessa myös lapsiani autellen ja mukavaa elämää viettäen. Ei mitään nuukailua säästämisen takia.

Asuntoni on velaton, se tärkeintä. Toki eläkettä tulen saamaan mutta se tulee okrmaan keskivertoa koska olin aikanaan pitkillä hoitovapailla ja vuorotteluvapaalla kahdesti.

N56

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

150 tonnia riittää epsanjassa helposti kymmeneksi vuodeksi. 20 vuotta pärjää jos silloin vielä jotain eläkkeitä saa ulkomaille.

150.000€ Espanjassa ...max.3 vuotta ja vaatimattomasti

Mitä hittoa? Sinusta 50 000  € vuodessa riittää elämiseen vain vaatimattomasti?

Vierailija
42/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 e riittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa eläkekertymää. Mieti, koska luovut omistusasunnosta ja mitä olet valmis maksamaan vuokra -tai omistusoikeuskämpästä. Sijoita ja budjetoi. 

Vierailija
44/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu siitä, lasketaanko eläke alkavaksi eläkepäätöksestä, vai työuran loppumisesta. Nykyisin niissä voi olla 15 vuoden väli. Yleistukea et saa, jos on näkyviä säästöjä, joten varsinaiseen eläkkeeseen asti et ihan vähällä pärjää. Jemmasäästöjä kannattaa tehdä, että on jotain elämää sitten työttömyysvuosina sitä eläkettä odotellessa.

Yleensä eläkepäätöstä kyllä seuraa eläkkeelle jääminen.

Näin on aina, mutta työura loppuu nykyään työttömyyteen, eikä eläkkeelle jääntiin. Jos työtön on yli 50 vuotias, niin häntä otsikon kysymyksessä voidaan käsitellä eläkeläisenä, vaikka status onkin työtön. 

Vierailija
45/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata sit sairastua. pelkät sokeritautilääkkeet maksavat 500 /kk

Erikoislääkkeet jopa 1000e/annostelukerta.

Mielelläänhän ne kalliin taudin hyvin toimeentulevalle eläkeläiselle keksivät..

Ookko kuullut sairauskuluvakuutuksesta? AP on taatusti varautunut tuohonkin. Vaikuttaa fiksulta tyypiltä, joka varautuu tulevaisuutern.

Vierailija
46/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuule 150 riitä edes alkuun. Sillä saat sellaisen vajaan tonnin kuussa lisää rahaa käyttöösi suht turvallisesti. Suurempaan summaan tarvitsee lisää riskiä ottaa ja riskit voivat realisoitua. Eli eläkkeellä tuollainen 150 k säästö tuottaa turvallisesti käyttörahaa vaatimattomasti sellaisen viitisen sataa extraa. Eli vähintään 3 kertainen summa olisi oltava. 

toki riippuu miten elää mitta jos nyt saa eläkettä vaikka 1300e kuussa ja siihen 500e plussaa niin kyllä minulle riittäisi velattomana 1800e kuussa ihan hyvin.

Vierailija
47/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500 nettona kuussa riittäisi minulle ikuiseen matkusteluun.

Vierailija
48/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin Ylen artikkelista että 200 000€:n säästöt mahdollistavat jo mukavan elämän eläkkeellä.

Niinkö. Hienoa. Saatan siihenkin päästä jos sijoitan viisaasti. Omat vanhemmat elossa vielä joten perintöjä tulossa mutta se on asia jota en halua edes miettiä. Ja eihän elämästä tiedä. Saattaa olla etten edes elä eläkkeelle saakka. Ja toisaalta saattaa olla että jotain yllättävää tapahtuu vaurastumisen rintamalla. Mutta tätä nyt aloin miettiä kun ikää on ja ylimääräistä on..Jotain suunnitelmaa ja puskuria on hyvä olla.

Kiitos kaikille ajatuksia herättävistä vastauksista.

Ap

Vierailija
49/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkekatto on noin 600 € vuodessa. Sen jälkeen reseptilääkkeet on maksuttomia. Onhan tuokin toki iso raha ja sairastaminen kallista, mutta ei sentään ihan tolkuttomia summia voi joutua lääkkeistä maksamaan.

Ei ole maksuttomia, maksavat vain vähemmän.

Vierailija
50/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietysti eläkkeen suuruudesta ja onko muita tuloja. Itse pitäisin hyvänä tavoitteena 200.000 sijoitussalkkua koska esim 5% tuotollakin saisi silloin noin 800€/kk tuottoa eläkkeen päälle.

Oma tavoitteeni on se, että eläkkeellä en joutuisi käyttämään työuran aikana hankittua pääomaa vaan pystyisin elämään mukavasti sen tuotoilla (ja eläkkeellä). Se pääoma jäisi sitten aikanaan lapsille. 

no 800€/kk nettotuottona on jo aika riskisen salkun tuotto (eläkesalkuksi). Kyllä itse pitäisin tuollaisessa tarkoituksena hyvänä tuottona 3% nettona käteen (arvonnousu jää siis inflaatiota varten) 

Olen vähän erimieltä, varsinkin jos osakesalkku ei ole ainoa tulonlähde vaan ainoastaan täydentää eläkettä. Jos aikoo elää eläkkeellä pelkästään omien sijoitusten varassa, niin silloin useimmat lähteet (joista monet jenkkejä) suosittelevat nostamaan max 3-4% jotta pääoma ei lopu mikäli tulee huonompia tuottovuosia.

Tämä voi olla järkevää jos tosiaan talous riippuu siitä salkusta, ja varsinkin jos jää eläkkeelle jo esim 45-50 vuotiaana.

Sen sijaan en näe suurta riskiä siinä, että suomalainen eläkkeelle jäävä  67 vuotias ostaa koko rahalla vaikka Helsingin pörssin osinkoosakkeita ja käyttää kaikki osinkorahat elämiseen tai jakaa lapsilleen, ja säilyttää pääoman. Top-10 osinkopaperia hgin pörssissä tuovat 5-12% osinkotuloa. Vaikka nostaisi 100% osingoista ulos niin se ei pienennä pääomaa mihinkään. Tämä vastaisi arviolta 5-6% vuosituottoa hyvänä osinkovuonna. Osinkojen nostaminen ei kuitenkaan pienennä pääomaa mitenkään, joten jos kurssi kehittyy edes inflaation verran niin jää kuitenkin plussalle.

Silloin ainoa riski pääoman menettämiseen olisi se, että kaikki tai ainakin hyvin moni näistä Suomen suurimmista yhtiöistä menettäisi arvonsa tai lopettaisi osingonmaksun niin pitkäksi aikaa (siis kaikki yhtiöt) että eläkeläisemme joutuisi alkamaan myymään pääomaansa . Ja jos osingot eivät ole ainoa tulonlähde, niin pitäisi pystyä kärvistelemään tarvittaessa pari vuotta pienemmilläkin tuotoilla jos sattuu tulemaan laskusuhdanne, pandemia tms mörkö  

Vierailija
51/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempikin summa säästöjä riittää, jos tulee suunnilleen toimeen sillä eläkkeellä. Eli menot on karsittu vastaamaan eläketuloja. Ei siinä satojatuhansia tarvita.

Vierailija
52/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvältä kuulostaa, eiköhän tuolla jo pärjää loistavasti.

Vierailija
53/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

150 tonnia riittää epsanjassa helposti kymmeneksi vuodeksi. 20 vuotta pärjää jos silloin vielä jotain eläkkeitä saa ulkomaille.

150.000€ Espanjassa ...max.3 vuotta ja vaatimattomasti

Mitä hittoa? Sinusta 50 000  € vuodessa riittää elämiseen vain vaatimattomasti?

en ole lainaamasi viestin kirjoittaja, mutta 50k ei todellakaan riitä mihinkään kovin kummoisempaa elämään. Varsinkaan jos osa ajasta on tarkoitus viettää ulkomailla jolloin tulee kulut matkoista, kahden asunnon ylläpidosta jne. 

50000 vuodessa on vain 4166€/kk. Ihan hyvä summa, mutta ei mitenkään veret seisauttava. Varsinkaan jos tekee muutakin kuin istuu kotona tai rannalla lukemassa kirjaa. 

Vierailija
54/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkekatto on noin 600 € vuodessa. Sen jälkeen reseptilääkkeet on maksuttomia. Onhan tuokin toki iso raha ja sairastaminen kallista, mutta ei sentään ihan tolkuttomia summia voi joutua lääkkeistä maksamaan.

Tätä olen aina ihmetellyt: Miksi minun lääkkeeni korvataan täysimääräisesti 70 euron omavastuun jälkeen ja muiden vasta tuon 600 euron jälkeen?

Vierailija
55/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen aina ihmetellyt: Miksi minun lääkkeeni korvataan täysimääräisesti 70 euron omavastuun jälkeen ja muiden vasta tuon 600 euron jälkeen?

No mitä lääkettä syöt? Tuskin niitä ihan ilmaiseksi apteekista saat?

Vierailija
56/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velaton asunto on hetkellisesti, sitten tulevat isot remontit ja asuntoon menee käytännössä uudelleen ostohinnan verran rahaa. Tämän moni aktiivisesti pyrkii unohtamaan. 

Myy asunnon ajoissa. 

Kukaan ei osta kämppää, johon tulossa suuret rempat.

Vierailija
57/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole maksuttomia, maksavat vain vähemmän.

Sen jälkeen ei makseta enää lääkkeistä, vaan apteekki veloittaa ns. "kuittimaksun", joka on muutama euro joko kuukauden  tai 3 kuukauden lääkkeistä.

Vierailija
58/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietysti eläkkeen suuruudesta ja onko muita tuloja. Itse pitäisin hyvänä tavoitteena 200.000 sijoitussalkkua koska esim 5% tuotollakin saisi silloin noin 800€/kk tuottoa eläkkeen päälle.

Oma tavoitteeni on se, että eläkkeellä en joutuisi käyttämään työuran aikana hankittua pääomaa vaan pystyisin elämään mukavasti sen tuotoilla (ja eläkkeellä). Se pääoma jäisi sitten aikanaan lapsille. 

no 800€/kk nettotuottona on jo aika riskisen salkun tuotto (eläkesalkuksi). Kyllä itse pitäisin tuollaisessa tarkoituksena hyvänä tuottona 3% nettona käteen (arvonnousu jää siis inflaatiota varten) 

Olen vähän erimieltä, varsinkin jos osakesalkku ei ole ainoa tulonlähde vaan ainoastaan täydentää eläkettä. Jos aikoo elää eläkkeellä pelkästään omie

Jep. Tämän vuoksi minä olen keskittänyt suurimman osan varoista juuri osinkoa maksaviin, ei tunnu pahalta nostaa ns. Ylimääräiset osinkorahat pois salkusta mutta myyminen kyllä aina mietityttää. 

Vierailija
59/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MS-lääke, jonka täysi hinta on n. 300 euroa kuussa. Itse maksan siitä 4,5 euroa 3 kuukauden satsista. 

Vierailija
60/76 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MS-lääke, jonka

Eli saat Kela-korvauksen siitä nii kuin muutkin, et saa sitä ilmaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi