On kyllä julmaa ettei halukkaat saa eutanasian
Monet elää aivan hirvittävissä kivuissa olipa ne fyysisiä tai henkisiä. Karu fakta on se että kaikilla ei oikeasti ole kaiken maailman mahdollisuuksia hyvään elämään.
Musta on järkyttävän julmaa että koko elämä menee kärsimykseen ja asioiden etsimiseen. Monilla se elämä ei vaa koskaan parane vaikka mitä tekisi.
Miksi ihminen ei saisi kauniisti ja siistiä lähteä pois? Jos yhteiskunta olisi aidosti sivistynyt ja rehellinen niin tätä suotaisi ihmiselle.
Kommentit (33)
Riittävä perustulo, kodit eri alueille saataville, ei betonilähiöön väkisin. Eutanasia saataville jos joku ihminen on vaikkapa vanha sairas tai vakavasti sairas kärsivä joka ei parane, lisäksi osa ei viihdy laitoksessa pitää olla vaihtoehtoja. Joku kai pelkää väärää diagnoosia asiakkaille ja ettei tule turhia eutanasioita.
Henkisen kärsimyksen voisi usein parantaa parantamalla ihmisen elinolosuhteita, ei eutanasialla. Fyysisistä kärsimyksistä täysin samaa mieltä. Toivon, että ennen kuin olen liian vanha ja sairas, saan tehdä valinnan ja päättää päiväni itse.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on hyvä saattohoito.
Olen kuullut muuta.
Eikö esim Hurstin Valinnan naapuriin voisi laittaa jonotusta.
Oon ihan samaa mieltä ap! Mun isä kuoli ALSiin ja jo kauan ennen kuolemaansa sanoi haluavansa pois täältä. Kamala katsoa sitä toisen tuskaa. Mikään hyvä saattohoito ei tossa tapauksessa auta, kun on vuoteenomana ja odottaa vain omaa kuolemaansa. Jotkut kituu vuosia, isäni onneksi vain kuukausia.
Jos itse sairastun joskus vakavasti, hoidan itse itseni pois päiviltä. Saattohoitoon en suostu.
Elämä ei myöskään ole kaikkia varten. Jotkut ovat saaneet niin käsittämättömän huonoja kortteja. Kuten minä. Mä niin kovasti halusin pois. Koko elämä on ollut yksi iso painajainen ja mä on murentunut pala palalta, en kykene enää yksin pärjää eikä apua saa mistään tai sit ei osata auttaa.
Olen siis nainen eikä mikään in cel ulina mies.
Selvittin jo eutanasia asiat mutta sekin on niin byrokraattista elvettiä ettei tosikaan ja tottakait Suomesta ei suostuta edesauttaa asia.
Pitää vaa kärsiä vuodesta toiseen yksin.
Vierailija kirjoitti:
Henkisen kärsimyksen voisi usein parantaa parantamalla ihmisen elinolosuhteita, ei eutanasialla. Fyysisistä kärsimyksistä täysin samaa mieltä. Toivon, että ennen kuin olen liian vanha ja sairas, saan tehdä valinnan ja päättää päiväni itse.
niin minäkin olisin onnellinen eri ympäristössä mutta kun kaikki on aina rahasta kiinni. Asumisestakin on tullut rikkaiden ja osakkaiden pelikenttä.
Mikään ei mitään pystyy mua auttaa. Rahattomana ja pienipalkkaisena et koskaan tuu saamaan aidosti asunnon josta tykkäät
Kaikilla ei ole mahdollisuuksia parantaa olosuhteet!
Niin sitä minäkin. Vuosia pidetään sairaalassa letkuissa ja maataan sängyssä. Eutanasia olisi silloin paras vaihtoehto jos toivoa paranemisesta ei ole. Saa eläimetkin sen. Se olisi kohtuullista että Suomeen tuli Eutanasia laki. Tietty pitää saada lausunto lääkäriltä että elämisen kriteerit tai tyydyttävän elämän kriteerit ei täyty. Sillä saisi hakea pillerit apteekista reseptillä. Ja ilmoittaa sit millo haluaa että hänet haetaan pois kotoa kun on nukkunut pois tai vaihtoehtoisesti haluaako olla sairaalassa viimeiset ajat. No toki useat näistä jo on.
Onneksi eutanasian sallivia maita alkaa tulla yhä enemmän. Juurihan oliko Slovakiassa? Sallittiin se myös.
Ite ainakin aion tarvittaessa päättää päiväni, jos elämä ei enää ole elämisen arvoista sairauden vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Surkea. Samoin kivunlievitys. Kollektiivista sadismia. Sairasta.
Talvipakkasella voi ottaa nukhatamislääkkeensä/ rauhoittavansa ja mennä ulos nukkumaan. Siinä on tarpeeksi eutanasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se hauskaa ole jos ptikään kestää. Kukaan ei kuitenkaan osaa ennustaa kauanko tulee kärsiä.
-äitini oli 11kk saattohoidossa aivokasvaimen takia ennen kuin menehtyi.
Eikö voisi järjestää arvontatilaisuuksia säännöllisesti?
Vierailija kirjoitti:
Talvipakkasella voi ottaa nukhatamislääkkeensä/ rauhoittavansa ja mennä ulos nukkumaan. Siinä on tarpeeksi eutanasiaa.
sitä meinasin tehdä talvella mutta kun saattaa mennä jopa yli 6 tuntia et keho kylmenee ja saattaa vaan jäädä karseita vammoja.
miksi henkinen kärsimys vähätellään? ette tiedä mikä h elvetti se on. Työkyvytön, yksinäinen, taistelua vuodesta toiseen. Miksi ei sais luvan lähteä?
Vierailija kirjoitti:
miksi henkinen kärsimys vähätellään? ette tiedä mikä h elvetti se on. Työkyvytön, yksinäinen, taistelua vuodesta toiseen. Miksi ei sais luvan lähteä?
Mitä sä jankutat koko ajan tätä samaa? Yksi kommentti riittää. Sut tunnistaa tosta sijamuotojen osaamattomuudesta.
Sit viä tämä Rauta putkessa elänyt mies joka oli siellä varmaa 50 vuotta. Keuhkot ei toiminut. Rauta putken koneisto hoiti keuhkojen tehtävät. Tuskin pystyi nauttimaan elämästä kui normaalit ihmiset. Eipä taidettu tansseihin lähteä tai ajamaan auringonlaskuun.
Ite en kyl haluaisi missään putkessa elämääni viettää. Olikaan youtubessa Ville Mäkipellon videoissa tästä joku video kun oon katsonut sen. Taisi sit nukkua pois aika iäkkäänä.
Suomessa tästä ei puhuta koskaan, mutta ruotsalaiset sairaanhoitajat on puhuneet aiheesta. Sanoneet että joskus määrätään sellaisia kipulääkeannoksia, ettei niitä ole enää vastuullista antaa. Potilas voi menehtyä niihin. Toivotaan että tällainen käytäntö on olemassa meilläkin, niille, jotka eivät enää pysty elämään. Muut eivät tarvitse eutanasiaa. Sitä ei voi tehdä moraalisesti oikein.