Lapsi ei pääse uimaan ikinä
Eli naapurin lapsi istuu päivät pitkät kotona yksin omassa huoneessaan pelaamassa tietokonetta kuulokkeet päässään, näen olohuoneestani suoraan hänen huoneeseen. Vanhemmat on kyllä kotona ja auto aina pihassa, mutta ikinä eivät vie lastaan edes uimaan tai mihinkään harrastukseen. Edes kauppaan eivät ota lasta mukaan. Onkohan tämä ihan normaalia vai pitäisikö tehdä lasu? Tai onkohan vanhemmat yötyöläisiä ja nukkuvat kaikki päivät, mutta outoa ettei lapselle sitten hommata vaikka lapsenlikkaa päiväsajaksi tekemään jotain tai viemään uimaan.
Kommentit (92)
No itselläni ei oo lapsia, mutta muistan ihanasti lapsuuden muistot uimarannoista ja uimaretkiltä. Oli uimarengasta ja vilttiä ja evästä. Kukapa vanhempi ei tollasia muistoja haluaisi tarjota lapsilleen? Jos taustalla liikaa töitä, mt-ongelmia, alkoholia tai muuta joka estää lapsen kasvattamisen onnellisesti niin sitten itse hoitoon ja lapsi myös. Meillä onneksi sukulaisia, jotka mieluusti vievät kaikkien lapsia uimaan ja puistoon, jos vanhemmilla kesällä töitä päivällä. Toki käytössä myös ulkopuolisia lastenvahteja.
Jos vanhemmat yötyöläisiä, niin sitä tehdään rahan takia. Ei todellakaan haluta sitten laittaa niitä rahoja mihinkään maksulliseen lapsenvahtiin päiväsaikaan kun itse nukkuu. Ja jos nukkuvat pois vaan krapulaansa, niin ei silloinkaan ole varaa lapsenvahtiin kun viina ja rööki on kallista. Hyvä vaan, että lapsi pelaa hiljaa huoneessaan, eikä vingu jotain uusia muotihousuja/skeittilautaa/lelua/pyörää tai rahaa mäkkiin tai lintsille tai heppatallille tai jotain.
No kuule ap, kyttääppä illalla meneekö he yötöihin ja tuleeko he aamulla sieltä pois. Niin ,ja hanki elämä.
Onko sillä väliä käykö vanhemmat töissä vai ei, jos lapsi alle 18v. Istuu vaan huoneessaan luurit päässä eikä käy missään. Tuohan aiheuttaa jo aivosairautta ja pysyviä psyykkisiä ongelmia. Tosin vanhempana olisin iloinen, ettei tarttisi lapselle ostella mitään leluja tai kallista proteiinipitoista ruokaa eikä muutakaan puuhamaa-lippuja kun olisi skidi vain huoneessaan pelaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat yötyöläisiä, niin sitä tehdään rahan takia. Ei todellakaan haluta sitten laittaa niitä rahoja mihinkään maksulliseen lapsenvahtiin päiväsaikaan kun itse nukkuu. Ja jos nukkuvat pois vaan krapulaansa, niin ei silloinkaan ole varaa lapsenvahtiin kun viina ja rööki on kallista. Hyvä vaan, että lapsi pelaa hiljaa huoneessaan, eikä vingu jotain uusia muotihousuja/skeittilautaa/lelua/pyörää tai rahaa mäkkiin tai lintsille tai heppatallille tai jotain.
Voihan pyöräillä edellyttäen että on polkupyörät. Et kai kyylää ikkunasta tuntikausia.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen?
Oon eri, mutta aloituksesta olettaisin että jo uimataitoinen eli ei taapero mutta ei vielä omaa mopoa, koska vanhempien pitäisi olla viemässä uimaan. Automaattisesti oletin että 6-12-vuotias. Teinit jo meinaan huutelisi omilla teillä kavereiden kanssa, eivätkä tarvitsisi vanhempia viemään sinne uimaan tai muuallekkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan pyöräillä edellyttäen että on polkupyörät. Et kai kyylää ikkunasta tuntikausia.
Oon eri mutta itse vietän aikaa olkkarissa ihan jopa 12h päivästä, kuntopyöräkin olkkarissa. Ja jos sattuisin näkemään ikkunasta naapurini huoneen ikkunaan, niin onko se kyyläystä. Tottakai katson enimmäkseen lempisarjojani telkkarista, mutta joskus vaistomaisesti katse harhailee ikkunasta ulos, vaikka se laskettaisiin luonnon kyyläämiseksi tai tässä tapauksessa myös naapurin.
Vierailija kirjoitti:
Ei professorit tai aivokirurgit työskentele yöaikaan. Yöllä työskentelee yleensä matalapalkkaiset tyypit, joiden lapsuus on muutenkin itsellään usein ollut niin ja näin. Ei oo kiinnostanut opiskella tai osaa saavuttaa mitään, koska esimerkki on huono. Silloin elämän suurin juttu on saada yölisien takia se 3000€ kk vanhainkodissa kun ei normi etä-päivätyössä sitä voisi ikinä saavuttaa.
Veikkaan, että tekee samaa vielä viisikymppisenäkin, jos elää sinne asti.
Tuleva hikikomori, ellei jo ole. Käykö koulussa?
Vierailija kirjoitti:
Tuleva hikikomori, ellei jo ole. Käykö koulussa?
Ap tässä: perheen isä kertoi että poika jäi luokalle toissa vuonna. Menee siis vasta 5.luokalle syksyllä. Lapsella siis jotain oppimisvaikeuksia, eikä vaikuta kiinnostavan siis mikään muu kuin pelaaminen.
Vierailija kirjoitti:
13-vuotiaat ja sitä vanhemmat osaavat mennä itse pyörällä uimaan ja muihin harrastuksiin. Jos 12v. tai alle niin sitten se lapsenvahti tai joku muu aikuinen pitää olla seurana päivisin ja viedä sinne uimaan ja retkille. 1h peliaika per päivä on ok, mutta ei pidä tuhlata elämäänsä ja lapsuuden kesävuosia kököttämällä sisällä.
Ei kannata mennä uimaan yksin. Toisaalta seurakaan ei tunnu auttavan, jos kolmekin hukkuu yhtä aikaa.
Mun teini ei lähde minnekään. Ei uimaan,ei kauppaan,ei jätskille. Ei kelpaa teinille perheen seura. Se käy jos käy kavereiden kanssa. Pelaa omassa huoneessaan. Tosin tais se minullakin olla teininä tollanen vaihe.
Lapsi on nepsy niin ei niitä voi pakottaa mitään tekemään, saa pelata koko kesän, voi sitte syksyllä palata kouluun terrorisoimaan muita ihmisiä.
Olkoon lapsi kuinka vaikea tahansa, niin vanhempien tehtävä on opettaa lapsi uimaan ja tarjota viilennystä kuumana hellepäivänä. Sisällä istuminen ei vastaa käsityksestä onnellisesta lapsuudesta ja nuoruudesta. Saatika kesästä. Kohtahan ne koulut taas alkaa ja arki.
Ymmärtäisin jos täällä keskusteltaisiin, ettei lapsi pääse ulkomaille tai saa harrastaa jotain todella kallista harrastusta tai juoda kokista päivittäin, mutta niinkin yksinkertainen, elintärkeä ja ilmainen asia kuin uiminen kuuluu kyllä jokaiselle lapselle. Tekisin lasun jos vanhemmat ei ole kiinnostuneita viettämään aikaa lapsensa kanssa tai hänen terveydestään, johon kuuluu luonnollisesti myös kaverit ja liikunta. Terveellisen ruokavalion ja elämisen lisäksi. Heitteillejättöä on jättää lapsi huoneeseensa tietokoneen kanssa koko päiväksi tai jopa viikoiksi. Jos vanhemmat ei itse jaksa tehdä mitään, niin lapsen voisi viedä mummilaan/sukulaisille tai lastensuojelun kautta löytää joku vapaaehtoinen aikuinen, joka voi välillä viettää aikaa lapsen kanssa ja viedä uimaan. Tai palkkaa sen lapsenvahdin, joka innostaa lasta tekemään muutakin kuin pelaamaan tietokoneella.
Mitä eroa on viinaämpärillä ja Kalajoen hiekkarannalla?
-Ämpäriin ei huku.
Lapsi ei voi itse päättää, että pelaan vain tietokoneella enkä halua ikinä uimaan :D Kenen perheessä lapsi muka päättää, mikä on hänen omaksi parhaakseen :D Ei varmaan tartte koulussakaan käydä ja haluaa että vanhemmat ostavat velaksi suuremman talon. Varmaan myös syö pelkkää paahtoleipää eikä urheile, koska päättää nyt vain niin. Vanhemmat ovat sitten hiiriä, jotka mahdollistavat huonon elämän lapselle, koska eivät uskalla käskeä lasta uimaan tai lenkille seuraksi.
Fakta on , että uimakoululaiset tai vastaavat pystyvät uimaan ilman käsiä tai jalkoja kellumalla kilometrejejä.
minäkin pystyn jos on pakko.