Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varoitus palstauleille: Nyt tarkkaillaan työttömien somea! (yle)

Vierailija
25.07.2025 |

Yle on paljastanut Keha-keskuksen sisäisen ohjeen, jonka mukaan työvoimaviranomaiset voivat tarkkailla työttömien sosiaalisen median tilejä. Jos epäillään, että työtön salaa tulojaan tai työllistymistään, virkailija voi googlata hänen nimensä tai tarkistaa sometilit. Ylen esimerkissä sarjakuvapiirtäjä menetti viiden vuoden tuet, koska hän oli myynyt satunnaisesti vanhoja kirjojaan Facebookissa. Viranomaisten on lain mukaan kerrottava työttömälle, jos hänen someaan on tutkittu.

Hyvä että vihdoin joku tekee jotakin! En ymmärrä, miksi tästä valitetaan. Jos työtön käyttää aikaansa kirjojen myyntiin, somettamiseen ja kaikenlaiseen puuhasteluun, niin kai se nyt vähän herättää kysymyksiä. Eikö työttömän pitäisi keskittyä työnhakuun eikä päivittelemään Facebookiin lomakuvia tai 'projekti kuosissa' -postauksia? Minä ainakin olen maksanut veroja koko elämäni ja ihan mielelläni näen, että rahoillani ei tueta luovaa lorvimista

Kommentit (143)

Vierailija
41/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. 

Vierailija
42/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin Satonen veti. Tähän päälle  persujen kaavailemat Kela-etsivät, niin alkaa demokraattinen Suomi olla menetetty lopullisesti.

Ja poljettu porukka vain kääntää poskea.

Go Finland!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa ei kerrottu henkilön työttömyyden jatkumisen syistä mitään, mutta kieltämättä itsekin mietin, että miksi on ollut jo 5 v työtön? Jos on terveysongelmaa, niin ok, mutta en vain ymmärrä, miten ihmiset onnistuu välttämään töihin joutumista noinkin kauan? Itse kun olin pienen hetken työttömänä, niin työkkäristä oltiin hyeenan lailla kimpussa. Työllistyin omatoimisesti ihan ilman työkkärin palveluja, mutta kyllä olisi käynyt ihan jo työstä se työn välttelykin, niin intensiivistä se yhteydenpito oli työkkärin puolesta. 5 vuotta ilman jotain pätevää terveydellistä syytä on jo melkoista taituruutta. Ammattisuojakin oli silloin vain 3 kk, onkohan sitäkään enää ollenkaan? Tuossa ajassa ihan varmasti olisi ehtinyt tehdä sun mitä hanttihommaa määräaikaisia pätkiä. 

Luuletko että Suomessa on sarjakuvatehtaita, johon sarjakuvapiirtäjät voi mennä tuosta vaan töihin? Kasva aikuiseksi ja lopeta jankkaamasta mistään ammattisuojasta.

Vierailija
44/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairasta vainoa, kai vanhoja tavaroita voi myydä pois. kyse ei edes ollut laittomasta pimeästä työstä.mulla ei ole somea ja jotkut työnantajat vaatii facebook tms.tlejä mainontaan. 

eli kun työtön pitää somea jota jotkut työilmotukset vaatii, niin kelan ja te palvelun tantat vaatii sen lopettamista.sairasta paskaa taas,pahuutta valtiolta.

Vierailija
45/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa ei kerrottu henkilön työttömyyden jatkumisen syistä mitään, mutta kieltämättä itsekin mietin, että miksi on ollut jo 5 v työtön? Jos on terveysongelmaa, niin ok, mutta en vain ymmärrä, miten ihmiset onnistuu välttämään töihin joutumista noinkin kauan? Itse kun olin pienen hetken työttömänä, niin työkkäristä oltiin hyeenan lailla kimpussa. Työllistyin omatoimisesti ihan ilman työkkärin palveluja, mutta kyllä olisi käynyt ihan jo työstä se työn välttelykin, niin intensiivistä se yhteydenpito oli työkkärin puolesta. 5 vuotta ilman jotain pätevää terveydellistä syytä on jo melkoista taituruutta. Ammattisuojakin oli silloin vain 3 kk, onkohan sitäkään enää ollenkaan? Tuossa ajassa ihan varmasti olisi ehtinyt tehdä sun mitä hanttihommaa määräaikaisia pätkiä. 

pitkäaikaistyöttömien on vaikea löytää töitä, koska työnantajilla/rekrytoijilla

Niin, tai sitten nämä henkilöt ei oikeasti ole olleet/ ole valmiita lähtemään ihan mihin tahansa paskahommaan. Kuuleehan täälläkin jatkuvasti, että "ei kannata", jos palkka on pieni. Itse teen sellaisia töitä, joihin ei todellakaan ole tunkua, joihin haetaan joka vuosi työntekijöitä, mutta ei saada edes niin paljon hakemuksia, että voisi tehdä minkäänlaista valintaa parhaista. Työ on raskasta, työskentely olosuhteet rankat ja palkka pieni. Koulutusta ei tarvitse, mutta saapa edes cv:n täytettä. 

Vierailija
46/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että Suomessa on sarjakuvatehtaita, johon sarjakuvapiirtäjät voi mennä tuos

Tai sitten sinä, kun et ymmärrä lukemaasi tai luet rivien välistä jotain mitä siellä ei ole. 

Vierailija
47/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että Suomessa on sarjakuva

Äläpä jauha paskaa. Pistä linkki omiin sarjakuviin niin katsotaan mikä on taitotasosi.

Vierailija
48/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pitkäaikaistyöttömien on vaikea l

aikoinaan itse olin pitkäaikaistyöttömänä ja aika selvää oli, että jos minua ei sorsittu lapsentekoiän vuoksi, niin sitten jostain muusta täysin typerästä syystä. Kun ei uskallettu kysyä minulta itseltäni, vaan tehtiin oletuksia.  Olen ilmeisesti sellainen tyyppi, että minua on todella vaikea tyypitellä ja silloin ihmiset alkaa helposti projisoda. 

Vierailija
49/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sairasta vainoa, kai vanhoja tavaroita voi myydä pois.

Eikö kyse ollut sarjakuvataiteilijasta, joka myi omia julkaisujaan? Tuskin kukaan puuttuisi jos sarjakuvataiteilija myisi kirppiksellä Vansin lenkkarit tai vanhoja tupperwareja, joita ei enää tarvitse, mutta jos kyseessä on oman tuotannon myyminen niin se tekee asiasta täysin eri asian.

Voithan sinäkin myydä vanhan Ikea- sohvasi, mutta jos itse käsin teet verstaalla suuria puisia ruokapöytiä alusta saakka, ja alat niitä myymään, asia muuttuu.

Vierailija
50/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anonyymeistä tileistä on etua. Vinkki vaan.

Vierailija
51/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa jaksetaan aina keskittyä olennaisiin asioihin. Varmaan siksi meidän taloudella meneekin niin hyvin,.

Vierailija
52/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole sometilejä mistä tunnistaa mitenkään.

Vierailija
53/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimaviranoimaisilla ei ole mitään pääsyä yksityisten sometilien logitietoihin. Maailmassa on kymmeniätuhansia erilaisia somealustoja ja foorumeita.

Vierailija
54/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai somessa omalla nimellä ketkään muut ookaan kuin boomerit, ja ne on jo muhkeilla eläkkeillään.

Vierailija
55/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anonyymeistä tileistä on etua. Vinkki vaan.

Ei ole koskaan muuta ollutkaan. Eikä tule koskaan olemaankaan.

Vierailija
56/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis työviranomainen tuosta vaan googlaa kaikkien tiedot näkyviin omalta ihmekoneeltaan kaikkien salasanojen ja kirjautumisien läpi? No nyt nyt. Nehän on etevämpiä kuin Pentagon!

Vierailija
57/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamat harrastavat ammattimaista tavaran myyntiä joista hyvin tuloja. 

Vierailija
58/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän tulisi hakea töitä 24/7/365? Mitään muuta ei saisi tehdä tai se on lorvailua? Välillä huudetaan tee itse omat rahasi, älä revi minun selkänahastani ja kun joku tekee sitä omaa rahaa pidetään huijarina ja rikollisena joka tekee rahaa minun selkänahasta revityllä ajalla.

Vierailija
59/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sairasta vainoa, kai vanhoja tavaroita voi myydä pois. kyse ei edes ollut laittomasta pimeästä työstä.mulla ei ole somea ja jotkut työnantajat vaatii facebook tms.tlejä mainontaan. 

eli kun työtön pitää somea jota jotkut työilmotukset vaatii, niin kelan ja te palvelun tantat vaatii sen lopettamista.sairasta paskaa taas,pahuutta valtiolta.

Ja samalla käsketään verkostoitumaan ja some on osa sitä tänä päivänä. Tekee työtön niin tai näin hän tekee väärin ja häntä rangaistaan ja solvataan.

Vierailija
60/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi kirjojen myynti, no höh ja huh, sama kuin kirpparilla myö vanhaa roinaa! tuohon pitää hakea oikaisua. On eri asia jos myy ammattimaisesti eri tahoilta hankittuja kirjoja,julkaisuja. Sehän olisi antikvariaattitoimintaa.

Yleensä ne  omat kirjansa jotka kirjoittaanut aikoinaan tai joululahjakirjansa voi myydä vapaasti kun on luettu. Jotkin kirjat ovat ikuisia, toiset lähinnä kertalukujuttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan