En jaksa enää tätä hellettä. Nukun,käyn suihkussa,nukun taas. MItää muuta ei jaksa tehdä eikä mihinkää mennä
Tänään olen ottanut kolmet päiväunet,käynyt kahdesti suihkussa ja juonut paljon mineraalivettä. Kohta kolmas suihku,vähän jugurttia ja nukkumaan.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Hommatkaa oikeasti niitä ilmastointilaitteita. Halvimmat maksaa n 250e ja putki ulos jostain ikkunan raosta, saa vaikka pahvista askarreltua välikappaleen jonka teippaa kiinni ja sisään puhaltaa ihanaa kylmää ilmaa! Meillä ilmalämpöpumppu ja lisänä yläkerrassa tuo siirrettävä ilmastointilaite.Jos on rahasta tiukkaa niin vaikka porukassa ostatte ja vietätte kämppis elämää hetken. Ei nää helteet montaa viikkoa yleensä kestä.
Ei kestä niin. Siksi hikoilen ja loppuajan iloitsen, ettei tarvii🥳
Vierailija kirjoitti:
Laihduttakaa ihmiset hyvät, jos ette kolmeakymmentä astetta kestä. Täysin normaali lämpötila ihmiselle.
Hanki sinä vähän laajempi tuttavapiiri niin huomaat ettei helteestä nuruise vain tietyn kokoiset
Vierailija kirjoitti:
Se on jaksettava mennä muualle jos sisällä on kuuma. Käy edes kaupassa viilentymässä. Siellä on yleensä hyvä ilmastointi. Itse kävin yöllä pyöräilemässä kun ilma oli sen verran viilentynyt että sieti olla ulkona. Ja muista syödä kunnolla vaikka ei olisikaan nälkä. Tuolla menolla joudut huonoon kuntoon.
Ei missään uskalla öisin liikkua, enää. Yli 10v sitten vielä uskalsi.
Siitä tämä helle on hyvä, että kaikki itsekehujat ja rehvastelijat saavat kerrankin pidäkkeettä kertoa noita "Minä se juoksin ultrajuoksun ennen aamiaista ja nyt vedän pilkkihaalarit niskaan ja lähden ulos kuokkimaan eilen aukkohakkaamastani metsänpohjasta peltoa. Tässä välissä tein 3kg taikinan lihapullia jotka osistoin avotulella. Ihanaa kun kerrankin tarkenee, mutta en olekaan lihava" -satujaan.
Vierailija kirjoitti:
Siitä tämä helle on hyvä, että kaikki itsekehujat ja rehvastelijat saavat kerrankin pidäkkeettä kertoa noita "Minä se juoksin ultrajuoksun ennen aamiaista ja nyt vedän pilkkihaalarit niskaan ja lähden ulos kuokkimaan eilen aukkohakkaamastani metsänpohjasta peltoa. Tässä välissä tein 3kg taikinan lihapullia jotka osistoin avotulella. Ihanaa kun kerrankin tarkenee, mutta en olekaan lihava" -satujaan.
Paistoin*
Vierailija kirjoitti:
Ikävää olla noin vanha ja huonokuntoinen!
Olen itse 65v nivelrikkoinen mummo etelä -Euroopasta ja olen jo käynyt uimassa ja lähden ajamaan 1500m2 ruovikoa (ei kevyttä ruohoa) tuonne rinteeseen. Kone on rikki eikä veto toimi joten lihaksilla mennään, pahuksen iso laite! Eilen aloitin ja tänään jatkan. Samalla autan miestä vähän raksahommissa ja teen ruuat ja siivoan normi päiväsiivouksen.
Viileä päivä tulossa, vähän pilviä 28-30 ja kosteus 60%
Oi kun oletkin mahtava sankari! Varmaan koko naapuruston ihailema. Lähetän sinulle tänään mitalin postissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään kehuttavaa kun elää normaalia elämää. Lihapjllat paistoin kyllä uunissa ja vain kilon. Ja quichen lounaaksi.
Mutta ihanaa kun tarkenee!! Vihaan kylmää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Euroopassa on paljon kivitaloja, jotka ovat kesät talvet viileämpiä. Kivilattiat ja kiviseinät. Suomessa asunnot paahtuvat pätseiksi.
Mutta arkea nekin ihmiset siellä joutuvat elämään. Eivät voi istua niissä kivitaloissaan sisällä, vaikka ulkona on 40 astetta. Ihan oikeasti jo vaarallinen lämpötila. Ja lämpenee se kivitalokin jo noissa asteissa.
Meillä on kivitalo etelä-Euroopassa.
Kun ulkona on 37 astetta sisällä 29, nyt vain sopiva 25.
Ihan täydelliset kelit, 28-37 välil vaihdellen. 3v sitten oli 5 vkoa putkeen 38 astetta ja meillä raksahommat meneillään, silloin oli kunto koetuksella!
Täällä ulkotyöt rajoitetaan aamupäivään jos lämpötila nousee paljon yli 35 asteen. No me tietty touhutaan myös iltapäivällä.
Mitä hiton touhuamista siellä on päivät pääksytysten? Ostitte purkukuntoisen raunion? Meillä on 450 m2 talo ja 3 ha piha eikä tarvitse jatkuvasti "touhuta". Nytkin pidetään siestaa päivänä kuumin aika.
Vai oliko tarkoitus vain vähän itsekorostusta harrastaa ja lytätä toisten kokemukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää olla noin vanha ja huonokuntoinen!
Olen itse 65v nivelrikkoinen mummo etelä -Euroopasta ja olen jo käynyt uimassa ja lähden ajamaan 1500m2 ruovikoa (ei kevyttä ruohoa) tuonne rinteeseen. Kone on rikki eikä veto toimi joten lihaksilla mennään, pahuksen iso laite! Eilen aloitin ja tänään jatkan. Samalla autan miestä vähän raksahommissa ja teen ruuat ja siivoan normi päiväsiivouksen.
Viileä päivä tulossa, vähän pilviä 28-30 ja kosteus 60%
Oi kun oletkin mahtava sankari! Varmaan koko naapuruston ihailema. Lähetän sinulle tänään mitalin postissa.
Nope.
Olen ihan tavallinen kuten samanikäiset ja -kuntoiset ystävänikin. Ei meistä kukaan makaa sisällä näin hienoilla keleillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään kehuttavaa kun elää normaalia elämää. Lihapjllat paistoin kyllä uunissa ja vain kilon. Ja quichen lounaaksi.
Mutta ihanaa kun tarkenee!! Vihaan kylmää
Että kylmän vastakohta on sitten tämä saatanallinen +30c -> viikkoja kestävä porotus mikä oikeasti rupeaa hajottamaan ihmisiä? Ihan oikeasti, jos ei muka tarkene ulkona ilman tällaista kuumuutta kannattaisi varmaan käydä lääkärissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttakaa ihmiset hyvät, jos ette kolmeakymmentä astetta kestä. Täysin normaali lämpötila ihmiselle.
Hanki sinä vähän laajempi tuttavapiiri niin huomaat ettei helteestä nuruise vain tietyn kokoiset
Eri mutta ei jumalauta taas tuota samaa paskaa jauhat mitättömistä aivoista ulos joka päivä. Jokainen tuntema henkilö ei tykkää näistä keleistä ja osa suorastaan manaa nämä alimpaan helvettiin. Meneppä kuule sanomaan raksalle tai konekuskeille "ihana helle" niin saat nopeasti turpaasi.
Mitä hiton touhuamista siellä on päivät pääksytysten? Ostitte purkukuntoisen raunion? Meillä on 450 m2 talo ja 3 ha piha eikä tarvitse jatkuvasti "touhuta". Nytkin pidetään siestaa päivänä kuumin aika.
Vai oliko tarkoitus vain vähän itsekorostusta harrastaa ja lytätä toisten kokemukset?
Talo on täysin remontoitu sisältä mutta ruovikko kasvaa 5cm viikossa ja ruohonleikkuri temppuilee joten ensin trimmerillä ja sitten leikkurilla. Tuplatyö. Ja peukalon paksuista vesaikkoa tuli 60-80cm kuukaudessa kun olimme poissa. Jokaisen joutuu katkomaan yksitellen. Metsikössä on kuukaudessa kasvanut vesiversoja puihin mitkä pitää poistaa, viiniköynnökset karsia.
Vanhassa talossa on yhä puuhaa ulkopuolella, allasta, terassia yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri mutta ei jumalauta taas tuota samaa paskaa jauhat mitättömistä aivoista ulos joka päivä. Jokainen tuntema henkilö ei tykkää näistä keleistä ja osa suorastaan manaa nämä alimpaan helvettiin. Meneppä kuule sanomaan raksalle tai konekuskeille "ihana helle" niin saat nopeasti turpaasi.
Konekuskeille? Mulla on kyllä ilmastointi traktorissa.
Vierailija kirjoitti:
mutta se päivä voi tulla eteen yllättäen ettei kestä enää lämpöä ja pitää rajoittaa liikkumistakin. itse olen ollut todella kova lenkkeilemään enkä pysty menemään ulos vasta kunnes tuo lämpötila on 22 max. ja lenkkeilen vasta kun ilmat viilenee ja sisälämpötila putoaa myös. vaikka olen lähemmäs 50v vielä noin 10v sitten helteet ei haitannut mitenkään. nykyään en siedä yhtään enää. kaupassa voi käydä korkeintaan.
itsekehujat jaksaa leuhkia niinkauan kun terveys on vahva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jaksettava mennä muualle jos sisällä on kuuma. Käy edes kaupassa viilentymässä. Siellä on yleensä hyvä ilmastointi. Itse kävin yöllä pyöräilemässä kun ilma oli sen verran viilentynyt että sieti olla ulkona. Ja muista syödä kunnolla vaikka ei olisikaan nälkä. Tuolla menolla joudut huonoon kuntoon.
Ei missään uskalla öisin liikkua, enää. Yli 10v sitten vielä uskalsi.
Riippuu vähän paikasta. Ei todellakaan jossain Hesassa uskaltais pyöräillä keskellä yötä. Miehen kans pyöräiltiin kaksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Talo on täysin remontoitu sisältä mutta ruovikko kasvaa 5cm viikossa ja ruohonleikkuri temppuilee joten ensin trimmerillä ja sitten leikkurilla. Tuplatyö. Ja peukalon paksuista vesaikkoa tuli 60-80cm kuukaudessa kun olimme poissa. Jokaisen joutuu katkomaan yksitellen. Metsikössä on kuukaudessa kasvanut vesiversoja puihin mitkä pitää poistaa, viiniköynnökset karsia.
Vanhassa talossa on yhä puuhaa ulkopuolella, allasta, terassia yms
Jep, yötä päivää.
Kellä minäkin joskus parikymppisenä pidin helteistä. Tosin silloin ei kesäisin ollut tällaisia helleputkia. Ei silloin Suomessa tarvittu edes tuulettimia, saati mitään ilmastointilaitteita.
Paljon on 35 vuodessa muuttunut. Nyt en pidä helteistä enää yhtään. Teen vain ihan pakolliset, töissä käyn ja kaupassa, satunnaisesti muilla asioilla. Lenkit jätän pois hellajaksoilta kokonaan, samoin siivoamisen. Kämppä ei ole ilo silmälle, mutta imurointi se tästä vielä puuttuisikin. Odotan normaaleja kelejä, joiden pitäisi tänne tulla jo huomenna. Tosin ei sekään ole kirkossa kuulutettu, se on nähty.
Aivan naurettava tämä laihduttamiseen kehottaninen, ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Itse olen hoikka, lähes alipainoinen ja tämä jatkuva helle syö voimia, aivan loppu ja väsynyt eikä huvita lähteä mihinkään päivällä. Onneksi kohta alkaa helpottaa.
Ei nää ikinä lopu, maanantaiksi lupaa taas +27 🥴
Ja helteen uhreista ei pöllö palstalla puhuta. Oma napa vain.