Te jotka paheksutte "heitteillä" olevia pikkulapsia. Eivätkö teidän omat lapset koskaan karkaa esim. kaupassa tai kirjastossa?
Helposti pieni lapsi on monta minuuttiakin hukassa, kun karkaa johonkin vanhemmiltaan. Ja niiden minuuttien aikana toki helposti sattuu ja tapahtuu. Mutta ei se tarkoita sitä, että lapsesta ei piitattaisi tai lasta ei valvottaisi.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Eipä karkaillut. Meillä oli kaksosilla valjasreput, muuten olisivat lähteneet omille teilleen silmänräpäyksessä.
Minulla on taapero karannut aamulla kotoa ovesta ulos kadulle sillä aikaa kun olin itse vessassa puolipukeisena. Hänelläkin oli valjaat, mutta niitä käytettiin ulkona, eikä sentään kotona heti aamuseitsemältä puettu valjaisiin, niin karkasi ilman valjaita. Huomasin karkaamisen siitä kun ovi kävi, ja kesti hetken ennen kuin sain sen verran vaatetta päälle että pääsin perään, en ihan pikkareissa voinut kuitenkaan rynnätä kadulle. No, sen jälkeen otinkin aina taaperon mukaan vessaan. Vaikea varmaan ymmärtää joidenkin, joilla ei ole itsellään koskaan ollut sellaista karkailijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä karkaillut. Meillä oli kaksosilla valjasreput, muuten olisivat lähteneet omille teilleen silmänräpäyksessä.
Minulla on taapero karannut aamulla kotoa ovesta ulos kadulle sillä aikaa kun olin itse vessassa puolipukeisena. Hänelläkin oli valjaat, mutta niitä käytettiin ulkona, eikä sentään kotona heti aamuseitsemältä puettu valjaisiin, niin karkasi ilman valjaita. Huomasin karkaamisen siitä kun ovi kävi, ja kesti hetken ennen kuin sain sen verran vaatetta päälle että pääsin perään, en ihan pikkareissa voinut kuitenkaan rynnätä kadulle. No, sen jälkeen otinkin aina taaperon mukaan vessaan. Vaikea varmaan ymmärtää joidenkin, joilla ei ole itsellään koskaan ollut sellaista karkailijaa.
meillä pidetään ovia lukossa, niin ei pääse ulos yksin
"Vaikea varmaan ymmärtää joidenkin, joilla ei ole itsellään koskaan ollut sellaista karkailijaa."
Vaikea ymmärtää kyllä, miksei jotkut yhtään opeta lapsiaan olemaan karkailematta. Mieluummin istutaan vessassakin lapsen kanssa 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
varmaan joidenkin on vaikea ymmärtää, että ovet voi laittaa lukkoon karkailevien lasten varjelemiseksi
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mun lapseni on 24. Hänen lapsuudessaan ei ollut vielä kaverikasvatusta, lapsille sai (ja piti) tarvittaessa ärähtää.
Tuo oli kaverikasvatuksen kulta-aikaa. Boomereiden kasvatuksesta traumatisoituneet Äksät ovat panneet parastaan.
Zoomerit alkavat tulla nyt töihin ja kasvatuksen lopputuloksen huomaa. Alfoista ja Betoista tulee milleniaalien kasvattamina toivottavasti taas vahvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
varmaan joidenkin on vaikea ymmärtää, että ovet voi laittaa lukkoon ka
Joidenkin vaikea ymmärtää, että fiksu taapero avaa lukossa olevan oven. Tottakai ovet pidetään lukossa. Ja voit kyllä opettaa parivuotiasta olemaan karkaamatta, mutta ei se kaikkiin lapsiin tehoa. Ei meilläkään muut lapset karanneet samalla tavalla.
Tää lainaus toiminto ei taas toimi. Joku väitti, että taapero osaa avata lukollisen oven. Jos jollain on tälläinen ihmetaapero niin ihan vinkiksi: laita oveen ketju niin korkealle kuin haluat. Ei varmasti karkaa enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti olisi meilläkin karannut, jos olisi osanneet oven avata. Kyllä sitä sai olla silmät selässäkin..
Vierailija kirjoitti:
Tää lainaus toiminto ei taas toimi. Joku väitti, että taapero osaa avata lukollisen oven. Jos jollain on tälläinen ihmetaapero niin ihan vinkiksi: laita oveen ketju niin korkealle kuin haluat. Ei varmasti karkaa enää.
Ratkaisuja karkailun estämiseen kyllä löytyy niin kotona, ulkona kuin vaikka siellä kaupassa ja kirjastossakin.
Kyse on lähinnä siitä, että ihmiset eivät syystä tai toisesta halua niitä ratkaisuja käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei tuijota kännykkää koko ajan?
Tämä! Itselleni lapsi on kiinnostavampaa seurattavaa kuin kännykkä. Onneksi näin, sillä se voi olla yksi nopea käännykkään katsominen kun jotain sattuu jo sillä välin.
Vierailija kirjoitti:
"Vaikea varmaan ymmärtää joidenkin, joilla ei ole itsellään koskaan ollut sellaista karkailijaa."
Vaikea ymmärtää kyllä, miksei jotkut yhtään opeta lapsiaan olemaan karkailematta. Mieluummin istutaan vessassakin lapsen kanssa 😂
Jep, näköjään on vaikea ymmärtää. Minullakin oli sellainen lapsi, jonka otin hänen oman turvallisuutensa vuoksi mukaan vessaan ja suihkuun. Ei välttämättä aina karkaillut, mutta kotonakin voi tehdä kaikenlaista, esimerkiksi kiivetä kirjahyllyyn tai keittiön tasoille, josta pääseekin kätevästi tutkimaan yläkaappeja. Tällaista uteliasta ja ketterää lastahan ei lapsilukot tai portaikon lapsiportit pidättele, korkeintaan vähän hidastavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mun lapseni on 24. Hänen lapsuudessaan ei ollut vielä kaverikasvatusta, lapsille sai (ja piti) tarvittaessa ärähtää.
Ei keskiverto taapero varsinkaan paljon piittaa ärähdyksistä. Ja tosiaan katoaa näköpiiristä parissa sekunnissa kunhan selkäsi käännät. Jos ehtii johonkin hyllyn taakse niin et edes tiedä että mistä suunnasta kannattaa lähteä etsimään.
Tietysti on niitä lapsia jotka ovat koko ajan lahkeessa kiinni mutta suurin osa ei ole sellaisia.
Sellainen lapsi pidetään kaupassa ostoskärryn lastenistuimessa. En koskaan päästä taaperoa juoksentelemaan vapaasti.
Teperamenteissa on jo lapsina isoja eroja. Toiset voivat pysyäkin istumassa ostoskärryn lastenistuimessa, mutta ei kaikki pysy. Minun kaverin lapsi karkasi auton turvaistuimestakin, puri turvavyön poikki. Oli merkki-istuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei keskiverto taapero varsinkaan paljon piittaa ärähdyksistä. Ja tosiaan katoaa näköpiiristä parissa sekunnissa kunhan selkäsi käännät. Jos ehtii johonkin hyllyn taakse niin et edes tiedä että mistä suunnasta kannattaa lähteä etsimään.
Tietysti on niitä lapsia jotka ovat koko ajan lahkeessa kiinni mutta suurin osa ei ole sellaisia.
Sellainen lapsi pidetään kaupassa ostoskärryn lastenistuimessa. En koskaan päästä taaperoa juoksentelemaan vapaasti.
Teperamenteissa on jo lapsina isoja eroja. Toiset voivat pysyäkin istumassa ostoskärryn lastenistuimessa, mutta ei kaikki pysy.
Sitten lapsi köytetään kiinni siihen istuimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teperamenteissa on jo lapsina isoja eroja. Toiset voivat pysyäkin istumassa ostoskärryn lastenistuim
Sitten lapsi köytetään kiinni siihen istuimeen.
Toivottavasti sinulle tulee joskus karkaileva lapsi. Puhutaan sitten lisää. Köydet ovat kuitenkin vain hidaste, eikä kukaan kaupassa halua kuunnella sitä huutoa, mikä siitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne nyt karkaisivat, valjaissa pidetään kun ollaan ihmisten ilmoilla.
Joku pervo on aina täällä valjaineen. En ole koskaan nähnyt lasta valjaissa. Olen 60-vuotias ja laajasti liikkunut niin Suomessa kuin ulkomailla.
Mutta ajatus kiihottaa ja varmaan yläpeukuttajia myös.
Kasvatus kysymys ja vanhempien velvollisuus on vahtia omia lapsiaan.
Ainoastaa kerran lähti vikkelä 2v taapero multa lelukaupassa, sain kiinni viereiseltä hyllyltä minuutin päästä. En kyseistä taaperoa ottanut enää kärryistä pois missään kaupoissa. Pelästyin hirveästi. Esikoinen ei ollut tollasta tehnyt.
Ei kai toi nyt mitään tavallista ole, että pitkiksi ajoiksi katoilee ja usein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
varmaan joidenkin on vaikea ymmärtää, että ovet voi laittaa lukkoon ka
Ei sitä ole vaikea ymmärtää, ja ovi on kyllä lukossa, mutta joskus tulee nuorelle äidille itselleenkin yllätyksenä, että parivuotias osaa avata lukossa olevan oven. Siihen ei välttämättä osaa etukäteen varautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne nyt karkaisivat, valjaissa pidetään kun ollaan ihmisten ilmoilla.
Joku pervo on aina täällä valjaineen. En ole koskaan nähnyt lasta valjaissa. Olen 60-vuotias ja laajasti liikkunut niin Suomessa kuin ulkomailla.
Mutta ajatus kiihottaa ja varmaan yläpeukuttajia myös.
Kyllä niitä on, ja ihan lastentarvikekaupasta voi ostaa. Ei niissä ole mitään pervoa. Esim. tällaiset https://www.lastenturva.fi/lapselle/clippasafe-valjaat-pinkki-syottotuo…