Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa! Miksei minusta pidetä?

Vierailija
24.07.2025 |

En nyt halua sääliä. Jos käytöksessäni tai olemuksessani on oikeasti jotain mikä saa ihmiset aina varpailleen, kuulisin sen mielelläni että sen voi korjata.

Eli, ongelmani on se, että aiheutan ihmisissä jotenkin aina suoraan huonon ensivaikutelman. En tiedä mistä tämä johtuu. Olen luonnostani ehkä naiseksi vähän yrmeän näköinen, mutta pidän itsestäni huolta, olen hygieniasta tarkka ja olen aina siisti. Jos yritän sellaista pirteää jeejee okei hymyily - asennetta, tämä tuntuu aiheuttavan ihmisissä vielä pahemman puolustuskannan.

Tämä ei voi olla kuviteltua, koska elämässäni on ollut niin paljon tapauksia missä joku ei vastaa viesteihini ollenkaan tai hirveällä viiveellä (pomo, opettaja, tuttu...) kun tiedän että muiden kohdalla näin ei ole, tai minusta puhutaan pahaa selän takana. Muille mukava työkaveri ei voi sietää minua. Virheisiini tartutaan heti sillä oletuksella että olen tehnyt jotain pahantahtoisesti väärin, tai virheet jotka eivät ole tekemiäni sysätään heti minulle ja hämmästytään, että en ollutkaan se möhlijä. Toisaalta tämä ruokkii itsään monessa asiassa: koska olen ainoa jonka viestit sivuutetaan ryhmäkeskustelussa, en uskalla laittaa yhtäkään viestiä, ja minua pidetään huonokäytöksisesnä tai ylimielisenä koska en sano mitään.

Mistä tämä johtuu?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla tuokin

Vierailija
22/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset eivät halua myöntää. Tunnelman voi aistia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuointeja, lävistyksiä näkyvissä?  Hiukset kasvoilla roikkuvat?  Ryhti huono?

Vierailija
24/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset, naiset. Kasvun paikka. 

Vierailija
25/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Älä puhu negatiivisesti muista

- Kysele heistä

- Älä puhu itsestäsi, puhu heistä

- Älä neuvo

- Älä korjaa muiden virheitä

- Älä nolaa

- Tervehdi aina

- Anna pieniä lahjoja

- Kysele muilta neuvoja 

- Kiittelee

- Kehu muita

- DI 😎

Muuten hyvä lista, mutta kohta "Kysele heistä" ei välttämättä toimi positiivisesti.

Kyselyn kohde voi pitää kysymyksiä tungettelevina.  

Vierailija
26/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvailet ulkoista olemustasi muttet sitä, millä tavalla vuorovaikutat muiden ihmisten kanssa ja mistä asioista olet saanut negatiivista kommenttia. Mikäli tosiaan on niin, että törmäät jatkuvasti eri asiayhteyksissä eri ihmisten kanssa tähän samaan ongelmaan, on vuorovaikutustyylissäsi todennäköisesti jotain sellaista häiritsevää, jota et itse tiedosta. Ehkä töksäyttelet asioita ja vedät asioista/ihmisistä liian äkkinäisiä johtopäätöksiä, yrität olla rento ja hauska mutta muut kokevat juttusi loukkaaviksi, et ole tilanteissa läsnä etkä keskity kuuntelemaan muita ja vastaanottamaan ohjeita. Nämä ovat vain arveluja, koska aloitusviestistäsi ei hirveästi pysty päättelemään mitään. 

Asiat vaihtelee, mutta tällaisia tilanteita on ollut esimerkiksi:

-Samalla vuosikurssilla ollut henkilö törmäsi kaveriini. Kaverini sanoi tuntevansa minut. Saman vuosikurssin henkilö sanoi että vaikutan jotenkin tosi ylimieliseltä ja ärsyttävältä. En ollut puhunut tälle ihmiselle elämäni aikana sanaakaan.

-Olin juuri tullut työvuoroon ja mainitsemani muille mukava työkaveri tuli vihaisena avautumaan että en voi jättää yhtä laitetta päälle. En yleensä edes käytä tätä laitetta enkä ollut ikinä unohtanut sitä päälle.

-Harmittelin työkaverille ettei pomoni ikinä vastannut mitään kun kysyin saisinko lisävuoroja yhdestä toisesta toimipisteestä. Siis ei vastannut ikinä tuohon mitään. Yhdelle toiselle työkaverille tämä oli vastannut samassa tilanteessa minuutissa.

-Jos kysyn apua, mielipiteitä, ihan mitä tahansa vaikka koulun tai työn ryhmächätissä, keskustelu joko hiljenee täysin päiviksi tai minut sivuutetaan täysin, vaikka asiani on sellainen akuutti mihin pitäisi tarttua.

Yritän olla juuri tuon muiden ärsyttämisen takia mahdollisimman neutraali. En töksäyttele, mutta en ole tuppisuunakaan. Kyselen muiden asioita, mutta en tungettele. Yritän olla niin mauton ja hajuton ettei mihinkään sanomaani voi tarttua negatiivisesti. Ei silti toimi, heti kun tulee jotain minkä voi tulkita ärsytyslinssin kautta, se tulkitaan niin. Ap

Vierailija
27/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma. Luulen että johtuu ulkonäöstä ja epävarmuudestani. Muhun ei luoteta ja mua pidetään tyhmänä. En pärjää missään, mua ei haluta mihinkään, en osaa mitään.

Kun yritän olla ihmisten joukossa, päädyn lopulta kotiin itkemään ja valvomaan yöni.

Kerran olin jo vakuuttunut että olen älyllisesti kehitysvammainen. Tein sen nettiälykkyystestin, sain 128 pistettä. En usko että se pitäisi paikkaansa, sillä kyllä minä olen tyhmä.

Toisaalta en halua ystäviä sillä en tiedä miten menetellään ja stressaisin tosi paljon. Samaan aikaan kuvitelmissani mulla voisi olla kanssakäymistä ihmisten kanssa. Rakastan ihmisiä, mutten pysty/osaa olla heidän kanssa.

Vierailija
28/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Kyse saattaa olla ilmiöstä josta käytetään nimitystä resting bitch face. Joidenkuiden ihmisten kasvojen ilme, silloin kun naama on peruslukemilla, on ilkeän tai ylimielisen näköinen. Siihen on kaksi vaihtoehtoista syytä: joko henkilön kasvoilla näkyy oikeasti alitajuisia kielteisiä tunteita tai sitten kyse on kasvojen anatomisesta piirteestä, esim. epäsymmetriasta, jonka toinen ihminen tulkitsee virheellisesti.

Hämmentäviä tilanteita saattaa syntyä kun jollakulla toisella on esim. huono itsetunto ja hän on erityisen herkkä paitsi näkemään ylemmyydentuntoa ja ilkeyttä toisten kasvoilla, myös kokemaan että oletettu ilme johtuu hänestä, että häntä ei hyväksytä tms.

Resting bitch face -ilmiötä on tutkittu tieteellisestikin. Naisilla resting bitch face -kasvot ovat huomattavasti yleisemmät kuin miehillä.

Miesten resting bitch face ei ole mikään bitch fa

Toisaalta eivät kaikki naiset, joilla on naama peruslukemilla kärsi toistuvista vääristä syytöksistä että ovat ylimielisiä yms. Joten ei tämä kokonaan seksismistä johdu, osittain kyllä. Esim. mua (nainen) on pidetty todella usein vihaisena kun en hymyile, kun taas mun kaveria (nainen) ei pidetä koskaan vaikka hän ei juuri koskaan hymyile.

Vierailija
29/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Kyse saattaa olla ilmiöstä josta käytetään nimitystä resting bitch face. Joidenkuiden ihmisten kasvojen ilme, silloin kun naama on peruslukemilla, on ilkeän tai ylimielisen näköinen. Siihen on kaksi vaihtoehtoista syytä: joko henkilön kasvoilla näkyy oikeasti alitajuisia kielteisiä tunteita tai sitten kyse on kasvojen anatomisesta piirteestä, esim. epäsymmetriasta, jonka toinen ihminen tulkitsee virheellisesti.

Hämmentäviä tilanteita saattaa syntyä kun jollakulla toisella on esim. huono itsetunto ja hän on erityisen herkkä paitsi näkemään ylemmyydentuntoa ja ilkeyttä toisten kasvoilla, myös kokemaan että oletettu ilme johtuu hänestä, että häntä ei hyväksytä tms.

Resting bitch face -ilmiötä on tutkittu tieteellisestikin. Naisilla resting bitch face -kasvot ovat huomattavasti yleisemmät kuin miehillä.

Mulla on miehenä nk. kuoleman katse, kun ajattelen, ja se taas herättää aitoa mielenkiintoa eräissä naisissa. Ihmiset ovat omituisia.

Vierailija
30/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

#15, 20, 27 ei minun kommenttejani.

.

Läpi elämäni saan palautetta hymyilevistä silmistäni ja kohteliaasta huomaavaisuudestani.

(Olin mm. peruskoulussa toistuvasti luokkani luottamusoppilaan ja kassanhoitajan rooleissa luotettavuuteni ansiosta).

Samoin myöhemmin elämässäni.

Pidän palstataukoa, en jää pidempään.

.

Nykyisessä yhteisössäni käytökseni muuttui nopeasti varautuneeksi luvattomien koti-invaasioiden jälkeen. Tämän lisään: Koin suurta tunnekylmyyttä ympäristöni osalta - kukaan paikallinen (paitsi serkkuni) ei osoittanut empatiaa kokemaani kohtaan esimerkiksi seuraavin kysymyksin:

- Koskiko joku sinuun? Anastettiinko omaisuuttasi?

- Miten voit? Miltä sinusta tuntuu?

- Varaammeko lukkosepän turvalukon asentamista varten?

- Koetko enää pystyväsi jatkamaan asumista kohteessa?

Tuli itse asiassa tunne, että asia aiheutti syvää nolouden tunnetta, että siitä on vaiettava; kiusallinen tapahtuma on suorastaan salattava.

Vierailija
31/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse voi olla tuosta yrmeydestä ja myös tietynlaisesta jyrkkyydestä tai negatiivisuudesta. Sanotko asioita liian suoraan tai töksäyttelevästi? Mieleeni tulee oman työpaikan ryhmächatista eräs, jota suorastaan pelätään. Kukaan ei halua vastata hänelle koska ei oikeasti tiedä mitä sieltä tulee takaisin. Hän on aika herkkänahkainen ja tulkitsee asioita helposti väärin ja tiuskii ihmisille. Myös hänen huumorinsa on aika outoa, jonkinlaista negatiivisesti värittynyttä itseironiaa josta ei oikein tiedä mitä siihen sanoisi. Nyt kun häntä mietin niin hän on valtavan itsekeskeinen ihminen. Kaikessa on kyse vain hänestä.

Tietynlainen negatiivisuus tulee mieleen myös noista esimerkeistäsi joita laitoit. Aika monessa olisi voinut olla kyse paljosta muustakin kuin juuri sinusta. Ehkä sinäkin tulkitset asioita negatiivisesti ja olet sen takia piikit pystyssä jonka ihmiset sitten huomaavat eivätkä pidä sinusta?

Vierailija
32/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko olla autismin kirjolla? 

Vierailija
33/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Sun kaveri voi olla vähemmän naisellisena pidetty muuten olemukseltaan niin häneltä ei odoteta ystävälliseltä näyttäviä kasvoja. Mulla on naispuolinen kaveri joka karskisti puhuva ja ja lyhyttukka, pukeutuu lippikseen ja huppariin jne. ja hän saa ihan rauhassa olla naama peruslukemilla.

Vierailija
34/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa asuja vielä:

Olin alkupuoliskolla runsaasti mukavia

jutteleva - piha, liiketilat, käytävä;

kaikki sosiaaliset kontekstit.

(Olen jopa halannut täällä muutamaa

ihmistä ystävällisenä eleenä).

Muutin käytöstäni tietoisesti 

vältteleväksi/omissa oloissa viihtyväksi

itsesuojeluvaistoni ja traumaoireilun

aktivoiduttua.

Lisäksi: en ole mukana missään paikallisten

ryhmächateissa. Tällä formulalla vedän

loppuun saakka, kunnes paikkakunnan

vaihdos ja uusi turvallisempi kotimiljöö..🙂

Vierailija
35/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos esimerkeistä, ap (viesti 26). Esimerkkisi ovat opiskelu- ja työpaikoilta. Ikävän moni opiskelu- ja työyhteisö on toksinen ja näissä ympyröissä on tyypillistä, että joku vain otetaan syystä tai toisesta silmätikuksi ja syntipukiksi, johon purkaa paineitaan ja jonka kustannuksella voi hetken kuvitella olevansa jotenkin parempi. On vaikea sanoa, miksi juuri sinut on pakotettu tuohon rooliin. Luulen, että jos esimerkiksi lähtisit työpaikaltasi, sinun tilallesi otettaisiin heti uusi nokittava. Kyse on siis yhteisön mädännäisyydestä.

Miten vapaa-ajan ihmissuhteesi toimivat? Saatko asiallista kohtelua kaveriporukoissa, tuletko juttuun perheesi ja sukulaistesi kanssa? Entä naapureiden tai muiden ei niin läheisten tuttujen kanssa? Miten on mahdollisen kumppanin ja hänen sukulaistensa ja ystäviensä laita? Miten sinua kohdellaan asiakaspalvelutilanteissa? Jos näissä ei ilmene ongelmia, niin silloin vika on ehdottomasti vain myrkyllisissä koulu- ja työpaikkaporukoissa. Välillä tuntuu, että se on silkkaa ydinfysiikkaa, kuka joutuu sen yleisen työpaikan sylkykupin ja vuosikurssin hylkiön rooliin. 

Vierailija
36/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla uskon tuon saman johtuvan siitä, että muut tulkitsee minut vihaiseksi ja pahalla päällä olevaksi vaikka olen ihan normaalin neutraalilla tuulella. Perusilmeeni on siis mitä ilmeisimmin todella yrmeä ja/tai tuo restingbitch ja sitten kun avaan suuni ja olenkin ihan normaalin mukava niin vastapuoli pitää minua oitis epärehellisenä koska saa minusta niin ristiriitaisia signaaleja.

Maskiaikana oli tosi outoa liikkua ihmisten ilmoilla, koska muut ihmiset suhtautui aivan toisella tavalla kuin mihin olin tottunut. Sitten kun maskiaika oli ohi niin olin taas se sama jota muut välttelee ja jopa vähän kuin kavahtaakin.

Vierailija
37/42 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savossa asuja vielä:

Olin alkupuoliskolla runsaasti mukavia

jutteleva - piha, liiketilat, käytävä;

kaikki sosiaaliset kontekstit.

(Olen jopa halannut täällä muutamaa

ihmistä ystävällisenä eleenä).

Muutin käytöstäni tietoisesti 

vältteleväksi/omissa oloissa viihtyväksi

itsesuojeluvaistoni ja traumaoireilun

aktivoiduttua.

Lisäksi: en ole mukana missään paikallisten

ryhmächateissa. Tällä formulalla vedän

loppuun saakka, kunnes paikkakunnan

vaihdos ja uusi turvallisempi kotimiljöö..🙂

Olen todella pahoillani kokemastasi. Onnea sulle uuden kodin etsintään. Valitsethan huolellisesti. Käy paikan päällä. Esitä  täydentäviä kysymyksiä. Olet todella kaiken hyvän ansainnut nainen!

Vierailija
38/42 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas. Olen pohtinut ihan toden teolla tuota miksi minuun suhtaudutaan niin nihkeästi useissa tilanteissa. Nyt viikon ajan olen ihan tietoisesti yrittänyt olla erityisen hymyilevä ja pirteän mukava. Siis oikein extrana. Mutta pari päivää sitten sattui taas tällainen tilanne, jossa uusi tapaamai ihminen sai minusta heti jotkut huonot vibat.

Menin ystäväni kanssa yhteen tapahtumaan jossa tapasin tämän ystävän kaverin. Olen kuullut tästä kaverista pelkästään hyvää, vaikuttaa mukavalta ja sydämmelliseltä ihmiseltä. Heti kun oltiin tavattu ja sanottu hei:t, tämän ilme jotenkin valahti ja kyseinen ihminen suhtautui jutteluuni oudosti. En udellut liikaa, en ollut hiljaa, mutta vastailin ja juttelin neutraaleja niitä näitä. Jos sanoin että kävin uimassa, oli tosi virkistävää, tämä töksäytti että hän ei voi sietää uimista. Illan kruunasi se että kun ystäväni ei saanut yhtä avainnippua auki laukun klipsusta ja pyysi minua auttamaan, tuo kaveri piti sellaisen vihaisen tuhahduksen ja nappasi sen kädestäni kun yritin auttaa. Kuulin jälkikäteen että tämä kaveri oli "alkuillasta niin ärtsyllä päällä".

Toki voi olla että kyseisellä ihmisellä oli vain huono päivä, mutta ihmetyttää miten se osui juuri siihen ajankohtaan kun tämä tapasi minut. Ehkä minussa on jotain mikä saa aikaan sen, että huonona päivänä ei koeta tarpeelliseksi piilotella sitä huonoa tuulta vaan olen jotenkin helppo kohde äksyilylle? Äh, en tiedä. Ap

Vierailija
39/42 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen riittää että olet erilainen muusta porukasta luonteeltasi,käytökseltäsi yms.. Ihmiset tyypillisesti kaveeraavat oman tyyppisten ihmisten kanssa klikeissään.Ei välttämättä sinussa ole mitään ns. "Vikaa".

Vierailija
40/42 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tunne, eli jotain juntteja joilla omat piirit..?

Yritä vain sitkeästi tuoda itseäsi esille. Toisaalta kannattaako se yhteisössä jossa on selvä arvotörmäys suvaitsevaisuuden suhteen. 

Ei susta ole mtn vikaa- he haluavat ehkä jonkun taviksen joka ei ole parempi. Ehkä susta onkin karismaa, et vain tiedä sitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän