Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulle naureskellaan, kun olen kaukaa maakunnasta kotoisin - onko tämä ihan tavallista?

Vierailija
22.07.2025 |

Olen törmännyt tähän ilmiöön heidän kanssaan, jotka ovat paljasjalkaisia helsinkiläisiä/tamperelaisia/turkulaisia. Itse olen kotoisin satojen kilometrien päästä ko. kaupungeista, asun nykyään Helsingissä yliopistovuosien jälkeen. Olen kasvanut pienehkössä kaupungissa, suku on kotoisin Kainuun perukoilta. 

Kaupunkilaiset kaverini naureskelevat minulle, kun puhun kotiseutuni murretta. Väistämättä puheestani kuulee, että en ole täältä kotoisin. Minulle on myös ivailtu, miten olen sivistymätön, kun en ole tottunut käymään teatterissa/oopperassa/muissa isommissa kulttuurimenoissa. Kyllä minäkin kävin joskus festareilla ja konserteissa Helsingissä, mutta kotiseudulla vastaavia tapahtumia ei juuri ollut. Harrastukset ja menot olivat aika yksinkertaisia omassa nuoruudessani. Hienojen tai eksoottisten ravintoloiden sijaan tykkään mieluummin laittaa ruokaa kotona.

Minun on annettu ymmärtää, että olisin jotenkin huonompi, kun olen maakunnasta/pikkupaikkakunnalta kotoisin. Ihmetellään, miten en ole tottunut siihen, että tuttavapiiriin voi kuulua julkisuuden henkilöitä. Minulle julkisuuden henkilöt ovat olleet vain kasvoja telkkarissa ja lehdissä, ei kasvokkain tuttuja ihmisiä. Ihmetellään, miten en ole tottunut olemaan esimerkiksi hienoilla illalliskutsuilla, kirjanjulkistustilaisuuksissa tms. Osa naureskelee myös sitä, kun kotiseudulleni on tuntikausien matka ja "he eivät suostuisi koskaan matkustamaan Suomessa noin kauas".

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalaiset nyt vaan on aina vähän juntteja

Vierailija
2/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa savosta tullut Helsinkiin 2003 ja en itse ole moiseen törmännyt.

Jos näin on, niin sitten sulla on paskat tuttavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusimaa - Turku -välillä ne pahimmat juntit asuvat, myös kaupunkien natiivit. Eivät älyä sellaistakaan asiaa, että lause aloitetaan aina isolla etukirjaimella.

Vierailija
4/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän todellinen junttiporukka tulee tuolta kehittymättömistä maista. 

Vierailija
5/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murteet on rikkaus. Vaihda kaveripiiriä. Harva helsinkiläinen on juuriltaan helsinkiläinen. Itse nykyiseltä Vantaalta helsinkiläistynyt ja puoliso Savosta. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
6/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mukavaa asua Hesoissa?

Vierailija
7/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä usko tätä tarinaa.  

Vierailija
8/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riippuu piireistä, missä pyörii.

Joku pitkänlinjan poliitikon/muusikon/sukutaustaltaan kuuluisan jälkeläisellä on ihan eri piirit vaikka teininä/aikuisena kuin jossain Vuosaaressa/Kontulassa sairaanhoitajan ja bussikuskin lapsena kasvaneella.

Vierailija
9/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on, että ylimielisiä olivat lähinnä ännännen polven helsinkiläiset tai muualta tulleista ne, jotka yrittivät kovasti esittää olevansa helsinkiläisiä.

Omalla ammattialallani on melko pienet piirit ja esim. tietyn sukunimen omaavat olivat aina yliopistolla nenä pystyssä, koska suvussaan oli ko. alan osaajia jo monessa polvessa. Kuvittelivat olevansa toisia parempia.

Muuten ihmiset ovat hyvinkin rentoja. Ei pk-seudulla kiinnosta, kuka on ja mistä. Paitsi noita muutamia tapauksia.

Vierailija
10/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa savosta tullut Helsinkiin 2003 ja en itse ole moiseen törmännyt.

Jos näin on, niin sitten sulla on paskat tuttavat.

Turussa sama. 

Vierailija
11/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne nauraa sun puhetyylillesi, opettele puhumaan. Paikkakunnalla, paikkakunnan tavalla. 

Vierailija
12/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeriä, nurkkakuntaisia ääliöitä nuo kaverisi. Etsi parempaa seuraa.

Vierailija
13/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ännännen polven helsinkiläinen, ja tämän ketjun myötä tajusin että kaikki lähimmät ystäväni ovat syntyjään jostain kauempaa.

He välillä kiusoittelevat minua siitä, että olen koko elämäni elänyt kehä ykkösen sisäpuolella, enkä ihan oikeasti aina tajua maakuntien juttuja, vaikkapa pitkiä välimatkoja tai katuvalojen puutetta 🤦

Olen käynyt heidän kotikonnuillaan ihmettelemässä, tavannut heidän perheitään jotka ovat puolestaan (ihan hyvällä) ihmetelleet minun tietämättömyyttäni heidän arjestaan.

Kuitenkaan emme kukaan oikeasti pahalla katso toistemme syntysijoja tai historiaa, vaan koemme toisemme enemmän voimavaroina, voimme oppia uutta. Emme siis oikeasti kiusaa ja väheksy toisiamme. Minä olen ajokorttini ajanut Helsingissä, joten jos muualta tullutta kaveria jännittää ajaa, niin rohkaisen parhaani mukaan. Tai tarjoudun ajamaan hänelle. Ja hän sitten palauttaa palveluksen omassa kotikaupungissaan.

Suosittelen tutustumaan uusiin ihmisiin ja ehkäpä löytämään uusia kavereita.

Vierailija
14/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on suhteellista. Ulkosuomalaisena ja vuosikymmenia miljoonakaupungissa asuneena Helsingin pikku piirit lahinna hymyilyttaa. Kaunis kaupunki kylla, ei tosin ihan Tampereen veroinen. Ja Tampere on rento kaupunki johon kaikki on tervetulleita. Onhan siella pilvin pimein opiskelijoita paikkakunnilta ympari Suomea. Tampere on suomalaisten sulatusuuni.

Vierailija
15/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tavallista. Kuulostaa ahdasmieliseltä porukalta.

Vierailija
16/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ap vain kuvittelee, että helsinkiläiset naureskelevat pahantahtoisesti. Itse olen Kainuusta ja meillä kainuulaisilla on vähän huono itseluottamus. 

Vierailija
17/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten erilaisuus on rikkaus,

vaikkei sitä tahdo tajuta

jos/kun kuulee aiheetonta vähättelyä kaverista,

vähän normityypistä poikkeavasta tallaajasta.

Puhuja haluaa mollatessaan vähän omanlaatuista tyyppiä

itse olla korokkeella, keulia.

Vierailija
18/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lähempää Venäjää ihminen on lähtöisin, sitä huonompi. Ei siinä auta korkeakoulutuskaan. Savolaisuus on sairaus

Vierailija
19/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on suhteellista. Ulkosuomalaisena ja vuosikymmenia miljoonakaupungissa asuneena Helsingin pikku piirit lahinna hymyilyttaa. Kaunis kaupunki kylla, ei tosin ihan Tampereen veroinen. Ja Tampere on rento kaupunki johon kaikki on tervetulleita. Onhan siella pilvin pimein opiskelijoita paikkakunnilta ympari Suomea. Tampere on suomalaisten sulatusuuni.

Allekirjoitan tuon Tampereesta.👍

Vierailija
20/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seojjustiin näin, en ole tampesterissa ikinä moisen törmännyt, vaikka olen syvältä maalta ja sen kuulee, enkä sitä salaile. Ei sillä, olen sivistynyt ja hyväkäytöksinen.

M58