Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperhe ja aika oman lapsen kanssa

Vierailija
24.07.2025 |

Hei,

Haluaisin vertaistukea ja mielipiteitä asiaan. Meillä on uusperhe jossa mulla tytär 8v. ja miehellä kaksi tytärtä 5v ja 7v. Huolenaihetta minulle tuo se että nykyään mulla ei oo kahdenkeskistä aikaa oman tyttären kanssa koska miehen 7v ottaa kaiken huomion mun tyttären kanssa eli toisin sanoen ei anna mun olla kotona tyttäreni kanssa edes hetkeä tekemässä jotain kahdestaan. 5v antaa eikä häiritse meitä. 7v ei ole tutkittu mutta minä sanoisin että ADHD oireet on aika näkyviä, koulussa ei ole tutkittu.

Alanko ottaa tyttären kanssa esim päivän viikosta kun saan jakaa hänelle sen huomion vai mitä tekisin? Meillä lapset viikko-viikko järjestelyllä ja lapset ovat siis samoilla viikoilla meillä. Koska haluttiin että pääsevät tutustumaan ja ns kiinni meidän normaaliin elämään. Ollaan asuttu saman katon alla nyt n. 1,5vuotta.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja isäkö tekee samoin omalla hoitoviikollaan? Vai miksi olette koko ajan niin että et ole lapsesi kanssa kahdestaan vaan hoidat miehenkin lapsen. 

Isä on yhtälailla kotona arkisin kuin minäkin arkityöt molemmilla. Koska minä en saa sitä aikaa tyttöni kanssa koska automaattisesti miehen tytär on siinä mukana kun ei hyväksy et mä esim pelaan mun tytön kanssa kahdestaan. Sitä jos meen jonnekki se kysyy miksi mä en pääse mukaan. Tää on se mun ongelma. Miestä tää tuskin vaivaa koska hänelle on hyvä vaan kun tulevat toimeen ja leikkivät yhdessä. Mutta kun mä haluan myös sitä äiti tytär aikaa. 

Jos saman katon alla asutte, et voi sulkea yhtä lapsista ulos. Jos asutte yhdessä, ei ole olemassa minun ja tyttären aikaa,   et voi sanoa, että haluat olla nyt oman tyttäresi kansaa. Jos pelataan tai touhutaan jotain, kaikki ovat tervetulleita. Paras ratkaisu tuohon on omat kodit ja vietätte miehen kanssa yhteistä aikaa jommankumman asunnossa niillä viikoilla, kun lapset eivät ole teillä. Omat asunnot on ainoa tapa saada sitä kahdenkeskistä aikaa tyttären kanssa.

Vierailija
42/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusperheessä eletään, niin kuin ydinperheessä tai ei eletä uusperheenä ollenkaan. Siis jos lasten hyvinvointia ajatellaan. 

Kivaa idealismia. Uusperhe ei vain koskaan voi olla sama kuin ydinperhe, vaikka kuinka yrittäisi. Jossain tilanteessa kuitenkin tulee esiin, edes ajatuksen tasolla "sun / mun lapsi". 

Sitten ei pidä perustaa uusperhettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusperheessä eletään, niin kuin ydinperheessä tai ei eletä uusperheenä ollenkaan. Siis jos lasten hyvinvointia ajatellaan. 

Kivaa idealismia. Uusperhe ei vain koskaan voi olla sama kuin ydinperhe, vaikka kuinka yrittäisi. Jossain tilanteessa kuitenkin tulee esiin, edes ajatuksen tasolla "sun / mun lapsi". 

Sitten ei pidä perustaa uusperhettä.

No sepä juuri oli pointtini.

Vierailija
44/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se mies voi välillä lähteä omien lastensa kanssa johonkin ja välillä sinä taas lähdet omasi kanssa. Vaikka kerran viikossa joku tällainen juttu. Minulla ei ole miestä, mutta onhan se välillä ihan kiva tehdä jotain vain toisen lapsen kanssa. Tytär on useammin tässä yksin, kun poika on välillä isänsä luona. Tyttö ei siellä juuri viihdy. 

Vierailija
45/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten on jo sanottu, et voi hengailla kotona lapsen kanssa kahdestaan ja sulkea muita lapsia pois. Te olette perhe ja lasten pitäisi olla tasa-arvoisia. Toimitte niin kuin ydinperhekin, lapsi saa aikaa vanhemman kanssa kahdestaan kodin ulkopuolella.

Vierailija
46/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa viikot niin, että sun tyttäresi on teillä silloin kun miehen lapset ei ole. Mutta ai niin, silloin ei olisi lapsivapaata.

Vierailija
47/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähde lapsesi kanssa kahdestaan sukulaislle

Vierailija
48/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alanko ottaa tyttären kanssa esim päivän viikosta kun saan jakaa hänelle sen huomion vai mitä tekisin?

Me tehdään ihan näin vaikka eletään ydinperheenä. 

Vierailija
49/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun miehesikö on sitä mieltä, että teillä on oltava ehdottomasti lapsivapaa viikko joka toinen viikko? Vai sinäkö aloittaja olet se, joka vaatii joka toisen viikon lapsivapaaksi?

Vierailija
50/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yllä hyvä ehdotus. Esim keskiviikkoisin mies viettää isä-tytär-aikaa omien lastensa kanssa ja sinä olet oman tyttäresi kanssa. Käytännössä niin että jompi kumpi porukka lähtee illaksi pois kotoa (elokuvat, hoplop, retki, uimaan).

Vierailija
51/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alanko ottaa tyttären kanssa esim päivän viikosta kun saan jakaa hänelle sen huomion vai mitä tekisin?

Me tehdään ihan näin vaikka eletään ydinperheenä. 

Sama minulla. Vaikka oli ydinperhe, niin lähdin yhden kanssa vaikka leffaan tai johonkin tapahtumaan kun toista ei kiinnostellut. Sitten toisen kanssa sellaisiin mestoihin, jotka häntä kiinnosti.

Kun ovat muuttaneet omilleen, niin lähden vaikka syömään toisen kanssa. Toisen kanssa mennään sitten minne hän haluaa. Kyllä siinä äiti-tytär aikaa on saanut ihan helposti.

Tää aloitus on turhanpäiväistä uikutusta uusavuttomalta tyypiltä.

Vierailija
52/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja isäkö tekee samoin omalla hoitoviikollaan? Vai miksi olette koko ajan niin että et ole lapsesi kanssa kahdestaan vaan hoidat miehenkin lapsen. 

Isä on yhtälailla kotona arkisin kuin minäkin arkityöt molemmilla. Koska minä en saa sitä aikaa tyttöni kanssa koska automaattisesti miehen tytär on siinä mukana kun ei hyväksy et mä esim pelaan mun tytön kanssa kahdestaan. Sitä jos meen jonnekki se kysyy miksi mä en pääse mukaan. Tää on se mun ongelma. Miestä tää tuskin vaivaa koska hänelle on hyvä vaan kun tulevat toimeen ja leikkivät yhdessä. Mutta kun mä haluan myös sitä äiti tytär aikaa. 

Ettkö sä osaa puhua sen miehes kanssa että tekis jotain omien lastensa kanssa kun sinä menet omasi kanssa vaikka torille ostamaan mansikoita. JA sille lapselle voi kyllä sanoa napakasti että tällä kertaa menette pikku-Kyllin kanssa kahdestaan. Ei sitä tartte enempää perustella tai hyvitellä. Niillä lapsilla on omat vanhemmat, se on heidän asia järjestää kivaa ja aktivoida. 

Vierailija
53/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ensimmäisestä asiallisesta kommentista. 

En ole uusavuton. Vaan uusien asioiden edessä. 

Vierailija
54/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä uusperheitä on sitten pakko kyhätä kasaan jos on selvää, ettei ne kuitenkaan toimi?

Vierailija
55/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ensimmäisestä asiallisesta kommentista. 

En ole uusavuton. Vaan uusien asioiden edessä. 

Kirjoita asiat oikein ruutuvihkoon ja vilkaise sitä kun menee seuraavan kerran sormi suuhun näinkin simppelissä asiassa.

Vierailija
56/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No järjestätte puolisosi kanssa asian ihan samalla tavalla kuin me ydinperheissä tehdään: toinen menee lapsen/lasten kanssa kauppaan/uimaan/pyöräilemään ja toinen aikuinen tekee sillä välin omia juttuja muiden lasten tai lapsen kanssa. Joskus voi myös sanoa, että me tehdään tämä pyörälenkki tai pelataan tämä lautapelikierros kahdestaan, otetaan seuraava kerta yhdessä. 

Ihan normaalia, että perheessä ei aina tehdä kaikkea koko porukalla. 

Vierailija
57/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestäisin niin, että lapset ovat vain puoliviikkoa samaan aikaan talossa. Tarviihan ne sun miehenkin lapset henkilökohtaista aikaa isänsä kanssa. Mutta kiva kuitenkin, että tutustuvat.

Vierailija
58/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde tyttösi kanssa reippaasti kahden jonnekin. Miehen lapsi voi protestoida, mutta siinähän protestoi. Oppii rajoja. Ei yfinperheessäkään lapset koko ajan mene yhtä jalkaa.

Vierailija
59/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdatte lapsiviikkojen aloituspäiviä niin, että kun miehen lapset tulee teille sunnuntaina niin oma tyttösi tulee jo lauantaina. Näin sulle jää aina yksi päivä tyttösi kanssa. Ja myös miehen lapsille jää yksi päivä, jolloin heidän ei tarvi jakaa huomiota sun tytön kanssa.

Vierailija
60/80 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse elän ydinperheessä kolmen lapsen äitinä ja kyllä minä ainakin pyrin tekemään säännöllisesti jokaisen lapsen kanssa jotain ihan kahdestaan täällä kotona. Joskus leivon esikoisen kanssa, seuraavaksi teen palapeliä keskimmäisen kanssa ja leikin pienimmän kanssa. Ymmärrän hyvin, että aloittajaa harmittaa, jos tällainen ihan normaali kahdenkeskinen tekeminen onnistuu vain vanhemman lapsen kanssa ja 7v puskee väkisin mukaan, kun äiti haluaisi tehdä nuoremman kanssa jotain.

Aloittajalle: lähtisin harjoittelemaan lasten kanssa noita tilanteita niin, että kerrot jo etukäteen, että tänään teet vanhemman lapsen kanssa asiaa x ja huomenna sitten asiaa y nuoremman lapsen kanssa. Jos toinen lapsista tunkee itseään mukaan kahdenkeskiseen tekemiseen, muistutat häntä, että hänen vuoronsa on tulossa/oli jo eilen. Näin lapset pikkuhiljaa tottuvat hommaan, kun jatkat ystävällisesti ja määrätietoisesti harjoittelua. Vastuuttaisin miestä myös siitä, että ottaa 7 v lapsesta koppia, kun teet asioita pienemmän kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan