Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperhe ja aika oman lapsen kanssa

Vierailija
24.07.2025 |

Hei,

Haluaisin vertaistukea ja mielipiteitä asiaan. Meillä on uusperhe jossa mulla tytär 8v. ja miehellä kaksi tytärtä 5v ja 7v. Huolenaihetta minulle tuo se että nykyään mulla ei oo kahdenkeskistä aikaa oman tyttären kanssa koska miehen 7v ottaa kaiken huomion mun tyttären kanssa eli toisin sanoen ei anna mun olla kotona tyttäreni kanssa edes hetkeä tekemässä jotain kahdestaan. 5v antaa eikä häiritse meitä. 7v ei ole tutkittu mutta minä sanoisin että ADHD oireet on aika näkyviä, koulussa ei ole tutkittu.

Alanko ottaa tyttären kanssa esim päivän viikosta kun saan jakaa hänelle sen huomion vai mitä tekisin? Meillä lapset viikko-viikko järjestelyllä ja lapset ovat siis samoilla viikoilla meillä. Koska haluttiin että pääsevät tutustumaan ja ns kiinni meidän normaaliin elämään. Ollaan asuttu saman katon alla nyt n. 1,5vuotta.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette kodin ulkopuolelle viettämään aikaa kahdestaan esim tunniksi päivittäin. Menette vaikka urheilemaan. Kouluikäinen tarvitsee päivittäin raskasta liikuntaa. 5- ja 7-vuotiaille riittää leikkipuistot. Jos siis haluat jotain perusteluja, miksi menette kahdestaan.

Vierailija
62/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä erosin jo raskausaikana. Mies eronnut lasten äidistä kun lapset oli 2v ja 5v. 

mitä teille sitten tapahtui, kun erositte jo raskausaikana? Mitä silloin tapahtui? Kuinka pitkään te ehditte seurustella lapsen isän kanssa, kunnes tulit raskaaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet saanut hyviä neuvoja. Viikkoja tai päiviä voi muuttaa. Kenen idea tämä viikko/viikko systeemi?

Tietty miehen tulee ottaa vastuu omista tyttäristään. Vaikuttaa mukavuudenhaluselta, sä olet siinä ainakin niiden kahden vanhemman kanssa. Mitä ukko puuhaa sillä aikaa? Onko näin että hälläpä onkin tavallaan kaikki viikot lapsivapaita?

Kun alottavat jonkun harrastuksen niin sun pitää olla kovana ettei samaa. Muutes sä hoidat,  kuskaat ja odottelet sielä paikanpäällä, molempia tyttöjä. Ukko voi itse käydä silläaikaa salilla t m s.

Vierailija
64/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän se yhteen, uusperheeksi muuttaminen tarkoittaa, että sitte asutaan yhdessä kuin perheenä.

Miksi olette järjestäneet vaihdot niin, että menee täsmälleen samoina päivinä, jos toiveena on myös omaa aikaa omien lasten kanssa? Miksi toisen lapsilla ei voi olla vaihtopäivä esim. perjantaina ja toisen lapsilla maanantaina? Näin olisi niitä päiviä, jolloin paikalla on vain toisen lapset, niitä päiviä, jolloin paikalla on kaikki lapset ja niitä päiviä, jolloin olette ilman lapsia.

Kyllä nyt kuulostaa aika itseaiheutetulta tilanteelta.

Vierailija
65/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii oliks sen niin, että aloittaja te haluutte dokailupäiviä viikottain, ja sen takia lasten vaihtopäivät pitää olla just samat viikonpäivät?

Vierailija
66/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tää aloitus on, koska aapee ei vastaa kyssäreihin.

Vierailija
67/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ktllä ap on vastannut kysymyksiin, mutta unohtanut merkitä "ap" loppuun.

Vierailija
68/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ktllä ap on vastannut kysymyksiin, mutta unohtanut merkitä "ap" loppuun.

Eipä ole vastannut siihen, että kumpi uusperheen aikuisista vaatii  joka toisen viikon lapsettomaksi.

Vierailija
69/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ensimmäisestä asiallisesta kommentista. 

En ole uusavuton. Vaan uusien asioiden edessä. 

Kuvittelit etukäteen, että voit määräillä toista lasta pysymään poissa omassa kodissaan, kun sinä vietät "laatuaikaa" kahdestaan lapsesi kanssa? Aika outo kuvitelma, kun muuttaa yhteen lapsiperheen kanssa. 

Vierailija
70/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko vaihtaa exäsi kanssa vaihtopäivää niin, että sinulla on viikon alussa tai lopussa omalle lapsellesi päivä tai pari keskinäistä aikaa?

Vierailija
71/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten on jo sanottu, et voi hengailla kotona lapsen kanssa kahdestaan ja sulkea muita lapsia pois. Te olette perhe ja lasten pitäisi olla tasa-arvoisia. Toimitte niin kuin ydinperhekin, lapsi saa aikaa vanhemman kanssa kahdestaan kodin ulkopuolella.

Uusperhe ei ole ydinperhe, eikä toimi samoin.

Vierailija
72/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo miehen tytär kokee kovasti mustasukkaisuutta jos mä olen mun tyttären kanssa. Aivan kun mä en saisi sitä viettää. Ja tämä johtuu varmaan osittain hänen äidistään joka on aina töissä silloin kun on hänen hoitoviikko. 

Nyt ei kyllä ole uskottava selitys.

Vierailija
73/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
74/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vietin lapseni kanssa aikaa viimeisen tunnin ennen nukkumaanmenoa. Juttelimme sängyssä silloin. 

Kun uusperheen perustaa, niin saavutettuja etuja ei saa ottaa pois. Jos jotain on tehty ennen, niin pitää tehsä jatkossakin.

Vierailija
75/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehen lapset on ma-su niin muuta niin et sun lapsi on vaikka ke-ti. Viikko viikko systeemi jatkuu, lapset on myös yhtä aikaa teillä mutta sulla on pari päivää milloin vain sun lapsi on kotona ja miehellä omiensa kanssa myös. Problem solved. 

Vierailija
76/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusperheessä eletään, niin kuin ydinperheessä tai ei eletä uusperheenä ollenkaan. Siis jos lasten hyvinvointia ajatellaan. 

Väärin. Uusperheen saa helposti tapettua, jos sen yrittää ängetä ydinperheen muottiin. Minun eksäni tappoi kokonaisuuden siten, että kaikki piti tehdä perheenä. Ei tod. Uusperhettä tulee kohdella eri lailla.

Vierailija
77/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda exän kanssa vaihtopäiviä. Jos vaihto on nyt vaikka maanantaisin, kun kaikki lapset tulevat teille kotiin, niin ota oma lapsesi jo sunnuntaina. Saat yhden päivän kokonaan hänen kanssaan ja miehesi lapset tulevat vasta ma. Omasi palaa isälleen päivää aiemmin ja myös miehesi saa yhden päivän kokonaan lapsilleen (sinä voit tehdä silloin jotain omia juttuja). 

Vierailija
78/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda exän kanssa vaihtopäiviä. Jos vaihto on nyt vaikka maanantaisin, kun kaikki lapset tulevat teille kotiin, niin ota oma lapsesi jo sunnuntaina. Saat yhden päivän kokonaan hänen kanssaan ja miehesi lapset tulevat vasta ma. Omasi palaa isälleen päivää aiemmin ja myös miehesi saa yhden päivän kokonaan lapsilleen (sinä voit tehdä silloin jotain omia juttuja). 

Niitä ei niin vain vaihdella, exän ja mahdollisesti hänen nyksän ja mahdollisesti hänen lasten elämät kun siinä vaikuttaa myös. Uusperheessä vaikuttaa aina mennyt elämä. Siinä on perheonnea kerrakseen.

Vierailija
79/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa viikot limittäin, siten että sun lapsi on vaikka 3 päivää viikossa teillä niin, että miehen lapset on poissa. Ja vastaavasti miehen lapset saavat olla isällään ilman, että siellä on aina sun lapsi. Tarviitteko te aikuiset todella joka toisen kokonaisen viikon lapsivapaata? Kannattaa mennä lasten etu edellä. 

Vierailija
80/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei edes biologiset sisarukset vaihda kotia täysin samoina päivinä, jotta voivat saada myös jakamatonta huomiota molempien vanhempiensa kanssa. Tällä on mahdollistettu myös useamman lapsen harrastaminen. Olen siis tämän talouden ainoa aikuinen (lasten isällä on uusperhe), enkä halunnut tilannetta, jossa olen lapsiviikkoina aina yksin sidottu kaikkiin lapsiin ilman mahdollisuutta tehdä lapsikohtaisia juttuja. Kyllähän ydinperheissäkin jakaudutaan tekemään eri kokoonpanoissa juttuja (esim. toinen vanhempi menee Nuutin peliin ja toinen vanhempi vie Ellin uimaan). Lapsivapaata on näin paljon vähemmän, mutta ei se meitä ole haitannut. Eihän eroissa kuulukaan erota lapsista, vaan siitä puolisosta. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä