Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulle naureskellaan, kun olen kaukaa maakunnasta kotoisin - onko tämä ihan tavallista?

Vierailija
22.07.2025 |

Olen törmännyt tähän ilmiöön heidän kanssaan, jotka ovat paljasjalkaisia helsinkiläisiä/tamperelaisia/turkulaisia. Itse olen kotoisin satojen kilometrien päästä ko. kaupungeista, asun nykyään Helsingissä yliopistovuosien jälkeen. Olen kasvanut pienehkössä kaupungissa, suku on kotoisin Kainuun perukoilta. 

Kaupunkilaiset kaverini naureskelevat minulle, kun puhun kotiseutuni murretta. Väistämättä puheestani kuulee, että en ole täältä kotoisin. Minulle on myös ivailtu, miten olen sivistymätön, kun en ole tottunut käymään teatterissa/oopperassa/muissa isommissa kulttuurimenoissa. Kyllä minäkin kävin joskus festareilla ja konserteissa Helsingissä, mutta kotiseudulla vastaavia tapahtumia ei juuri ollut. Harrastukset ja menot olivat aika yksinkertaisia omassa nuoruudessani. Hienojen tai eksoottisten ravintoloiden sijaan tykkään mieluummin laittaa ruokaa kotona.

Minun on annettu ymmärtää, että olisin jotenkin huonompi, kun olen maakunnasta/pikkupaikkakunnalta kotoisin. Ihmetellään, miten en ole tottunut siihen, että tuttavapiiriin voi kuulua julkisuuden henkilöitä. Minulle julkisuuden henkilöt ovat olleet vain kasvoja telkkarissa ja lehdissä, ei kasvokkain tuttuja ihmisiä. Ihmetellään, miten en ole tottunut olemaan esimerkiksi hienoilla illalliskutsuilla, kirjanjulkistustilaisuuksissa tms. Osa naureskelee myös sitä, kun kotiseudulleni on tuntikausien matka ja "he eivät suostuisi koskaan matkustamaan Suomessa noin kauas".

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne nauraa sun puhetyylillesi, opettele puhumaan. Paikkakunnalla, paikkakunnan tavalla. 

Minä olen asunut jo 16 vuotta pois siltä seudulta, jossa kasvoin. Yhä puhun tuota murretta. Nuorempana yritin kitkeä murretta pois. Kyllä sen silti kuuli, paistoi selvästi läpi. Enää en häpeile. Jos toiselle murteeni on ongelma tai nolo asia, se kertoo vain hänestä.

Vierailija
22/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli ainakin niin että ne jotka olivat jo jonkin aikaa asuneet Helsingissä ja pitivät itseänsä helsinkiläisinä irvailivat sinne muuttaneille mutta todelliset Helsinkiläiset eivät noin tehneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan riippuu piireistä, missä pyörii.

Joku pitkänlinjan poliitikon/muusikon/sukutaustaltaan kuuluisan jälkeläisellä on ihan eri piirit vaikka teininä/aikuisena kuin jossain Vuosaaressa/Kontulassa sairaanhoitajan ja bussikuskin lapsena kasvaneella.

Tämä. Iso osa helsinkiläisistä on noita jälkimmäisiä tallukoita. Kummatkin porukat pyörivät pitkälti omissa piireissään. Näkeehän tätä samaa julkkiksillakin. Pyörivät keskenään juhlimassa julkkisporukalla, ei niissä porukoissa tavikset notku. Jakavat saman arjen, ymmärtävät toistensa kokemuksia julkkiksena olosta jne. 

Jos jollekin sinun taustasi on turn off, niin suosittelen vaihtamaan seuraa.

Vierailija
24/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa naureskelee myös sitä, kun kotiseudulleni on tuntikausien matka ja "he eivät suostuisi koskaan matkustamaan Suomessa noin kauas".

Tätä näkee paljonkin ihmisillä, joiden sukujuuret ovat Etelä-Suomessa. Olen törmännyt lukuisiin ihmisiin, jotka ylpeilevät, kun eivät ole koskaan käyneet Jyväskylän pohjoispuolella tai eivät tiedä, missä Kuopio on. Samat ihmiset vähän säälien naureskelevat, kun joku kertoo matkustavansa sinne kotiseudulleen 7 tuntia junalla ja nämä naureskelijat eivät itse halua lähteä noin kauas.

Kuitenkin näille naureskelijoille on täysin ok matkustaa vaikka 24 tuntia putkeen päästäkseen toiselle puolelle maapalloa. Se ei ole liian kaukana, mutta Suomen maaseutu on.

Vierailija
25/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kotoisin +500 km Helsingistä ja minua on vähätelty siksi, että en ole matkustanut ulkomailla hurjasti, eikä kiinnosta ollenkaan. Olen nuorempana käynyt kerran pikaisesti Norjassa, viikon Espanjassa, viikon Kreikassa ja vajaan viikon Italiassa sekä pari kertaa laivaristeilyllä Ruotsissa/Virossa. Enää ei houkuttele lähtö ulkomaille. Sen sijaan nautin siitä, että olen kiertänyt Suomessa paljon sekä tunnen monien alueiden perinteitä/nähtävyyksiä. Arvostan sitä, miten monipuolinen kotimaa meillä on. Joskus ihmettelen, miksi kotimaamme tuntemista ja täällä matkustamista pidetään paljon huonompana kuin matkailua ulkomailla.

Vierailija
26/26 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten erilaisuus on rikkaus,

vaikkei sitä tahdo tajuta

jos/kun kuulee aiheetonta vähättelyä kaverista,

vähän normityypistä poikkeavasta tallaajasta.

Puhuja haluaa mollatessaan vähän omanlaatuista tyyppiä

itse olla korokkeella, keulia.

Nämä itseriittoiset tyypit joilla on poplaritakit ja rayban aviatorit kesät talvet taitaa dissata kaikkia paitsi toisiaan. En oikein osta tätä että perustavis-hesalaiset hengaa tunnettujen näyttelijöiden, kirjailijoiden ja tv-julkkujen kanssa arjessaan. Mitä he tekevät silloin? Missä he tapaavat? Jännää.

Sori kun olen maakunnasta ja viihdyn oikeasti metsässä paremmin kuin betonin ympäröimänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän