Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkekatto otettava käyttöön mahdollisimman pian

Vierailija
22.07.2025 |

En ymmärrä, miksi meillä ei ole jo 3000-4000/kk eläkekattoa. Ei ole millään tavalla oikein, että veronmaksajat maksavat tuon ylittäviä eläkkeitä kenellekään. Jos tuollaisella summalla ei onnistu järjestämään ihmisarvoista elämää itselleen, vika on eläkkeensaajassa. Tuon tulotason ylittävän elintason kustantaminen ei ole veronmaksajien tehtävä.

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni eläkeiän pitäisi olla se, kun ei enää pysty tekemään töitä, sitä vartenhan se alunperinkin on luotu. En ymmärrä miksi vanhat ihmiset saavat lomailla muiden piikkiin, ihan hyvin voisivat vielä olla töissä jos terveyttä riittää. Eläkkeelle tietysti voisi jäädä aiemminkin jos sen eläkkeen itse säästäisi.

Kun tekee kovasti töitä nuorena pääsee loppuelämän aikana lomalle.

Vierailija
102/161 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku raja pitää näin velkaisessa valtiossa olla. Isopalkkaiset on keränneet yleensä työuransa aikana rahaa tilille käyttäkööt niitä. Tämänkö takia joidenkin eläkkeet pidetään korkeella että aikanaan perikunta perii ne säästöt ja makssaa niistä ison veron valtiolle. Nokkelaa.

Vierailija
104/161 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko sitä nyt niin vaikea käsittää ja ymmärtää, että valtio (eduskunta ja suomen hallitus) ei voi päättää työeläkkeistä muilla keinoilla kuin verotuksella. Se on vain hyväksyttävä, että ihmiset jotka opiskelevat ja hankkivat itselleen hyvän ammatin tai muilla keinoilla kuten vaikka politiikkaan mukaan menemällä pääsevät hyvään asemaan ja saavat hyvää palkkaa mistä maksavat korkeita työeläkemaksuja saavat silloin myös näihin maksuihin perustuvaa hyvätasoista eläkettä. Jokainen on oman eläkkeensä seppä poikkeuksena ne ihmiset, jotka sairautensa tai vammansa takia eivät pysty palkkatyöhön mikä kerryttäisi työeläkettä."

Kansanedustajat ovat lainsäätäjiä. He voivat muuttaa mitä tahansa lakeja, myös eläkelakeja. Joten kyllä, mun on vaikea käsittää ja ymmärtää mikseivät kansanedustajat voisi muuttaa eläkelakeja, mutta sinä varmaan kerrot?

Vierailija
105/161 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku raja pitää näin velkaisessa valtiossa olla. Isopalkkaiset on keränneet yleensä työuransa aikana rahaa tilille käyttäkööt niitä. Tämänkö takia joidenkin eläkkeet pidetään korkeella että aikanaan perikunta perii ne säästöt ja makssaa niistä ison veron valtiolle. Nokkelaa.

Useimmat ihmiset saavat korkeaa palkkaa asemansa takia eivätkä ole itse luoneet työpaikkaansa. Jos he eivät olisi siinä asemassa, joku muu olisi. Siksi en pidä hyvänä isoa kuilua kokoaikaista työtä tekevien välillä, koska yhteiskunta taritsee kuitenkin kaikkien työpanosta toimiakseen. 

Vierailija
106/161 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykysäännöillä muutenkaan kerry melkein kenellekään 4000€ eläkettä.

5 % saa yli tuon, sanoo tekoäly.

Vierailija
107/161 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka saavat yli 4000 e eläkettä on kalliit omaisuudet maksettuna. Kukaan ei tarvitse eläkeläisenä sellaista summaa.

Rahat pitää ohjata kasvuun ja perheille.

Minun eläkkeeni on juuri yli 4000. Työssäoloaikanani rahat menivät kyllä ihan 5-lapsisen perheen elättämiseen. Omistusasunto sentään saatiin hankittua. Nuorimmat lapset muuttivat kotoa, kun olin 58-vuotias, senkin jälkeen tuettiin rahallisesti opiskelun ja alkuvaiheen työttömyyden ajan. Nuorimmainen sai vakituisen työpaikan hieman ennen kuin jäin eläkkeelle. Missä hemmetin välissä minä sen kalliin omaisuuden olisin ennättänyt kerätä? Omistusasuntokin meni puoliksi avioeron myötä.

Joten kyllä minä sen eläkkeeni tarvitsen. Ja voinhan sitten auttaa lapsiani ja tulevia lapsenlapsiani tarvittaessa, jolloin ne rahat menee kuitenkin perheille. 

Vierailija
108/161 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samaa mieltä. Järjetöntä maksaa kymmeniä tuhansia kuukaudessa joillekin.siis eläkekatto

Vierailija
109/161 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekatto suomeen

Vierailija
110/161 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
111/161 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi ottaa noin vain käyttöön. Jos eläkekatto tulee, niin se pitää ottaa käyttään porrastaen. Eli tulisi nuoremmille ikäluokille. Toisaalta heillä sitten eläkemaksut laskisi hieman siinä vaiheessa kun se eläkekattoon asti oleva eläke on saatu kerrytettyä.

Nuoremmilla ikäkuokilla on jo pienemmät eläkkeet, koskee jo 60-luvun puolenvälin paikkeilla syntyneitä. 

Vierailija
112/161 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi ottaa noin vain käyttöön. Jos eläkekatto tulee, niin se pitää ottaa käyttään porrastaen. Eli tulisi nuoremmille ikäluokille. Toisaalta heillä sitten eläkemaksut laskisi hieman siinä vaiheessa kun se eläkekattoon asti oleva eläke on saatu kerrytettyä.

Nuoremmilla ikäkuokilla on jo pienemmät eläkkeet, koskee jo 60-luvun puolenvälin paikkeilla syntyneitä. 

Näkyy hyvin kuoppana tulokäyrissä

https://yle.fi/a/74-20193327

Vierailija
113/161 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeensaajista noin 15% saa 3000 tai yli. Ei siinä hirmuista säästöä synny jos ne leikataan. 

Vierailija
114/161 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Jään parin kolmen vuoden päästä eläkkeelle. Justiin katoin omaa eläkekertymääni, niin se on nyt jo melkoisen suuri, ja kolmen vuoden kuluttua ihan v:tunmoinen kasa rahaa kuukaudessa! Siis joka ikinen kuukausi hirveä määrä hilloa? Ja taas seuraavassa kuussa sama peli uudelleen? Kyllä joku tolkku tähän nyt on saatava, joku katto. Tai edes pieni katos. Tai ainakin jokin pressu rahojen suojaksi?

Vierailija
115/161 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän ne eläkeläiset on ton summan ansainneet ja maksesaneet veroa. Vi tuttaa kun punatatit ei tajua mitään

Eläkkeellä olevat ovat aikanaan maksaneet huomattavasti pienempiä eläkemaksuja kuin nykyään.

Niin mutta se ei ole mikään syy estää hyvää eläkettä meiltä, jotka olemme nyt työiässä ja todellakin maksamme näitä suuria eläkemaksuja. Siihenhän tuo muutos kohdistuisi.

Vierailija
116/161 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 6000e ei tarvitse pienentää.

Vierailija
117/161 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko sitä nyt niin vaikea käsittää ja ymmärtää, että valtio (eduskunta ja suomen hallitus) ei voi päättää työeläkkeistä muilla keinoilla kuin verotuksella. Se on vain hyväksyttävä, että ihmiset jotka opiskelevat ja hankkivat itselleen hyvän ammatin tai muilla keinoilla kuten vaikka politiikkaan mukaan menemällä pääsevät hyvään asemaan ja saavat hyvää palkkaa mistä maksavat korkeita työeläkemaksuja saavat silloin myös näihin maksuihin perustuvaa hyvätasoista eläkettä. Jokainen on oman eläkkeensä seppä poikkeuksena ne ihmiset, jotka sairautensa tai vammansa takia eivät pysty palkkatyöhön mikä kerryttäisi työeläkettä."

Kansanedustajat ovat lainsäätäjiä. He voivat muuttaa mitä tahansa lakeja, myös eläkelakeja. Joten kyllä, mun on vaikea käsittää ja ymmärtää mikseivät kansanedustajat voisi muuttaa eläkelakeja, mutta sinä varmaan kerrot?

Perustuslain turvaama omaisuudensuoja estää pienentämästä sitä eläkettä, josta on jo maksettu maksut. Vain tulevan kertymän sääntöjä voi muuttaa. Se onneksi estää.

Vierailija
118/161 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
119/161 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
120/161 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni eläkeiän pitäisi olla se, kun ei enää pysty tekemään töitä, sitä vartenhan se alunperinkin on luotu. En ymmärrä miksi vanhat ihmiset saavat lomailla muiden piikkiin, ihan hyvin voisivat vielä olla töissä jos terveyttä riittää. Eläkkeelle tietysti voisi jäädä aiemminkin jos sen eläkkeen itse säästäisi. 

Juu ja työttömyys jatkaisi nousuaan kun rollaattori väki haahuilee työmaan käytävillä estäen nuorten pääsyn työuran alkuun. Enemmän olisin huolissani näistä alle kolmekymppisistä työkyvyttömyyseläkelläisistä joita on kymmeniä tuhansia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi