Reputatko PEth-testissä kun lomat loppuu?
Työnantaja voi nykyään saada tietoa työntekijänsä alkoholinkäytöstä jopa neljän viikon takaa. Tämän mahdollistaa työterveydessä käytössä oleva alkoholimarkkeritestaus eli PEth-testi, joka on nostanut suosiotaan työnantajien keskuudessa. Työntekijöistä on ylitarjontaa joten testin avulla on helppo löytää huonot työntekijät jotka kannattaa vaihtaa.
Kommentit (26)
Ei meidän työnantaja tuollaisia maksa...kaikki on minimissä. Ja en juo muutenkaan niin on ihan ensimmäisen maailman ongelma jollekin
Pitsan ja karkin syönti ei taida näkyä testissä? Joten en.
Meillä on kisa työkaverien kanssa kenellä korkein arvo (2000€ voittajalle). Kohta 4 viikkoa tissutellut joka päivä ja maanantaina verikokeet.
Olen niin onnellinen että tämä testi on olemassa! Olen täysin päihteetön ja olen sitä aina ollutkin, maksa kuitenkin on paskana. Aina tulee lääkärissä syyttelyä siitä, että ryyppäät kuitenkin, ja nyt voin käskeä suoraan tekemään tämän testin, jolloin käy ilmi että ei, en todellakaan käytä lainkaan alkoholia.
Jaa-a. Olen juonut tällä viikolla kaksi lonkeroa ja viime viikolla 8
On kyllä törkeää, että jos lomalla juot niin sinut saa laittaa palkattomalle sairauslomalle. Nuo testit pitäisi ajoittaa niin, ettei lomaryypiskely näy.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeks tuö testi kaikille vai?
Kyllä. Lain mukaan kahdesti vuodessa jokaisen on käytävä testissä ja jos arvot ylittyvät menettää ajokortin ja alkoholinosto-oikeuden, kunnes seuraava testi menee läpi. Myös ulkomaille matkustusta voidaan rajoittaa, jos on aihetta epäillä, että testissä hylätty on aikeissa juoda alkoholia.
Mun loma loppu monta viikkoa sitten. Ei kukaan oo mihinkään testiin kysellyt.
Irtisanomiset on muutenkin tulossa loman jälkeen niin yksi lysti. Näin vaan luottamusmiehen tuossa lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Lain mukaan kahdesti vuodessa jokaisen on käytävä testissä ja jos arvot ylittyvät menettää ajokortin ja alkoholinosto-oikeuden, kunnes seuraava testi menee läpi. Myös ulkomaille matkustusta voidaan rajoittaa, jos on aihetta epäillä, että testissä hylätty on aikeissa juoda alkoholia.
Se on itse asiassa neljästi vuodessa ja aina loman jälkeen. Jos reputtaa, joutuu jalkapuuhun kirkon eteen ja pakolliseen jumalanpalvelukseen kerran viikossa
Niin ne ajat muuttuu. Kun aloitin työt silloin joskus niin joka toisella oli aina maanantaisin krapula jota korjailtiin pitkin päivää. Perjantaisin ei monikaan ollut enää selvinpäin puolen päivän jälkeen. Ei kukaan mitään koskaan sanonut kun johtajat oli pahimpia juoppoja.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei hyvin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta saa puuttua työntekijän vapaa-ajan viettoon saati edes vaatia testiä.
Nämä ammatit vaativat tiettyä koulutusta, joten ei huolta ap. Voit jatkaa ryyppäämistäsi.
Miksi alkoholia ei saisi testata jos muitakin aineita saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Hauskaa tuossa on se että tällainenhan kohtelu on ihmisille, joiden valittu päihde on jokin muu kuin alkoholi.
Menetät työpaikkasi, saat sakot tai joudut vankilaan. Ja vain siksi, että kannabis, amfetamiini tai jokin muu päihde sattuu sopimaan sinulle paremmin kuin alkoholi.
Miksi?
Mä reputan mutta en pysty lopettamaan. 4 pulloa viinaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kisa työkaverien kanssa kenellä korkein arvo (2000€ voittajalle). Kohta 4 viikkoa tissutellut joka päivä ja maanantaina verikokeet.
Meillä arvotaan vain hikinen perjantaipullo. :(
Miksi työnantaja maksaisi tuollaisesta testituloksesta, kun harva tarjoaa edes perus verikokeita? Sitä paitsi mitä sillä tiedolla edes tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on alkoholia parempia ja vähemmän haitallisia päihteitä.
Työnantaja ei hyvin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta saa puuttua työntekijän vapaa-ajan viettoon saati edes vaatia testiä.
Nämä ammatit vaativat tiettyä koulutusta, joten ei huolta ap. Voit jatkaa ryyppäämistäsi.