Yrittäjät kertovat: Näistä syistä avoimia työpaikkoja ei laiteta julkiseen hakuun
https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000011344164.html?utm_medium=promo…
Monet avoimet työpaikat täyttyvät hiljaisesti ilman, että niistä ilmoitetaan missään.
Aamulehti kysyi pirkanmaalaisilta yrityksiltä, miksi osa työpaikoista jää piiloon ja miten ne voi löytää.
Kyse ei ole niinkään siitä, ettemme haluaisi julkaista paikkaa, vaan paikat täyttyvät ennen kuin ehditään julkaista hakuja, kertoo Korkeatekniikka oy:n asiakkuuspäällikkö ja osaomistaja Laura Hurme.
Turha on syyllistää työttömiä, kyllä on vaikeaksi tehty työllistyminen nyky Suomessa, todella vaikeaksi. Tämä maa on kyllä yksi farssi nykyään.
Kommentit (79)
Yritä mennä yritykseen etsimään niitä piilotyöpaikkoja, vartija estää ja jos silti tunkeudut, poliisit vie pois.
Jos soitat, ei vastata puhelimeen tai jos vastataan, ärjäistään että perkele mulla ei nyt ole aikaa ja lyödään luuri korvaan.
Jos lähetät viestin, sitä ei lueta.
Jos lähetät sähköpostiviestin, se menee lukematta suoraan roskiin.
Joskus voi riittää ihan se, että olet hakenut jostain firmasta paikkaa aiemmin, ja he ottavat sen perusteella yhteyttä. Itelle tipahti mailiin joku aika sitten viesti, että olenko kiinnostunut tehtävästä, joka olisi avautumassa. Mailissa sanottiin suoraan, että rekrystä ei tehdä julkista, että henkilöt etsitään niiden joukosta, jotka ovat aiemmin hakeneet jotain tehtävää. Kyseessä it-alan tehtävä. Yhdeksi syyksi mainittiin hakemustulva, jonka seulomisessa menee aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi riittää ihan se, että olet hakenut jostain firmasta paikkaa aiemmin, ja he ottavat sen perusteella yhteyttä. Itelle tipahti mailiin joku aika sitten viesti, että olenko kiinnostunut tehtävästä, joka olisi avautumassa. Mailissa sanottiin suoraan, että rekrystä ei tehdä julkista, että henkilöt etsitään niiden joukosta, jotka ovat aiemmin hakeneet jotain tehtävää. Kyseessä it-alan tehtävä. Yhdeksi syyksi mainittiin hakemustulva, jonka seulomisessa menee aikaa.
Ja sit pyydettiin videohakemus, 5 tunnin ennakkotehtävä jollain evvk ohjelmointikielellä jota kukaan täysjärkinen ei ole käyttänyt 70-luvun jälkeen, ennen kuin päästiin varsinaiseen rekryprosessiin joka sisälsi soveltuvuus- älykkyys- ryhmätyö- ojankaivuu ja steppitanssitehtävät ennen kuin päästään varsinaiseen haastatteluun firman edustajien kanssa. Lopuksi pari firman pomoa mutuilee että otetaas sittenkin se sun veljenpoikas kun hommanhan tekee kuka tahansa joka osaa laittaa näppäimistön oikein päin pöydälle, ja se veljenpoika onnistui jo kolmannella yrityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sit pyydettiin videohakemus, 5 tunnin ennakkotehtävä jollain evvk ohjelmointikielellä jota kukaan täysjärkinen ei ole käyttänyt 70-luvun jälkeen, ennen kuin päästiin varsinaiseen rekryprosessiin joka sisälsi soveltuvuus- älykkyys- ryhmätyö- ojankaivuu ja steppitanssitehtävät ennen kuin päästään varsinaiseen haastatteluun firman edustajien kanssa. Lopuksi pari firman pomoa mutuilee että otetaas sitte
Oliko taas pakko ampua yli? Kyseessä ei ole mikään koodausfirma, vaan ovat etsimässä asiantuntijaa it-tuen tehtäviin. Kyseinen rekry on käynnissä, mutta asiat etenevät aikaisintaan elokuussa. Tiettävästi mitään ennakkotehtäviä tai muutakaan ei ole tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Johan nyt on kumma. Jos ei hae töitä, on laiska. Jos hakee töitä, on rasittava. Sanokaa nyt joku, mitä sen työttömän pitäisi tehdä. Vai pitäisikö siirtyä suosista suoraan rikolliselle uralle?
Mennä kokoomuksen puoluetoimistoon ja liittyä jäseneksi. Sitten voi ehkä saada työpaikan järjestymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin farssi? Kyse on verkostoitumisesta. Tee työsi hyvin, jää pomon mieleen ja kas, hän soittaa sinulle, kun kesätyöläisen sijaan tarvitaankin vakitekijää.
Ennen töitä sai ilman verkostoa ja minä olen hyvä työntekijä ja luotettava. Nykyaikana kaikki on hyvin vaikeaa, on tehty elämä sellaiseksi temppuiluksi. Minä en sellaiseen suostu. Jos en kelpaa ilman verkostoa Suomessa, lähden sitten täältä vaikka Norjaan, siellä kuulemma ihmiset työllistyvät ilman näitä verkostoja ihan omana itsenään. Suomessa työnhaku on pelleilyä ja lapsenomaista.
Koska tämä salaperäinen "ennen" on ollut? Selvitysten mukaan ainakin 100 vuoden ajan on ensisijaisesti pyritty palkkaamaan tuttu tai tutuntuttu, jos vain mahdollista. Jo muinaisissa ruu
Mieti: 100 vuotta sitten juuri tuollaiset firmat menestyi parhaiten! Meille tuli ulkomailta kokonaisia veljessarjoja tekemään töitä saman alan eri työnantajille ja nyt jälkeläisensä ovat 5000 varakkaimman listoilla.
Avoin haku. Jos on niin saamaton, ettei osaa hakea töitä, niin ei voi olla tarpeeksi älykäs myöskään työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin farssi? Kyse on verkostoitumisesta. Tee työsi hyvin, jää pomon mieleen ja kas, hän soittaa sinulle, kun kesätyöläisen sijaan tarvitaankin vakitekijää.
Ennen töitä sai ilman verkostoa ja minä olen hyvä työntekijä ja luotettava. Nykyaikana kaikki on hyvin vaikeaa, on tehty elämä sellaiseksi temppuiluksi. Minä en sellaiseen suostu. Jos en kelpaa ilman verkostoa Suomessa, lähden sitten täältä vaikka Norjaan, siellä kuulemma ihmiset työllistyvät ilman näitä verkostoja ihan omana itsenään. Suomessa työnhaku on pelleilyä ja lapsenomaista.
Nimenomaan tämä ottaa otsaan nykyään työnhaussa: on eriarvoistavaa että töitä jaellaan ensiksi tiskin alta ja niistä työpaikan tyyppien kavereista jos vaikka löytyy puolihyvä osaaja niin otetaan se ennemmin kuin julkisen haun ka
Ei kannata ottaa täysin tuntematonta tuhoamaan firmaa. Kun kyselee nykyisiltä työntekijöiltä, tietävätkö ketään sopivaa, niin sieltä tulee se sopiva. Ei kukaan ehdota työkaverikseen jotain laiskaa nillittäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata laittaa julkiseen hakuun, kun sitten tulee satoja velvoitehakijoita. Ei yrittäjällä ole resursseja lukea ja käsitellä turhia hakemuksia.
Sitten täytyy olla ilman työntekijää.
Miksi, kun sen työntekijän voi hommata myös verkostojen kautta ilman julkista hakua?
Jos haluat oikeasti menestyä, pitää uskaltaa rekrytoida oikeasti kova tasoisia osaajia jotka esittää palkkatoiveen joka on eri kuin tes-minimi. Se että tutun tuttu työtön löytyy puskapuhelimella tes-minimiä tekemään ei riitä vaativimmissa töissä rekryn pohjaksi.
No jos oikeasti haluaa menestyä, niin ei kannata palkata varastotyöntekijää, joka haluaa palkkaa 8000 e/kk. Vaativissa hommissa soitetaan kilpailevan firman työntekijälle ja tarjotaan töitä ja kunnon palkkaa, ei silloinkaan tarvita mitään rekryprosesseja. Jos ei itse halua soittaa, antaa homman headhunterille.
Harvassa firmassa rekrytoidaan tuntematonta kovatasoista osaajaa. Yleensä etsitään se tuttu ja luotettava, jolle myös uskaltaa luvata kunnon palkan. Kolmatta vuotta työtön ei ole tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvän vitsin murjaisit. Norjassa ja ihan kaikkialla muuallakin on niin kova kilpailu työpaikoista, että ne samat hyppyyttelyt tehdään.
Meille haettiin suomalaista ja suomessa asuvaa insinööriä yli kolme vuotta ja sitten todettiin, että ei kaivata suomalaisella normaalilla asenteella olevaa tyyppiä töihin. Päädyttiin tekemään muutoksia organisaatiossa ja nyt niitä suomen töitä tekee muun maalaiset. Viimeisin haastateltu suomalainen ehdokas oli entinen toimitusjohtaja, kuulemma pitkän linjan ammattilainen. Hän saapui paikan päälle haastatteluun asenteella, että hän ei tee töitä junioritason insinöörien kanssa, hän ei jaa tietoa ja hän tekee vain toimeksiantoja, jotka ovat kiinnostavia. Se alun perin 8 tunnin haastattelu ja pätevyystestaus loppui alle 15 minuutiin, koska ei tarvita tuolla asenteella olevia ihmisiä. Lennätettiin tuo ihminen takaisin kotimaahansa Suomeen. Toinen suomalainen ehdokas on ahdistellut meidän HR-osastoa kaksi vuotta kun ei voi käsittää, miten häntä ei ole palkattu tehtävään. Hän oli ja on edelleen kuulemma kaikista parhain ja on todella hyvä työntekijä. Ihmettelemme vain, että miten hän tietää olevansa kaikista parhain ehdokas kun ei ole tapana julkaista listoja haastatelluista tai edes ihmisistä, joita työskentelee firmassa. Tämän henkilön osalta haastattelu loppui myös 15 minuutin sisään aloituksesta, koska henkilöllä oli todellisia ongelmia asenteessa. Hän ei olisi halunnut työskennellä kentällä, ei olisi halunnut työskennellä 8 tuntia päivässä, ei ole valmis matkustamaan ja tiedon jakamiseen suhtautui nuivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvän vitsin murjaisit. Norjassa ja ihan kaikkialla muuallakin on niin kova kilpailu työpaikoista, että ne samat hyppyyttelyt tehdään.
Meille haettiin suomalaista ja suomessa asuvaa insinööriä yli
Hmmm... jeaahh... tässäpä teidän palaveri jossa mietitte kenet palkkaatte ja kenet irtisanotte... Lumberg...
Hakemuksia tulee niin paljon, että käytännössä jatkoon pääsee tuurilla ja/tai poikkeamalla muista juuri sopivalla tavalla. Joskus vuosia sitten otin jatkoon hakemuksen, missä hakija oli kirjoittanut oman nimensä väärin. Se tarttui mun silmään, minkä vuoksi katsoin sitä pidempään. Hakija vaikutti sopivalle tehtävään, niin pyydettiin haastatteluun. En muista palkattiinko hänet, tein silloin vain alkukarsintaa.
Minä sain piilotyöpaikan ihan tuntemattomasta firmasta ja molemmat ollaan tyytyväisiä. Työnantaja tarvitsi tekijän mutta ei halunnut kymmeniä hakemuksia, joten alkoi selata itse avoimia hakemuksia. En kyllä tiedä itseni lisäksi yhtäkään toista henkilöä, joka olisi saanut edes asiallisia tarjouksia tuntemattomilta noiden kautta. Minä sain kaksi muutakin. Toinen oli minulle mielestäni liian vaativa työ ja toiseen en uskonut kielitaitoni riittävän, vaikka se kohtuullinen onkin. Minut palkannut työnantaja kyllä sanoi, että työhakemukseni erottui. Millä erotuin: Tein kaiken eri tavalla kuin työnhakukurssilla neuvottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hahahah ihanaa kun joku luulee että hyvä työntekijä on tehokas ja tuottava. Tosi asiassa hyvä työntekijä on ensi sijaisesti halpa.
Näin ajattelee osaamaton työtön, joka ei suostu tekemään töitä päivääkään. Hyvä työntekijä saa hyvää palkkaa, mutta niinhän ei saisi vasemmiston mielestä olla, vaan kaikille pitäisi maksaa sama palkka samasta työstä, vaikka toinen tekisi työnsä hyvin ja toinen ei tekisi mitään.
Saan tavisduunarina vähän yli 5000 e/kk brutto, työkaverit saavat samasta työstä alle 3500 e/kk. Heidän oma valintansa tehdä töitä minimin verran.
Tehdä töitä minimin verran. Kehuskeletko nyt siis jollain ylitöiden tekemisellä?
Vierailija kirjoitti:
Johan nyt on kumma. Jos ei hae töitä, on laiska. Jos hakee töitä, on rasittava. Sanokaa nyt joku, mitä sen työttömän pitäisi tehdä. Vai pitäisikö siirtyä suosista suoraan rikolliselle uralle?
Siivota vain omaa kotia eikä koskaan auttaa ilmaiseksi muita. Sotessa suunnitellaan, että omaiset hoitavat eläkeläisiä tulevaisuudessa, mutta ei todellakaan tulla hoitamaan. Ei tehdä ilmaiseksi mitään vapaa-ajalla niin tulee niitä työpaikkojakin. Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Ne paikat on varattu sukulaisille, joten niitä ei laiteta julkiseen hakuun.
Valtion työpaikassa työttömän pitäisi tehdä esittelyvideo itsestä, kun olet vuoden töissä. Ei vakituisetkaan tee.
Tollaset hr touhut saisi lopettaa, turhaa maksaa palkkaa tollasesta diipadaapan keksimisestä mitä kaikki inhoaa.
Valtiolla joudut puhutteluun, jos et tee töitä yhtä nopeasti kuin ne jotka on tehneet niitä samoja töitä 20 vuotta. Ja lisäksi, kun tyhmänä vastaat puheluihin. Vakituiset osaavat jo sanoa asiakkaalle laita kysymys sähköpostilla heippa ja sulkea puhelimen, jää aikaa enemmän kirjallisiin töihin. Johtajat tekevät etänä töitä ja ovat pihalla asioista kuin lumiukot.
Sellainen vinkki työnhakuun, että kannattaa kyselle kavereilta olisko heidän työpaikoissa tarvetta työvoimalle? Itse olen puhunut pari kaveria töihin vaikkei mitään työpaikkaa ole ollut auki. Duunaritöissä jossain tehtaassa työntekijä näkee parhaiten miksi tuotanto ei pysy perässä ja voi ehdottaa pomolle sopivaa tyyppiä siihen hommaan 👍
Huonoa johtamista. seuraukset näkyy sitten tuloksessa.