Eläkekatto otettava käyttöön mahdollisimman pian
En ymmärrä, miksi meillä ei ole jo 3000-4000/kk eläkekattoa. Ei ole millään tavalla oikein, että veronmaksajat maksavat tuon ylittäviä eläkkeitä kenellekään. Jos tuollaisella summalla ei onnistu järjestämään ihmisarvoista elämää itselleen, vika on eläkkeensaajassa. Tuon tulotason ylittävän elintason kustantaminen ei ole veronmaksajien tehtävä.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat eläkeläiset ovat ryhmä, jota en voi sietää.
Mutta heidän maksamat verot kelpaavat kyllä?
Vierailija kirjoitti:
Aptä selvästi ei ole huvittanut työnteko eikä eläkettä ole tulossa eikä hän siksi suvaitse sitä muillekaan. Ap, tutustupa perustuslain käsitteeseen omaisuudensuoja,
Miten nykyisillä eläkkeillä on omaisuudensuoja? Sehän on muiden rahaa, eläkkeet tulevat työnantajilta ja palkansaajilta, miten se mun eläkemaksu, osa mun palkasta, on eläkeläisen omaisuutta? Viekö ne kohta multa autot ja kämpätkin ja siirtävät eläkeläisten omaisuudeksi, ja vielä suojelevat ne etten voi takaisin ottaa
Lakatkaa hyvät eiäkeläiset ruikuttamasta eläkkeistänne ja käyttäkää eläkkeellä ollessanne niitä rahoja ja sitä omaisuutta mitä olette työikäisinä hankkineet vanhuuden varalle! Hautausmaalla ei rahaa enää tarvita ja jälkikasvu tulee omillaan toimeen tai jos ei tule niin olisi aika jo opetella tulemaan sillä eivät saa kuitenkaan pitkälle niitä Teidän jättämiänne perintöjäkään riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä! ihan kommari touhua.
Jokainen voi tavoitella suurempaa eläkettä ja mitä enemmän suurituloisia eläkeläisiä niin sitä parempi!
Suuren eläkkeen saa suurilla tuloilla, suurituloinen maksaa suuret verot joten koko yhteiskunta hyötyy
Kommaritouhua on, että muut joutuvat kustantamaan rikkaiden eläkeläisten sisäfileet. USA:ssa saisivat maksaa itse.
Kyllä usa:sskin on eläkejärjestelmä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän ne eläkeläiset on ton summan ansainneet ja maksesaneet veroa. Vi tuttaa kun punatatit ei tajua mitään
Eläkkeellä olevat ovat aikanaan maksaneet huomattavasti pienempiä eläkemaksuja kuin nykyään.
Ja taas samoja valheita.Mikä se nuorempien eläkeläisten 8,65 prosentin eläkemaksu oli?Aina kun on puhe eläkeläisistä niin kaikki ovat muka suuria ikäluokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmä perustui siihen, että väestö uusiutuu ja eläkeläisen tilalle tulee aina uusi työikäinen. Nyt lapsia syntyy niin vähän, että eläkeikäisen tilalle tulee vain 0,6 työikäistä.
Eläkekaton sijaan eläkejärjestelmää pitää korjata lapsikertoimella. Lapsettomien eläkettä pienennetään 10 tai 20%, ja vastaavasti perhevapaita käyttäneen vanhemman eläkettä nostetaan lapsiluvusta riippuen 10-20%. Vanhemmat, jotka eivät ole olleet perhevapailla, saavat pitää eläkkeensä ilman kertoimia.
Tällä hetkellä katkeamaton työssäolo kerryttää parhaat eläkkeet ja lasten synnyttäminen ja hoitaminen aiheuttaa aukon eläkkeeseen. Se on epäreilua. Muu väestö loisii äitien kustannuksella eläkepäivänsä.
Täyttä huuhaata. Minä lapsettomana maksan ihan yhtä paljon eläkemaksuja kuin lapsellinen, maksan myös veroillani muiden lapsie
Sinä itse olet saanut lapsilisät, ilmaisen koulutuksen, opintorahan, asumislisän jne. Niin olen saanut minäkin ja vaimoni. Kun valmistuimme, menimme töihin ja aloitimme maksaa veroja, jotka keskituloisilla just ja just töissäoloaikana riittävät siihen, mihin yhteiskunta on meihin panostanut.
Me olemme sen lisäksi saaneet kaksi lasta, jotka valmistumisen jälkeen aloittivat työnteon ja veronmaksajan velvollisuudet.. Olen ollut koko ajan töissä kuten sinäkin ja maksnut veroja, vaimoni oli neljä vuotta perhevapaalla, kun lapset olivat pieniä. Muuten hänkin on ollut koko ajan veronmaksaja.
Me olemme siis omalta osaltamme turvanneet eläkkeittemme maksajat.
Yli kahdenkymmenen vuoden eläkeläiskokemuksella voin sanoa. että alle 5000 euron eläkkeellä ei oikein tahdo tulla toimeen.
Jotta eläkejärjestelmä pysyisi pystyssä, pitäisi yhtä eläkkeellejäävää kohti olla uusi eläkepotin kartuttaja joko syntyvyyden tai maahanmuuton kautta.
Ne eläkkeellejäävät, joilla on lapsia, tulevat 2040- luvulta lähtienkin saamaan täyden eläkkeen. Lapsettomille tulee pakosti joku eläkevähennys.
Vierailija kirjoitti:
Eläke hoitoalalta yo + kahden vuoden koulutus, työvuosia 42v, kaksi lasta hoitovapaat
(Eläke 1630e brutto - verot, LASKEKAA KANNATTAAKO
-täysmääräinen ulosotto = 1040e)
66v nainen
1630e/42 työvuodelle tarkoittaa n 39e eläkekertymää/vuosi. Joka tarkoittaa n 26ke vuosituloja. Eli 2ke kuukausituloja +2k lomarahoja. Hoitaja vaikka ei tienaisi muuta kun peruspalkan saa paljon enemmän. Ulosotto on täysin omaa syytäsi.
Jännä että eläkekattoa ovat vaatimassa juuri ne ketkä ovat lähinnä makoilleet kotona.
Suuret eläkkeet (10k+) ovat lähinnä sopimuseläkkeitä esim suurten pörssiyhtiöiden johtajat, näitä ei makseta verovaroista
Hyvät eläkkeet (4k+) ovat aikanaan maksettu eläkemaksuina, näitä ei myöskään makseta verovaroista
Takuu- ja kansaneläkkeet maksetaan vaikkei olisi aikanaan tehnyt töitä päivääkään, ei ole edes tarvinnut asua Suomessa. Nämä maksetaan verovaroista
Omasta mielestä ei takuueläkkeitä pitäisi maksaa ihmisille ketkä ovat asuneet muualla kuin Suomessa, esim muuttaneet Afrikasta. Hakekoon eläkkeensä kotimaastaan
Eläkekatto voisi olla jotain 100 000 euroa kuukaudessa. Veroa siitä menee varmaan 60 prosenttia.
"Yli 30 vuotta eläkkeellä olleiden määrä kasvaa hurjaa vauhtia."
Sopii vallan mainiosti. Kun tuo eläkekertymä on täynnä, saisi siis eläkevakuutusmaksun verran enemmän käteen.
Tämähän ei heikentäisi edes maksutaakkaa, jos työnantajan osuus edelleen menisi. Sillä kustannettaisiin maksussa olevia eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat eläkeläiset ovat ryhmä, jota en voi sietää.
Minä puolestani en voi sietää tyhmiä kakaroita. Niitä inhottavampia ovat vain vassenasset.
Köyhät työssäkäyvät ovat ryhmä, jota en voi sietää.
Minun mielestäni eläkeiän pitäisi olla se, kun ei enää pysty tekemään töitä, sitä vartenhan se alunperinkin on luotu. En ymmärrä miksi vanhat ihmiset saavat lomailla muiden piikkiin, ihan hyvin voisivat vielä olla töissä jos terveyttä riittää. Eläkkeelle tietysti voisi jäädä aiemminkin jos sen eläkkeen itse säästäisi.
Täyttä huuhaata. Minä lapsettomana maksan ihan yhtä paljon eläkemaksuja kuin lapsellinen, maksan myös veroillani muiden lapsien koulut, terveydenhuollot, lapsilisät... Eli palveluita ja tukia joista en itse koskaan hyödy. Eläkejärjestelmää ei pidä korjata millään loputtomaan väestönkasvuun perustuvilla utopistisilla lapsikertoimilla, vaan korjata se alunperin tehty valuvirhe ja nykyinen "seuraava maksaa" pyramidihuijaus. Eläkemaksut pitää rahastoida, kasvamaan ja tuottamaan. Siten että se eläke olisi itse maksettu, eikä tarvitsisi seuraavan sukupolven riippakivenä roikkua