Voisiko joku selittää, millä perusteella tämä saamelaisten touhu ei ole rasismia?
Haiskahtaa niin etnonationalismilta, että persutkin vaikuttavat pyhäkoulupojilta.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksoisstandardi ihmettyttää. Ihmiset ja kansat ovat aina sekoittuneet toisiinsa, kulttuurit ja kielet muuttuneet ajan kuluessa jne.
Mutta miten voidaankin yhtäkkiä jotenkin lukita se, mitä on oikea saamelaisuus?
Ihan yhtä mahdotonta kuin määritellä oikea tamperelaisuus.
Kyllähän sen pitäisi riittää, että taataan jokaiselle oikeus ylläpitää omaa kieltään ja harjoittaa omaa kulttuuriaan (kunhan ei riko lakeja).
Alkuperäiskansojen osalta tilanne on eri. Ei ole kysymys vain yksilöstä vaan ryhmästä.
Ei se ole eri tilanne. Alkuperäiskansa ei ole jotain, mikä on pysynyt 10000 vuotta muuttumattomana. Ihan samalla tavalla saamelaiset ovat jostain muuttaneet jonnekin kuten suom
YK:n mukaan ihmisoikeuspolitiikan tärkein tavoite on intersektionaalinen vallankumous. Tätä tuolla saamenmaalla nyt väännetään ja vaikeaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että saamelaiskärjäjien tapa haluta määritellä saamelainen identiteetti nojaa vahvasti saamen kieleen. Metsäsaamelaiset ovat eläneet lähimpänä suomalaisia, usein myöhemmin määritellyn virallisen saamelaisalueen ulkopuolella, ja heidän saamelainen kielensä on hävinnyt jo yli 200 vuotta sitten. Nyt on sitten vaikea metsäsaamelaisen henkilön todistaa mikä oli heidän esi-isiensä ensimmäinen kieli oli eli ns. saamelaisuuden kielikriteeri ei täyty.
Kielikriteeri:Henkilö, joka on itse oppinut saamen kielen ensimmäisenä kielenään, tai jonka vanhemmista tai isovanhemmista ainakin yksi on oppinut saamen kielen ensimmäisenä kielenään, täyttää usein saamelaisuuden määritelmän kielellisen kriteerin.
No voitaisiinko määritellä suomalaiseksi vastaavanlaisilla kriteereillä suomen kielen osalta ja vaalioikeus Suomen vaaleissa vain
Tämä olisi ihan hyvä peruste.
Minusta oli juuri uutisissa siitä, kuinka Viro kieltää venäläistaustaisilta (jotka eivät osaa viroa, ole eu-passin kanssa tai eivät omista Viron passia) äänestämisen tämän vuoden lopussa. Minusta tämmöinen laki voisi päteä myös Suomeen, ettei käy sillein, että joku venäläistaustainen poliitikko mainostaa itseään "meidän miehenä" venäjän medioissa ja nousee venäläisten äänillä esimerkiksi pääministeriksi tai pormestariksi.
Miksi tämä on sinulle ongelma, ap? Onko suurikin?
nunnhunuhunka lailaa nunuhhuhka lailaa lailaa vaan.
Onhan se nyt yleisesti tiedossa, että jänkhäkeenerit ovat pahimpia rasisteja. sekä juoppoja.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että saamelaiskärjäjien tapa haluta määritellä saamelainen identiteetti nojaa vahvasti saamen kieleen. Metsäsaamelaiset ovat eläneet lähimpänä suomalaisia, usein myöhemmin määritellyn virallisen saamelaisalueen ulkopuolella, ja heidän saamelainen kielensä on hävinnyt jo yli 200 vuotta sitten. Nyt on sitten vaikea metsäsaamelaisen henkilön todistaa mikä oli heidän esi-isiensä ensimmäinen kieli oli eli ns. saamelaisuuden kielikriteeri ei täyty.
Kielikriteeri:Henkilö, joka on itse oppinut saamen kielen ensimmäisenä kielenään, tai jonka vanhemmista tai isovanhemmista ainakin yksi on oppinut saamen kielen ensimmäisenä kielenään, täyttää usein saamelaisuuden määritelmän kielellisen kriteerin.
Kyllä tää on etnona tionalistista toimintaa. Jos kantasuomalainen harrastaisi samaa, niin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voitaisiinko määritellä suomalaiseksi vastaavanlaisilla kriteereillä suomen
Hyvä esimerkki tästä ovat demareiden kunnalivaaleissa jakamat venäjän kieliset mainokset.
Onhan se jonkinlaista etnonationalismia, tavoite säilyttää kieli ja kulttuuri niiden ihmisten voimin, jotka ovat etnisesti, kielellisesti jne samaa ryhmää.
Ymmärrän, että osa metsäsaamelaisista kokee tuon syrjintänä, mutta jossain sen rajan on mentävä. Muuten siellä on kohta päättämästä asioista Marjatta 1/16-saamelainen Helsingistä ja sitten se ei enää ole tarkoituksenmukaista kulttuurin ja kielen säilyttämistä. Kun on kyse todellisesta vähemmistöstä, jolla on tosiaan valtavirrasta poikkeava kieli, kulttuuri, elinkeinot jne..
Tällä asiallahan ei ole mitään tekemistä monien mainitsemien suomenkielen/kulttuurin/vallan pitämisellä vain suomalaisilla, se on sit taas niitä persujuttuja..
En minä tavallisena 'ahteriinottajana' koe prideä omakseni.
T. Pena