Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittäjät kertovat: Näistä syistä avoimia työpaikkoja ei laiteta julkiseen hakuun

Vierailija
23.07.2025 |

https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000011344164.html?utm_medium=promo…

Monet avoimet työpaikat täyttyvät hiljaisesti ilman, että niistä ilmoitetaan missään.

Aamulehti kysyi pirkanmaalaisilta yrityksiltä, miksi osa työpaikoista jää piiloon ja miten ne voi löytää.

Kyse ei ole niinkään siitä, ettemme haluaisi julkaista paikkaa, vaan paikat täyttyvät ennen kuin ehditään julkaista hakuja, kertoo Korkeatekniikka oy:n asiakkuuspäällikkö ja osaomistaja Laura Hurme.

Turha on syyllistää työttömiä, kyllä on vaikeaksi tehty työllistyminen nyky Suomessa, todella vaikeaksi. Tämä maa on kyllä  yksi farssi nykyään. 

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin farssi? Kyse on verkostoitumisesta. Tee työsi hyvin, jää pomon mieleen ja kas, hän soittaa sinulle, kun kesätyöläisen sijaan tarvitaankin vakitekijää.

Vierailija
2/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan nyt on kumma. Jos ei hae töitä, on laiska. Jos hakee töitä, on rasittava. Sanokaa nyt joku, mitä sen työttömän pitäisi tehdä. Vai pitäisikö siirtyä suosista suoraan rikolliselle uralle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin farssi? Kyse on verkostoitumisesta. Tee työsi hyvin, jää pomon mieleen ja kas, hän soittaa sinulle, kun kesätyöläisen sijaan tarvitaankin vakitekijää.

Tai kun ne pomot istuu puistonpenkillä pussikaljoilla ja keskustelee niin sen toisen firman pomo kuulee, että siellä oli se yksi joka osasi virkata myssyjä.

Vierailija
4/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen töitä sai ilman verkostoa ja minä olen hyvä työntekijä ja luotettava. Nykyaikana kaikki on hyvin vaikeaa, on tehty elämä sellaiseksi temppuiluksi. Minä en sellaiseen suostu. Jos en kelpaa ilman verkostoa Suomessa, lähden sitten täältä vaikka Norjaan, siellä kuulemma ihmiset työllistyvät ilman näitä verkostoja ihan omana itsenään. Suomessa työnhaku on pelleilyä ja lapsenomaista. 

Vierailija
5/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen töitä sai ilman verkostoa ja minä olen hyvä työntekijä ja luotettava. Nykyaikana kaikki on hyvin vaikeaa, on tehty elämä sellaiseksi temppuiluksi. Minä en sellaiseen suostu. Jos en kelpaa ilman verkostoa Suomessa, lähden sitten täältä vaikka Norjaan, siellä kuulemma ihmiset työllistyvät ilman näitä verkostoja ihan omana itsenään. Suomessa työnhaku on pelleilyä ja lapsenomaista. 

Koska tämä salaperäinen "ennen" on ollut? Selvitysten mukaan ainakin 100 vuoden ajan on ensisijaisesti pyritty palkkaamaan tuttu tai tutuntuttu, jos vain mahdollista. Jo muinaisissa ruukeissa oli pomoina patruunan kavereiden tuttuja, ulkomaalaisia osaajia, joiden veli tai serkku tai entinen naapuri oli patruunan kaverilla töissä.

Vierailija
6/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

julkinen hakuhan oli demareiden aate saada joka yhteisöön sopiva politrukki  joka sai hys hys tukea puolueelta kun oikein änkyröi.

Vierailija
7/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan nyt on kumma. Jos ei hae töitä, on laiska. Jos hakee töitä, on rasittava. Sanokaa nyt joku, mitä sen työttömän pitäisi tehdä. Vai pitäisikö siirtyä suosista suoraan rikolliselle uralle?

Kaupasta saa narua ja tukevaoksaisia puita riittää.

Moi Riikka! 👋👋 miten on kesä mennyt?

Vierailija
8/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hahahah ihanaa kun joku luulee että hyvä työntekijä on tehokas ja tuottava. Tosi asiassa hyvä työntekijä on ensi sijaisesti halpa.

Vierailija
9/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ehkä hyvä Pomo tekee näin,  mutta halpiksia kierrätävä firma ei. 

Vierailija
10/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä cv+video+ haastattelu rumpa saisi lopettaa. Lähiesihenkilö haastattelee ja hänelle kerrotaan nimi ja puhelin numero ja se saa riittää.

Vierailija
11/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on usein kylläkin nepotismista. 

Vierailija
12/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tämä salaperäinen "ennen" on ollut? Selvitysten mukaan ainakin 100 vuoden ajan on ensisijaisesti pyritty palkkaamaan tuttu tai tutuntuttu, jos vain mahdollista. Jo muinaisissa ruukeissa oli pomoina patruunan kavereiden tuttuja, ulk

pahinta mitä ikinä voi tehdä on palkata organisaatioon kaveri tai sukulainen ellei kyseessä ole joku tosi pieni firma.

Vierailija
13/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hahahah ihanaa kun joku luulee että hyvä työntekijä on tehokas ja tuottava. Tosi asiassa hyvä työntekijä on ensi sijaisesti halpa.

Eikä valita vaikka kusi kirvelee silmiä.

Vierailija
14/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soittaa, jos soittaa, vai menevätkö paikat sukulaisille?!

Vierailija
15/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin ajattelee osaamaton työtön, joka ei suostu tekemään töitä päivääkään. Hyvä työntekijä saa hyvää palkkaa, mutta niinhän ei saisi vasemmiston mielestä olla, vaan kaikille pitäisi maksaa sama palkka samasta työstä, vaikka toinen tekisi työnsä hyvin ja toinen ei tekisi mitään.

Saan tavisduunarina vähän yli 5000 e/kk brutto, työkaverit saavat samasta työstä alle 3500 e/kk. Heidän oma valintansa tehdä töitä minimin verran.

Vierailija
16/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää sitten taivuin tekemään kerran sen video tervehdyksen ja olihan se kamalaa. Ei musta ole tuollaiseen

Vierailija
17/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain vastikään siivoojan hommia ja hakijoita oli monta tuhatta. Kellä on oikeasti aikaa seuloa sellaista hakijamäärää? Ei ole ihme, että rekry yhä useammin ulkoistetaan.

Vierailija
18/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehokas, tuottava ja kustannustehokas.

Vierailija
19/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata laittaa julkiseen hakuun, kun sitten tulee satoja velvoitehakijoita. Ei yrittäjällä ole resursseja lukea ja käsitellä turhia hakemuksia.

Vierailija
20/79 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä työpaikat menevät aika usein toisten työntekijöiden ja esimiesten perheelle tai ystäville. Itse asiassa pääsin itsekin ystävän suosituksella töihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän