Lapsi ei pääse uimaan ikinä
Eli naapurin lapsi istuu päivät pitkät kotona yksin omassa huoneessaan pelaamassa tietokonetta kuulokkeet päässään, näen olohuoneestani suoraan hänen huoneeseen. Vanhemmat on kyllä kotona ja auto aina pihassa, mutta ikinä eivät vie lastaan edes uimaan tai mihinkään harrastukseen. Edes kauppaan eivät ota lasta mukaan. Onkohan tämä ihan normaalia vai pitäisikö tehdä lasu? Tai onkohan vanhemmat yötyöläisiä ja nukkuvat kaikki päivät, mutta outoa ettei lapselle sitten hommata vaikka lapsenlikkaa päiväsajaksi tekemään jotain tai viemään uimaan.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Olkoon lapsi kuinka vaikea tahansa, niin vanhempien tehtävä on opettaa lapsi uimaan ja tarjota viilennystä kuumana hellepäivänä. Sisällä istuminen ei vastaa käsityksestä onnellisesta lapsuudesta ja nuoruudesta. Saatika kesästä. Kohtahan ne koulut taas alkaa ja arki.
En muuten eri mieltä, mutta tuohon viilennykseen. Monella on kotona hellepäivänä viileämpää kuin ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villi veikkaus, että lapsi ei halua.
Saako teillä lapsi pelata joka päivä koko ajan jos haluaa? Tai olla siivoamatta jos niin haluaa? Tai ei tartte käydä ikinä pesulla jos ei halua? Tai ei tartte syödä kasviksia? Meillä kyllä aikuiset viime kädessä päättää lapsen asiat, ei todellakaan lapsi itse päätä, että saa pelata koko päivän sisällä eikä tartte opetella uimaan ja käydä pesulla.
Meillä saa kyllä pelata, ei siivoa, ei syö kasviksia mutta käy kyllä pesulla.
Väkisin en kasviksia ala kenenkään kurkusta alas tunkemaan ja lomalla saa tehdä mitä itse haluaa, vaikka sitten pelata. Äitinä siivoan kyllä huoneen, se on mun tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkoon lapsi kuinka vaikea tahansa, niin vanhempien tehtävä on opettaa lapsi uimaan ja tarjota viilennystä kuumana hellepäivänä. Sisällä istuminen ei vastaa käsityksestä onnellisesta lapsuudesta ja nuoruudesta. Saatika kesästä. Kohtahan ne koulut taas alkaa ja arki.
En muuten eri mieltä, mutta tuohon viilennykseen. Monella on kotona hellepäivänä viileämpää kuin ulkona.
Mikä talvella on tekosyy, ettei tarvitse ulkoilla tai tehdä muuta kuin pelata tietokonepelejä? Onko sitten liian kylmä? Syksyllä taas sataa ja keväällä on loskaa eli ei silloinkaan voi urheilla tai lenkkeillä tai viettää aikaa ulkona. Hurjan hauskan kuuloinen elämä. Omat lapset ainakin rakastaa aurinkoa ja kesää, ja haluavat jatkuvasti rannalle uimaan missä vesi sopivan viileää ja tuuli vilvoittaa myös. Välillä varjoon syömään eväitä ja juomaan ja lisäämään aurinkorasvaa. Mutta eipä lapset olisi tienneet, kuinka hauskaa uimassa on, ellei me vanhemmat oltais niitä raahattu mukanamme tekemään kaikkea hauskaa ja retkille. Monesti käydään vielä iltauinneilla eli jos pelkää aurinkoa ja kuumutta, niin voi ajoittaa uimiset aikaiseen aamuun tai iltaan. Sisätekemistä ja leikkipuistoja löytyy myös sisätiloista päiväsaikaan. Ei ole pakko istua omassa huoneessa yksin.
Järkyttävän kuuloisia elämiä joillain lapsilla täällä. Ei viedä uimaan, vanhemmat vain nukkuvat tai antavat lapsen vain pelata koneella. Ruokaympyrästä tai liikunnasta ei tietoakaan. Edes omaa huonetta ei tarvitse siivota. Heistä tulee varmasti todella terveitä ja omatoimisia nuoria myöhemmin :) Varmasti menestyvät elämässä kun alku on jo näin lupaava. Vanhemmat voivat sitten olla ylpeitä siitä sairaasta, masentuneelta lapsestaan, joka ei saa elämässään mitään aikaiseksi. Ilmankos lasten ja nuorten itsemurhatilastot kasvaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villi veikkaus, että lapsi ei halua.
Saako teillä lapsi pelata joka päivä koko ajan jos haluaa? Tai olla siivoamatta jos niin haluaa? Tai ei tartte käydä ikinä pesulla jos ei halua? Tai ei tartte syödä kasviksia? Meillä kyllä aikuiset viime kädessä päättää lapsen asiat, ei todellakaan lapsi itse päätä, että saa pelata koko päivän sisällä eikä tartte opetella uimaan ja käydä pesulla.
Meillä saa kyllä pelata, ei siivoa, ei syö kasviksia mutta käy kyllä pesulla.
Väkisin en kasviksia ala kenenkään kurkusta alas tunkemaan ja lomalla saa tehdä mitä itse haluaa, vaikka sitten pelata. Äitinä siivoan kyllä huoneen, se on mun tehtävä.
Itse olen aina luullut, että äidin tehtävä on kasvattaa lapsi oikein ja valmistaa hänet elämään itsenäisesti ja terveelliset elintavat omaksuen. En tiennyt että äidin tehtävä on siivota vain lapsen huone ja antaa hänen syödä ja tehdä mitä huvittaa. Vaikka vain pelata huoneessaan. Kuulostaa enemmän vastuun pakoilulta. Ei se lapsi kuole vaikka joutuisi siivoamaan oman huoneensa tai syödä kurkkua, porkkanaa ja tomaattia aterioilla. Mistä ne vitamiinit sitten saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat yötyöläisiä, niin sitä tehdään rahan takia. Ei todellakaan haluta sitten laittaa niitä rahoja mihinkään maksulliseen lapsenvahtiin päiväsaikaan kun itse nukkuu. Ja jos nukkuvat pois vaan krapulaansa, niin ei silloinkaan ole varaa lapsenvahtiin kun viina ja rööki on kallista. Hyvä vaan, että lapsi pelaa hiljaa huoneessaan, eikä vingu jotain uusia muotihousuja/skeittilautaa/lelua/pyörää tai rahaa mäkkiin tai lintsille tai heppatallille tai jotain.
Ei professorit tai aivokirurgit työskentele yöaikaan. Yöllä työskentelee yleensä matalapalkkaiset tyypit, joiden lapsuus on muutenkin itsellään usein ollut niin ja näin. Ei oo kiinnostanut opiskella tai osaa saavuttaa mitään, koska esimerkki on huono. Silloin elämän suurin juttu on saada yölisien takia se 3000€ kk vanhainkodissa kun ei normi etä-päivätyös
Oon eri kans, mutta käsitykseni mukaan jos joku joutuu auto-onnettomuuteen keskellä yötä, niin hänet vaivutetaan koomaan ja aivoleikkauksia suunnitellaan ihan useita päiviä. Ei siellä kukaan paikallinen päivystävä lääkäri ala mitään aivojen hätäleikkauksia yksin omalla päätöksellä tekemään yöllä.
Ei aivojen hätäleikkauksia tehdä yöaikaan :D Luuleeko täällä oikeasti joku, että jokaisessa sairaalassa valvoo yöt kallispalkkainen aivokirurgi odottaen, jos joku pitää aivoleikata keskellä yötä :D Kyllä töissä sairaaloissa on ihan vaan päivystävä lääkäri ja halvat lähihoitajat valvomassa nukkuvia potilaita.
Jos lapsi ei halua tehdä mitään, edes kesällä, niin vika on vanhemmissa, Ruoka ei ole tarpeeksi ravitsevaa eli vitamiininpuute ja vanhempien esimerkki on olematon. Jos vanhemmat eivät itse harrasta mitään eivätkä innosta lasta lähtemään uimaan ja puistoon ja niin valitettavasti se tarttuu ja lapsesta tulee saamaton ja osaamaton.
Tee lasu. Vanhemmat ei selkeästi ota mitään vastuuta lapsen tekemisistä jos pelaa vain huoneessaan.
Oma naapuri samanlainen. Reppana lapsi joutuu vaan pelaamaan yksin kotona kun vanhemmat ei jaksa viedä minnekkään, edes uimaan. Vesikin kuulemma varmaan kylmää, lapsen vanhempi kertoi minulle parkkipaikalla kun kyselin kesäsuunnitelmista, joita ei siis ollut mitään. Hänellä oli toki McDonalsin TaKe away pusseja ja coca colaa 2 x 1,5l kädessä ja jotain sipsejä muovipussissa mukanaan, että varmaan syöttävät lapselle tämmöistä herkkuruokaa ettei valittaisi ja pelaisi vaan hiljaa huoneessaan.
Olen eri, ja vähän nyt off topic, mutta kenen sinä luulet tekevän vaativat hätäleikkaukset yöaikaan?