Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erakkoudesta haaveilijat, kysykää jos kiinnostaa tämä elämäntyyli

Vierailija
25.07.2025 |

Olen erakkonainen.

Tai tietty riippuu miten määritellään, mutta asun metsässä, tapaan ihmisiä tyyliin kerran viikossa ja olen tyytyväinen elämääni.

Tiedän että teitä tällaista elämää toivovia on muitakin. Vastaan kysymyksiin siihen saakka kunnes väsyn (realistisesti noin kaksi tuntia).

Ja en tosiaan tiedä Skodan hihnanvaihdosta, eli vastaan ainoastaan tähän elämäntyyliin liittyviin kysymyksiin, enkä ns. huumorikysymyksiin. Normien huumori ei kiinnosta minua.

t. Vapaa

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jaksat pitkää talvea niin yksin? Asutko enemmän Pohjois- vai Etelä-Suomessa?

Etelä.

Mulla on myös vahva mielikuvitusmaailma. Tarkoitan sillä, että mulla on mielikuvitusystäviä.

Talvi on kyllä oikeasti paha. Vaikeinta on nousta aamuisin tekemään niitä asioita mitkä pitää muun yrityksen pinnalla. Olen kuitenkin selviytynyt jo monesta talvesta, että ehkä pystyn tähän. 

Mutta totuus on, että se on kovaa. Ja todellakin pidän kesästä. 

ap

Vierailija
22/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kysy kun oli liian kovat vaatimukset, että mitä saa kysyä

Sori.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Facebookissa tai instassa? Jos olet, niin päivitätkö sinne tekemisiäsi, kommentoitko muille ja montako kaveria listoilla on?

Vierailija
24/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla turvahälyttimiä talossa? Jos ei, niin etkö pelkää, että joku murtautuu sisään?

Vierailija
25/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun erakkona kerrostalossa pk-seudulla. En todellakaan nää ihmisiä joka viikko. Lähimmän naapurin oon nähny vuosia sitten. Yleensä menee joitain kuukausia, että törmään sattumalta johonkin naapuriin. Tänä vuonna kaikki kotoa poistumiset on liittyneet pakollisiin sairauden hoitoihin (mm. sydämen rytminsiirto). Kotonani on viimeksi käynyt vuosia sitten (ehkä 3 v sitten?) poliisi tarkastamassa, olenko elossa. 

Eniten itseäni huolettaa, miten sosiaalinen eristäytyneisyys vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin etenkin muistiin.

Vierailija
26/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito erakko ei roiku vauvapalstalla tai millään muullakaan palstalla

Vierailija
27/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko elämäntavassa tullut vastaan jotain yllätyksenä, jotain mihin et osannut varautua ennen kuin erakoiduit? Hyvää tai huonoa. 

T. Erakkoudesta haaveileva :)

Hyvä kysymys. Käytännössä pahinta on täältä metsästä pois pääseminen talvimyräkän jälkeen. Pitää olla kunnon talvirenkaat ja suhteet auraajaan. 

Ylipäätään täällä maalla toimitaan suhteilla. Kun tarvin mitä tahansa, onpa se likakaivon tyhjennys tai tien auraaminen tai metsurin palvelut, olennaista on olla se joka tunnetaan ja josta pidetään. 

Olen useammin kuin kerran joutunut tilanteeseen, jossa asiat ei ensin edenneet, mutta sitten mainitsin tuntemani paikallisen henkilön, ja yhtäkkiä kaikki aloikin sujua.

Kaikille pitää olla kiltti ja osoittaa arvostusta, ja sitten hommat sujuu.

ap

Vierailija
28/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko Facebookissa tai instassa? Jos olet, niin päivitätkö sinne tekemisiäsi, kommentoitko muille ja montako kaveria listoilla on?

En. EI ja EI.

Ja vielä kerran EI. 

ap

Vierailija
29/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla turvahälyttimiä talossa? Jos ei, niin etkö pelkää, että joku murtautuu sisään?

En pelkää juurikaan. Kuuden asumisvuoden jälkeen laitoin ketjun oveen, mutta se oli ihan omaa vainoharhaisuuttani. Mitään murtautumisen yritystä ei ole ollut.

Ase mulla kyllä on, että jos joku jotain yrittää, hän katuu.

ap

Vierailija
30/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No jos ihan rehellinen olen, välillä tulee se tunne että olen liian yksin. Ja ajatus siitä kuka tulee vuoteeni viereen jos sairastun vakavasti. "

Luen juuri kirjaa nimeltään "Erakot". Siinä kerrotaan monista maamme erkoista, ja tulee esiin, että useimmat heistä ovat olleet vähintään fyysisesti oikein hyvässä kunnossa, osa myös ryypiskelystä huolimatta. Jotkut haastateltavat mainitsevat arvelevansa terveytensä salaisuudeksi juuri erakkouden, ja sen mukanaan tuoman runsaan ulkoilun sekä luonnossa oleskelun. Eli kenties selviät itseksesi jopa kokonaan sairastumatta siellä metsässä. Itse en ole ollut käytännössä lainkaan kipeänä sen jälkeen, kun lakksin olemasta tekemisissä ihmisten kanssa lähes täysin. Kirjan erakot kertovat myöskin ajoittaisesta yksinäisyyden tunteesta, jonka he ovat kuitenkin oppineet hyväksymään, koska elämäntavassa on niin paljon muuta hyvää.

En itse ole täysin erakko, mutta pyrin siihen, kun olosuhteet sallivat.

Onnea ja menestystä!

Vierailija
31/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On päiviä jolloin ei kukaan viestittele"

Sä mikään erakko ole.

Vierailija
32/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Määrittele sitten minut ei aidoksi erakoksi. Mulla on nettiyhteys ja toive olla yhteydessä ihmisiin.  Sori.

ap

Vierailija
33/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei ap oo erakko millään määrittelyllä. Ihan mielenkiintoinen elämäntapa silti.

Vierailija
34/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko elämäntavassa tullut vastaan jotain yllätyksenä, jotain mihin et osannut varautua ennen kuin erakoiduit? Hyvää tai huonoa. 

Hyvä kysymys. Käytännössä pahinta on täältä metsästä pois pääseminen talvimyräkän jälkeen. Pitää olla kunnon talvirenkaat ja suhteet auraajaan. 

Ylipäätään täällä maalla toimitaan suhteilla. Kun tarvin mitä tahansa, onpa se likakaivon tyhjennys tai tien auraaminen tai metsurin palvelut, olennaista on olla se joka tunnetaan ja josta pidetään. 

Olen useammin kuin kerran joutunut tilanteeseen, jossa asiat ei ensin edenneet, mutta sitten mainitsin tuntemani paikallisen henkilön, ja yhtäkkiä kaikki aloikin sujua.

ap

Sinä tapaat ihmisiä, ylläpidät suhteita ym. joten sinä et ole erakko. Erakot ovat yksin ilman ihmiseuraa.

Vierailija
35/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erakko elämää kiinnostaa myös minua. Elän nyt osittain erakkona kaupungissa, käytännössä työpaikka on ainoa paikka missä näen muita ihmisiä kauppareissujen ohella. Kaupungissa pitää vaan olla tosi paljon kotona koska jos menen ulos niin siellä näen muita ihmisiä. 

Ap mistä sinä saat elantosi? Minä sijoitan ja säästän suurimman osan palkastani jotta voisin päästä aikaisemmin pois työelämästä ja voisin muuttaa juuri metsän keskelle asumaan. 

M34

Vierailija
36/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Määrittele sitten minut ei aidoksi erakoksi. Mulla on nettiyhteys ja toive olla yhteydessä ihmisiin.  Sori.

ap

Erakko tarkoittaa ihmistä, joka elää eristäytyneenä muusta yhteiskunnasta. Et siis ole erakko koska pidät yhteyttä yhteiskuntaan netin välityksellä

Vierailija
37/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Näinhän se on, että ihmiset määrittelee asiat eri tavoin.

Nyt sinun kannalta valitettava totuus on, että minua ei oikeastaan haittaa mitä sinä minusta ja minun mahdollisesta erakkoudestani tai sen puutteesta ajattelet.

Halusin kertoa ihmisille miten itse elän, ja annoin tässä ketjussa mahdollisuuden kysyä jos jota kuta kiinnostaa. Kiva että monia on kiinnostanut.

ap

ap

Vierailija
38/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut syrjäseudulla syrjäkylällä. Vietän siellä edelleen paljon aikaa. Naapuriin lähes kilometrin, kauppaan 20 km, kaupunkiin 60 km. 

Kylällä itseni lisäksi on monia ihmisiä, jotka elää suunnilleen kuvailemallasi tavalla. En koskaan ole ajatellut itseäni tai heitä erakkona!

Vierailija
39/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap milloin viimeksi olet harrastanut seksiä? 

Vierailija
40/59 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, että onko pakko asua metsässä tai kaukana muista, että on erakko. Asun ihan kaava-alueella, mutta elän erakkona. En ota mitään kontaktia naapureihin, elän omissa oloissani. Luultavasti pitävät kylähulluna, mutta eipä se haittaa. Yksin olessa voi pukeutua miten haluaa tai olla pukeutumatta. Ovikellon soittajia katson ikkunasta ja harvoin viitsin avata ovea. Kaupassa käyn noin kerran kahdessa viikossa ja puhelut jää kassalla sanoihin moi ja kiitos. Suku ei juuri ota yhteyttä, mikä on sekin hyvä. Vaivaannuttavia vierailuja, kun ei ole mitään yhteisiä puheen aiheita. Pitäisi ryhtyä puhumaan yksin, ettei puhekyky kokonaan katoa. Hyvää päivän jatkoa kaikille erakoille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän