Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surkea tekosyysi mikset osaa painelupuhalluselvytystä?

Vierailija
25.07.2025 |

Taito on osoittautunut tärkeäksi nykyään.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muuten sairaanhoitajatuttu, joka ei osaa

Aika moni ei osaa.

Moni menee shokkiin eikä kykene pelastamaan.

Vierailija
22/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n otsikko jo heti kertoo, että hän ei itse osaa! Syy on väärän termin käyttäminen. Pitkään aikaan ei ole enää puhallusta suosituksessa ollut mukana! Se on paineluelvytys ollut pitkään.

SPR ja Sydänliiton kursseilla puhalletaan. Aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tumma.

Vierailija
24/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit työelämässä olisit tietoinen, että työturvallisuuslain mukaan jokaisen työpaikan on varmistettava riittävä ensiapuvalmius.

Oli myös lukiossa pakollinen kurssi. 

Vierailija
25/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisten kunto riitä siihen ellei saa muita avuksi, ellei ole nuori tai hyvä kunto. Se voi olla yllättävän raskasta pumpata käsin tietyssä asennossa, jos ei voi olla polvillaankaan hyvin ja odotella apua. Tietysti jotain on pakko kokeilla, mutta onko se toinen terve tekemään sitä, jos omakin pumppu värisee. 

Vierailija
26/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä elvyttää ihmistä, joka muuten on kuolemassa.

Elvytyksen tuloksena syntyy erittäin heikkokuntoisia, vajaamielisiä ja neliraajahalvauksisia, jotka saattavat kärsiä vuosia, jos ovat elvytyksessä päässeet henkiin. Olen ollut 20 vuotta hoitoalalla ennen seurakuntapapin virkaa. Kammottavia tällaiset kohtalot.  Kynis.mi

Vierailija
27/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi rontata mukanaan myös jotain putkenpätkää että samalla voi puhallella sinne toisen saastaiseen suuhun, sillä mitään huulikontakteja ei todellakaan huvita tuntemattoman kanssa harrastaa.

Vierailija
28/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Työssä harjoitukset on pakolliset kaikille. Kuuluu jo opintoihin.

Osaatko kaiken mitä sulle on opetettu? Et. Eli ei valitettavasti ole mikään selitys se, että opinnoissa on joskus opetettu. 

Vierailija
29/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ei osaa.

Moni menee shokkiin eikä kykene pelastamaan.

Mun tutun kohdalla kyse oli osaamisesta. Kollega joutui ottamaan ohjat. Ihan itse kertoi. 

Vierailija
30/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä päivänä riittää että vaan painaa, ei tarvii puhaltaa tuntemattoman suuhun. 

t. terveystiedon ope

Päivitä osaamisesi. Ei riitä hukkuneen kohdalla. 

Vierailija
31/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tehnyt painelupuhalluselvytyksen aina väärin!!! 

Näin se menee. Lähes joka kerta on erilainen opetus. Milloin mitenkin. Välillä ei saanut puhaltaa, välillä pitää puhaltaa. Painelun määrä vaihtelee vuodesta toiseen jne. Mikä on oikea tapa? En tiedä.

Vierailija
32/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n otsikko jo heti kertoo, että hän ei itse osaa! Syy on väärän termin käyttäminen. Pitkään aikaan ei ole enää puhallusta suosituksessa ollut mukana! Se on paineluelvytys ollut pitkään.

Eipä muuten puhalleta. Tai en tiedä nykyään, mutta muutama vuosi sitten puhalluksia ei opetettu eikä niitä suositeltu tekemään.

Vierailija
33/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se menee. Lähes joka kerta on erilainen opetus. Milloin mitenkin. Välillä ei saanut puhaltaa, välillä pitää puhaltaa. Painelun määrä vaihtelee vuodesta toiseen jne. Mikä on oikea tapa? En tiedä.

Osaat jo käyttää nettiä. Hieman pidemmälle ponnisteleminen ei olisi vaatinut enää paljoa. Autan sinua:

https://www.terveyskirjasto.fi/spr00006

Vierailija
34/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole niin helppoa. Koulutuksessa meni nukke tilttiin ja opettaja sanoi että olin liian tehokas ja nopea. Se rytmi ei ole ihan helppoa löytää siihen paineluun. Ja en olen missään nimessä mikään väkivahva. Painelua 15 krt ja sitten puhallukset. Tärkeää ensin avata hengitystiet ja elottoman nenästä kiinni.

Vierailija
35/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä muuten puhalleta. Tai en tiedä nykyään, mutta muutama vuosi sitten puhalluksia ei opetettu eikä niitä suositeltu tekemään.

Jos muutama vuosi sitten on kauemmin kuin vuonna 2022, uskon. 

Vierailija
36/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampaan kertaan on opetettu. Ainoastaan koronan aikaan sanottiin ettei tarvitse puhaltaa - koulutettavien kesken tosin yhdessä todettiin että mielummin otetaan korona kuin katsotaan vierestä kun joku kuolee.

Anne-nukella kokeillessa on huomannut että vaikka tekniikka olisikin suunnilleen hallussa, niin voimaa tarvitsee enemmän kuin luulisi. En siis näilläkään opeilla tiedä kuinka hyvin tositilanteessa onnistuisi.

Vierailija
37/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muutama vuosi sitten on kauemmin kuin vuonna 2022, uskon. 

Itse asiassa tämä on vuodelta 2020

https://www.punainenristi.fi/ensiapu/ensiapuohjeet/elvytys/aikuisen-elv…

Vierailija
38/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hemmetissä sekin voi joka vuosi muuttua ja kuka siellä oikein päättää millä perusteella panellaanko nyt yhden kerran enemmän vai vähemmän ja puhalletaanko vai ei.

Vierailija
39/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit työelämässä olisit tietoinen, että työturvallisuuslain mukaan jokaisen työpaikan on varmistettava riittävä ensiapuvalmius.

Jos ymmärtäisit asiasta jotain, tietäisit ettei isossa yrityksessä riittävä ensiapuvalmius tarkoita, että jokainen työntekijä käy ea-kurssin

Vierailija
40/85 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaat jo käyttää nettiä. Hieman pidemmälle ponnisteleminen ei olisi vaatinut enää paljoa. Autan sinua:

Onko tuo varmasti ajantasainen opetus? Ettei se ole jo muuttunut?

Oikeasti. Miks elvytystapa oli sama vuosikymmeniä ja nyt sitä muutetaan parin kolmen vuoden välein? Miksi välillä pitää puhaltaa ja miksi välillä sitä ei suositella? Miksi painallusten määrä muuttuu ja miksi se välillä palaa takaisin samaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme