Oletko koskaan kokeillut elää siten että suojelet itseäsi negatiivisilta jutuilta henkisen hyvinvoinnin takia, saitko tuloksia?
Esim. et vastaa puhelimeen jos joku negatiivinen ihminen soittaa ja et lue hänen viestejään ja et lue netistä mitään negatiivista tai katso/kuuntele negatiivista sisältöä jne? Kaikkea ei voi hallita mutta niitä mitä voit. Oliko siitä hyötyä?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikelta negatiiviselta ei kannata sulkea silmiään. Silloin elää valheellisessa positiivisuuden kuplassa. Mutta luonnollisesti voi ihan järjellä päätellä, että se auttaa omaa oloa, jos osaa asettaa rajat sille, mitä seuraa ja kenen kanssa on tekemisissä.
Olen eri mieltä. Maailma on täynnä kauheutta ja onnellinen elämä on mahdollista vain kun menee hyvään kuplaan. Eli asumaan hyvälle alueelle, hankkii hyvät ystävät, tuttavat ja ehkä hyvän puolison. Et tarvitse mihinkään negatiivisuutta. Tästä huolimatta voi tehdä hyvää. Elologisia valintoja yms. Kyllä kaikki kuplassakin elävät tiedostavat ongelmia. Niihin ei missään nimessä kannata sukeltaa yksityiskohtaisesti tiedostamisen vuoksi.
Maailma muuttuu paremmaksi kun onnellisten ja hyvin käyttäytyvien ihmisten määrä lisääntyy ja kupla on ainoa tie siihen. Eli karsii myrkyn pois elämästään.
Oikeassa elämässä ei voi suojautua täysin sairauksilta, kuolemalta, työttömyydeltä, riidoilta jne. Ne ovat osa elämää ja on harhaista kuvitella, että ilman niitä olisi mahdollista elää.
Tää puolisoni, josta kerroin edellä, panee telkan auki aina kun on ruoka- aika. Sit selostaa telkussa näkemiään tapahtumia. Ja sanoo, että kato kato tossa on se ja se.
Jos hänellä on kännykkä, ja lukee sieltä juttuja, niin selostaminen alkaa siinä syödessäkin. Monta kertaa olen sanonut, että ei nyt. Minä syön.
Ja että keskity siihen syömiseen. Kerran hän meinas tukehtua ruokaansa. Meni tiskialtaalle pää punaisena. Minä selkää takomaan.
Kaikki iltapäivälehdet, hesari ja uutiset oli 1kk katkolla, samoin kaikki some (mm. tämä myrkkypalsta). Ylen uutiset sai katsoa kerran päivässä. Puhelin nyt ei hirveästi muutenkaan soi. Puolisoa kielsin kertomasta mulle mistään nettiväännöistä. Teki oikein hyvää, sitten lankesin.
Kaikki muiden asioista juoruilevat ihmiset olen tiputtanut yksi kerrallaan pois. Eipä siinä monta tätiä jäänytkään..
Minulla ei ole sometilejä kuten face ja insta tai muu sellainen tili.
On sähköposti. Innokkaimmat on houkutellut faceen ja whatsappiin.
On se outoa, kun sanoin, että en lataa wa:a niin tyyppi lähettää oikein linkin, että lataa tosta.
Eipä löydy minun kommentteja facesta eikä muistakaan sellaisista, joissa sometilini (joita ei ole) näkyisi.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini lopetti korona-aikoina kaikkien uutisten seuraamisen. Hän on myös kieltänyt puhumasta itselleen mistään uutisesta. En esim. ole ihan varma tietääkö hän Ukrainan sodasta. En voi kysyä häneltä, koska hän on myös kieltänyt ottamasta puheeksi tai kritisoimasta sitä että hän ei enää seuraa uutisia. Hän perustelee valintaansa sillä että haluaa antaa hermostonsa levätä tms. Kiinnostaisi kysyä onko siitä ollut hyötyä, mutta em. syystä en uskalla. Siksi kysyn täältä. Niin siis onko siitä oikeasti ollut hyötyä hyvinvoinnille, te jotka olette kokeilleet.
ap
Jos uutisilla tarkoitetaan jotain mtv, yle, hesari, aamulehti, al jazeera, ilta-sanomat -uutisia niin sitten ymmärrän enemmän kuin hyvin että joku ei halua kuunnella. Nehän on vaan aivoja syövyttävää mitäänsanomatonta mössöä. Tyhjää muminaa. Valheita.
Tietämätön ei tarvii olla, eikä vältellä haasteita tai olla feikki-onnellinen.
Olen muuttanut toiseen kaupunkiin, jättänyt kaikki entiset tuttuni ja opiskellut uuden ammatin. Jos joku vanha tuttu tulee vastaan tai yrittää ottaa yhteyttä en reagoi mitenkään. Tosin masennun siitä muutamaksi päiväksi.
En ole tehnyt mitään pahaa kenellekään, ero vain oli niin rankka kokemus että haluan unohtaa kaiken. Siitä on jo yli 30 vuotta.
Itseään pitää suojella. Negatiivisuutta on niin paljon ympärillä. Pidän puhelimen äänettömällä ja valitsen ystäväni. Uutisissa vältän sotaa, murhia, politiikka ja pintajulkkiksia. En omista TV:tä. Yritän ajatella kauniita ajatuksia. Eläimet ja luonto tuo hyvää oloa. Ihmiset usein tuo ongelmia ja draamaa.
Olen kokeillut ja olen saanut tuloksia. Karua mutta olen laittanut välit poikki hyvin moneen ihmiseen koska kaikki vain tahtovat hyötyä itselleen tavalla tai toisella enkä minä jaksa oman ison perheen lisäksi sellaista. Sitkein ja negatiivisin on isäni, siitä onkin vaikea päästä eroon vaikka välimatkaa olenkin saanut. Hurjaltahan tämä tuntuu jos asiaa alkaa enemmän ajattelemaan mutta kyllä voin paljon paremmin nyt, en ole niin kuormittunut, enkä stressaa tai tunne että jotain pitää tehdä vain velvollisuudesta.
Välttelevää käytöstä ei katsota hyvällä psykiatrisissa piireissä, mutta tosiasia on, että nainen
Voi sillä säästää mielenterveytensä tai henkensä.
Olen, yritän keskittyä elämässä positiivisiin ja hyviin asioihin. En esimerkiksi välitä varsinkaan vapaa-ajalla olla tekemisissä sellaisten ihmiset kanssa jotka elävät negatiivisuudessa, ovat ilkeitä toisille jne. En oikeastaan välitä toisten mielipiteistä, teen asioita joita itse haluan ja mitkä kiinnostaa. Opin onneksi jo lapsena ajattelemaan, miten se mitä itse tekee ja miten itse toimii on tärkeintä, hyvin harvaa edes kiinnostaa toisten tekemiset tai olemiset, koska kaikki on niin keskittyneitä omiin asioihinsa. Mielestäni tämä toimii ihan hyvin, koen elämän mielekkäänä ja mielenkiintosena.
Minä olen aina ollut liian kiltti ja kohtelias. Nyt haluan suojella itseäni negatiivisuudelta ja niinpä täällä pihapiirissä, mihin keväällä muutin, lakkasin tervehtimästä tai hymyilemässä ääliöille, jotka reagoivat vain tölläämällä tai ignooraavat kokonaan. Nyt en edes katso päin. Näin ei tule itselle tyhmä olo.
Kaffebulla kirjoitti:
Asiat voi kohdata, niitä ei tarvitse vältellä.
Miks kohtais negatiivista paskaa jos voi olla myös kohtaamatta? Hyvinvointia se ei ainakaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikelta negatiiviselta ei kannata sulkea silmiään. Silloin elää valheellisessa positiivisuuden kuplassa. Mutta luonnollisesti voi ihan järjellä päätellä, että se auttaa omaa oloa, jos osaa asettaa rajat sille, mitä seuraa ja kenen kanssa on tekemisissä.
Olen eri mieltä. Maailma on täynnä kauheutta ja onnellinen elämä on mahdollista vain kun menee hyvään kuplaan. Eli asumaan hyvälle alueelle, hankkii hyvät ystävät, tuttavat ja ehkä hyvän puolison. Et tarvitse mihinkään negatiivisuutta. Tästä huolimatta voi tehdä hyvää. Elologisia valintoja yms. Kyllä kaikki kuplassakin elävät tiedostavat ongelmia. Niihin ei missään nimessä kannata sukeltaa yksityiskohtaisesti tiedostamisen vuoksi.
Maailma muuttuu paremmaksi kun onnellisten ja hyvin käyttäytyvien ihmisten määrä lisääntyy ja kupla on ainoa tie siih
Mitäs sitten, kun joku siitä hyvästä elämästäsi esim. kuolee? Silmät kiinni ja leikitään, ettei sitä tapahtunut?
Sitten kuolee. Ikävää ja surullista, mutta ainakin oman kokemukseni mukaan myös läheisen kuolema on helpompi sietää, kun on toisia läheisiä ja jotain mielekästä tekemistä elämässä, sekä niitä positiivisia asioita.
Kaffebulla kirjoitti:
Asiat voi kohdata, niitä ei tarvitse vältellä.
Kyllä negatiivisimpia tyyppejä kannattaa juurikin jättää kohtaamatta.
Mä katkoin välit kaikkiin negatiivisiin energiasyöppöihin ja käskin pahimman heistä kantaa itse ongelmansa.
Tylyä mutta nyt on sitä hyvää aikaa itselle eikä tarvitse stressata muiden asioista.
Mitäs sitten, kun joku siitä hyvästä elämästäsi esim. kuolee? Silmät kiinni ja leikitään, ettei sitä tapahtunut?