Te jotka paheksutte "heitteillä" olevia pikkulapsia. Eivätkö teidän omat lapset koskaan karkaa esim. kaupassa tai kirjastossa?
Helposti pieni lapsi on monta minuuttiakin hukassa, kun karkaa johonkin vanhemmiltaan. Ja niiden minuuttien aikana toki helposti sattuu ja tapahtuu. Mutta ei se tarkoita sitä, että lapsesta ei piitattaisi tai lasta ei valvottaisi.
Kommentit (145)
Ei ne kyllä koskaan karanneet eikä hävinneet. Ei kaupassa, ei kirjastossa, ei uimarannalla eikä missään muuallakaan.
Ei. Mun lapseni on 24. Hänen lapsuudessaan ei ollut vielä kaverikasvatusta, lapsille sai (ja piti) tarvittaessa ärähtää.
No ei ne kyllä karkaa. Koko ajan niitä pitää katsoa ja jos on enemmän kuin yksi niin pitää sijoittua niin että molemmat ovat näkökentässä. Kotona voi vähän hellittää, tosin tietyn ikäinen taapero on kotioloissakin vahdittava.
Kumpikaan lapsi ei ole ikinä karannut edes hetkeksi. On muutenkin kasvatettu kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mun lapseni on 24. Hänen lapsuudessaan ei ollut vielä kaverikasvatusta, lapsille sai (ja piti) tarvittaessa ärähtää.
Ei keskiverto taapero varsinkaan paljon piittaa ärähdyksistä. Ja tosiaan katoaa näköpiiristä parissa sekunnissa kunhan selkäsi käännät. Jos ehtii johonkin hyllyn taakse niin et edes tiedä että mistä suunnasta kannattaa lähteä etsimään.
Tietysti on niitä lapsia jotka ovat koko ajan lahkeessa kiinni mutta suurin osa ei ole sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei keskiverto taapero varsinkaan paljon piittaa ärähdyksistä. Ja tosiaan katoaa näköpiiristä parissa sekunnissa kunhan selkäsi käännät. Jos ehtii johonkin hyllyn taakse niin et edes tiedä että mistä suunnasta kannattaa lähteä etsimään.
Tietysti on niitä lapsia jotka ovat koko ajan lahkeessa kiinni mutta suurin osa ei ole sellaisia.
Ihmeesti tuolloin piittasivat. Mutta se ei sitten ollut mikään kaino pyyntö, elleivät ensimmäiset eit tehonneet. Toki niitä muksuja vaadittiin koko ajan ja kuljettiin käsi kädessä. Valjaita ei näkynyt missään, ehkä siksi äänikomentojen oli pelattava.
Vierailija kirjoitti:
Ei, eikä todellakaan moneksi minuutiksi. Heitä vahditaan ja kasvatetaan olemaan karkaamatta.
Joka sekunti vahdit, eli et tee mitään muuta kuin sitä vahtimista? Ja onnea kasvatukselle, kun on uhmakas lapsi jonka ymmärryskyky on hyvin heikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin kolmen pienen lapsen kanssa kaupassa niin että vauva liinassa mukana turvassa. Keskimmäinen taapero kaupan kärryihin istumaan sille tarkoitettuun istuimeen ja suurimman osan ajasta näin keskimmäisen ja otin esim kädestä kiinni jos tutkien jotain tuotteen sisällysluetteloa hetken niin tunsin ettei nouse seisomaan kärryjen istuimeen ym. Isoin 4v lapsi käveli kärryjen vieressä ja piti niistä kiinni. Pyydettäessä haki tavaroita hyllystä jne. Tallessa pysyi ei ongelmia.
Kaupan pihalla ennen autosta poistumista jo muistutin miten kaupassa ollaan. Tiesivät että pidän säännöistä kiinni. Kun pienestä pitäen opittiin että kaupassa ei juosta, ei huudeta jne niin helppo käydä. Jos joku ei totellut niin ei päässyt vähään aikaan mukaan vaikka olisi halunnut (tämä todella harvinaista).
Toki on vauhdikkaita taaperoitakin joille ei sana toimi. Silloin taapero on koko ajan aikuisen kädessä kiinni tai käytetään valjaita. Itselle sattui helpot lapset niin ei tarvittu valjaita.
On vahdittu ja on karannut. Oli vilkas ja nopea sekä impulssiivinen. On jo 21-vuotias. En toru vanhempia. Kasvatuksella on turha leuhkia. Vilkasta lasta vaikea vahtia. Tytöt huomattavasti helpompia vahtia kuin vilkkaat pojat.
Mihin ne nyt karkaisivat, valjaissa pidetään kun ollaan ihmisten ilmoilla.
Vierailija kirjoitti:
On vahdittu ja on karannut. Oli vilkas ja nopea sekä impulssiivinen. On jo 21-vuotias. En toru vanhempia. Kasvatuksella on turha leuhkia. Vilkasta lasta vaikea vahtia. Tytöt huomattavasti helpompia vahtia kuin vilkkaat pojat.
Lisään vielä ettei ollut mitään kännyköitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeesti tuolloin piittasivat. Mutta se ei sitten ollut mikään kaino pyyntö, elleivät ensimmäiset eit tehonneet. Toki niitä muksuja vaadittiin koko ajan ja kuljettiin käsi kädessä. Valjaita ei näkynyt missään, ehkä siksi äänikomentojen oli pelattava.
Mutta, jatkan vielä, se, mikä ehkä eniten on muuttunut, on kollektiivinen käytös toisten lapsia kohtaan. Mä pystyin vielä luottamaan siihen, että tarvittaessa joku muu komentaa kovaakin lastani, ja tein samoin tarvittaessa toisen lapselle. Samoin apua sai aina helposti, oli ihan itsestäänselvyys että esim bussiin aina nostettiin vaunut mitään ihmettelemättä (aika ennen matalalattioita). Nykyään ihmiset ovat tosi arkoja puuttumaan toistensa asioihin, millä on puolensa ja puolensa.
Katoaminen kaupassa hetkeksi ei ole sama juttu kun laittaa 5 pientä lasta uima-altaisiin ja itse häippäistä muualle viettämään minäminä-aikaa.
Sen mukaan vapautta, miten osaa olla ja tottelee. Villimmät tapaukset kulkee kärryissä tai vanhemman kädessä. Täytyy tuntea lapsensa ja tilanteen riskit.
Minä olin vuosikausia perhepäivähoitaja. Mitä olisitte vanhempina olleet mieltä, jos olisin hukannut hoitolapsia milloin missäkin ja useiden minuuttien ajaksi? Syyksi olisin kertonut, että on vähän hankala vahtia kaikkia neljää taaperoa. Oisko löytynyt ymmärrystä?
Juuri näin. Pidin kädestä kiinni 100% ajasta jos oltiin kodin ulkopuolella. Kaksi muuta uskoivat ja tottelivat niin oli helpompaa. Arvaamaton lapsi vaatii jatkuvaa vahtimista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin vuosikausia perhepäivähoitaja. Mitä olisitte vanhempina olleet mieltä, jos olisin hukannut hoitolapsia milloin missäkin ja useiden minuuttien ajaksi? Syyksi olisin kertonut, että on vähän hankala vahtia kaikkia neljää taaperoa. Oisko löytynyt ymmärrystä?
Olen monta kertaa nähnyt, kun perhepäivähoitajia on kirjastossa satutunnilla. Ja aika usein hoitolapset juoksevat kiljukauloina ympäri käytäviä. Jopa sellaiset 3-4v ikäiset.
Ei, eikä todellakaan moneksi minuutiksi. Heitä vahditaan ja kasvatetaan olemaan karkaamatta.