Voisiko joku selittää, millä perusteella tämä saamelaisten touhu ei ole rasismia?
Haiskahtaa niin etnonationalismilta, että persutkin vaikuttavat pyhäkoulupojilta.
Kommentit (48)
monesti vähemmistöt eivät siedä pahemmin muita oli sitten etnisestä, sukupuoli tms vastaavasta kyse. Ei kaikki, mutta siinä alkaa käymään tietty narsistinen olemme muiden yläpuolella kun olemme niin erilaisia ilmiö. Vaikka monesti saattaisi kuvitella että vähemmistöt syrjimiskokemuksensa vuoksi olisivat muita avarakatseisempia ns. omasta kokemuksesta. En viittaa täällä mihinkään tiettyyn yksittäiseen ryhmään ennen kun joku alkaa vihaajaksi tituleeraamaan.
Vierailija kirjoitti:
monesti vähemmistöt eivät siedä pahemmin muita oli sitten etnisestä, sukupuoli tms vastaavasta kyse. Ei kaikki, mutta siinä alkaa käymään tietty narsistinen olemme muiden yläpuolella kun olemme niin erilaisia ilmiö. Vaikka monesti saattaisi kuvitella että vähemmistöt syrjimiskokemuksensa vuoksi olisivat muita avarakatseisempia ns. omasta kokemuksesta. En viittaa täällä mihinkään tiettyyn yksittäiseen ryhmään ennen kun joku alkaa vihaajaksi tituleeraamaan.
Prideä taitaa vaivata sama. Eikös monet "perushomot" ole valittaneet, että ei Pride heidän asiaa aja, vaan pitäisi olla riittävän "erilainen".
Luulen että saamelaiskärjäjien tapa haluta määritellä saamelainen identiteetti nojaa vahvasti saamen kieleen. Metsäsaamelaiset ovat eläneet lähimpänä suomalaisia, usein myöhemmin määritellyn virallisen saamelaisalueen ulkopuolella, ja heidän saamelainen kielensä on hävinnyt jo yli 200 vuotta sitten. Nyt on sitten vaikea metsäsaamelaisen henkilön todistaa mikä oli heidän esi-isiensä ensimmäinen kieli oli eli ns. saamelaisuuden kielikriteeri ei täyty.
Kielikriteeri:Henkilö, joka on itse oppinut saamen kielen ensimmäisenä kielenään, tai jonka vanhemmista tai isovanhemmista ainakin yksi on oppinut saamen kielen ensimmäisenä kielenään, täyttää usein saamelaisuuden määritelmän kielellisen kriteerin.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että saamelaiskärjäjien tapa haluta määritellä saamelainen identiteetti nojaa vahvasti saamen kieleen. Metsäsaamelaiset ovat eläneet lähimpänä suomalaisia, usein myöhemmin määritellyn virallisen saamelaisalueen ulkopuolella, ja heidän saamelainen kielensä on hävinnyt jo yli 200 vuotta sitten. Nyt on sitten vaikea metsäsaamelaisen henkilön todistaa mikä oli heidän esi-isiensä ensimmäinen kieli oli eli ns. saamelaisuuden kielikriteeri ei täyty.
Kielikriteeri:Henkilö, joka on itse oppinut saamen kielen ensimmäisenä kielenään, tai jonka vanhemmista tai isovanhemmista ainakin yksi on oppinut saamen kielen ensimmäisenä kielenään, täyttää usein saamelaisuuden määritelmän kielellisen kriteerin.
No voitaisiinko määritellä suomalaiseksi vastaavanlaisilla kriteereillä suomen kielen osalta ja vaalioikeus Suomen vaaleissa vain heille? Ai ei? Niin, kaksoisstandardit...
Harmittaa kyllä kun en pääse täältä Helsingistä äänestämään Saamelaiskäräjillä ja päättämään Lapin asioista!!!
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kyllä kun en pääse täältä Helsingistä äänestämään Saamelaiskäräjillä ja päättämään Lapin asioista!!!
Niin pointti nyt on se, että vaikka asuisit siellä, et saisi päättää asioista, koska olet "väärää rotua".
Mun ukki on syntynyt Pohjanmaalla, vaikka itse Savossa ja asun Helsingissä, eli mulla pitäis olla oikeus äänestää Pohjanmaan aluevaaleissa ja varmaan myös Savossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että saamelaiskärjäjien tapa haluta määritellä saamelainen identiteetti nojaa vahvasti saamen kieleen. Metsäsaamelaiset ovat eläneet lähimpänä suomalaisia, usein myöhemmin määritellyn virallisen saamelaisalueen ulkopuolella, ja heidän saamelainen kielensä on hävinnyt jo yli 200 vuotta sitten. Nyt on sitten vaikea metsäsaamelaisen henkilön todistaa mikä oli heidän esi-isiensä ensimmäinen kieli oli eli ns. saamelaisuuden kielikriteeri ei täyty.
Kielikriteeri:Henkilö, joka on itse oppinut saamen kielen ensimmäisenä kielenään, tai jonka vanhemmista tai isovanhemmista ainakin yksi on oppinut saamen kielen ensimmäisenä kielenään, täyttää usein saamelaisuuden määritelmän kielellisen kriteerin.
No voitaisiinko määritellä suomalaiseksi vastaavanlaisilla kriteereillä suomen kielen osalta ja vaalioikeus Suomen vaaleissa vain
Tilanne on aika erilainen. Suomi on valtio, joten kansalaisen osalta ei ole merkitystä muulla kuin että olet Suomen kansalainen. Etnisyys ei rajoita kansalaisoikeuksia.
Sen sijaan alkuperäiskansoilla jotka elävät jonkun valtakulttuuria edustavan valtion sisällä, on pakko määritellä oman ryhmänsä jäsenet jollakin tavoin. Koska kyse on siis etnisyyden määrittelemisestä osana oikeuksia, joita alkuperäiskansoilla on, niin jotain historiallisia lähteitä pitää käyttää todistusaineistoina.
Se mikä on sopiva historiallinen lähde ko. etnisyyteen kuuluvista suvuista on täysin sattumanvaraista. Usein kyse on asiakirjasta, jonka on tehnyt valtakulttuuri eli kolonisoiva valtio kun se on yrittänyt virallisista syistä tallentaa alkuperäiskansan määrää ja henkilötietoja usein verotusta tai muuta kontrolliin liittyvää syytä varten.
Esimerkiksi tiettyjen intiaaniheimojen kohdalla USA:ssa (ml. cherokeet, chickasawt, choctawt, jne.) aikoina suoritettiin pakkosiirto heimojen alueelta Oklahomaan. Siellä jossain vaiheessa USA:n hallinto keräsi 1800-1900 -lukujen vaihteessa tiedot kaikista ym. heimojen jäsenistä, jotka anoivat alueelta hengen pitimekseen pienen palan maata.
Tästä Dawesin rullana tunnetusta asiakirjasta tuli sitten myöhemmin se asiakirja, johon heimojen jäsenyys perustuu.
Mutta entä ne henkilöt jotka eivät suostuneet pakkosiirrettäviksi länteen vaan jäivät itään? Ja ne jotka eivät hakeneet syystä tai toisesta sitä maapalaa? Tai jotain muusta syystä eivät olleet paikalla tai halunneet antaa tietojaan kun tuota asiakirjaa tehtiin. Eiväthän he tienneet, että vastaisuudessa asiakirjaa tullaan käyttämään toiseen tarkoitukseen. Heidän jälkeläisillään voi olla nyt parisataa vuotta tuon jälkeen suuria vaikeuksia todistaa olevansa a) alkuperäiskansan jäseniä b) tietyn heimon jäseniä.
Tässä on vähän samankaltainen prosessi metsäsaamelaisten osalta, heillä ilmeisesti kieli tai sen kuoleminen sukupuuttoon aiheuttaa ongelmat. Saamelaistenkin saamelaisuutta ollan usein haettu Suomen valtion tekemistä veroluetteloista vuodelta kivi ja kirves.
Kaksoisstandardi ihmettyttää. Ihmiset ja kansat ovat aina sekoittuneet toisiinsa, kulttuurit ja kielet muuttuneet ajan kuluessa jne.
Mutta miten voidaankin yhtäkkiä jotenkin lukita se, mitä on oikea saamelaisuus?
Ihan yhtä mahdotonta kuin määritellä oikea tamperelaisuus.
Kyllähän sen pitäisi riittää, että taataan jokaiselle oikeus ylläpitää omaa kieltään ja harjoittaa omaa kulttuuriaan (kunhan ei riko lakeja).
Vierailija kirjoitti:
Kaksoisstandardi ihmettyttää. Ihmiset ja kansat ovat aina sekoittuneet toisiinsa, kulttuurit ja kielet muuttuneet ajan kuluessa jne.
Mutta miten voidaankin yhtäkkiä jotenkin lukita se, mitä on oikea saamelaisuus?
Ihan yhtä mahdotonta kuin määritellä oikea tamperelaisuus.
Kyllähän sen pitäisi riittää, että taataan jokaiselle oikeus ylläpitää omaa kieltään ja harjoittaa omaa kulttuuriaan (kunhan ei riko lakeja).
Alkuperäiskansojen osalta tilanne on eri. Ei ole kysymys vain yksilöstä vaan ryhmästä.
Pitäisi olla saamelaiskäräjiä vastaava viranomaistaho joka ajaa "oikeiden/etnisten/kanta-" suomalaisten etuja ja ylläpitää kieltä, kulttuuria ja elinkeinoja. Viranomaiset ja eduskuntahan ei sitä tee. Nythän esim vaaleissa voi kuka vaan äänioikeutettu äänestää, eikä täten vaalien tulos edusta juuri suomalaisuutta tai aja juuri suomen suomalaisten etuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksoisstandardi ihmettyttää. Ihmiset ja kansat ovat aina sekoittuneet toisiinsa, kulttuurit ja kielet muuttuneet ajan kuluessa jne.
Mutta miten voidaankin yhtäkkiä jotenkin lukita se, mitä on oikea saamelaisuus?
Ihan yhtä mahdotonta kuin määritellä oikea tamperelaisuus.
Kyllähän sen pitäisi riittää, että taataan jokaiselle oikeus ylläpitää omaa kieltään ja harjoittaa omaa kulttuuriaan (kunhan ei riko lakeja).
Alkuperäiskansojen osalta tilanne on eri. Ei ole kysymys vain yksilöstä vaan ryhmästä.
Ei se ole eri tilanne. Alkuperäiskansa ei ole jotain, mikä on pysynyt 10000 vuotta muuttumattomana. Ihan samalla tavalla saamelaiset ovat jostain muuttaneet jonnekin kuten suomalaisetkin aikoinaan, tavat ja kulttuurit ovat muuttuneet ja meillähän on sama kantakielikin, joka on sitten erkaantunut eri saamen kieliksi, suomen kieleksi jne. eli kielikin on elänyt ajan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä lappalaiset on kyllä ihme kerjäläisiä. Aina kun katsoo saamenkielisiä on heidän jotain erikoisoikeuksiaan loukattu. Ei oikein ymmärrä tällaista syrjintää, en positiivista enkä negatiivista. Entä ne kansat jotka asui Lapissa ennen saamelaisia?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla saamelaiskäräjiä vastaava viranomaistaho joka ajaa "oikeiden/etnisten/kanta-" suomalaisten etuja ja ylläpitää kieltä, kulttuuria ja elinkeinoja. Viranomaiset ja eduskuntahan ei sitä tee. Nythän esim vaaleissa voi kuka vaan äänioikeutettu äänestää, eikä täten vaalien tulos edusta juuri suomalaisuutta tai aja juuri suomen suomalaisten etuja.
Olet hölmö. Suomalaisilla on oma valtio. Olet ehkä kuullut siitä mutta unohtanut sen. Sen nimi on Suomen tasavalta. Sillä on lait jonka mukaan äänestysoikeus ja muu menee.
Todellako Putinin puudelit ovat noin tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksoisstandardi ihmettyttää. Ihmiset ja kansat ovat aina sekoittuneet toisiinsa, kulttuurit ja kielet muuttuneet ajan kuluessa jne.
Mutta miten voidaankin yhtäkkiä jotenkin lukita se, mitä on oikea saamelaisuus?
Ihan yhtä mahdotonta kuin määritellä oikea tamperelaisuus.
Kyllähän sen pitäisi riittää, että taataan jokaiselle oikeus ylläpitää omaa kieltään ja harjoittaa omaa kulttuuriaan (kunhan ei riko lakeja).
Alkuperäiskansojen osalta tilanne on eri. Ei ole kysymys vain yksilöstä vaan ryhmästä.
Ei se ole eri tilanne. Alkuperäiskansa ei ole jotain, mikä on pysynyt 10000 vuotta muuttumattomana. Ihan samalla tavalla saamelaiset ovat jostain muuttaneet jonnekin kuten suomalaisetkin aikoinaan, tavat ja kulttuurit ovat muutt
On eri tilanne poliittisesti. YK:n alkuperäiskansojen oikeuksien julistuksessa nimenomaan mainitaan, että "ihmisoikeuspolitiikan keskeisiä osia ovat myös kollektiivisten oikeuksien edistäminen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä lappalaiset on kyllä ihme kerjäläisiä. Aina kun katsoo saamenkielisiä on heidän jotain erikoisoikeuksiaan loukattu. Ei oikein ymmärrä tällaista syrjintää, en positiivista enkä negatiivista. Entä ne kansat jotka asui Lapissa ennen saamelaisia?
En yhtään ihmettele, että saamelaiset löysivät RKP:läisistä kohtalotoverin... Aina on naamat väärin päin, kun on loukattu ruotsinkielisten oikeuksia, kun Ville 15v Joensuusta ei halua opiskella pakkoruotsia.
"ihmisoikeuspolitiikan keskeisiä osia ovat myös kollektiivisten oikeuksien edistäminen".
Missä viipyy suomenkielisten kollektiivinen oikeus olla ja elää ilman pakotettua naapurimaan kieltä ???
parempaa rasismia