Lapsi ei pääse uimaan ikinä
Eli naapurin lapsi istuu päivät pitkät kotona yksin omassa huoneessaan pelaamassa tietokonetta kuulokkeet päässään, näen olohuoneestani suoraan hänen huoneeseen. Vanhemmat on kyllä kotona ja auto aina pihassa, mutta ikinä eivät vie lastaan edes uimaan tai mihinkään harrastukseen. Edes kauppaan eivät ota lasta mukaan. Onkohan tämä ihan normaalia vai pitäisikö tehdä lasu? Tai onkohan vanhemmat yötyöläisiä ja nukkuvat kaikki päivät, mutta outoa ettei lapselle sitten hommata vaikka lapsenlikkaa päiväsajaksi tekemään jotain tai viemään uimaan.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
No eihän vanhempien pitänyt olla mitään lastensa viihdyttäjiä vaan lasten pitää saada tylsistyä ja keksiä tekemisensä itse. Näin täältä olen monesti lukenut.
Kai nyt lapsella saa olla tylsää ja joutua vaikka ihan vain piirtämään tai lukemaan. Mutta kyllä aikuisen vastuulla on viedä uimaan, jos ei ole ranta 2km säteellä ja se 6-vuotias osaa sinne mennä itse uimaan.
Ei mekään käydä kuin silloin tällöin uimahallissa.
En tiedä, että pitäiskö tehdä lasu jos lapsi vain pelaa tietokonetta, mutta eihän toi normaalia ole olla pelkästään sisällä kesällä. Varsinkaan lapsena. Joku häiriö lapsella on, tai ei ole saanut oikeanlaista kasvatusta jos ei osaa nauttia muusta kun yksin pelaamisesta pimeässä huoneessa. Meidän lapset vinkuu uimaan varmaan tunnin välein kesäisin ja ollaan sovittu että 1 kerran päivässä pääsevät. Joskus toki kummit tai mummit jne. Käy viemässä toisen kerran päivässä jos tulevat kylään. Mutta virtaa heissä kyllä riittää ja mielellään urheilevat ja auttavat ruoanlaitossa ja siivouksessa yms. En voisi kuvitellakaan, että joku lukkiutuisi huoneeseensa 3 tunniksi luurit päässä. Eikö todellakaan ole kavereita ja muita harrastuksia tai edes kotitöitä?
Vierailija kirjoitti:
13-vuotiaat ja sitä vanhemmat osaavat mennä itse pyörällä uimaan ja muihin harrastuksiin. Jos 12v. tai alle niin sitten se lapsenvahti tai joku muu aikuinen pitää olla seurana päivisin ja viedä sinne uimaan ja retkille. 1h peliaika per päivä on ok, mutta ei pidä tuhlata elämäänsä ja lapsuuden kesävuosia kököttämällä sisällä.
Onko tämä 12v. tai alle joku virallinen määritelmä, että lapsenvahdin tai aikuisen seuraksi päivisin ja kuskaamaan? Jos näin, niin nostan käden pystyyn virheen merkiksi. Meillä alle 11v. on kulkenut jo pitkään itse harrastuksiin, eikä meillä ole lapsenvahtia, kun vanhemmat on töissä. Lapsi viettää aikaa yksin tai kavereiden kanssa. Kävi esimerkiksi kaverinsa kanssa Linnanmäellä tässä kesällä. Vanhemmat kuskasi sinne ja haki illalla pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13-vuotiaat ja sitä vanhemmat osaavat mennä itse pyörällä uimaan ja muihin harrastuksiin. Jos 12v. tai alle niin sitten se lapsenvahti tai joku muu aikuinen pitää olla seurana päivisin ja viedä sinne uimaan ja retkille. 1h peliaika per päivä on ok, mutta ei pidä tuhlata elämäänsä ja lapsuuden kesävuosia kököttämällä sisällä.
Onko tämä 12v. tai alle joku virallinen määritelmä, että lapsenvahdin tai aikuisen seuraksi päivisin ja kuskaamaan? Jos näin, niin nostan käden pystyyn virheen merkiksi. Meillä alle 11v. on kulkenut jo pitkään itse harrastuksiin, eikä meillä ole lapsenvahtia, kun vanhemmat on töissä. Lapsi viettää aikaa yksin tai kavereiden kanssa. Kävi esimerkiksi kaverinsa kanssa Linnanmäellä tässä kesällä. Vanhemmat kuskasi sinne ja haki illalla pois.
Aikamoista. Itse en todellakaan päästäisi alakouluikäistä lastani johonkin 7000 ihmisen päivätapahtumaan ilman aikuisen läsnäoloa. Mitä jos puhelimen menee rikki ja alkaa satamaan? Toki itse sain ensimmäisen puhelimeni vasta 13-vuotiaana ja pärjäsin lähimetsissä ihan hyvin, mutta miksi kukaan aikuinen ei halunnut mennä lasten mukaan Linnanmäelle? Tai toki 10-vuotiaista varmaan kiva, että voivat päivän aikana syödä mitä haluavat, vaikka pelkkää ranskalaisia, karkkia ja hattaraa, ja vanhemmat maksavat kaiken eikä niitä kiinnosta mitä tekevät siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös ihmistä jotka eivät osaa uida tai pelkäävät vettä. Kaikki eivät nauti samoista asioista. Uiminen ei ole mitään pakollista, vaikka kesä on. Lisäksi sinilevää on jo jonkin verran vesistöissä ja herkkäihoinen voi siitä oireita saada.
Mitenköhän nää herkkähipiäiset pärjää jos sota syttyy. Kun kaikki on yhyy ja vesi jo pelottaa. Ei varmaan uskalla edes käydä ulkomailla koska auringon uv-indeksi voi olla korkea ja ties mitä pöpöjä siellä voi olla. Ruokakin voi olla pelottavaa ja julkinen liikenne.
Mitäpä lottoot? https://kotiliesi.fi/ihmiset/muunsukupuolinen-paju-armeijassa/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös ihmistä jotka eivät osaa uida tai pelkäävät vettä. Kaikki eivät nauti samoista asioista. Uiminen ei ole mitään pakollista, vaikka kesä on. Lisäksi sinilevää on jo jonkin verran vesistöissä ja herkkäihoinen voi siitä oireita saada.
Mitenköhän nää herkkähipiäiset pärjää jos sota syttyy. Kun kaikki on yhyy ja vesi jo pelottaa. Ei varmaan uskalla edes käydä ulkomailla koska auringon uv-indeksi voi olla korkea ja ties mitä pöpöjä siellä voi olla. Ruokakin voi olla pelottavaa ja julkinen liikenne.
Mitäpä lottoot? https://kotiliesi.fi/ihmiset/muunsukupuolinen-paju-armeijassa/
https://kotiliesi.fi/ihmiset/muunsukupuolinen-paju-armeijassa/
Meilläkin sisarukset käyneet keskenään Lintsillä, kun olivat 11v ja 12v, ei meitä aikuisia tarvita laitteisiin enää ja järkeviä lapsia ovat. Jos ollaan mukana, syövät silti pelkkää roskaruokaa sillä reissulla, se kuuluu asiaan. Asutaan melko lähellä Lintsiä ja osaavat itse kulkea sinne julkisilla.
Mä en päästäisi 10-12-vuotiaita keskenään Linnanmäelle. Uutisten mukaan moni 18-vuotias ei pärjää armeijassa viikkoakaan tai 15-vuotias rippileirillä kun ahdistaa ja hämmentää ja ruoka pahaa ja vaikeaa kaikki. Mutta kiva jos jonkun 10-vuotiaat voi jättää yksin koko päiväksi Helsinkiin +28 kesäpäivinä, tai vaikka Linnanmäelle ulos jne. Ja muistavat silti juoda 2l vettä ja pitää huolta repuistaan ja laittaa aurinkorasvaa yms. Nice!
Vierailija kirjoitti:
Mä en päästäisi 10-12-vuotiaita keskenään Linnanmäelle. Uutisten mukaan moni 18-vuotias ei pärjää armeijassa viikkoakaan tai 15-vuotias rippileirillä kun ahdistaa ja hämmentää ja ruoka pahaa ja vaikeaa kaikki. Mutta kiva jos jonkun 10-vuotiaat voi jättää yksin koko päiväksi Helsinkiin +28 kesäpäivinä, tai vaikka Linnanmäelle ulos jne. Ja muistavat silti juoda 2l vettä ja pitää huolta repuistaan ja laittaa aurinkorasvaa yms. Nice!
Hei, en ole sanonut, että lapsemme olivat siellä +28 asteessa tai edes tänä kesänä. Nämä ovat jo isompia teinejä nykyään ja pärjäsivät rippileirillä ja useampana kesänä urheiluleireillä urheiluopistolla ilman vanhempia. Lapset ja nuoret ovat niin erilaisia, toiset ovat omatoimisempia ja reippaampia. Vanhemmat varmasti tietävät jos omaan lapsen voi luottaa pärjäävän.
13-vuotiaan olen päästänyt yksin julkisilla shoppailemaan ja Heseen ja tapahtumiin, mutta ala-asteikäisenä 7-12-vuotias on mielestäni liian nuori että heitetään jonnekin koko päiväksi yksin tai saman ikäisen kaverin kanssa. En todellakaan päästäisi uimaan tai huvipuistoon tuon ikäisiä keskenään, eipä sillä että edes haluaisivat mennä yksin. Vaikka järkeviä ovat.
Mitta pitäisikö tää ap:n naapurilapsi siis yksin heittää jonnekkin Linnanmäelle päiväksi, jos vanhemmat vain nukkuvat ja itse pelaa? Vai siis mikä juttu? Miksei ne aikuiset voi viedä uimaan ja ottaa tietokonepelaajaa mukaan kylään ja kauppaan? Varmaan ois kans pihatöitä tehtävä ja astianpesukonetta täyttää ja tyhjentää ja jopa pyykkejä laittaa. Ruokaakin pitäisi varmaan valmistaa. Nukkuvat aikuisetko nämä tekee kaikki ja odottaa että lapsi menee itsekseen noiden lisäksi vielä uimaan ja Lintsille?
Tää on kuulkaa ihan provoilua koko ketju. Kuka hullu kyttää naapureitaan jatkuvasti, istuuko itse päivät pitkät kotona. Eikä Lintsille saa päästää alaikäisiä keskenään, edellytetään valvojaa. Kunhan ihmiset tarinoi!
Jos mun lapsi joutuu veden varaan ihan missä tahansana tilanteessa,niin sehän UI ja kovaa. Mun lapsi UI ilman käsiä tai jalkoja perhosta kelluen vaikka muutaman kilometrin.
Jos pitää uida kovaa muutama kilometri, niin meille voi soittaa.
Kukaan ei ole kyttäillyt täällä naapureita jatkuvasti. Ap sanoi, että näkee koko ajan naapurinsa lasten pelihuoneeseen, jossa lapsi pelaa koko ajan tai on ulkona ja näkee, että perheen auto on ainoa auto koko parkkipaikalla. Itse vietän myös suurimman ajan elostani olohuoneessani tai pihalla kävellen. Keittiössä menee noin 15 min päivässä, mutta myönnän syöväni myös sohvalla olohuoneessa. Makuuhuoneessa nukun yöt 7h. Vessassa olen ehkä 15 min päivässä. Kaupassa käyn kerran viikossa ja kylässä pari kertaa vuodessa. Toinen jalkani on poikki eli ikävä kyllä en pääse uimaan tai kuntosalille tai riehakkaisiin harrastuksiin, mutta on minulla olohuoneessani kuntoiluvälineitä. Tykkään myös kuunnella radiota olohuoneessa ja kutoa sukkia. En pidä itseäni kyylärinä vaikka tiedän, milloin naapurini ovat kotona tai äänistä päätellen tiedän, mitä tekevät. Riitelevätkö vai imuroivatko jne.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kuulkaa ihan provoilua koko ketju. Kuka hullu kyttää naapureitaan jatkuvasti, istuuko itse päivät pitkät kotona. Eikä Lintsille saa päästää alaikäisiä keskenään, edellytetään valvojaa. Kunhan ihmiset tarinoi!
Se on mukavaa, että sinua ei kiinnosta mikään. Kyllä itseäni kiinnostaisi, jos naapurin ala-asteikäinen lapsi olisi yksin yön kotona tai koko päivän pelaisi huoneessaan. Tottakai se huolestuttaa. Välitän myös muista kuin itsestäni. Jopa eläimistä. Sinua ei näköjään kiinnosta mikään tai kukaan.
Ei todellakaan mitään sisäsiittoisia, pelikoneita pelkästään pelaavia lapsia yksinään uimarannalle tai Linnanmäelle!! Eivät osaa siellä käyttäytyä ja muut joutuvat vaaraan. Vedessä saattavat ottaa toisten uimaleluja käsistä ja roiskia vettä muiden päälle ja huvipuistossa ovat töninyt ja kiilannut jonottajia ja sylkenyt kohti ja muutenkin käyttäytynyt huonosti. Missä on se aikuinen joka kieltää? Itse kyllä kiellän rajusti ja huudan tuntemattomalle lapselle jos käyttäytyy noin, mutta mielestäni tämä olisi sen vanhemman/huoltajan/lapsen aikuisen tehtävä, eikä minun kasvattaa toisten lapsia julkisilla paikoilla.
Ainoa epänormaali asia tässä on tuo jatkuva tirkistely ja kyttäämisesi.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa epänormaali asia tässä on tuo jatkuva tirkistely ja kyttäämisesi.
Miksei ihmiset hommaa verhoja? Kyllä itseänikin ärsyttäisi nähdä naapurin lapsi joka päivä ikkunasta kun katson televisiota, pelaan korttia kaverin kanssa tai jumppaan.
Teille ei varmaan tule ongelmaa ns. kielletyistä hedelmistä. Eiköhän skinnytok hoida lopulta ongelmanne. Vihannesten pakkosyöttäminen tuli mieleen tuon kunnon vanhemman tekstistä.