Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin lapsena ja teininä kaikki kesät uimassa ilman valvontaa

Vierailija
26.07.2025 |

Tai no kaverit oli tietysti mukana. Mietin sitä miten hyvä tuuri minulla lopulta kävi kun mitään ei sattunut. Esim saatoimme uida erääseen saareen jonne oli matkaa varmaankin useita satoja metrejä. Siellä sitten hypittiin kallioilta järveen pää edellä ja heiluttiin koko päivä. Sitten uitiin takaisin. Paluumatkalla uidessa alkoi usein tuntua väsymyksen oireita, koska mitään ruokaa tai juomaa ei tietenkään voinut mukaan ottaa. Silti mitään ei käynyt.

Teininä ja parikymppisenä keksimme kesäöiset känniuinnit. Matkat ei olleet ihan lyhyitä silloinkaan. Todella vaarallista touhua kun miettii. Kävimme joka syksyllä uimassa kun vedet oli jo kylmät. Mutta kellekään ei käynyt mitään.

On se pienestä kiinni. Kuulemma naapurin veli oli hukkunut kun oli kussut seisaaltaan veneestä ja horjahtanut. Samantien meni pohjaan ja  joutuivat naaraamaan ruumiin.

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleistä nykyisten nelikymppisten ja sitä vanhempien lapsuudessa. Keskenään käytiin uimassa.

Vierailija
82/86 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleistä nykyisten nelikymppisten ja sitä vanhempien lapsuudessa. Keskenään käytiin uimassa.

Jep ja tätäkin moni ihannoi "kuinka ennen oli kaikki paremmin". Ei ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 70-luvun lapsi ja kyllä silloin hukkui moni. Yritin löytää tilastoja

"Suomessa hukkumiskuolemia oli 1970-luvulla keskimäärin 377 vuodessa, mikä oli merkittävästi vähemmän kuin esimerkiksi 1930-luvun huippulukemat (986 ihmistä) tai 1960-luvun keskiarvo (419 ihmistä). Vaikka 1970-luvun luvut tuntuvat suurilta nykymittapuulla, hukkumiskuolemien määrä on trendinomaisesti vähentynyt 1930-luvulta lähtien ja jatkoi vähenemistään 1980-luvulla 260 kuolemaan. "

Nykyään hukkuu paljon vähemmän ihmisiä, viime vuonnakin vain 88 ihmistä. 

Vain 88?! Tuossa on tuo 88 liikaa.

Kyllä, mutta ennen hukkui enemmän. 

Eri

Vierailija
84/86 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin, mutta osasin uida. Meillä oli myös kotona opetettu se raja mitä ei saa ylittää. Kävimme uimassa paikoissa, jossa ei äkkisyvää tule. Itse opin uimaan joenrannassa alle kouluikäisenä. Äiti käveli kohtaan, jossa ei äkkisyvää ja virtausta. Olisikohan äidillä ollut vettä nivusrajaan. Kahlasin siihen kohtaan ja vesiraja tuli selväksi. Sen jälkeen uin rantaa kohden. Isompana vesiraja oli sama kokooni nähden. Kyllähän näillä opeilla varttuessaan hallitsee sitä vesirajaa. Äiti opetti myös kellumaan. Hän perusteli kellumista siten, että jos ei jaksa uida. Siinäkin mentiin pää rantaa kohden, kunnes peppu osuu pohjaan. Moniko vanhempi vielä näin opettaa? Minä opetin omani. Vm-71

Kyllähän uimataitoisiakin on hukkunut.

Vierailija
85/86 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietin kesät neljä vuotiaasta siihen asti kun sain ekan kesätyön uimarannalla. Aamulla lähdettiin heti kun herättiin ja kun vanhemmat pääsi töistä tulivat hakemaan pois. Paljon meitä oli mukuloita siellä plutaamassa ja joka kesä käytiin uimakoulua. Taisin olla 8 kun suoritin uimakandin ja seuraavana kesänä maisterin, suunnilleen kaikki osasivat uida hyvin. Ranta oli sellainen missä oli erikseen matala lasten ranta ja ranta missä oli laiturit ja hyppytelineet. Ja olisihan se ollut noloa jos uimataito olisi ollut niin huono ettei olisi voinut tulla hyppäämään laiturilta ym. Se oli kunnia-asia että osasi uida niin hyvin että pääsi laiturille!

Niiltä vuosilta muistan sillä järvellä yhden hukkumistapauksen, aikuinen mies oli pudonnut moottoriveneestä. 

Vierailija
86/86 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 70-luvun lapsi ja kyllä silloin hukkui moni. Yritin löytää tilastoja

"Suomessa hukkumiskuolemia oli 1970-luvulla keskimäärin 377 vuodessa, mikä oli merkittävästi vähemmän kuin esimerkiksi 1930-luvun huippulukemat (986 ihmistä) tai 1960-luvun keskiarvo (419 ihmistä). Vaikka 1970-luvun luvut tuntuvat suurilta nykymittapuulla, hukkumiskuolemien määrä on trendinomaisesti vähentynyt 1930-luvulta lähtien ja jatkoi vähenemistään 1980-luvulla 260 kuolemaan. "

Nykyään hukkuu paljon vähemmän ihmisiä, viime vuonnakin vain 88 ihmistä. 

Vain 88?! Tuossa on tuo 88 liikaa.

Kyllä, mutta ennen hukkui enemmän. 

Eri

Just näin tuo VAIN oli vertaus aiempiin hukkumiskuolemiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan