Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko terveysasemallasi hoidon tarpeen arvio järjestetty niin, että muut kuulevat?

Vierailija
25.07.2025 |

Pitääkö selostaa oireet esim. äänieristämättömillä vierekkäisillä luukuilla?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä hoitaja tekee sen puhelimessa kun sinne soittaa ja varaa ajan.

Vierailija
2/6 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä hoitaja tekee sen puhelimessa kun sinne soittaa ja varaa ajan.

Niin voi olla, mutta kysymys koskee paikan päällä tehtävän hoidon tarpeen arvion tietosuojaa.

"Lainsäädäntö ei edellytä, että jokaisessa terveyskeskuksessa, terveysasemassa, hammashoitolassa, liikkuvassa palvelupisteessä tai muussa toimintayksikössä/palvelupisteessä on mahdollisuus henkilökohtaiseen asiointiin välitöntä yhteydensaantia varten. Toimintoja hyvinvointialueilla järjestettäessä on edellisessä kappaleessa kuvattujen seikkojen lisäksi kuitenkin otettava huomioon myös järjestämislain 4 :n 1 momentin sääntely, jonka mukaan palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti, yhteen sovitettuina palvelukokonaisuuksina sekä hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita. Täten on huolehdittava siitä, että hyvinvointialueen asukkailla on mahdollisuus asioida myös fyysisessä toimintayksikössä/palvelupisteessä kohtuullisien etäisyyksien päässä ottaen huomioon alueen palveluverkko. Mahdollisuus paikan päällä asiointiin on olennaista myös erilaisiin häiriötilanteisiin, kuten mahdollisiin verkko- tai puhelinliikenteen häiriötilanteisiin, varautumisessa." https://stm.fi/documents/1271139/150123656/Hoitotakuuta%20koskeva%20ohj…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotushuoneen ja vastaanottotiskin välissä on suljettava lasiovi, ei kuulu muiden asiat. Hoitaja avaa oven napilla, samalla systeemillä voi estää väkivaltaisen potilaan pääsyn hoitajan lähelle.

Vierailija
4/6 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotushuoneen ja vastaanottotiskin välissä on suljettava lasiovi, ei kuulu muiden asiat. Hoitaja avaa oven napilla, samalla systeemillä voi estää väkivaltaisen potilaan pääsyn hoitajan lähelle.

Entä miten potilas voi estää väkivaltaisen hoitajan pääsyn potilaan lähelle?

Vierailija
5/6 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotushuoneen ja vastaanottotiskin välissä on suljettava lasiovi, ei kuulu muiden asiat. Hoitaja avaa oven napilla, samalla systeemillä voi estää väkivaltaisen potilaan pääsyn hoitajan lähelle.

Entä miten potilas voi estää väkivaltaisen hoitajan pääsyn potilaan lähelle?

Pysymällä kotona. En silti ole ainakaan itse ikinä tavannut väkivaltaista hoitajaa terveysasemalla.

Vierailija
6/6 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen käyttänyt sekä"omaa" terveysasemaa, terveyskeskuspäivystystä että tietyn erikoisalan päivystystä pitkäaikaissairauden vuoksi. Jos oireet tulevat arkena päivällä, menen terveysasemalle hoitajan arvioon koppiin, jossa on ovi ja umpinaiset seinät. Siinä asioita ei kuule kukaan. Sama juttu terveyskeskuspäivystyksessä, jos vaivat ovat muulloin. Yleensä hoitaja pyytää odottamaan lääkärin kutsua vastaanotolle, siellä riippuen lääkärin kokemuksesta hän joko määrä reseptilääkkeitä tai toteaa, ettei ole ihan hänen erikoisosaamista, että hän soittaa erikoislääkärille. Sitten taas aulaan odottamaan ja kohta uudestaan vastaanotolle. Siellä lääkäri kertoo, että päivystävä erikoislääkäri haluaa/ei halua tavata minua, jonka jälkeen joko tekee lähetteen erikoispäivystykseen tai määrä erikoislääkärin suosittelemat lääkkeet. Jos menen erikoispäivystykseen, niin siellä ei ole koppeja vaan toisistaan väliseinällä erotettuja luukkuja, jossa hoitaja katsoo lähetteen ja määrää jonopaikan erikoislääkärin jonoon...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän