Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varoitus palstauleille: Nyt tarkkaillaan työttömien somea! (yle)

Vierailija
25.07.2025 |

Yle on paljastanut Keha-keskuksen sisäisen ohjeen, jonka mukaan työvoimaviranomaiset voivat tarkkailla työttömien sosiaalisen median tilejä. Jos epäillään, että työtön salaa tulojaan tai työllistymistään, virkailija voi googlata hänen nimensä tai tarkistaa sometilit. Ylen esimerkissä sarjakuvapiirtäjä menetti viiden vuoden tuet, koska hän oli myynyt satunnaisesti vanhoja kirjojaan Facebookissa. Viranomaisten on lain mukaan kerrottava työttömälle, jos hänen someaan on tutkittu.

Hyvä että vihdoin joku tekee jotakin! En ymmärrä, miksi tästä valitetaan. Jos työtön käyttää aikaansa kirjojen myyntiin, somettamiseen ja kaikenlaiseen puuhasteluun, niin kai se nyt vähän herättää kysymyksiä. Eikö työttömän pitäisi keskittyä työnhakuun eikä päivittelemään Facebookiin lomakuvia tai 'projekti kuosissa' -postauksia? Minä ainakin olen maksanut veroja koko elämäni ja ihan mielelläni näen, että rahoillani ei tueta luovaa lorvimista

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien tavaroiden myynnistä ei synny tuloa, tappiollahan ne vanhat rojut aina myydään kun ei ne edes ole uudenveroisia enää missään tapauksessa.

Vierailija
82/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö työtön saa myydä tavaroitaan kirppareilla, Huutonetin kautta, Torin kautta, somen kautta? Mikä tekee siitä ammattimaista yrittämistä, jos se ei ole sitä muiden kohdalla?

Jos on tavaraa myydä, niin tulot siitä pitää vähentää tuista. Noitten tukien tarkoitus on olla viimeinen hätävara niille joilla ei ole mitään.

Ap

Vain toimeentulotuki on viimesijainen, työttömyystuella pitäisi pystyä elämään ihan normaalia elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä viranomais-kommunismia.

Vierailija
84/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnehän voi kirjoitella mitä vain. Vaikka että terveisiä täältä Balilta, vaikka oikeasti olisi Kontulassa.

Vierailija
85/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä olisi kansalaistulo 952€/kk, ei matalapalkkatyöläisten ei tarvitsisi anoa asumistukea, kun 952€ kansalaispalkka korvaisi sen ja eikä kela-tätien tarvitsisi pelätä tukien väärinkäyttöä, kun kansalaispalkkaa ei voi käyttää "väärin"

Ja miksi juuri 952€? No koska tylttömyyskorvaus on euron tarkkuudella 595€. Eli kun 595 jaetaan sadalla, tulee siitä 5,95. Kun 5,95 kerrotaan 8 ja vielä kerran 20, on tulos 952

Vierailija
86/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työttömyyskorvaus on tuki nimenomaan työttömyydestä, ei siihen varaton tarvitse olla. Ja omia tavaroitaan saa verottajankin mielestä myydä vähäisiä määriä ilman mitään seuraamuksia. Itsekin olen sekä työtön että työllinen (osa-aikatyö) ja parempina aikoina hankkimiani tavaroita olen myynyt nyt kun on kehnommat tulot. Samaan tilanteeseen saattaa joutua moni muu kun työt loppuu niin ammoin palkalla ostettu vähäkin omaisuus täytyy myydä kun työttömyyskorvaus on niin pieni ja syödäkin pitäsi.

Ja jos jotakuta kovasti kadehdituttaa niin voin kertoa esimerkin tältä keväältä...Seisoin 6h avoimella kentällä rompetoritapahtumassa (myyntipaikka maksoi 20€) tavaroideni kanssa, loppusaldona 104€., menisitkö itse?

Vierailija
87/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaa vain ettei ole puhelinta. Niin yksinkertaista ja pitää salaisennumeron.

Vierailija
88/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sossu huijaa ja jakaa vääriä tietoja te-toimistolle. On kysytty saanko vammaisen tukea. 

Vierailija
89/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien tavaroiden myynnistä ei synny tuloa, tappiollahan ne vanhat rojut aina myydään kun ei ne edes ole uudenveroisia enää missään tapauksessa.

Tiedän tapauksen jos tuttu ilmiantaa esim. Nettikirppis myynnit ja sossut ja kela kyttää joutuu maksaa tuet  takaisin ja oikeuteen. Kaikki tilit pitää olla esillä kelalle. Nyt valjastaa te toimiston samaan, kyselee ihme oletuksia tuloista. Kaikki tulot lasketaan yhteen jos voivat. Ja vaikka ei voisi niin epäilee. Minulle tuli syytös tulot ei selvillä vaikka näkevät ne kelasta. Te toimisto ei kuulemma näe mitään. 

Vierailija
90/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-toimisto laittoi selvityspyynnön kysyi saanko kuntoutus tukea. Oletti että saan paljon rahaa. Olen täysin terve. Heille mennyt aiheeton ilmianto tuloista joita ei ole. Eivät kuulemma saa kela tietoja, vaikka muut virkailijat ne saa. Koska pulju siirtyi kunnalle siitä on haittaa. 

Vierailija
91/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stasimeininkiä. Keskittyisivät tärkeimpiin asioihin kuin työttömien syyllistämiseen. Oikeistopoliitikot on paskonut tän maan työmahdollisuudet.

Aivan sama, rahasta pitää maksaa veroja ja jos sitä saa ei tarvitse työttömyystukia.

Vierailija
92/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi - ja lastenhoitajilla."

https://yle.fi/a/74-20145910

Siitä on hyvin lyhyt aika kun kaikkia työttömiä komennettiin opiskelemaan lähihoitajiksi.

Vierailija
93/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On on olemassa yksi ratkaisu joka poistaa kaikki tähän liittyvät ongelmat; kansalaistulo.

Jos meillä olisi elämäntilaasteesta 100% riippumaton kansalaistulo, ei tarvitsisi käyttää resursseja muiden kyyläämiseen. 

Mutta keitä sitten haukuttaisiin?? Näköjään työttömiä tarvitaan yhteiskunnan sylkykupiksi ja pompoteltaviksi, miten työssäkäyvät (osa) sitten voisi tuntea ylemmyyttä?

Vierailija
94/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin joskus muutama vuosi sitten rautakauppaan keskellä päivää äidin kyydissä, kaksi eri kertaa, jotka olivat kaukana toisistaan. Muuten en käy siellä ikinä. Kummallakin kerralla kel*sta soittaa joku täti tehdäkseen kyselyn joistakin asiakaspalveluaiheista ja sanon etten voi puhua kun on melua ympäristössä. Tiesikö joku missä sijaintini on? Miten. Muutenhan tuo ei ole mahdollista samassa kohdassa ja numeroani en enää laita mihinkään sekä muut syyt. Puhelin oli silloin H kirjaimella alkava merkki, nyt on eri ja silloin olin fb, en enää.

Ja siis rautakaupan pihassa kummallakin kerralla. Melkein sama kohta.

Ajatteletko tosissasi että Kelassa työntekijä jostain salaiselta sivulta kyttää aamusta iltaan juuri sinun sijaintiasi, ja heti kun menet rautakauppaan, hän ottaa puhelimen ja soittaa sinulle, koska ..

Kyllä on myös tuollaisia osa. Minulle osui kohdalle kela työntekijä jopa teki aiheetta huoli ilmoituksia, sossuilla oletus kauhea sairas juoppo jota en ole. Sitten postitti tahalteen 40 sivuisia kirjeitä vanhaan osoitteeseen ja syytti ei haettu. Vaikka heidän piti säästää paperi kuluissa. Kummasti myös hävisi tiliotteita, jotka piti uudestaan lähettää netissä kun postissa hävisi muka aina. Joku meni niin pitkälle ilmoitti myös työstä jota ei ole, ei vaivauduttu veroja yms. Tarkistaa, vain oletus on. Sama työntekijä on aina vain ja pitää 3 tunniksi ruokatauot. 

Vierailija
95/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö työtön saa myydä tavaroitaan kirppareilla, Huutonetin kautta, Torin kautta, somen kautta? Mikä tekee siitä ammattimaista yrittämistä, jos se ei ole sitä muiden kohdalla?

Saa myydä omia tavatoitaan, joita ei ole vain myyntiä varten hankittu. Ylen 5 vuotta työttömänä ollut sarjakuvataiteilija oli kaupannut omia tuotoksiaan.

Vierailija
96/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinnehän voi kirjoitella mitä vain. Vaikka että terveisiä täältä Balilta, vaikka oikeasti olisi Kontulassa.

Tekoälyllä voi muokata myös videon balilla

Vierailija
97/143 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sairasta vainoa, kai vanhoja tavaroita voi myydä pois. kyse ei edes ollut laittomasta pimeästä työstä.mulla ei ole somea ja jotkut työnantajat vaatii facebook tms.tlejä mainontaan. 

eli kun työtön pitää somea jota jotkut työilmotukset vaatii, niin kelan ja te palvelun tantat vaatii sen lopettamista.sairasta paskaa taas,pahuutta valtiolta.

Ja samalla käsketään verkostoitumaan ja some on osa sitä tänä päivänä. Tekee työtön niin tai näin hän tekee väärin ja häntä rangaistaan ja solvataan.

Tavaroiden trokaaminen netissä ei ole verkoistumista.

Olen kuullut että työttömät tienaa hyvät massit ostamassa halvalla kirpparilta ja myymällä eteenpäin netissä. Puhutaan siis tonneista kuussa.

Että olet oikein kuullut... kyllähän se asia sitten varmaan niin on.

Varmaankin joku koijari jossain näin tekeekin, ja vetelee tonneja kuussa työmarkkinatuen päälle. Miten tämä liittyy Suomen (alati kasvavaan) työttömien joukon valtaosaan, on sitten eri kysymys.

Vierailija
98/143 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari seikkaa. Mitä työnnätte Suomeen erilaisia bling-bling jonneiluvideoita ja oikein työnnätte ettei somessa esiinnytä totuudenmukaisesti. Ylipäätään miksi pitää esittää kuinka hyvin menee vaikka väkisin, feikillä ja pikavipillä. Toinen juttu: mitä näpläätte jotain torikauppaa kaiket päivät ja silti olette olevinanne työttömiä. Kysymys kuuluu onko tuloja vai ei? Siis sentin senttiäkään? Lopettakaa kusettaminen ennenkaikkea itsellenne ja kelalle, hommautukaa eroon Kelasta ja työkkäristä. Sitten voitte myydä niitä kirjoja kun ette muuten saa. Joskin sen jälkeen voitte somettaa sitä saatanan somea ja myydä mielin määrin, toki verottajan kanssa yhteistyössä. Kyllä viranomainen tekee duuniaan umpimielisen systeemin ytimessä mutta kyllä on hallintoalamaisetkin umpimielisiä ja kädettömiä. Sitten on sitä nokkelaa jotka lopulta jouduttavat lopullista romahdusta, muttei kiinnosta vissiin. Mielestäni samaan tapaan kohta kuin tarinoissa neuvostoliitossa. Mitä varaa on sättiä ja epäillä ihan samasta puliveivauksesta edes maahanmuuttajia joilla on ristiään vielä kielimuuria ja kulttuuria. 

Vierailija
99/143 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Seisoin 6h avoimella kentällä rompetoritapahtumassa (myyntipaikka maksoi 20€) tavaroideni kanssa, loppusaldona 104€., menisitkö itse?"

Jos oikein ymmärsin on netto siis 84 euroa kuuden tunnin myyntityöstä. Ottamatta kantaa oliko tavara jälleenmyyntiä vieläpä tekee se 14 e tunnissa käteen pimeänä. Jos tämä olisi verojen esim. 30% jälkeen olisi tuntipalkka tasan 20 e/h, koska 20x0,7=14.

160 tuntia kuussa tuntipalkalla 20 e/h tekee 3200 e/kk. Ottamatta mitään lomia tai pekkasia ym lukuun. Vastaus kysymykseen on MENISIN. tämä juuri kertoo miten laskutaidottomia, vääristyneitä tai kohtuuttomia osa voi olla. Onko joku rompetorilla myyminen pois jostain vielä tuottavammasta joka jää tekemättä, ja mitä siitä myymisestä pimeästi pitäisi sitten oikein saada? Siellä rehottaa jo neuvostosysteemin rinnakkaistalous joten ihme jos ei kohta tule totaalinen verotarkastusisku kaiken jobbaamisen ja itse kerjätyn touhun takia! 

Vierailija
100/143 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omalla nimelläni fb:ssä, mutta muita henkilötietojani siellä ei näy. Samannimisiä ihmisiä Suomessa on taatusti monta. 

Miten työvoimavirkailija tietäisi, onko tili juuri minun? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän